Skip to content

Élő Fém: INSANE HELLRIDE FEST – Bp. Kék/Vörös Yuk

(Szöveg: Milán Péter – Fotó: Szabó Miklós)

Első nap

A kétnapos esemény számomra a budapesti Beneath The Void fellépésével vette kezdetét. Mint tudjuk, a csapat a Kill With Hate folytatása, valójában ugyanaz a zenekar, csak más névvel, de legalább a 2021-es debütalbummal (…into Oblivion) el tudtak mozdulni a korábbi stagnálásból. Már láttam őket korábban, s most is a szokásos intenzitással prezentálták a programot. Ehhez azonban olyan objektív feltételeknek kellett megvalósulnia, mint az értékelhető, sőt, egészen jó hangzás, valamint készségeknek, ami a profi hangszerkezelésben, összeszokottságban nyilvánul meg. Az öttagú csapatban megvannak ezek a feltételek, színvonalas, erőteljes koncertet adtak.

A kiállásokon, váltásokon, szólókon nem lehetett nem hallani, hogy szépen összepróbálták az anyagot, ami a Beneath The Void album számaiból állt, de a Kill With Hate-korszakot sem felejtették el.  A fronton Gyémánt Krisztián összetéveszthetetlen alakja foglalt helyet, öblös hörgését helyenként Pornói Patrik magasabb rikoltásokkal egészítette ki. Rengeteg death metal zenekar zörög szerte a világon, a Beneath-féle technikásabb vonalat is millióan darálják, azonban ebben a csapatban jó témákat hallhatunk, ugyanakkor az összetett játék ellenére sem törnek szét a témák sokasága közepette, hanem mindvégig megvan az intenzitás, a zene „áramlása”, ami ebben az irányzatban nagyon sokszor nincs jelen. Színvonalasan teljesítettek.

A magyar deathstereket egy lengyel horda követte a másik teremben, egy általam még soha korábban nem hallott alakulat, a Wielki Mrok. Műsorukba belepillantván nem hiszem, hogy túl sokat fogok időzni a társaságukban, ugyanis a csapat által prezentált black’n’roll’n’fun’-vonal a szögegyszerű témákkal, recsegős hangzással, primitív kalapálásokkal, alkalmankénti kurjantgatásokkal, csasztuskaszerű rigmusokkal egyáltalán nem kenyerem. Látszott, hogy nem egy véresen komoly produkció ez, és ugyan nincs kifogásom ellene, ha egy-egy zenekar lazább tud lenni, a lengyelek esetében sem a zene, sem a körítés/játék nem mondott szinte semmit.

Ezután következett a voltaképpeni főzenekar, a görög Varathron. Vártam őket, még soha nem volt szerencsém a görög black metal veteránjaihoz. A Varathron a másik két nagy névvel egyetemben (Rotting Christ, Necromantia) a görög BM legendájának számít, 1988-ban alakult, s nem meglepő módon már csak Stefan Necroabyssious frontembert találjuk az eredeti felállásból. Ugyanakkor nagyon erős a jelenlegi tagság, 10-20 éve minden poszton olyan zenészek foglalnak helyet, akik szívvel-lélekkel ápolják a Varathron zenei örökségét.

Beletelt némi időbe, míg a beállás során minden hangszert sikerült megfelelően „belőni”, s a keverőssel végzett egyeztetések, hangszerpróbák lassan véget értek és kezdetét vette a műsor. Jópofa volt látni, hogy a díszletek elhelyezésében maga az „öreg”, vagyis Necroabyssious is részt vett. Hiába, ez az underground. Nincs nagy stáb, kiszolgáló személyzet. A Varathron zenéje kisebb kacskaringóktól, kísérletektől eltekintve (Crowsreign album) csaknem mindvégig intakt volt, az utóbbi lemezek különösen jól sikerültek. Beleértve a The Crimson Temple című kitűnő tavalyi albumot. Kíváncsi voltam, ebből mi valósul meg élőben.

Kiderült, hogy nagyon sok minden megvalósult, de már a beállás sejtette, hogy nem lesznek nagy problémák. Mindig örömmel látom/hallom a jó dobosokat, a Varathron sorait idén már húsz éve erősítő Haris rettentően profin játszott, élvezet volt figyelni a játékát, a cinek variálását, továbbá hogy fölényes biztonsággal és felkészültséggel adja elő a képleteket, díszítéseket, ami egy nagyjából old-schoolnak nevezhető csapatban nagyon sok pluszt ad hozzá a produktumhoz. Haris ritmustársa, Stratos Kountouras bőgője is kellő teltséggel vastagította az össz-hangzást, de főleg a szellősebb részeknél tudott érvényesülni.

A zenekar kinézete megtestesíti a „hithű” black metalos külsőségeket: a feketén kívül más színt keresve se lehetett volna találni a zenészeken és környezetükben. Voltak szolid festések, valamint a szinte kötelezőnek mondható csuklyák, kapucnik. Jól festettek a színpadon, Necroabyssious szerelését súlyos láncok is terhelték. Zömök, erőteljes, kissé mélynövésű alkata, s a szigorú arc markáns BM-frontemberré avanzsálta a sokat látott-hallott színtér-harcost. A program a The Crimson Temple nyitódalával, a Hegemony Of Chaosszal kezdődött: Haris dobjátékával, billentyűs dallamokkal (az Ascension nyitánya alatt), majd bekapcsolódtak a többiek, és megkezdődött a mediterraneumi forrongás.

A Varathron, mint fentebb utaltam rá, nagy vonalakban mindvégig kitartott a hangzása, stílusa mellett, sőt a színvonal még emelkedik is az utóbbi években. A csapatban mindig is helye volt az old-school riffeknek, ezen belül is proto-black témáknak, vagy hagyományos heavy metal-gitárrészeknek. Ezeket vegyítik a gyors blackes nekirugaszkodásokkal, és a zenét át- és átszövő délies, görög dallamokkal, amelyek a mai napig a védjegyüket képezik. A gyors részek alatt is memorizálható dallamokat játszanak a gitárosok. Ezek között egészen fülbemászókat találunk – ilyenekkel van tele a The Crimson Temple album.

Stefan bulldogként előmeredve fröcsögte a Varathron szövegeit, a mikrofont mindvégig a kezében tartva (a beállás alatt odakészítettek neki egy mikrofonállványt, de levitette a színpadról). A tagok nagyjából annyi mozgást vittek végbe, amennyi általában egy underground metal zenekartól „elvárható” – a zene önmagát adta el dinamizmus és atmoszféra tekintetében. A Varathron zenéje egyikben sem szenved hiányt. Emellett ez nem az a csapat, amely hanyagolja a régebbi lemezeket. A korai anyagokat a pályafutás szerves részének tekintik, így az utóbbi két album számai mellett olyan régebbi darabokat is hallhattunk, mint a Slayer-hatását is magán viselő Le Reine Noir, vagy a Genesis Of Apochryphal Desire.

Mondhatjuk, hogy a Varathron zenéjén nem érezni az idő múlását, amiben annak is szerepe lehet, hogy a tagság érzi/érti azt, amiről a zenekar szól, és ezt kellő spiritusszal prezentálni is képesek. Remek koncertet láttunk.

Varathron

Második nap

A klubfesztivál második estjét a Rigorist nevű új death metal banda előadásával kezdtem. Ugyan a név új, a tagok valamennyien kipróbált zenészek, akik számos csapatban bizonyítottak az elmúlt években. A Bandcampen meghallgatható egy demó (kazettán jelent meg), ami nem győzött meg túlzottan, főleg a hangzás, azonban élőben annál erősebbnek mutatkozott az öttagú társaság. Az ének posztját a hazai death metal egyik nagy egyénisége birtokolja: Hajnali Sanyi, akit leginkább a Gutted frontembereként üdvözölhettünk, no és azon ismertetőjegye kapcsán, hogy szeret és tud is beszélni. Most sem szenvedett kommunikációdeficitben, azonban – szerencsére – nem vitte túlzásba, nem ment a produkció rovására a közlendőáradat. Első koncert gyanánt felettébb élvezhető, érett produkciót mutatott be a Rigorist. Mint említettem, a kifelé is leginkább megmutatkozó rutint Sanyi jelentette, emellett a két gitáros (Zoli, Pokesz) jó témákat fogott le a hangszer nyakán. Dobos poszton is ismert zenészt láthattunk: ő Sadaist, aki számos csapatban (Leiru, Mistcavern, Limb For A Limb, ex-Purulent Rites…) játszik és játszott; szilárd, de kellően ötletes dobolása jó alapokat nyújtott a Rigorist death metaljához – Kutya bőgőssel egyetemben.

Leginkább az volt a „csavaros” a Rigorist számaiban, hogy első hallásra egyszerűbb old-schoolnak tűnik a megközelítés, ám csakhamar kiderül, hogy helyenként a korai Suffocationre jellemző szaggatások és komplexebb, szürreálisabb megoldások is felbukkannak. Főleg a szólisztikus részeknél. Néhány underground koncerten már megéltem, hogy élőben jobban szólt a szóban forgó zenekar, mint hanghordozón – a Rigorist esetében is ez volt a helyzet. Masszívnak bizonyultak, „egyben” voltak, a bemutatott death metal-tételeknek volt szerkezete, s ugyan a hatásokat is ki lehet mutatni, elsőre bíztató ez a teljesítmény. Még hallunk róluk.

A lengyel Species nem a death metalt erősítette, hanem a thrash irányából érkeztek, ezen belül is a komplexebb, progosabb vonalról. A koncert napján meghallgattam a The Monument On Envy című idei EP-t, ami további vesézést igényel.   Michal Kepka gitáros összetett játékot mutatott be a ritmushangszeresek támogatásával, azonban a kompozíciókon még lehet alakítani, csiszolni. A metal-részek mellett hangulatos „leállások” is találhatók a számaikban, ahol szüneteltetik a bősz metal-játékot és a lágyabb hangulatok világában merítkeznek meg, ami soha nem állt távol a progresszívabb thrash csapatoktól. Ezt mintegy ellensúlyozva Piotr Drobina énekes/bőgős éles hangja olyan volt, mintha Millét hallottuk volna, miközben szorongatják övön alul. Én ezen a ponton is javítanék, de bizonyára stílusjegyről van szó. Korrekt műsort adott a Species triója.

A Malediction hazánk egyik legrégebb óta aktív death metal csapata, még ha ezt az aktivitást némi megszorítással is kell érteni. Az 1996-ban alakult csapat egy évvel később kiadta a Never Ending Darkness demót, azonban az évtizedek során mindössze két EP és egy album született. Magyarországon nem könnyű az underground metal-zenész élete. Ez nem látszott az öttagú társaságon ezen az estén, ugyanis vérbő szettet adtak elő. Nem szaggatták fel a színpadot, és a Rigoristtal összevetve is kissé statikusnak tűnt az összkép, ám összefogottan játszottak – a hangzás és a zene is súlyos, erőteljes volt. Dinnyés István nem az a beszédfronton túlvezérelt típusú frontember, mint Hajnali Sanyi, inkább jelenlétével és hörgésével támogatta a death metal ügyét. Mind a gitárosok, mind a két ritmushangszeres jól teljesített, s valamikor talán új anyag is lesz a kvintettől.

Nem állítanám, hogy lélegzetvisszafojtva vártam az Impaled Nazarene műsorát. Mondjuk ki, rég eljárt felettük az idő, s értem ez alatt azt, hogy az egykori sokk-faktor, ami ezt a bandát hírhedt státuszba emelte – mert lássuk, be néhány jobb lemez ellenére, mint pl. Ugra-Karma, a zene kevéssé indokolta a nagy népszerűséget – már a múlté. Az a punkos, primitív black metal, ami az elején különleges, érdekes volt, természetszerűleg kezdett szürkülni, hiszen a szűk mezsgye nem ad sok lehetőséget a változatosságra. Mondjuk ez soha nem is volt célja a bandának.

A finnek egyetlen eredeti tagja Slutti666, azaz Mika Luttinen frontember, aki belül tán ma is az a pszichopata lázadó, mint egykor, de ma már takaréklángon pislákol, és zenekara sem vonz már annyi szemet és fület. Ugyanakkor a zenekar ma is roppant bizarrul fest. Mika Arnkil bőgőssel az élen, akiről nem tudtam eldönteni, hogy maszk van rajta, vagy ilyen a fizimiskája, mindenesetre egy kb. hetvenéves Freddy Krueger pengette a basszusgitár húrjait és morrantott néha a mikrofonba, kiegészítendő Luttinen dühödt acsargásait, amelyeket bőven szórt a színpadról. Pontos setlisttel nem szolgálhatok, de több dühbomba-dalt is felismerni véltem a múltból – nem hallgatom túl gyakran a finneket. Az 1999: Karmageddon Warriors ezek közé tartozik, de a harcba hívó Do you want total war? kezdetű tételt is nehéz lett volna nem felismerni (amit eredetileg Boyd Rice adott elő és mellesleg az Acheron 1996-os EP-jén is fent van). Kim Lappalainen gitáros és Reima Kellokoski dobos szürke eminenciásként teljesített, darált és aprított, de bármennyire durva és nyers az Impaled zenéje, a minőségfaktor nem olyan mérvű, hogy a zene mint társ szóba jöhessen. Egynek elment, ahogy mondani szokás.

A fesztivál szervezése nagyon rendben volt, én úgy láttam – azon időszak alatt, amíg ott tartózkodtam -, hogy gördülékenyen következtek egymás után a koncertek és a hangzásra, látványra sem lehetett panasz. Jól levezényelt eseményen vettünk részt.

KERESÉS
Hammerworld no. 355
keresd az újságosoknál!
régi lapszámainkat
KERESD A LAPTAPIR.HU-n!
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. DVNE
    Voidkind
  2. JUDAS PRIEST
    Invincible Shield
  3. BRUCE DICKINSON
    The Mandrake Project
  4. DAATH
    The Deceivers
  5. MUDFIELD
    Fehér Zászló
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. BORKNAGAR
    Fall
  2. VLTIMAS
    Epic
  3. MADDER MORTEM
    Old Eyes, New Heart
  4. SOVEREIGN
    Altered Realities
  5. JOB FOR A COWBOY
    Moon Healer
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
posta jános
szerkesztő
  1. BLOODRED HOURGLASS
    The Sun Still In Me (dal)
  2. CAVALERA
    Escape To The Void (dal)
  3. MINISTRY
    Goddamn White Trash (dal)
  4. BAD OMENS x POPPY
    VAN (Live) (dal)
  5. SOFT PLAY
    Act Violently (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw