Mindig nagy öröm, amikor egy Prestige-szériás gitár érkezik tesztelésre, de ha ez még ráadásul egy signature-hangszer, ráadásul napjaink egyik legfelkapottabb gitáros hölgyéé, mindenképp különleges exkluzív élménynek ígérkezik.
De mit is lehet tudni a szóban forgó gitárhősnőről? Lari Basilio a brazíliai Sao Paulóban született és muzsikus családban nőtt fel, négyéves korától már orgonázott, és nyolcéves korában édesapja tanítota meg neki az első gitárakkordokat. 2011-ben jelent meg az első ötszámos, instrumentális EP-je Felipe Andreoli (Angra) közreműködésével. 2019-ben részt vett a Joe Satriani nevével fémjelzett G4 Experince turnén, de Steve Vai, Paul Gilbert és Andy Timmons mellett is rendszeresen feltűnt.
Már az első nagylemezén olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Vinnie Colaiuta, Nathan East and Greg Phillinganes. A legfrissebb, Your Love című lemezét a Los Angeles-i United Recording stúdióban rögzítette, és az anyagon olyan legendák működtek közre, mint Vinnie Colaiuta dobon, Sean Hurley és Leland Sklar basszusgitáron, valamint Ester Na billentyűkön. A lemez előkelő helyen nyitott az iTune Rock Charton, ami szerény véleményem szerint egy instrumentális gitárzenét játszó női eladótól óriási eredmény, és visszaadja a reményt az igényes zenekedvelőknek, hogy komoly érdeklődés mutatkozik az effajta muzsikákra is.
Lari 2020 óta használja már a japán hangszergyártó gitárjait, korábban Suhr márkájú hathúrosokkal lehetett főként látni. Nita Strausshoz csatlakozva 2021 eleje óta gyarapítja immáron a saját signature-hangszerrel rendelkező Ibanez-gitároshölgyek táborát az LB1 modelljével, melyet természetesen most is az Ibanez Magyarország jóvoltából tesztelhetettem pár hét erejéig, és szerencsére a nálam töltött idő alatt arra is volt lehetőségem, hogy a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjteményben forgassunk egy tesztvideót, melynek zenei motívumait teljes egészében ez a hangszer inspirálta.
A gitár alapját egyértelműen a 2018-ban megjelent AZ széria, illetve az annak továbbgondolásaként, szintén 2021-ben debütált AZS széria szolgáltatta: a vintage és modern jegyeket ötvöző megjelenés, a telecaster-jellegű singlecut testforma, a 80-as évek modelljeit idéző fej, mely jellemzők a Larival mostanára összefonódó lilás színnel és az arany szerelvényekkel kiegészülve egy ezer közül is felismerhető signature modellt eredményeztek.
A hangszer egy gyári keménytokban érkezik, melynek jellegzetes vörös belső kárpitjába előkelően simul bele az LB1. A tok felnyitásakor, még a gitár kézbevétele nélkül is egyértelmű, hogy rendkívül egyedi, minőségi hangszerrel van dolgunk.
Az AZ Prestige szériától eltérően az AZS modellek között már kőris testű modellek is készültek, és az LB1 esetében is a kőrisre esett a gyártó választása, ezzel is picit a telecasteres jelleg felé hajazva. Több tesztben is említettem már talán, de csak megerősíteni tudom, hogy a mahagóni mellett a kőris a kedvenc faanyagom, ezért most is örültem, hogy az LB1 esetében is ezzel van dolgom, ugyanis biztos voltam benne, hogy hangszer standard hangolásban is vastagon és pregnánsan fog megszólalni, köszönhetően a kőris széles hangszínspektrumának, a feszes mélyek mellett csilingelő megszólaló magasainak. Mindez egy egészségesen középhiányos hangképet eredményez, mely a gitárjáték érthetőségét nagyban elősegíti.
A test egyéb borítást nem kapott, de a kőris önmagában is a nehezebb anyagok közé tartozik, így a szimpla, csak alsó testkivágás miatt az LB1 esetében egy komolyabb súlyú hangszerhez van szerencsénk.
A gitár lakkozása – vélhetően Lari egyik azonos nevű szólódala alapján – a violet, azaz ibolya nevet viseli. Férfiaggyal ez szerintem egyszerűen csak lila (haha!), és abból is a világosabb változat, melyet tovább hangsúlyoz a magasfényű lakkozás.
A testhez négy csavarral illeszkedő, egy darabból készült nyak alapanyaga égetett madárszemes juhar, mely az AZ szériára jellemző, S–TECH elnevezésű speciális kezelést kapott. Ez nagyban hozzájárul a hangszer extra stabilitásához, nagyfokú víztűrőképeségéhez, ezéltal a gitár kevésbé érzékeny a hőmérséklet- és páraváltozásokra. Mindezeken kívül a nyak kapott egy olajos fényezést, amitől egy jól bejátszott nyak érzetét kelti már újkorában is.
Az LB1 esetében a nyakprofil AZ Oval C stílusú, a fogólap alapanyag szintén az S–TECH módszerrel kezelt madárszemes juhar, ami rendkívül jó játékérzetet biztosít, köszönhetően a kevert rádiuszú kivitelnek: a skála 228 mm-től 305 mm-ig terjed így, az alsó regiszterekben a ritmusjátékot, a nyakon feljebb csúszva pedig a szólisztikus játékot segíti elő. A fogólapot 22 rozsdamentes, jumbo méretű bund, valamint gyöngyházberakások tagolják, és ha nem is írnám, rendszeres olvasóink már mondanák is fejből: a nyak oldalán a fluoreszkáló jelölőpontok sorakoznak, mint a modern Ibanez gitárok elengedhetetlen kellékei. A fej hátsó részét signature-modell lévén természetesen Lari aláírása díszíti.
A nyak játszhatósága minden kétséget kizáróan elsőrangú, a gyári beállítások is hibátlanok voltak természetesen. Valóban jól bele is lehet kapaszkodni a riffeknél, a szólóknál pedig a kényelem semmi kívánnivalót nem hagy maga után, a huszonkettedik bund is minden erőfeszítés nélkül elérhető, amit a tesztdalomban ki is használtam.
Szerelvények tekintetében a gyártó természetesen semmilyen kompromisszumot nem kötött egy japán gyártású Prestige szériás signature hangszer lévén. A hardver lelke a Gotoh® T1702B tremolós híd, mely a 10,5 mm-es húrtávjaival kényelmessé teszi a húrok közötti átpengetéseket, átugrásokat, és emellett gyorsan reagál a tremolózásra, a sárgarézből készült blokk és a nyergek kiváló rezonanciát és artikulációt biztosítanak. Maga tremolókar gyorsan bepattintható és pillanatok alatt rögzíthető.
A rendszer másik végén a szintén Gotoh márkájú Magnum Lock satus kulcsok hibátlanul teszik a dolgukat. A kb. 7-8 perces teljes húrcsere mellett a H.A.P. (Height Adjustable Post) rendszer lehetővé teszi, hogy a kulcsok mindegyikénél egyedileg tudjuk állítani az oszlop magasságát, ezáltal a megfelelő feszesség érhető el húronként. A precíz intonációt a fentieken túl a csontból készült nyereg biztosítja.
A gitár gyárilag 10–46-os D’Addario húrkészlettel érkezik, a tokból elővéve azonnal játszható volt hibátlan beállításokkal, alacsony, de megfelelő hangkitartást produkáló húrnyomással, zavaró csörgés vagy épp más zavaró rezonancia nélkül. A gyári hangolás standard E, én leginkább drop D-ben használtam, mely könnyen kivitelezhető volt ezzel a gyári 10-es szettel is.
AZ LB1 további különlegessége, hogy ebben debütáltak a szintén Lari nevével fémjelzett Seymour Duncan signature hangszedők, mely szett három passzív pickupból áll H–S–S elrendezésben: a hídnál dupla, míg középen és a nyaknál szimpla kivitelben.
A nyaki – kinézetében egy klasszikus telecaster pickupra hajazó – szimpla hangszedő esetében kevert, AlNiCo 5 és 4 mágneseket vegyítettek annak érdekében, hogy a vintage hangzáshoz modern vastagság és érthetőség párosuljon. A középső – kinézetében a lipstick és a klasszikus single coil dizájnt vegyítő – hangszedőben az AlNiCo5 és 2 mágnesek mixtúrája egyedi, többféle hangszínopciót kínál.
A hídnál elhelyezett humbucker AlNiCo 5 mágnesekkel van szerelve, és hangszín tekintetében egy kiegyensúlyozott, de gyors hangindításra és érthető, tiszta megszólalásra fókuszáló megszólalás volt a cél. Az egyedi hangszedő szett már önmagában sokat ígért előzetesen, de az Ibanez még megfejelte ezt az AZ szériákban rendszeresített dyna–MIX kapcsolórendszerrel, melyből az LB1-ben a 9-es verzió kapott helyet, a nevéből eredően összesen kilencféle hangszedő-konfigurációt lehetővé téve. A kezelőszervek tekintetében a klasszikus hangerő, hangszín, ötállású pickupváltó kialakítás mellett egy, úgynevezett Alter kapcsoló kapott helyet, melynek szerepe a már fentebb említett dyna–MIX9 rendszerhez kapcsolódik.
Az alter kapcsoló kikapcsolt állapotában a 2-es és 4-es állásokban a klasszikus stratos hangzásokat idéző, a a nyaki pickupot, illetve a bridge hangszedő felezett módját a középső hangszedővel vegyítő soundok szólaltak meg. Az alter kapcsoló aktiválásával lényegében a szimpla hangszedők, illetve mindhárom pickup sorba kötésével, valamint a humbucker további felezett állásaival állíthatunk elő további hangzásokat.
A gitárt házistúdiós környezetben próbáltam ki, az Universal Audio Apollo Twin X hangkártyám hangszerbemenetéhez csatlakozva, és a fő ritmushangra a Neural DSP Archetype: Petrucci pluginjét használtam. Ez a szoftver a Mesa Boogie JP–2C erősítőjét hivatott modellezni, mely remekül működött az LB1 moderált jelszintű, de feszes hátső hangszedőjével, külön boostolás nélkül sikerült karakteres, de vastag, modern rockos gitársoundot előállítani.
A Lari Basilio signature humbucker egy viszonylag moderált jelszintű hangszedő, mely a nagyobb gain mellett is megtartotta a gitárriffek és akkordok érthetőségét, emellet erőteljes és zajmentes soundot produkált a gitár ebben a pickupállásban.
Egy random dobgroove-ra jammelgetve rögtön kigurult egy húzós, grunge-os hangulatú riff, melyet továbbfűzve egy kétperces dalt sikerült kreálnom, mely utólag a “Staminow’ címet kapta utólag. A dalhoz egy videót is forgattunk Pintér Judit közreműködésével a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjteményben. (Ezúton is hálás köszönet Szilágyi Áronnak a helyszínért.)
A dal szólisztikus részeihez mindenképp a nyaki hangszedőt terveztem használni, és ugyan a szimpla jól hozta a gömbölyű hangzást, azonban mégsem éreztem elég vastagnak a hangot, de milyen jól is jött ebben a szituációban a dyna–MIX opció: az alter kapcsolót aktiválva sorba kötve szólal meg a nyaki és a középső hangszedő, teljes értékű nyaki humbucker hangot produkálva, mely remekül működött a szólóhanghoz.
A gitárt csöves gitárerősítős környezetben is teszteltem: a Synergy előfokmodulok közül a Fryette Deliverance-re esett a választásom, amit a Marshall DSL20-as mini – de 2 db EL34 végfokcsövet felvonultató erősítőm – végfokszekciójába kötöttem, az erősítő hangja a St. Rock React:IR loadboxon jutott el a hangkártyába, a ládaszimuláció pedig szoftveresen, a GetGoodDrums Studio Cabs: Zilla Edition pluginjével történt.
A Deliverance egy Marshall JCM800 alapú előfok, de több gainnel és modernebb hangképpel. A breakupos tiszta hangoktól a higainig gyakorlatilag bármit ki lehet tekerni belőle, így tökéletes választás volt ahhoz, hogy minden pickupállást fel tudjak fedezni. Az alter kapcsoló kikapcsolt állapotában a 2-es és 4-es állásokban a klasszikus stratos hangzásokra hajazó, a középső hangszedőt a hídnál lévő és a nyaki pickuppal kombinált soundok szólaltak meg. A hátsó állás és a sorba kapcsolt nyaki és középső hangszedős soundok mellett ezeket élveztem a legjobban. Utóbbi hangszedőállások nagyobb torzítás mellett is hibátlanul hozták az aktuális modern gitárzenékre jellemző, attackos perkusszív hangzásokat is, ám zajnak nyoma sem volt.
A tesztvideóban hallható gitárhangzás esetében végül a Petrucci pluginnél maradtam, csupán egy minimális utóprocesszálást kapott annak érdekében, hogy jobban működjön a mixben. A dobokhoz a Mixwave Tony Royster Jr. pluginjét használtam, a basszushangot pedig egy Dinwgall NG2 gitár és a Neural DSP Parallax plugin kombinációja szolgáltatta.
Az LB1 minden tekintetben egyedülálló a japán hangszergyártó palettáján, a szín, a testforma, a hangszedők, a Prestige szériának megfelelő precíz kivitel, és természetesen a gondosan kiválogatott elemek összhatásából születő játékélmény és hangzás mind arra utalnak, hogy ez a hangszer megéri az egyébként viszonylag magasnak számító, 971 900 Ft-os vételárat.
A Lari Basilio signature jelenleg egy viszonylag nehezen beszerezhető modell, mely jól mutatja az óriási érdeklődést iránta, ám ennek ellenére szerény véleményem szerint érdemes kivárni az esetlegesen hosszabbra nyúló beszerzési időt is egy ilyen hangszerért.
THE DEAD DAISIES ★ BLIND GUARDIAN ★ BLOODBATH ★ DEATH ANGEL ★ MEGADETH ★ NERVOSA
Bakó Csaba ★ Beerzebub ★ Besnyő László ★ Brymir ★ Félperc ★ Gaerea ★ Meteora ★ Moments Of Madness ★ Molnár Róbert Band ★ Shandmaul ★ Shiraz Lane ★ Valborg ★ Venus Principle ★ Visions Of Atlantis ★ Wolfheart
Élő Fém: Alestorm ★ Five Finger Death Punch ★ Judas Priest ★ Kiss ★ Lamb Of God/Kreator ★ Mercyful Fate ★ Saxon ★ Testament/Sepultura/Exodus ★ Wardruna/Kalandra
További rovatok: Zenészfüllel (Kreator) ★ Hatásokk ★ Hangpróba/Sokkoló Korongok/Sokkoló Extra ★ Hangerőmű (Ibanez LB1) ★ Kulcsdalok (Tribe After Tribe) ★ Gasztrometal ★ Médiaradar ★ Saját szavaikkal (Nygmalion, Zorall)
Ajándék CD: METEORA – …Of Shades And Colours