Skip to content
☆☆☆☆☆
METAL & HARD ROCK 1986 ÓTA
☆☆☆☆☆

Hibrid brutalitás: IBANEZ RGDR4427FX

A gitárgyártók folyamatosan gondoskodnak róla, hogy a hangszer fanatikusai egy véget nem érő felfedezőútra induljanak, ha megvették első gitárjukat. Kimeríthetetlen fantáziával alkotnak új instrumentumokat. Anyagokkal, felületekkel, a hardware és az elektromos berendezések variálásával, állandó továbbgondolásával kísérleteznek és fejlesztenek egyre tökéletesebb és speciális igényeket is kielégítő modelleket, hogy az egyszeri zenész soha ne érezhesse úgy, kezében a tökéletes hangszer. A most bemutatásra kerülő Ibanez modell iránt akkor is instant vágyat érez majd az olvasó, ha már egy egész gitárgyűjtemény sorakozik a próbatermében. Metal muzsikusok számára pedig kötelező legalább egyszer kipróbálni!

Szöveg: Kiss József

Fotó: PINTÉR JUDITH, gyári archívum

IBANEZ RGDR4427FX

A Hangerőmű rovat idei évadában már több hangszert is bemutattunk az Ibanez 2021-es újdonságaiból. Ezt a sort folytatva, az Ibanez Magyarország jóvoltából volt lehetőségem pár nap erejéig közelebbről is ismerkedni az RGDR4427FX modellel.

A mai tesztalanyunk a Japánban készülő Prestige széria egyik héthúros tagja, melynek egyik fő specialitása, hogy a test gyártásánál a fa mellett egy richlite fantázianevű anyagot is alkalmaz a gyártó. Az Ibanez nem első alkalommal próbálkozik a richlite felhasználásával, a tavalyi RGDR4327-es modell esetében egy mahagóni testű gitár borításaként kapott szerepet. Nagy kedvelője vagyok az alternatív anyagok használatának a gitárgyártásban – több, teljesen famentes Aristides gitárom is van –, ezért nagy érdeklődéssel vártam, mit nyújt a hibrid megoldás egy egyébként hagyományos hangszer esetében. 

A hangszer – árkategóriáját figyelembe véve elvárható módon –egy ABS-stílusú keménytokban érkezik olyan kiegészítők kíséretében, mint az univerzális multitool eszköz és a gitár beállításához szükséges szerszámok. Maga az RGD testforma ugyan több árkategóriában megjelenik, ám a Prestige megjelölés minden esetben Japánban készült hangszert takar. A dizájn egyértelműen a hagyományos RG alapokon nyugszik, azonban annál modernebb, karakteresebb a formavilág, a gitár alsó szarva gyakorlatilag pengévé vékonyodik. A fordított fej is világossá teszi: ez a hangszer inkább a súlyosabb zenékben mozgó gitárosokat célozta meg. 

A test alapanyaga a gitárgyártásban egyik legklasszikusabbnak számító kőris, melynek külön örültem, ugyanis a tapasztalataim szerint a hét- és nyolchúros gitárok esetén, különösen a standard B-nél mélyebb hangolások esetében az olyan meleg tónusú fák, mint a jellemzően alkalmazott mahagóni nem adnak elég karaktert A kőris viszont szélesebb hangképével a feszesebb mélyek mellett csilingelő magasakkal is vegyíti a hangszínspektrumot, a közepek pedig pont abban a tartományban visszafogottabbak, ahol azok az egyhúros riffek érthetőségét szolgálják. 

Ahogy a bevezetőmben is említettem, gitár specialitása a richlite elnevezésű anyag testborításként való alkalmazása. A richlite egy elképesztően tartós és változatos, egyben a fenntarthatóság/újrahasznosíthatóság szempontjából ideális tulajdonságokkal rendelkező anyag, mely gyantával befecskendezett papírból készül. Nagyjából hetven évvel ezelőtt fejlesztették ki, és azóta prémium felületi alapanyaggá vált az űrtechnikában, az autógyártásban és az építészetben egyaránt. Remek akusztikai tulajdonságai leginkább konstans sűrűségének köszönhetőek, és kitűnően ellenáll a pára, valamint a hőmérséklet-változásoknak is. Megjelenése az ébenfához hasonlít, ennek köszönhetően leginkább fogólap alapanyagként használják a hangszergyártásban, ezidáig én is ebben a szerepkörben találkoztam vele.

A gitár lakkozása alapvetően natúr – a színmegjelölése hivatalosan a natural flat nevet viseli –, a lakkozáson a kőris erezete elegánsan tűnik át, egyedi megjelenést kölcsönözve a hangszernek. A tengerészkék richlite borítás – melynek mintázatát leginkább a márványhoz tudnám hasonlítani – a testnek csupán 95%-át fedi, melynek mentén – különösen az esztétikusan lekerekített, ezáltal extra kényelmet nyújtó felső szegmensnél – teljes valójában megjelenik a kőris erezete. Az RGDR4427FX-nél úgy éreztem, hogy a richlite az extra megjelenés mellett kiegyensúlyozza a kőris hangszínét, picit közelebb hozva ezzel az Ibaneznél klasszikusnak mondható hársfás hangzáshoz úgy, hogy mégis megmaradnak az alap faanyag jellegzetességei. 

A testhez négy csavarral illeszkedő, öt részből készült nyak juhar és wenge kombinációjából készült. A két sötétbarna csíkként megjelenő wenge keménységének köszönhetően extra stabilitást biztosít a nyaknak, melynek profilja a klasszikusnak számító Wizard–7-es típusú darab. A klasszikus, héthúros UV-nyak laposabb változataként számon tartott Wizard–7 profilt a 2000-es évek eleje óta alkalmazza a gyártó.

A nyakat makasszári ébenfából készült fogólap fedi és 24 Jumbo méretű bund tagolja. A Prestige Fret Edge kezelésnek köszönhetően a bundok széle hibátlan, így a nyak tökéletesen simul a tenyerünkbe. A 26,5” menzúrás nyak matt poli­uretán lakkozást kapott, mely tapintása kellemes, és koncertkörülmények között jó szolgálatot tesz. Az RGDR4427FX nyaka elsőrangú, a héthúros hangszerek között a kényelmesebb és könnyebben játszható nyakak közé sorolható. A hathúros hangszereken szocializálódott gitárosok is egész biztosan gyorsan meg tudják szokni. A nyak egy további specialitással szolgál, ugyanis az annak stabilitást biztosító erősítő pálcát a KTS cég készítette titániumból. E fém alkalmazásának eredményeként a nyak könnyebb, így a játék is komfortosabb, akusztikai jellemzői is jobbak. A fogólapot baloldalra sorakoztatott jelölőpontok díszítik, mely diszkrét, letisztult megjelenést kölcsönöz a hangszernek. Már az olcsóbb Ibanez gitárok széria kellékeiként is megtalálhatók a sötétben világító luminlay oldalsó jelölőpontok, így a drágább modellnél magától értetődő ennek az alkalmazása.

A gitár szerelvényei a hangszer árfekvéséhez illeszkedően elsőrangúak. A Mono-Rail típusú híd egyszerűsége ellenére remekül szolgálja a stabilitást, a kialakításának köszönhetően a húrok közötti áthallás minimalizásával és a testen átmenő húrozással együtt pedig a hangkitartást. A Gotoh® MG–T satus kulcsok ellentmondást nem tűrően biztosítják a pontos hangolást, emelett a húrcseréket egyszerű és rövid folyamattá szelídítik. A szerelvények fekete borítása remekül illik a test színéhez és még inkább kidomborítja a hangszer modern kivitelét. Az intonációt és a pontos hangolást kiszolgáló technikai feltételeket a Graph Tech márkájú BLACK TUSQ XL nyereg teszi teljessé, mely ebben a szerepkörben a csont mellett a legtökéletesebb anyag.

A gitár gyárilag 10-59-es D’Addario húrkészlettel érkezik, és az ajánlott hangolás a standard A. A hosszabb menzúra ellenére azt tapasztaltam, hogy ezzel a húrmérettel inkább a standard B/drop A hangolás áll jobban a hangszernek, ezért így folytattam a tesztelést. Egy 10-62-es szettel szerény véleményem szerint már semmi akadálya a standard A-s hangolásnak stabil húrnyomás mellett.

A gitárban a kifejezetten a DiMarzio által az Ibanez számára készített Fusion Edge 7 típusú, humbucker kivitelű hangszedők kaptak helyet. Modern fekete borításuk alapján megjelenésük a manapság nagyon népszerű, kézzel gyártott hangszedőket juttathatja eszünkbe. A DiMarzio jellemzésre szerint ezek a pickupok a gyári modelljeik közül a Titan típushoz hasonlíthatóak leginkább. Leírásuk alapján kerámia mágnessel rendelkeznek és kimeneti jelszintjük középmagas. 

A kezelőszervek tekintetében egy egyszerű és letisztult, de annál praktikusabb kialakítással találkozhatunk. A háromállású pickup váltó a nyaki hangszedő vonalában helyezkedik el, a hangerőszabályozó – egyedüli potméterként – a test széléhez lett igazítva. Így a legnagyobb zúzás közepette sem érünk a kezelőszervekhez véletlenül hangszedőt váltva vagy a hangerőt ily módon letekerve. A pickupok felezésére nincs lehetőség egyértelművé téve ezzel is, hogy a gitár célja vastag metalhangzások előállítása. A jack aljzat elhelyezése is kifejezetten praktikus: a testbe süllyesztve, a megszokotthoz képest gyakorlatilag közel 180 fokkal elforgatva kapott helyet, így a kábel a szíj mögé bújtatható anélkül, hogy hurkot formálnánk vele. 

Térjünk is át a gitár erősített hangjára. A hangszert házi stúdiós körülmények között volt alkalmam tesztelni, amihez pont kapóra jött a Neural DSP frissen érkezett Quad Cortex pedálja, melyet a hangkártyámon átvezetve stúdióhangfalakon hallgattam meg tesztalanyunk hangját. Ahogy a népszerű youtuber Ola Englund is jellemzően átugorja a tiszta hangos tesztet, ennél a hangszernél én sem időztem sokat, és rögtön a higaines soundokat igyekeztem felfedezni, melyhez EVH5150 III és Mesa Recto szimulációkat, illetve capture-öket állítottam csatasorba.

A Fusion Edge 7 híd hangszedőt karakteres magasak jellemzik, a mélytartománya enyhén kompresszált és feszes. A kőrissel együttműködve ezeknek a jellemzőknek köszönhetően a riffek és a komplexebb akkordok is artikuláltan gurultak ki a kezem alól egészen magas torzítási szinten is. Úgy éreztem, hogy ezeknek a hangszedőknek a jelszintje magasabb, mint a gyártó által referenciaként hivatkozott DiMarzio Titanoké, így leginkább a Bare Knuckle Aftermath pickupjához tudnám hasonlítani őket, tehát a hasonlóság nemcsak az esztétikai kivitelben mutatkozik meg. A nyaki hangszedő vastag, de pregnánsan megszólaló szólóhangot produkált. Ha mégis tiszta hangzásokra vágynánk, ahhoz a két pickupot egyszerre megszólaltató középső állást javasolom.

A hangszernek jól áll a Mesa Recto-s hangzás, ezért a Mesa/Boogie Roadking erősítőmmel is kipróbáltam, amit a Two Notes Captor X loadbox közbeiktatásával kötöttem a hangkártyámba, és annak gyári hangfalszimulációit használtam. Már boost nélkül is egészen feszes soundot kaptam, de egy Ibanez Tube Screamer Minit a gitár és az erősítő közé illesztve etalon metal hangot sikerül előhoznom az RGD-ből. Ellentmondást nem tűrően megállja a helyét a súlyosabb stílusokban, legyen szó a 2000-es évek death metaljáról, a modernebb deathcore-ról /metalcore-ról vagy épp a kortárs prog metalos/djent hangzásokról.

ÖSSZEGZÉS

Az RGDR4427FX-et elsősorban annak ajánlom, akik különlegesen magas minőségű, presztízs kivitelű, megbízható héthúros hangszerre vágynak, és elsősorban a súlyosabb stílusokban mozognak. Remek előrelépési lehetőség lehet továbbá azoknak, akik a már bevált Iron Label/Axion Label vagy épp Premium szériás héthúros Ibanez hangszerüket szeretnék egy japán modellre fejleszteni. A hangszer kereskedelmi ára jelenleg 858 900 Ft, és a magyarországi Ibanez forgalmazók kínálatában már el is érhető.





KERESÉS
AKTUÁLIS SZÁM
No. 348 – 2022/11-2023/1
GYŰJTŐI KIADÁSOK
korábbi lapszámainkból
FACEBOOK
NÉPSZERŰ
PETŐFI X HAMMER
minden vasárnap 19 órától!
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. ALTZI
    All Eyes On Me
  2. LAMB OF GOD
    Omens
  3. ARCHITECTS
    The Classic Symptoms Of A Broken Spirit
  4. STRYPER
    The Final Battle
  5. LOST SOCIETY
    If The Sky Came Down
Posta Janos 22 - 300p
Posta Janos 22 - 300p
Posta János
szerkesztő
  1. 156/SILENCE
    Narrative
  2. BOSTON MANOR
    Datura
  3. ASCENT OF AUTUMN
    Awakened
  4. SOMEHOW JO
    Scales & Details
  5. THEM
    Fear City
Pintér Miklós
Pintér Miklós
PINTÉR MIKLÓS
szerkesztő
  1. IGNITE
    Our Darkest Days
  2. KING'S X
    Three Sides Of One
  3. PARKWAY DRIVE
    Darker Still
  4. ALEXISONFIRE
    Otherness
  5. ONE BAD SON
    Black Buffalo
HAJÓGYÁR x hw