Skip to content

VOLA: Friend Of A Phantom

Kiadó: Mascot Records / Írta: Gáti Viktor / Értékelés: 8

A dán Vola 2006-ban indult, és karrierjük meglehetősen nagyot lendült előre a 2015 elején még magánkiadásban, majd 2016 folyamán a Mascot jóvoltából megjelent első nagylemez sikere révén. A Hollandiából indult kiadó gondozza a csapat kiadványait azóta is, egyebek mellett a novemberben érkezett negyedik albumot, amely a kissé fura, Friend Of A Phantom címet kapta.

A banda progos, djentes, poszt-hatások sajátos keverékeként leírható hangzása már az Inmazes debütön kiforrottnak számított, s bár a muzikális határok a pályatárs Tesseract munkásságához hasonlóan, jó ideje határozottan kirajzolódottnak mondhatók, továbbra sem fulladt ki kreatív szempontból egyikük sem. A brit brigád abban is párhuzamba állítható a Volával, miszerint, habár főleg a gitárok és a dobok hangzása meglehetősen száraz, mondhatni steril, a hangszerelés, és különösen a nagyon kellemesen dallamos, a popos, álmodozós karaktert ízléses, idevaló módon alkalmazó ének (ami azért Daniel Tompkins mester esetében más tartományokat szintén bátran bejár) és a mindig eltaláltan duruzsoló basszus révén életteli módon tud lélegezni a produkció.

Így működik ez a kilenctételes friss dalgyűjtemény negyvenegy percében is. A kezdő Cannibal jól megadja az alaphangot a lemezhez, nem mellesleg ebben a tételben a csúcsformában lévő Anders Fridénnel egészül ki a kettes lemezt megelőzően stabilizálódott felállás. Az In Flames-frontember hibátlan alakítása szokatlan mintát ad a Vola zenei szabályrendszeréhez, mégis jól illeszkedik annak jellemző, harapós jellegébe. A Break My Lying Tongue jó példája a horda egyik fő erősségének számító olyan, ebben a rock/metal zenei közegben egyszerre rendhagyónak és ragadósnak bizonyuló árnyalatú elektronikus betétnek, amely lényegében megadja a gitárok, és később az ének által is lekövetett vezérdallamot. Ez a fajta dalszerkesztés, vagyis mikor már a dal intrója hozza az adott számot (és szerzőt) azonnal felismerhetővé tévő fő motívumot, olyan kiválóságok sajátja, számos példa között, mint a már említett In Flames vagy az Arch Enemy, csak hogy Skandináviánál maradjunk.

A We Will Not Disband leginkább a címe miatt érdekes, amúgy egy standard, de, vagy épp attól még tartalmas szám, a Glass Mannequinben pedig végig az elektronika és a lebegős, álmodozós atmoszféra dominál. Ezt az – egyébként a korábbi lemezekre is jellemző – egyre szélesedő spektrumú muzikalitást a Bleed Out járatja a csúcsra: volásra kalibrált, synthwave/trap-ízű felvezetést követően jön a védjegyszerű verze és refrén, érkezik az újfent trapes átkötés és a dalközpontú breakdown, hogy a megismételt refrén és egy emelkedett finálé zárja le a némiképp kísérleti, egyszersmind szintlépés ígéretét hordozó darabot. A Paperwolf egy okosan megválasztott, együtt éneklős kislemezdal, amelyet az album, további különösebb attrakció felmutatását nélkülöző, utolsó harmada követi.

Mint LP, egységesen erősnek érzem a ’Phantomot, ugyanakkor per pillanat úgy látom, híján van az olyan átütő szerzeményeknek, mint a Stray The Skies, a Whaler vagy a Napalm.

(Az albumot pontoztuk és véleményeztük a novemberi Hangpróbán. Olvasd el a digitális kiadásban!)

KERESÉS
Pénteken márciusi
digitális különszám!
febr  |  dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
  1. KILLSWITCH ENGAGE
    This Consequence
  2. DREAM THEATER
    Parasomnia
  3. TREMONTI
    The End Will Show Us How
  4. OBSCURA
    A Sonication
  5. THUNDERMOTHER
    Dirty Divine
  6. MARKO HIETALA
    Roses From The Deep
  7. LACUNA COIL
    Sleepless Empire
  8. PHOENIX RT
    Amit itt hagyunk
  9. DAWN OF SOLACE
    Affliction Vortex
  10. JINJER
    Duél
  11. SAOR
    Amidst the Ruins
  12. MANTAR
    Post Apocalyptic Depression
  13. DYNAZTY
    Game Of Faces
  14. MAJESTICA
    Power Train
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw