Skip to content

ODION – Felhők mögött a fény (interjú)

Az Odiont a Reason három tagja (Dudás Gábor énekes, Kun József dobos, Vándor Erik gitáros) alapította Purnhauser Pál basszusgitárossal (Divided) és Bos Michaela csellistával (Képzelt Város) – de ugye Gábort és Micit a Thy Catafalque koncertfelállásából is sokan ismerik. Bemutatkozó EP-jük Narcissus címmel jelent meg. Uzseka Norbert kérdezte ki őket róla.

Szöveg: Uzseka Norbert · Fotó: Czirók Dávid

Magam is többször kérdeztem Kátai Tamást, hogy vajon felmerült-e, hogy a Thy Catafalque koncertfelállásánk zenészeivel írjon dalokat, de mindig azt mondta, a dalíráson nem változtatna. Bennetek is felmerült ez, és azért lett Odion, vagy más okból?

Dudás Gábor:Ilyen szempontból nincs köze a TC-nek a zenekar megalakulásához, az ottani zeneírás Tamásé és ez így is marad, ami eddig is tökéletesen működött, nem kell ott lábatlankodnia senkinek… A Reason után szerettünk volna továbbra is együtt zenélni Józsival és Erikkel, bő egy éve elkezdtünk dalokat írni, elsősorban Józsi révén, de Eriknek köszönhető például az Irae is zeneileg. Tavaly nyáron-ősszel csatlakozott aztán hozzánk Mici és Pali, akiket jól ismertünk már, és úgy néz ki, nagyon jól összeállt, velük lett egész az Odion. A Thy Catafalque sokkal inkább inspirációt jelentett, hogy mi magunk is alkossunk újra valamit.”

A Reasonnek egyébként miért lett vége?

DG:Más úton, módon képzeltük el a jövőt Attilával, amit a mai napig nagyon sajnálok. 28 évet nyilván nem lehet semmissé tenni, nekem mindig a zenekarom marad a Reason, de abban a formában úgy éreztem, éreztük, hogy nem lehet folytatni már.”

Mik a különbségek a Reason és az Odion zenéje között. Egyáltalán: miféle zenét játszotok ti?

Kun József:Azt a zenét játsszuk, ami a fejünkben szól, és világra hozzuk. Melankolikus, keserédes, sűrű felhőzettel takarózó világot idéz, ahol mindig keressük a fény forrását.”

Vándor Erik:Sok hasonlóságot fel lehet fedezni az alkotóelemek részleges megegyezése miatt, ilyen Gábor adott orgánuma, a melankolikus hangulatok itt is dominálnak. Viszont jóval szellősebb hangszerelést céloztunk meg, eleve egy gitáros van a felállásban, és állandó szereplő a cselló a hangképpen, a billentyűs hangszerek is jobban szem előtt vannak.”

Mit jelent az Odion név, s miért Narcissus lett a bemutatkozó EP címe?

KJ:Több mindent is szimbolizál a név, leginkább az újjászületést éreztük magunkénak. Az EP elnevezése szorosan kapcsolódik a zenekar nevéhez, illetve a dalok gyökereihez.”

Hogy íródnak a dalok?

KJ:Eddig úgy íródtak, hogy Erik vagy én hoztunk egy dalötletet, és ha mindenkinek tetszett, akkor együtt folytattuk a munkát. Erik elsősorban gitáron szerzi ötleteit, én billentyűn komponálok. Ezek a dalötletek adják a vázat, amely mentén felépítjük a többi hangszer és ének hozzájárulásával végleges formájába.”

VE:Ez az első zenekarom, ahol a dobos ilyen nagy szerepet vállal a dalszerzésben, jelenleg több dal alapja született meg Józsinál, mint nálam. Én gitáron és zongorán írom a dalokat, ő inkább billentyűs hangszereken és dobon, egymás dalait pedig kiegészítjük “saját” hangszereinkkel. Ezután a próbateremben közösen alakítjuk, finomítjuk a harmóniákat és a szerkezeteket a többiek bevonásával. Igazi csapatmunka zajlik így.”

S hol, hogy zajlott a stúdiózás?

VE:A bemutatkozó anyag alapjait (dob és gitárok) számomra egyedülálló módon együtt, élőben vettük fel Józsival a fantasztikus szegedi Miracle Sound stúdióban, régóta vágytam erre, és sikerült vágás nélkül megoldanunk a legtöbb feladatot, ami nagy büszkeség. Szándékosan úgy írjuk a dalokat, hogy nem tesszük bele technikai tudásunk 140%-át, így sokkal magabiztosabb, hihetőbb produkciót tudunk nyújtani, koncerten is. Az Odion esetében nagyon fontos számunkra a “real deal” életérzés, se a lemezen, se élőben nem használunk triggereket a dobhangzás tuningolásához, illetve, ha több gitárszólam fordul elő a zenénkben, akkor, amikor csak tehetem, élőben looper pedállal rögzítem a saját játékomat, amire aztán rájátszok újabb dallamokat, a számítógépről semmilyen gitársáv nincs bejátszva. Lényegében ez a koncepció is szerepet játszott abban, hogy csellós is került a felállásba, mivel mindegyik dalhoz írtunk vonósokat, és szerettük volna, hogy élő hangszeren szólaljanak meg ezek a részek is.”

Elmeséled, mikről szólnak a dalok?

DG:Józsi adta meg a kezdőlökést a dalok címe és alaptémája kapcsán, legalábbis három dal esetében így volt, Aztán elkezdtem rajtuk agyalni, nyilván a saját képemre is formáltam őket. A Shift témája például a „hang”, ami itt az otthoni veszekedéseket szimbolizálja, amikor hangerővel akarsz megoldani mindent ahelyett, hogy elcsendesednél és elgondolkodnál, mennyi embert meg tudsz bántani az indulatoddal. A Release a címéből adódóan az elengedésről szól, és kapott egy hajós szimbolikát, ahogy az élet tengerén sodródunk, és várjuk az új napot, hogy újrakezdhessünk végre mindent – itt a fény a fő motívum. Az All You Were egy beszélgetés a korábbi önmagaddal és így kicsit Istennel is, az elrontott, elátkozott dolgokról, és arról, hogy mennyire fölösleges már rágódni a múlton. Ennél a dalnál a színekkel is próbáltam játszani a szövegben. Az Irae számomra a legszemélyesebb dal, amihez Erik nagyszerű dallamokat írt. A 2019-ben elhunyt édesanyámnak szól, a gyász, a düh és a tehetetlenség keveréke, amihez az Ómagyar Mária Siralom néhány sorát is felhasználtam, apróbb módosításokkal. Abban ugye egy anya siratja a fiát, itt pedig megcserélődtek a szerepek.”

Márciusban, a Bong-Ra vendégeként volt az első koncertetek, a Dürerben. Milyen volt?

KJ:Első koncertnek jó volt. A közös színpadra lépés és a rengeteg visszajelzés a közönségtől megerősített bennünket abban, hogy érdemes még zenekart indítani 2025-ben.”

VE:Természetesen első koncert révén nagyon izgultunk, de nagyon jó kis bemutatkozó buli kerekedett ki belőle, igazán nagy bakik nélkül, sok pozitív visszajelzéssel.”

DG:Tök érdekes volt ennyi év után első koncerten játszani, és tényleg volt is bennünk izgalom emiatt. De szerencsére nagyon klassz volt a közönség, elég gyorsan elkaptuk a fonalat, és nagyon jó érzés volt így együtt átadni a dalokat, melyeket még soha senki nem hallott élőben. A Dürer pedig az egyik legjobb koncerthelyszín, remek a kisszínpad is, a hangosítás, a fények, úgyhogy minden klappolt. Egy dolgot sajnáltunk, hogy Martina betegsége miatt a The Answer Lies In The Black Void fellépése elmaradt az este, nagyon vártuk már, hogy együtt koncertezhessünk, de majd legközelebb. A Bong-Ra meg élőben is lehengerlő, ráadásul remek emberekből áll, úgyhogy tényleg ideális volt számunkra itt és így debütálni.”

S mik a további tervek?

KJ:Folytatjuk az új dalok szerzését, dolgozunk a színpadi megjelenésünkön, és igyekszünk online jelenlétet produkálni az érdeklődők számára.”

DG:Dalokat kell írni és szerencsére a srácoknak van is bőven ötletük. Az is sokat dobott a zenekar hangulatán, hogy nagyon jó visszhangokat kaptunk az EP megjelenése vagy épp a düreres koncert után. A „Narcissus” egyébként már fellelhető minden fontos streaming szolgáltatónál, úgyhogy reméljük, még több emberhez eljut majd.”

Tekintve, hogy a TC mennyi különféle helyre el tud jutni külföldön, felmerül a kérdés, hogy az Odionnal is vannak-e ilyen tervek?

KJ:Tervek vagy álmok? Boldogan lépünk ki a megszokott piaci korlátok közül, és ennek érdekében annyi energiát fektetünk a zenekarba, amennyit csak bírunk. Az idő pedig megmutatja, mire lesz ez elég.”

VE:Még igen friss a zenekar, egyelőre minél több koncerten való megjelenés és a koncertprogram további bővítése a cél. Várjuk a meghívásokat, és természetesen külföldi koncertek felé is teljesen nyitottak vagyunk.”

DG:Annyit tennék csak hozzá, hogy mivel egyikünknek sem az első zenekara már az Odion, szeretnénk kihagyni azokat a hibákat, amiket nyilván mindannyian elkövettünk, elkövetünk, azaz nem szeretnénk minden fellépést elvállalni csak azért, hogy játsszunk valahol. Viszont kaptunk már több izgalmas felkérést is az EP megjelenése óta, úgyhogy a közeljövőben valószínűleg azok is láthatnak majd minket, akik esetleg lemaradtak a bemutatkozó koncertről. Egyelőre itthoni tervek vannak, de nyilván a cél, hogy külföldre is eljussunk majd. A TC persze egy más szint, de nagyon jó tapasztalataim voltak csak eddig, jó lenne valami hasonlót átélni az Odionnal is külföldön.”

https://www.facebook.com/odionband
https://www.instagram.com/odionband/
https://linktr.ee/odionband

(Az interjú eredetileg a 2025. áprilisi digitális különszámunkban jelent meg.)

Havi Metal – A Jó, a Rossz és a Csúf (Alex Skolnick) – Udo Dirkschneider – Omen – De Facto – In The Woods… – Liv Kristine – Hangpróba – Sokkoló Korongok/Extra – Epica – Eluveitie – Crownshift – Bigfoot Preston – Odion – Dynazty – Enforcer – Élő Fém (Enforcer, Tribulation, Airbourne, Rivers Of Nihil, Godsmack) – Alien Weaponry – Continoom – Deathless Legacy – Médiaradar – Old School – Koncertmenü

nka
KERESÉS
Megjelent a májusi
digitális különszám!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw