Skip to content

MESMUR: Chthonic

A Mesmur egy nemzetközi brigád: amerikai, ausztrál és olasz tagokból áll. Az internet korában nem lehetetlen kontinenseken átívelő formációk születése, s vannak példák, amikor egy-egy ilyen alakulat esetében a tagok nem is találkoznak egymással személyesen. A lemezfelvétel is úgy készül, hogy mindenki a maga lakhelyén veszi fel a részeit, majd értő kezek „összefésülik” ezeket. Nem tudom, hogy a 2013-ban alakult Mesmur esetében is ez lett volna a helyzet, azonban ez a tényező nincs hatással a kész produktumra.

Én nem vagyok az a hallgató, aki nagyon kényes a hangzásra, legalábbis ami a nyerseség felé mutat. Pontosabban fogalmazva: a leglepusztultabb, ultrapenetráns megszólalást is elviselem, ha a zene jó és van benne fantázia/kraft, ellenben a művi hangzásokat nehezebben tolerálom. A Chthonic album esetében sem értem, hogy a pergőhangzást miért kellett ennyire művire, „kopogósra” venni. Az összhatáson sokat ront, és nem is illik egy morózus doom-anyaghoz.

Nem kezdő a kvartett, az azonos címmel ellátott 2014-es debütalbum óta a Chthonic a negyedik teljes hosszúságú mű, melyen tovább csiszolja doom metalját a négyes. Az említett első lemezre emlékszem, hogy hallottam, azonban a másik kettőben már nem vagyok biztos. A sors és az Aesthetic Death kiadó úgy akarta, hogy a 2023-as albumot CD-n hallhassam. A borítón látható Lovecraft-ihletésű rémalak, a zöldes-sárgás lidérces árnyalatok illenek a 48 perces album világához.

Egészen lassú és sötét tónusú doom metalt ad elő a Mesmur, amely nagyjából a funeral doom és a doom/death metal göröngyös határvonalain ődöng. A csapat a mai napig nem tagadhatja le – nem is tenné – a műfaj nagyjainak hatását, úgy mint Evoken, Esoteric, Skepticism stb. E lassúnál is lassabb irányvonalon nem könnyű olyan kompozíciókat összeállítani, amelyeken ott csillog a nagy tehetség szikrája, s igazából a Mesmur zenéjében, bár hangulatos, és igényes, nem érzékelem azt a pluszt, ami az említettek közelébe irányítaná a zenekart.

A négyes olykor megfeledkezik a doom metal „szabályairól”, hiszen a Passage-ben hallható egy nagyon gyors rész, s itt újfent kitérhetnék a fent említett problémára: a géppuskaszerű dobolás nagyon mesterkéltnek tűnik. A szellősebb részeknél nem tűnik fel az idegesítő dobsound, mivel a gitárok, az atmoszferikus részek magukhoz vonzzák a figyelem legjavát, azonban a gyors részeknél idegesítő a megszólalás e hiányossága.

Nem hoz új színeket a doom palettára a Mesmur albuma, de a Chthonic a műfaj értő művelőinek a műhelyében készült, amit alátámaszt a zene hangulata, ami az esetlegesen felbukkanó kevésbé erős részeket is áthidalja, megemeli.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Don't Bother (dal)
  2. PAPA ROACH
    The Ending (dal)
  3. SEVEN HOURS AFTER VIOLET
    Float (dal)
  4. POPPY
    Have You Had Enough (dal)
  5. AKELA
    Fáklyával a Pokolban (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw