Skip to content

MESMUR: Chthonic

A Mesmur egy nemzetközi brigád: amerikai, ausztrál és olasz tagokból áll. Az internet korában nem lehetetlen kontinenseken átívelő formációk születése, s vannak példák, amikor egy-egy ilyen alakulat esetében a tagok nem is találkoznak egymással személyesen. A lemezfelvétel is úgy készül, hogy mindenki a maga lakhelyén veszi fel a részeit, majd értő kezek „összefésülik” ezeket. Nem tudom, hogy a 2013-ban alakult Mesmur esetében is ez lett volna a helyzet, azonban ez a tényező nincs hatással a kész produktumra.

Én nem vagyok az a hallgató, aki nagyon kényes a hangzásra, legalábbis ami a nyerseség felé mutat. Pontosabban fogalmazva: a leglepusztultabb, ultrapenetráns megszólalást is elviselem, ha a zene jó és van benne fantázia/kraft, ellenben a művi hangzásokat nehezebben tolerálom. A Chthonic album esetében sem értem, hogy a pergőhangzást miért kellett ennyire művire, „kopogósra” venni. Az összhatáson sokat ront, és nem is illik egy morózus doom-anyaghoz.

Nem kezdő a kvartett, az azonos címmel ellátott 2014-es debütalbum óta a Chthonic a negyedik teljes hosszúságú mű, melyen tovább csiszolja doom metalját a négyes. Az említett első lemezre emlékszem, hogy hallottam, azonban a másik kettőben már nem vagyok biztos. A sors és az Aesthetic Death kiadó úgy akarta, hogy a 2023-as albumot CD-n hallhassam. A borítón látható Lovecraft-ihletésű rémalak, a zöldes-sárgás lidérces árnyalatok illenek a 48 perces album világához.

Egészen lassú és sötét tónusú doom metalt ad elő a Mesmur, amely nagyjából a funeral doom és a doom/death metal göröngyös határvonalain ődöng. A csapat a mai napig nem tagadhatja le – nem is tenné – a műfaj nagyjainak hatását, úgy mint Evoken, Esoteric, Skepticism stb. E lassúnál is lassabb irányvonalon nem könnyű olyan kompozíciókat összeállítani, amelyeken ott csillog a nagy tehetség szikrája, s igazából a Mesmur zenéjében, bár hangulatos, és igényes, nem érzékelem azt a pluszt, ami az említettek közelébe irányítaná a zenekart.

A négyes olykor megfeledkezik a doom metal „szabályairól”, hiszen a Passage-ben hallható egy nagyon gyors rész, s itt újfent kitérhetnék a fent említett problémára: a géppuskaszerű dobolás nagyon mesterkéltnek tűnik. A szellősebb részeknél nem tűnik fel az idegesítő dobsound, mivel a gitárok, az atmoszferikus részek magukhoz vonzzák a figyelem legjavát, azonban a gyors részeknél idegesítő a megszólalás e hiányossága.

Nem hoz új színeket a doom palettára a Mesmur albuma, de a Chthonic a műfaj értő művelőinek a műhelyében készült, amit alátámaszt a zene hangulata, ami az esetlegesen felbukkanó kevésbé erős részeket is áthidalja, megemeli.

KERESÉS
Megjelent a februári
digitális különszám!
febr  |  dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
  1. KILLSWITCH ENGAGE
    This Consequence
  2. DREAM THEATER
    Parasomnia
  3. TREMONTI
    The End Will Show Us How
  4. OBSCURA
    A Sonication
  5. THUNDERMOTHER
    Dirty Divine
  6. MARKO HIETALA
    Roses From The Deep
  7. LACUNA COIL
    Sleepless Empire
  8. PHOENIX RT
    Amit itt hagyunk
  9. DAWN OF SOLACE
    Affliction Vortex
  10. JINJER
    Duél
  11. SAOR
    Amidst the Ruins
  12. MANTAR
    Post Apocalyptic Depression
  13. DYNAZTY
    Game Of Faces
  14. MAJESTICA
    Power Train
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw