MARILLION – An Hour Before It’s Dark (kritika)

MARILLION
An Hour Before It’s Dark
(earMUSIC)

Négy évtizedes pályájával és 18 albumával a Marillion azon kevesek közé tartozik, akik nem merevedtek bele egy adott hangzásvilágba, hanem időről időre képesek megújítani önmagukat. Az első lemezek korai Genesis ihletésű progrockjától kezdve a fogósabb, slágeresebb korai Hogarth-korszakon át az elektronikával is flörtölő, hol nyugisabb, hol zaklatottabb újabb anyagokig egészen széles zenei spektrumot jártak be az évtizedek során. Mindeközben azonban önazonosságuk soha nem veszett el, kb. 5 másodperc után azonnal felismerhetőek a dolgaik, bármelyik korszakukról is legyen szó.

A 2004-es Marbles utáni néhány lemezük ugyan kevésbé talált el, de a 2016-os F.E.A.R. újra nagyon tetszett, és ugyanígy vagyok most az aktuális eresztéssel. Ennek oka abban is keresendő, hogy történt a részükről egy óvatos visszakanyarodás az általam leginkább kedvelt Holidays/Brave/Afraid-éra hagyományosabb megközelítése irányába. A középtajt hallható Murder Machines erre a legjobb példa, ami két hallgatás után teljesen beleült a fülembe – de igazából mindegyik dal valahogy magától értetődő természetességgel siklik végig a hallójáratokon. Mindezt úgy, hogy közben rengeteg apróbb-nagyobb hangszerelési finomság és okosan egymásra rétegzett dallammenet jön szembe.

Már önmagában Steve Rothery gitárjátékát élmény hallgatni: David Gilmourhoz hasonlóan kevés hanggal, szinte minimalista módon dolgozik, de ezzel gyakorlatilag bármit képes kifejezni. Egyértelműen harmóniaközpontú zene az övék, ami nem attól „prog”, ahogy sokan ezt a kifejezést értelmezik, hanem az érzelmek, gondolatok és hangulatok átadásának módjában, meg ahogy ezt az egészet szinte szélsőséges eleganciával teszik. A szövegek kiindulópontja ezúttal a Covid-helyzet és annak következményei voltak – ám ez szó szerint csak kiindulópontot jelent, ugyanis ehhez kapcsolódóan több más aktuális, vagy éppen örök érvényű téma is fókuszba került. A dalszövegek között vannak oda-vissza utalások, vissza-visszatérő kifejezések és sorok, ilyen módon akár konceptlemezről is beszélhetünk.

A produkció túlzás nélkül álomszerű, a szűk órányi zeneanyag pedig átlagon felül tartalmas és gondolatébresztő. Erős 9 pont, amit pár hét múlva már lehet, hogy kevesellni fogok.

Schmidt Péter 9


MARILLION – An Hour Before It’s Dark (a 2022-es album)














KERESÉS
AKTUÁLIS SZÁM
No. 344 – 2022/5
AKTUÁLIS GYŰJTŐI KIADÁS
No. 344 – 2022/5
FACEBOOK
NÉPSZERŰ
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. FOZZY
    Boombox
  2. BLACK SWAN
    Generation Mind
  3. DARE
    Road To Eden
  4. IBARAKI
    Rashomon
  5. RONNIE ATKINS
    Make It Count
Lénárd László
Lénárd László
LÉNÁRD LÁSZLÓ
főszerkesztő
  1. SLAYER
    South Of Heaven
  2. GHOST
    Impera
  3. RONNIE ATKINS
    Make It Count
  4. DESTRUCTION
    Diabolical
  5. DECAPITATED
    Cancel Culture
Pintér Miklós
Pintér Miklós
PINTÉR MIKLÓS
szerkesztő
  1. TOOL
    Lateralus
  2. MARK LANEGAN
    Phantom Radio
  3. AIRBAG
    Identity
  4. MALEVOLENCE
    Malicious Intent
  5. IGNITE
    Ignite
SPOTIFY – HANGPRÓBA
NO. 340 – 2021/12-2011/01
SPOTIFY – ZENÉSZFÜLLEL
NO. 340 – 2021/11-2022/01

HAMMER TV

Black And Gold címmel augusztus 19-én jelenik meg a dögös, metalos rock’n’rollt nyomató svéd Thundermother ötödik albuma, a 2020-as Heat Wave lemez utódja, második előzetesként pedig a klippel kísért I Don't Know You dallal lehet barátkozni.
Övergivenheten (kb. elhagyatottság) címmel augusztus 19-én jelenik meg az új Soilwork album, a 2019-es Verkligheten lemez utódja, első előzetesként pedig a klippel kísért címadó dallal lehet ismerkedni. A svédek legutóbbi kiadványa a 2020 végén megjelent A Whisp of the Atlantic EP volt.
Még 2018 végén vált netes szenzációvá a metalt tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadó The Hu zenekar, az első lemezük pedig The Gereg címmel jött ki 2019 szeptemberében. Úgy volt, hogy a Sabaton vendégeként hozzánk is eljutnak majd, de a pandémia nem csupán ezt a tervüket tette tönkre.