„A művészet a létünk metafizikájához és archetípusaihoz kapcsolódik – lehetővé teszi számunkra, hogy megtapasztaljuk a veszteséget, a halált, a szerelmet – valamilyen módon felkészít mindezekre a dolgokra. Ez az az érték, ez az a perspektíva, amiből én alkotni szeretnék.” – Ihsahn
A norvég progresszív metal jeles képviselője, az Emperorból is ismert Ihsahn kiadta az utolsó kislemezt a hamarosan megjelenő albumáról. A The Distance Between Us című szerzemény a korong melodikusabb, terjedelmesebb oldalát mutatja be. A számhoz egy kísérteties új videó is párosul, folytatásaként annak a koncepciózus történetnek, amely a korábbi kislemezeken, a Pilgrimage To Oblivion-on és a Twice Born-on is terítékre került, és amelyet Shaun Hodson (Loki Films) készített.
Az új album, amely az Ihsahn címet viseli, február 16-án fog megjelenni a Candlelight Records gondozásában. Az előadóművész a nyolcadik stúdióalbumával még tovább merészkedik a kreatív expresszionizmus birodalmába, és két, dallamában összekapcsolódó változatot ad ki ugyanabból a korongból: egy progresszív metalos és egy teljesen szimfonikus, filmes hatású mesterművet.
„Az első két kislemez a koncepcionális történet kezdetéről származik, a szükséges önteltséget és határozottságot létrehozva. Ezzel az utolsó kislemezzel közelebb kerülünk a történet végéhez, és így mind a zene, mind a szöveg egy elgondolkodtatóbb és melankolikusabb perspektívát fejeznek ki” – mondta a The Distance Between Us dallal kapcsolatban Ihsahn.
Noha zenei pályafutása gyakran revelatív jellegű volt, a ritmus és a mozdulatok mesteri irányítása az Ihsahnban megmutatja, hogy az előadó dalszerzőként és zeneszerzőként a legkoncentráltabb és legmagabiztosabb munkáját végzi. A gigantikus vállalkozás, amely Ihsahn bevallása szerint az egyik legösszetettebb projekt, amire valaha vállalkozott, egy saját maga által tervezett labirintusszerű nyúlüreg, amelyben az ambíció mértéke azonnal érzékelhető. A teljes egészében saját maga által készített és három éven át hangszerelt változatot Jens Bogren, a zenekari verziót Joel Dollié keverte. A maszterelésért – mindkét esetben – Tony Lindgren felelt. Ihsahn őszintén bevallotta, hogy a folyamat a végletekig feszítette őt. Az egész szimplán egy zongorával kezdődött.
„16 éves korom óta átlagosan minden második évben kiadok egy nagylemezt. És ez adott némi lehetőséget arra, hogy különböző alternatívákat fedezzek fel. Így a nyolcadik nagylemezemen arra gondoltam, hogy ’rendben, hogyan kellene megcsinálnom azt, amihez a legjobban értek, de közben tízszer magasabbra emelem a lécet’. Amit csinálok, annak a középpontjában a black metal áll, az extrém torzított gitárok és sikolyok, de a legkorábbi Emperor-felvételek óta hallani lehet, hogy a billentyűs részeket olyan klasszikus filmzenék befolyásolták, mint Jerry Goldsmith, John Williams, Bernard Herrmann, John Carpenter művei, és így tovább. Tehát azzal a szándékkal álltam hozzá az íráshoz, hogy az anyagot a maga teljes metalos kifejezésmódjában mutassam be, de a zenekari részeket is úgy rendezzem el, hogy azok egymástól függetlenül is működni tudjanak. Mondhatni kísérletet tettem arra, hogy a teljes produkció struktúráin belül írjam meg a filmzenét, lehetővé téve számomra, hogy lényegében ugyanannak a zenének különböző, és néha ellentétes változatait fedezzem fel. Végül az összes zenét zongorás rövid partitúraként írtam meg, és értelemszerűen egy tipikus bandára és egy nagyzenekarra hangszereltem, ügyelve arra, hogy minden összhangban legyen egymással.”
A multihangszeres Ihsahn mellett Tobias Ørnes Andersen és Tobias Solbakk dobol és ütőhangszereken játszik, Chris Baum pedig hegedül. A lemezen Ihsahn fiának, Angell Solberg Tveitannak a játékát is hallani, aki további ütőhangszereket szólaltat meg. Az albumhoz készült artwork Ritxi Ostariznek, a promóciós fotók sokasága Andy Fordnak köszönhető.
Ihsahn nem elégedett meg azzal, hogy egy dupla albumot készítsen, van egy koncepciózus történet is, amely annak mindkét részét megalapozza. Egy pár különálló, mégis egymáshoz kapcsolódó Wagner-i elbeszélés, amely egy tradicionális hős útját járja körül. És bár Ihsahn visszafogottan mesél mindenről, bízik benne, hogy a jelentés hamarosan kiderül a hallgatók számára, akik hajlandóak hasonló elkötelezettségről tanúbizonyságot tenni.
IHSAHN – Ihsahn
(02/16 – Candlelight Records)
1. Cervus Venator
2. The Promethean Spark
3. Pilgrimage to Oblivion
4. Twice Born
5. A Taste of the Ambrosia
6. Anima Extraneae
7. Blood Trails to Love
8. Hubris and Blue Devils
9. The Distance Between Us
10. At the Heart of All Things Broken
11. Sonata Profana