Örömmel jelentem mindazoknak, akiknek esetleg elkerülte volna a figyelmét, hogy már egy hete megjelent a Hammerworld magazin március-áprilisi száma! Elképesztő mennyiségű tartalmat zsúfoltunk bele! Aki megveszi készüljön rá, hogy még átlapozni sem két perc, alaposan elolvasni pedig napokba, sőt hetekbe is telhet!
A megjelenés időszaka azért is mindig izgalmas, mert ilyenkor felfokozott az érdeklődés, és szinte azonnal érkeznek az olvasói (vagy nem olvasói) visszajelzések, vélemények az adott számról vagy a magazinról általában. Vannak köztük, amelyek jelentős visszhangot generálnak a szerkesztőségben, éjjeleken át megy a levelezés, eszmecsere a felmerült meglátásokkal kapcsolatban. A pozitív visszajelzések nyilván jólesnek, a negatív megjegyzéseket pedig megpróbáljuk elemezni, értelmezni, hogy tanuljunk belőle.
Már régóta tervezem, hogy a szerkesztőség munkájáról készítünk egy podcast-sorozatot, hogy lehessen látni, miként is működik egy ilyen rendszer, mit teszünk azért, hogy a lehető legjobb tartalmat szállítsuk időről-időre. Amíg ez megvalósul, írnék róla, mert úgy látom, az emberek fejében élő kép erről a munkáról nemigen tükrözi a valóságot.
Először is, ha egy klasszikus irodai képet látsz magad előtt munkaállomásokkal, beszélgetésekkel, háttérben a legfrissebb zenék hangjával, akkor ezt felejtsd el. Ma már mindenki otthonról dolgozik, legtöbben a rendes munkájuk mellett. Az irodánk pedig mindössze egy alkalmi találkozóhely.
A stáb tagjainak a nagy része igazi zenei újságíró veterán. Sok esetben évtizedek óta közvetlen közelről követik kedvenc stílusuk alakulását. Bátran mondhatom, szinte mindenről tudnak, ami itthon vagy a világ más részein történik az adott műfajban és úgy általában a hard rock és metal világában. Érdeklik őket az új zenék, kutatják ezeket, olvassák a nemzetközi nyomtatott és online szaksajtót.
A szerkesztőség központi magja (Posta Jani operatív szerkesztő, Pintér Miki szerkesztő és Zubor Olly online szerkesztő, valamint jómagam) napi rendszerességgel, nemritkán a klasszikus értelemben vett munkaidőn túl is kommunikálunk, küldözgetjük egymásnak a zenéket, híreket, illetve megbeszéljük a magazint ért kritikákat. Janival és Mikivel heti egyszer személyesen is találkozom. Ezek sok órás egyeztetések intenzív információcserével, agyalással.
Bár állandó levelezésben vagyunk, egy-egy lapszám megjelenése után személyes stábértekezletet tartunk, amelyen a legtöbb újságírónk részt vesz. Ez a legizgalmasabb, legérdekesebb, legszórakoztatóbb része a melónak, ahol mindenki elmondja a gondolatait, feldobja az ötleteit. Véglegesítjük a Hangpróba anyagát, megvívunk egy-egy albumkritika megírásának lehetőségéért (mert bizony harc folyik a legizgalmasabb lemezekért!), megbeszéljük, ki ír majd egy-egy koncertről, stb. Ekkorra már szervezés alatt van több interjú, sőt általában véve az egész lap tartalma körvonalazódik.
A tartalom összeállításának legfontosabb szempontjai:
… Az adott időszak legfontosabb történései (albummegjelenések, koncertek, turnék – különös tekintettel a hazai eseményekre)
… A legnagyobb, legrelevánsabb nemzetközi, illetve magyar nevek, hiszen ezek sok olvasót érdekelnek, ők „adják el” leginkább a lapot
… A legizgalmasabb új zenék és előadók, tehetségkutatás
… A legérdekesebb, legaktuálisabb háttértémák (pl. covid, mesterséges intelligencia, hallgatói, rajongói szokások változásai, lemezpiac alakulása, stb.)
Lénárd Laci halálát követően Jani vette át a központi hammeres levelezést (mhh@/info@), hozzá érkezik a mérhetetlen mennyiségű infó a zenekaroktól, menedzsmentektől, PR-ügynökségektől, koncertszervezőktől. Interjúlehetőségek, új album- és dalmegjelenések, koncert- és turnébejelentések futnak be naponta tucatjával. Ezekből készül egy hosszú lista, amelyet aztán folyamatosan monitorozunk.
Bár a Hammer majd’ négy évtizedes létezése és tevékenysége hatalmas presztízst ad, sok olyan interjút el tudunk intézni, amelyet kisebb orgánumok nem, mégsem egyszerű a helyzetünk, hiszen egy kis ország olvasóihoz szólunk magyar nyelven, ami miatt korlátozott a piacunk, az elérésünk.
A legnagyobb külföldi sztárok ezerszer is meggondolják, hogy akár csak tíz percet is szánjanak egy interjúra. Sokszor még a legjelentősebb magazinok sem tudnak interjú lehetőséghez jutni. Így aztán vannak esetek, amikor hiába a sok évtizedes kapcsolatrendszer, a prémium magazin és online felület, nem tudjuk elérni az adott előadót. Azokból a lehetőségekből kell tehát válogatnunk, amelyek rendelkezésre állnak.
Az elérhető sztárok közül azokat soroljuk a lista elejére, akik az újság megjelenésének időszakában Magyarországon játszanak vagy akkoriban jelenik meg új kiadványuk. Ez azért fontos, mert mi mindig is a hazai közönséghez szóltunk, amelyet azok az előadók, események, zenék érdekelnek, amelyekhez személyesen, közvetlenül is tud kapcsolódni. Ezzel az érdeklődő közönségnek és a szervezőknek is segítünk.
Mindig figyelünk arra, hogy stílusok szempontjából is változatos legyen a tartalom. Ha csak lehet, minél többféle zenei irányból is válogassunk, mert így mindenki talál majd valamit, amit szeret, amiről szívesen olvas, a többi cikk pedig a ’népművelés’ funkciót tölti be.
Nos, ennek az elég bonyolult szempontrendszernek a mentén állnak össze az egyes lapszámok. Simán összerakhatnánk egy 200 oldalas újságot is – és nem kéne kétszer mondani, hogy nekifogjunk, hiszen imádjuk csinálni –, valamint tartalom van bőven. Ha nem is mindig a legnagyobb nevek (mint például éppen a most megjelent szám esetén), de izgalmas témákban nincs hiány!
A terjedelmi korlátokat – és ez vonatkozik a CD mellékletekre is – a rusnya anyagiak szabják. Rendkívül egyszerű a képlet: minden paraméterünket kettővel kellene szorozni – az újság eladási árát (most pont a feléért adjuk, mint a hasonló terjedelmű, átlagos külföldi rockzenei magazinok), a hirdetések mennyiségét és árát, és persze az eladott példányszámot.
Annyit mondhatok: a lelkesedésünk, a fémzenébe vetett hitünk a régi, egy kicsit sem kopott meg az esztendők alatt. Mindenkinek látnia kéne azt a ragyogást, ami stábtagok, e meglett férfiak arcáról sugárzik, amikor az értekezleteken a zenéről beszélünk.
2026 decemberében lesz 40 éve, hogy a magazin létezik. Célunk, hogy még akkor, sőt azután is megjelenjünk nyomtatott formában, és a lehető legtöbben lapozgassák elégedetten a Hammert.
–Cselőtei László
.
A Hammer duplaborítós(!) 354. lapszáma országosan kapható az újságárusoknál, a hipermarketekben, és a benzinkutakon, valamint digitális formában a Laptapír rendszerében.
HAMMERWORLD No. 354 / 100 oldal / 1990 Ft
Interjúk: Alcohol ★ Alestorm ★ Alva ★ Band-Maid ★ Bátky Zoltán ★ Borknagar ★ Dimmu Borgir ★ Dust Bolt ★ Exhorder ★ Exit Eden ★ Fate Gear ★ Hanabie. ★ Hooligans ★ Ihsahn ★ Jelusick ★ Job For A Cowboy ★ Lovecrose ★ Madder Mortem ★ Necrophobic ★ Nemophilia ★ North Sea Echoes ★ Omega Diatribe ★ Ossian ★ Prong ★ Rivers Ablaze ★ Saxon ★ SFV ★ Slash feat. Myles Kennedy ★ Sonata Arctica ★ Sonic Bear Punch ★ Sorcerer ★ Spectral Voice ★ Spike/The Quireboys ★ Subsignal ★ The Flower Kings
Rovatok: A jó, a rossz és a csúf ★ Élő Fém ★ Gasztrometal ★ Hangpróba ★ Klasszikus! ★ Médiaradar ★ Sokkoló Korongok/Extra ★ Zenészfüllel
OLVASÓI HANGPRÓBA – https://hammerworld.hu/HP/
–
SÚGD MEG NEKÜNK! – A magazinnal kapcsolatos véleményedet írd meg az mhh@hammerworld.hu e-mail címre!
TÁMOGATÓI CSOMAGOK – https://hammerworld.hu/gyujtoi-kiadas/