Figyelem, érzékelés és észlelés, emlékezet, gondolkodás – ezek mind-mind a kognitív funkciók közé tartoznak, és ugyan egymással párhuzamosan, de nem egyenlő ütemben fejlődnek. Abban az esetben pedig, ha ezeken a területeken a fejlődésben bármilyen eltérés tapasztalható, az a későbbiekben mindenképpen hatással lehet az adott lurkó iskolai előmenetelére.
Milyen segítségre lehet szükség?
Ilyen esetben nem kell egyből bepánikolni, hiszen ahogy a Filter.hu magyar fejlesztésű hírgyűjtő portálon megosztott egyik cikkben is írták, már olyan egyszerű dolgok is nagyban hozzájárulhatnak a kognitív képességek fejlődéséhez, mint a társasjáték.
Már az is számtalan tanulási lehetőséget kínál, amikor a gyermek kinyitja a társasjáték dobozát, és felfedezi annak tartalmát, de ezek a játékok segítenek abban, hogy új szavakat tanulhasson, és bővítse a szókincsét. Nem beszélve arról, hogy rengeteget tanulhat a felnőttekkel vagy nagyobb gyerekekkel való versengés során, és valljuk be, a lurkókat a legjobban általában az olyan tevékenységek motiválják, amelyek éppen meghaladják pillanatnyi tudásukat.
Az együtt töltött minőségi időt pedig még nem is említettük. Ellentétben ugyanis az olyan passzív élményekkel, mint amilyen például a tévénézés, a társasjátékozás során drasztikusan megnő az egymás közötti interakciók száma, és javul azok minősége is. Lehetőséget kínál a beszélgetésre, a nevetésre és a csapathoz tartozás megélésére.
Mely társasjátékok lehetnek megfelelők?
Az a legideálisabb, ha egy olyan társasjátékot választasz, amelyben a család kisebb-nagyobb tagjai egyenrangú játékosként tudnak részt venni. Ilyenek lehetnek például a szerencsén vagy az együttműködésen alapuló társasjátékok.
De a gyermekek logikai képességét, az előre gondolkodásukat és a veszteségtűrő képességüket is érdemes lehet fejleszteni, amelyhez inkább a gondolkodósabb játékok lesznek a megfelelők.
A fentebb már említett cikkben egyébként az ovis korosztály számára a Boribon társasjátékokat javasolják, amelyek főszereplője egy kedves kis mackó. Ezekből szerencsére többféle változat is létezik, így minden egyes szülőnek lehetősége van kiválasztani a gyermeke számára legideálisabbat.
Ha ezután sem tapasztalnál változást…
Amennyiben azt észleled, hogy a mindennapi tevékenységek űzése és a folyamatos játék ellenére is jóval elmarad a gyermeked megismerő funkcióinak fejlettsége az ebben a korban megszokottaktól, érdemes a kisgyermeknevelőhöz vagy az óvodapedagógushoz fordulni. Tedd fel nekik a kérdéseidet, és kérd ki a véleményüket, tanácsukat, azzal kapcsolatban, ők hogyan látják a gyermeket!
Abban az esetben pedig, ha ők is azt mondják, hogy akadnak olyan területek, amelyek fejlesztésre szorulnak, fontos, hogy ezeknek a személyre szabott fejlesztése minél előbb megkezdődjön.