Skip to content

Élő Fém: SAXON / GIRLSCHOOL / GRAND SLAM – Bécs, Gasometer – Raiffeisen Halle

Írta: Schmidt Péter

Albummegjelenések tekintetében 1980 a metaltörténelem egyik legfontosabb éveként épült be a kemény hangzású gitárzenék kedvelőinek kollektív tudatába. Heaven And Hell, Back In Black, British Steel, Ace Of Spades, Iron Maiden – így vagy úgy, de mindegyik anyag mérföldkő az őket megalkotó formációk történetében, amelyekkel részben bizony még az addigi játékszabályokat is átírták. Ebbe a sormintába illik a brit Saxon ugyanezen évben kiadott második albuma, a Wheels Of Steel is, melynek 45 éves jubileumára egy komplett turnét húztak fel Biffék, erőteljesen fókuszba állítva a nevezett mesterművet.

A dolog fényét emelendő két egykori kortárs formáció mai inkarnációit is magukkal vitték a körútra, és így annak bécsi állomására is. Elsőként az a Grand Slam játszott, akiknek eredeti frontembere annak idején a Thin Lizzy élén élő legendává vált Phil Lynott volt. Az ő korai halála miatt sajnos hamar szétszéledt zenekart egy új felállással a billentyűs Mark Stanway 2016-ban hívta újra életre – azóta szolidan elkoncertezgetnek a régi dalokkal és pár Lizzy-klasszikussal, sőt két új album is készült menet közben. Ebből a repertoárból mazsolázott Bécsben is a csapat, és bár kiállásra olyan nagyon markánsnak nem mondanám a brigádot, ettől még egész hangulatos, régisulis hard rock programot toltak. A frontember Mike Dyer ugyan nem egy gyárilag színpadra született figura, de a hangja döbbenetesen hozza Lynott jellegzetes orgánumát és stílusát – itt pedig úgyis ez a legfontosabb. Ha már Lizzy-leszármazottak, akkor azért a Black Star Riders engem összességében jobban meggyőz(ött), de a péntek este felvezetése gyanánt a Grand Slam műsora éppenséggel teljesen jól megfelelt.

Manapság egy full csajos felállású banda különösebben nem számít kuriózumnak, de amikor a londoni Girlschool a hetvenes évek derekán megalakult, akkor gyakorlatilag nem volt párjuk a színtéren. Főként Lemmy barátságának és a Motörhead hathatós segítségének köszönhetően a nyolcvanas években szolidabb babérokat is learathattak, és azóta is kitartóan koncerteznek, stúdióznak, satöbbi. Tagcserék persze náluk is akadtak, de az énekes/gitáros Kim McAuliffe és a dobos Denise Dufort a kezdetek óta stabil pontok, sőt a gitáros Jackie Chambers is már negyedszázada itt nyomja. Egyedül a bőgős poszton láthatunk friss arcot a tavaly csatlakozott Olivia Airey személyáben – aki nem mellesleg a billentyűs legenda Don Airey unokahúga.

Az egykori csajokból mára lényegében hatvanas éveiket taposó vagány nénik lettek – akik korukhoz képest meglepő elánnal nyomták egyszerű, ámde hatásos, néhol némi punkos élt sem nélkülöző rock’n’roll/metal nótáikat. A fókusz egyértelműen a korai időszakra irányult (Hit And Run, Demolition albumok), míg a tavalyelőtti WTFortyfive?-ról csak egy dalt játszottak. Volt ellenben Motörhead-feldolgozás (Bomber), a végén pedig legismertebb számukkal, az Emergencyvel búcsúztak. Nem egy agysebészet a zenéjük, de van benne feeling, és élőben sem hiányzott a produkcióból a szükséges mennyiségű kakaó. A Denise Dufort kézprolémái miatt jelenleg beugrós dobossal (Larry Paterson az Alcatrazzból) turnézó Girlschoolt lelkes tapsvihar búcsúztatta – örülök, hogy végre élőben láthattam a korai brit metal színtér e valóban különleges képviselőjét.

A fél tízkor színpadra lépő Saxon kezdésére gyakorlatilag megtelt a nézőtér, a zenekar pedig a tavalyi album címadójával indította a programot. A hangcucc tőlük szokatlan módon kissé halkan szólalt meg, és ahogy ment előre a nóta, meg aztán a második Dogs Of War, hallatszott, hogy a hangosítással valami komolyabb probléma akadt. Fél másodperces pillanatokra el-elment a hang a nézőtér felé fordított hangfalakból, és amúgy is gerjedt, recsegett az egész. Aztán a Dogs közben egyszer csak végleg elszállt a motyó, csak a színpadi erősítés működött, amiből azonban kifelé jószerével mindössze valami tompa, halk massza hallatszott. A zenekar ekkor meg is állt, majd némi tétovázás után levonultak, hogy a technikusok helyre rakhassák, amit kell.

Nagyjából tíz perc után aztán Biffék visszajöttek, belecsaptak az első lemezes Backs To The Wallba – innentől beindult a gőzhenger, és immár tényleg probémamentesen, egyre fokozódó hangerőn nyomták végig a tömény kétórás szettet. Az első blokk nagyjából felében a kilencvenes-kétezres évekből mazsoláztak (az új albumról még két dalt vettek elő, a Madame Guillotine-t és a 1066-et, valamint nyomták a Solid Ballt és a Carpe Diemet), illetve volt még Dallas 1 PM, And The Bands Played On és Strong Arm Of The Law is.

Ezek után Biff felkonferálta a jubileumos Wheels Of Steel lemezt, amit egy az egyben, első hangtól az utolsóig, mindenféle dalok közti időhúzás nélkül, faltól-falig játszottak el. Az este sava-borsa és különlegessége igazából ez a programpont volt: igaz, jó pár nótát folyamatosan műsoron tart a banda erről a korongról, amit viszont nem (pl. Suzie Hold On, Freeway Man, Street Fighting Gang), azok igazi csemegének számítottak. A Machine Gun radírozós zakatolásávál záródó blokk után laza levezetésként jött még a Crusader, a HM Thunder, a Denim And Leather, végül a Princess Of The Night – ezzel lett vége ennek a problémásan induló, de aztán szépen felívelő koncertnek.

A fullos Wheels Of Steel szett egyenesen parádés volt, de úgy en bloc is remek koncertet adott a Saxon, soha rosszabbat (leszámítva persze a kezdeti technikai malőrhalmazt). A zenekar szemmel láthatóan jó passzban van, az alapító Paul Quinn helyére érkezett Brian Tatler pedig úgy beilleszkedett, mintha mindig is itt lett volna. (Azért remélem, a Diamond Headre is marad némi ideje az itteni elfoglaltságai mellett.) Nagy kár, hogy Magyarország kimaradt ebből a turnéból – a lengyeleknél például Krakkóban és Varsóban is játszott a csapat. Egy koncertet mi is megérdemeltünk volna. No, talán majd a következő kanyarnál.

KERESÉS
Megjelent a februári
digitális különszám!
febr  |  dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
  1. KILLSWITCH ENGAGE
    This Consequence
  2. DREAM THEATER
    Parasomnia
  3. TREMONTI
    The End Will Show Us How
  4. OBSCURA
    A Sonication
  5. THUNDERMOTHER
    Dirty Divine
  6. MARKO HIETALA
    Roses From The Deep
  7. LACUNA COIL
    Sleepless Empire
  8. PHOENIX RT
    Amit itt hagyunk
  9. DAWN OF SOLACE
    Affliction Vortex
  10. JINJER
    Duél
  11. SAOR
    Amidst the Ruins
  12. MANTAR
    Post Apocalyptic Depression
  13. DYNAZTY
    Game Of Faces
  14. MAJESTICA
    Power Train
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw