Skip to content

Élő Fém: HOBO – Bp., Arena

Bár az utóbbi években gombamód megszaporodtak a vetélytársai, a Budapest Arena – eredeti nevén Papp László Budapest Sportaréna – továbbra is a főváros legimpozánsabb rendezvényhelyszíneinek sorát erősíti. Itt került megrendezésre a magyar könnyűzene egyik legemblematikusabb műve, a Földes László, vagyis Hobo vezette hajdani Hobo Blues Band Vadászat című dupla tematikus albumának 40 éves jubileumi előadása. (Micsoda tökéletes időzítés volt anno „orwelli módon”, 1984-ben megjelentetni ezt az anyagot!) Érdekesség, hogy a koncert időpontját és az ünnepi dupla CD-kiadás megjelenését egymást követő napokra időzítették.

A lemez hosszas méltatásától ezúttal eltekintenék. Minek is szaporítanám ezzel kapcsolatban a szót, hiszen alighanem minden idők (egyik) legnagyobb példányszámban, a mai napig az otthonok polcain őrzött, és ebből adódóan egyik leghallgatottabb, magyar fekete lemezéről van szó. Csaknem elképzelhetetlen, hogy akad olyan lemezgyűjtemény – legyen az akármilyen kicsi -, amelyikben ne szerepelne a Vadászat első magyarországi nyomása.

Hobót és aktuális, a korabeli felállás további tagjait – legfőképpen az örömteli módon ma is aktív Deák Bill Gyula énekest és Tátrai Tibor gitárost – mellőző, zenekarát teltház fogadta ezen az estén. A főhős, aki a napokban tölti be a 79-et, egy stílusos fricskával magyarázta az elegánsnak számító késést, majd felcsendült a másfél órás alapmű prológusa. A Vadászat dalairól nem lenne sok értelme részletes eszmefuttatást folytatni, viszont azt fontos megjegyezni, hogy az 1984-es felvételekhez képest a mostani műsor és élő hangzás az újravett-átírt-kibővített verziót, vagyis a 2008-as, mai füllel is friss megszólalású Bolondvadászatot vette alapul.

Maga a koncertélmény bemutatása azonban megéri a részletesebb értekezést. Talán a legfontosabb a hangzás, amely az Arénában megszokott színvonalhoz mérten is kiváló volt. Kifogást egyedül a pergő-sound ellen tudnék emelni, ami viszont szokásos mód tompa és száraz volt – nekem. Ettől eltekintve azonban tényleg életem egyik legjobban megszólaló hangversenye volt ez. (Csupán nagy ritkán lehetett hallani az érthetetlen mód duruzsoló csoportokat a közönségben, és az a néhány mikrofon gerjedés sem volt számottevő.)

Volt szerencsém nem egy hasonló nagyszabású magyar és nemzetközi élő produkción részt venni, de azt kell mondjam, a – jelen esetben három – kivetítőn szüntelenül pörgő képsorok színvonalát nehezen tudná bármi felülmúlni az emlékeimben. Eleve a fő technikai megoldás lenyűgöző volt: számos kameraállásból követhettük figyelemmel a fellépést, és ezekre a képsorokra előre megkomponált animációkat vetítettek, egyfajta „filterként” vagy „layerként”. E mozgóképek tartalma pedig egyedülálló módon illeszkedett tartalmában, hangulatában, részleteiben a dalszövegekhez és az általuk megjeleníteni kívánt, adott esetben tágabb értelemben vett mondanivalóhoz. Míg például a Mesél az erdő alatt Hobo és társai körül fatörzsek „jelentek meg” a színpadon, nem beszélve Hófehérkéről, az agancsos farkasról és a többiekről, addig a későbbiekben diktátorok és elvtársak „masíroztak” a színpad előtt, bombák „zuhantak” a zenészekre vagy pszichedelikus köd és az eredeti borítómintától ihletett formák „lepték el” a világot jelentő deszkákat.

A második blokkban, egy lélegzetvételnyi szünet után, bő egy órában, nagy arányban a tavalyi új nagylemez, a Hobo Rádió tételei hangzottak el. Köztük az olyan emlékezetes darabok, mint a Satisfaction – természetesen a The Rolling Stones nyomán – jammelősen elnyújtott változata, beszúrva egy szemelvény a prog rock legenda King Crimson legikonikusabb dalából, a Rock and Roll meghívó vagy a Pécsi lány. A tömeg csekély része ekkor már szállingózni kezdett. Ők bánhatták, hogy esetleg lemaradtak a fő program tételei mellett szintén hatalmas ovációval fogadott további klasszikusokról, mint a Rohadt Rock and Rollról, a Circus Europáról vagy az Azám Hazámról.

Sokat elmond, hogy Hobót tizenévvel ezelőtt is láttam egy blues-rock koncerten, merőben más körülmények között, de a lényeg mit sem változott: a hangja az elmúlt évtizedekben dörmögősebbé vált, de ugyanolyan – ha nem méginkább – szuggesztív maradt, a haja nem lett sem ezüstösebb, sem kevésbé borzas, és – igaz, csak a ráadásban, de – az elmaradhatatlan csíkos pulóvert is magára öltötte. Sajátos, fanyar, a fekete válfajtól sem visszariadó humora, tiszteletteljes kiállása és jól időzített, elegáns kimértsége megint csak magával ragadta a nagyérdeműt, így engem is.

Zenésztársai egytől egyik nagyszerűen teljesítettek, hangszerük igazi mesterei, amelyet a nem kevés, fület gyönyörködtető szólóban – bizonyára némi impróval is fűszerezve – fokozottan kamatoztattak. Egyiküket szeretném külön megemlíteni. Bűdi Szilárd, a Rock Rádió egyik műsorvezetője és a hosszú várakozást követően, nemrégiben új nagylemezzel jelentkezett, vagány blues-rocker Jazztelen frontembere néhány hete egy vele készült podcast epizódban beszélt nagyon szimpatikus módon a megtisztelő lehetőségről, hogy Hobo bandájában játszhat. Roppant megnyerő módon sikerült ezen az estén is helyt állnia, hiszen a Billéhez mérhető tűzzel fűtött éneke és ízes (balkezes) gitározása mellett a számomra különösen tetszetős szájharmonikázásával szintúgy nagyot varázsolt.

Hosszasan lehetne még sorolni az élményeket, benyomásokat, mert ez valóban egy példaértékűen színvonalas, tartalmas, rétegzett, egy felejthetetlen előadás volt. Egy év múlva irány a Hobo 80 buli!

KERESÉS
Hammerworld no. 355
keresd az újságosoknál!
régi lapszámainkat
KERESD A LAPTAPIR.HU-n!
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. DVNE
    Voidkind
  2. JUDAS PRIEST
    Invincible Shield
  3. BRUCE DICKINSON
    The Mandrake Project
  4. DAATH
    The Deceivers
  5. MUDFIELD
    Fehér Zászló
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. BORKNAGAR
    Fall
  2. VLTIMAS
    Epic
  3. MADDER MORTEM
    Old Eyes, New Heart
  4. SOVEREIGN
    Altered Realities
  5. JOB FOR A COWBOY
    Moon Healer
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
posta jános
szerkesztő
  1. BLOODRED HOURGLASS
    The Sun Still In Me (dal)
  2. CAVALERA
    Escape To The Void (dal)
  3. MINISTRY
    Goddamn White Trash (dal)
  4. BAD OMENS x POPPY
    VAN (Live) (dal)
  5. SOFT PLAY
    Act Violently (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw