Skip to content

Élő Fém: DREAM THEATER – Bp., Papp László Aréna

(szöveg: Schmidt Péter – fotó: Gyuricza Ferenc)

Meggyőződésem, hogy bizonyos – nagyobb tömegek által vallásos rajongással és kritikátlan imádattal övezett – zenekaroknak hatványozottan nehéz dolguk lehet éppen aktuális tevékenységük és teljesítményük elismertetésével. Sokak elvakult fanatizmusa mellett – talán éppen ennek ellensúlyaként – ugyanis szép számú ellendrukkerrel, a kákán gyakran ok nélkül csomót kereső, rosszindulattól fűtött okoskodóval is szembe kell nézniük. Az online világ virtuális csataterein a két tábor nonstop háborút vív, nagy a füst és hangos a robaj – éppen csak a józanul megfogalmazott, mértéktartó vélemények sikkadnak el rendre.

Egyértelmű, hogy a Dream Theater is ebbe a ligába tartozik: munkásságuk, egyes albumaik vagy éppen koncertjeik rendre ádáz kardcsörtetés közepette kerülnek kitárgyalásra a kommentszekciókban, a legvadabb túlzások özönét kiváltva mindkét oldal részéről. Pedig hát ők is csak egy zenekar a sok olyan közül, akik évtizedekkel ezelőtt létrehoztak valami tényleg jelentőset és fontosat, azóta pedig – a kreatív csúcson már túljutva – különféle hullámvölgyeket és hullámhegyeket, jobb és rosszabb időszakokat megélve teszik a dolgukat a legjobb tudásuk szerint. A világot fel már nem forgatják, nincsenek is feltétlenül mindig übertop formában, de azért szép pillanatokat még mindig képesek okozni mind az első generációs rajongóiknak, mind a később csatlakozottaknak.

Vannak, akik – különböző hőfokú lelkesedéssel – értékelik mindezt, másoknak meg már 20 évvel ezelőtt is „régen minden jobb volt”… Így megy ez a felfokozott huzavona nagyon régóta Petrucciék megítélése ügyében, holott ők is csak egyek a pályán mozgó sok más nagyobb múltú zenekar között, felesleges is ezt ennél jobban túltolni és túlgondolni – it’s only rock’n’roll, és ennyi…

Ezen hosszasabb eszmefuttatásra a minapi koncert kapcsán olvasott, mindenféle előjelű és hangvételű, nem egyszer végletesen túlzó kommentek és megnyilvánulások késztettek. Pedig nem volt egyéb ez az este, mint a Dream Theater soron következő magyarországi fellépése, szám szerint a tizennegyedik, ha minden igaz. Jómagam elcsíptem már őket mind jobb, mind rosszabb formában, itthon és külhonban egyaránt – az általam látott kb. tíz eset közül ezt a bulit a felső középkategóriába sorolnám. (Itt jegyezném meg, hogy a numero uno nálam máig a tíz évvel ezelőtti bécsi koncert, ugyebár épp nyakig a Mangini-érában…)

Mike Portnoy visszatérése nyilván sokakban generált bizonyos extra elvárásokat – bennem ilyesmi nem munkált, szimplán csak egy jól sikerült koncertet reméltem egy régóta kedvelt zenekartól. Ehhez képest az intrót követő Metropolis Pt. 1. hallatán egyből alaposan meg is rémültem: egyrészt itt még nagyon kaotikus, szétesős volt a hangzás, másrészt meg LaBrie is totál formán kívül indított, hamis volt és csúszkált, konkrétan ijesztő volt az egész. Talán egy szellősebb, direktebb dallal nyitni mind a megszólalás gyorsabb helyrerántása, mind James formába lendülése szempontjából célszerűbb lett volna.

Az Overture 1928/Strange Deja-Vu duó alatt aztán szépen elkezdett feljavulni a hangzás és az énekhang, a negyedikként elővezetett The Mirrornál pedig már éreztem, hogy nagy baj végül azért nem lesz. A faszányos Panic Attack után a nekem kicsit nemszeretem Barstool Warrior érkezett, ami az utána következő Hollow Yearsszel párban leültette kicsit a lendületet. Szerencsére az első szettet záró As I Am aztán odavágott még egyet.

A 20 perces szünet utáni második felvonást úgy 8-10 méterrel közelebbről néztem-hallgattam, és láss csodát, innen már tényleg baromi jól szólt minden. Ennyire nem mindegy akár néhány méternyi helyváltoztatás sem az élvezhetőséget illetően. A jövő februárra ígért új lemez hírnökeként itt rögtön el is nyomtak egy új dalt – a Night Terror egy alapvetően ütős-feszes darab, nagy meglepetések nincsenek benne, de hatásosan lett összerakva, úgy nagytotálban nekem amolyan Octavarium/Distance Over Time albumos vegyületnek tűnt. Jöjjön csak az a Parasomnia!

A This Is The Life megint a balladás vonalat hozta, meg később a Vacant is – ezek egyike helyett azért elbírtam volna inkább kedvenc DT-dalomat (Peruvian Skies), vagy valamit a debütkorongról. De hát nem lehet minden tökéletes. Azért az Under A Glass Moon így is az old school arcoknak kedvezett, ám nekem még ennél is jobban beütött a teljes terjedelmében eljátszott Octavarium monstruma, aminek a vége felé még azok a bizonyos sikolyok is szépen megvoltak. A koncert elején nagyobb tétben erre nem fogadtam volna…

A ráadás ezek után még két tételt hozott a Scenesről: a Home már megint agyonvert (Myung érdemei sokszor méltatlanul elsikkadnak, pedig ha van dal, ahol kijön, hogy játéka mennyire fontos alkotóeleme a DT-soundnak, akkor az ez), a Spirit Carries On pedig újra érzelmesebb vizekre evezett. A végén pedig jött a Pull Me Under, ami nyilván össznépi együtténeklős ünneplésbe torkollt, papírforma szerint. Az integetés-elköszönés alatt még szólt a gépről bejátszott Singin’ In The Rain, fél 11 után pár perccel ezzel ért véget a tisztán úgy 160 percnyi hosszúságú koncert.

Bárhonnan is nézzük, a pénzéért becsülettel megdolgozott a zenekar, estéről-estére ilyen játékidejű bulikat lenyomni az ő korukban, ezzel a sűrű turnébeosztással már önmagában megsüvegelendő teljesítmény. Külön tetszett, hogy a Portnoy-reunion ténye nem lett túllihegve, pár mondattal ez gyorsan elintéződött, és nem torkollt a dolog mondjuk egy 20 perces monstre dobszólóba, vagy barokkosan túlhúzott örömködős litániázásba. A setlisttel nyilván mindig lehet vitatkozni (esetükben ez örök téma), itt-ott pár hangszeres mellényúlás is becsúszott, és hát igen, LaBrie sem volt jó formában az elején. De tekintve, hogy hús-vér emberekről, és nem biorobotokról beszélünk, mindezek mértéke nálam még tűréshatáron belül maradt.

A háttérvetítés koncepciója nekem kicsit szedettvedettnek tűnt, az adott dallal vagy dalrészlettel nem mindig harmonizált a hozzárendelt látvány (lásd As I Am és a tűzokádó sárkányok), de ezzel azért együtt tudtam élni. Inkább zavart az oldalsó kivetítők hiánya: a világ oda jutott, hogy a magam 180 centijével már átlagos magasságúnak sem számítok, így aztán az előttem álló, alsó hangon fél fejjel magasabb srácok válla felett pislogva próbáltam meg elkapni a színpadi történéseket. Oké, a DT élőben viszonylag statikus kiállású, a legaktívabb Portnoy meg ugye a dobemelvényen ügyködött, de azért a komfortérzetemnek jót tett volna, ha heveny nyaknyújtogatás nélkül is rendesen láthatom a tevékenykedő zenészeket. Summa summárum, az elégedettségi mutató nálam végső soron mindezekkel együtt is pozitívba fordult – ha jönnek legközelebb, én megint ott leszek.

További fotók – https://www.facebook.com/media/set/?vanity=hammerworld&set=a.1355935865619755

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. KATI RÁN
    Sála
  4. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  5. OBITUARYY
    Slowly We Rot
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw