Skip to content

Élő Fém: (DOLCH), THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID, ISOLATIONSGEMEINSCHAFT – Bp., A38

Eddig még nem jártam a hajó ezen szegletében, legalábbis mióta ezt a sarkot is kis koncerthelyiséggé alakították. Hangulatos hely csekély befogadó kapacitással, de „kis” zenekarok számára ideális. Különleges volt ez az este minden szempontból, mivel a fellépők elöször játszottak nálunk és a tv-felvételek miatt is csodálkozásuknak adtak hangot.

Keményen csengő kifejezés az Isolationsgemeinschaft, ám a zene és a két úriember, aki prezentálta, nem volt olyan szigorú. Sőt, az elektronikus, kvázi-krautrockos hangzások ellenére, melyeken belül olykor gitár is megszólalt, oldott volt a hangulat, szemlátomást jól érezte magát a formáció, melynek ténykedése beleillik abba a 21. századi trendbe, miszerint kortárs előadók valamely évtizedekkel korábbi műfajba lehelnek új életet.

A minap hallgattam meg a magyar/holland nemzetiségű The Answer Lies In The Black Void Thou Shalt című új albumát. A zenekar stúdiós minőségében két tagból áll: a holland Jason Köhnen felel a zenei részért, a magyar Horváth Martina pedig énekel. Őt több formáció révén ismerhetjük, valamint a Thy Catafalque koncertjeiről. Ez volt a formáció első teljes zenekaros fellépése, a klasszikus: ének-két gitár-basszusgitár-dob-felállásban léptek színpadra. Még nem sikerült a lemezt kellőképpen kiveséznem, s ugyan a műsoron érződött, hogy nem egy nagyon összeszokott gárdát látunk, a vetítésekkel megtámogatott előadás hangulatos volt.

Atmoszferikus, őszies jellegű doomos metalt adott elő az ötös, amire vérmérsékletüknek megfelelően reagáltak a zenészek. A sok zenekarban megfordult Kovács Attila bizonyult a legrutinosabbnak, vérbeli metalos módjára viselkedett, dobálta a haját, látszott, hogy leginkább neki ismerősek a színpadi körülmények. Martina szépen énekelt, „éji tündér”-fellépőruhájában visszafogottan viselkedett, sokszor leguggolva adta elő témáit, törékeny alakja illik ehhez a zenéhez. Potkovácz Márk nagy, széles mozdulatokkal ütött a hely jellegéből adódóan oldalt elhelyezkedő dobszerelésen. A legszerényebb talán a háttérben bőgőjét pengető Köhnen volt, míg Fogl Botond gitáros Attilához hasonló átéléssel játszott. Nem volt tehát egységes az összkép, de ha lesznek további koncertek, a helyzet minden bizonnyal változni fog valamelyest. Ugyan fentebb azt írtam, hogy a lemezt még nem ismertem ki, azonban a Thou Shalt anyaga itthon hallgatva mégis mintha jobban „működne”. Leginkább az időre van bízva, hogy mivé növi ki magát a The Answer Lies In The Black Void.

Pár évvel ezelőtt már fellépett volna Pesten a berlini illetőségű (Dolch), de betegségre hivatkozva elmaradt az esemény. Mostanáig váratott magára a németek első magyarországi koncertje. A zenekar pályáját kezdettől fogva figyelemmel kísérem, s mivel roppant izgalmasnak találom a művészetüket, kíváncsi voltam, a magával ragadó lemezek anyagát miképpen tudják koncertnyelvre lefordítani. Nem indult zökkenőmentesen az esemény, ugyanis technikai problémák adódtak, a basszusgitáros ládája nem akart megszólalni, így egy kis idő a keverős és a zenészek, konkrétan T közötti kommunikációval telt. Azonban kisvártatva helyreállt a harmónia, melyet legfeljebb a (Dolch) zenéjének diszharmóniája billenthetett ki egyensúlyából.

T mellett a csapat másik főszereplője az énekes hölgy, M, aki előtt egy állványon valamilyen kis elektronikus zeneszerszám foglalt helyet, amit néha működésbe hozott. Azonban a legfontosabb M hangja volt, valamint a megjelenése. Törékeny, de nőies alkata, szép frizurája kellemes látványt nyújtott, s volt benne valami kimondottan vagány, sőt, „boszorkányos” is, de jó értelemben. Dallamai jól csengtek, élőben nyersebbek voltak, mint lemezen, de ez természetes. Amikor kieresztette a hangját, hallatszott, hogy van benne erő. Ismerősként köszöntek vissza az olyan dalok fülbemászó dallamai, mint a Halo (Afraid Of the Sun), vagy a House Of Glass.

A hajó mindvégig mozgott, rengett, s elért egy olyan szintet, hogy fel-le rázkódott minden, lebegett a háttérvászon, s a zene fojtott, klausztrofobikus, intim hangulata ellenére nevetés hullámai futottak végig a közönségen. T meg is jegyezte, hogy „the ship is shaking”. Ennek nem örült a másik gitáros, Arne Killbo, aki, mint kiderült, tengeribetegséggel küzdött a nyilván nem mindennapi koncerthelyszín miatt. Ráadásul a zenekar a nagy tv-kamerák láttán meglepődött. Biztosan emlékezetes marad számukra ez a fellépés. Közben pedig T-nek koncentrálnia kellett az I am OK-ra, egy még (Dolch)-mércével mérve is introvertált dalra. A Nacht anyaga amúgy sem egyszerű eset: jazzes, darkos, gótikus hatású, experimentális zene, ahol olykor a (blackes tónusú) metal is felbukkan a hangszerelési elemek között.

A színpadon hatan foglaltak helyet, hátul szolidan, szépen pengetett a basszusgitáros (nevet azért nem írok, mert nem vagyok száz százalékig biztos a személyében), T mögött ült egy billentyűs, a túlsó végen pedig a dobos, akinek a játéka úgyszintén sugallta, hogy nem egy mezei csapatot láthattunk. Már leírtam párszor zenei társulatok kapcsán, de a (Dolch) minden ízében éjszakai zene, nem véletlen, hogy a trilógia középső fejezete, a legutóbbi album a Nacht címet kapta. Az erős darkos tónusok, a zene általános miliője, T és M hangjának kontrasztja, a hangok, a gitártémák hullámzása – még ha éppen black metalosan zajosan is -, mintha a világot fekete bársonnyal vonná be. Ez a kép a (Dolch) lemezeinek itthoni hallgatása során is előkerül.

A szettet egy feldolgozás zárta, a Dagger Moon, melynek eredetijét egy Dead Moon nevű zenekar jegyzi. M és T ketten adták elő duettben, komor, ám finom gitárkísérettel. Nagyon hatásos volt, egyben tökéletes lezárása egy remek koncertnek. Nehezen jutott el hozzánk a (Dolch), de remélhetőleg nem utoljára láttuk őket.

M. P.

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINK
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
posta jános
szerkesztő
  1. VOLA
    Friend Of A Phantom
  2. IOTUNN
    Kinship
  3. CRIPPLED BLACK PHOENIX
    The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
  4. THY CATAFALQUE
    XII: A gyönyörű álmok ezután jönnek
  5. IRON MAIDEN
    Killers
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw