Skip to content

Élő Fém: THE IDORU, SHELL BEACH – Bp., Dürer Kert

Nagyszabású underground rock/metal ünnep kerekedett a Dürerben ezen az esős szombat estén: a kis- és a nagytermet egyaránt benépesítették a zenekarok. Az egyik helyiségben a black/death színtér képviseletében a Rivers Ablaze lemezbemutató szeánsza zajlott, az Exodikon és a főbanda mellett idén szintén kiemelkedő nagylemezzel jelentkezett Noble Victory vendégeskedésével. A másikban a poszt-HC és a punk-rock kapta a főszerepet, ugyanis a 20 éves The Idoru bulizott a kvázi testvérzenekar Shell Beach, a cseh illetőségű Donnie Darko valamint a feltörekvő Soft zenekar társaságában.

Gyakorló apukaként fokozottan szoros az időbeosztásom az utóbbi időben, így a zordabb stílusú csapatok merchpultjának gyors meglátogatása után végül utóbbi koncertsorozat utolsó két fellépőjére értem oda. A lelazult, olykor popos simulékonysággal operáló Soft és az alternatív alapok mellett shoegaze, indie, modern blues elemekhez bátran nyúló, karcosabb Donnie Darko műsorát sajnos elmulasztottam, de a Shell Beach nyitó számát szerencsére már elcsíptem.

Futólag a 2007-es debüt óta ismertem a nemzetközileg is jegyzett brigádot, ám amikor év elején, kb. egy évtizeddel a kettes This Is Desolation után kijött a hármas Solar Flare, a néhány napja a Grand Mexican Warlockkal ugyancsak friss albumot megjelentetett Bodóczy Zoltán „Undos”-szal a mikrofonnál, nagyon rájuk kaptam. (És persze most nem haboztam lecsapni a lemez pulton heverő egyik példányára.) Az énekes kétségkívül sokat tett hozzá az anyaghoz, ugyanakkor Somló Pál – a néhai LGT-legenda Somló Tamás fia – alapító/gitáros és társai tíz pontos dalszerzői és hangszeres bravúrja szintén nagyban hozzájárul, hogy óriási élményt jelentsen ez a lemez. Mind otthon ülve, mind élőben hallgatva a dalokat, csak ámultam: első ligás kompozíciók, kirívóan ötletes gitár effektek és ritmusváltások, műfajokat átfogó rálátásról tanúskodó, egyedi módon izgalmas ritmus-dallam megoldások a Deftones, At The Drive-In, Norma Jean és hasonló nagyságok hatásaival átitatva.

A háromnegyed órás műsor java az új tételekből állt: felcsendült többek között a lomha-screamelős Dismembering Games, az érzelmi hullámvasútként hömpölygő Absolution és a bluesos alapötletet kalandosan tovább szövő, hipnotikus Hero, valamint a pattogó Miracle Meisdemeanor is, továbbá nem maradhatott el a Pali és Undos jóvoltából különösen fokozott érzelmi töltettel feljátszott/előadott Somló Tamás-szerzemény Olyan szépek voltunk fémes feldolgozása sem. Volt minimál háttérvetítés, és roppant intenzív fények, korrekt hangzás kísérte a produkciót.

Az est fő fellépője a második X-et celebráló The Idoru volt, akiket – utólag belegondolva, szégyenletes módon – nem követtem alaposabban. A csapat 2003 és 2015 között pörgött igazán, ekkor négy nagylemez és pár egyéb kiadvány, sok-sok itthoni és nemzetközi – köztük japán! – turné után alapfokozatba kapcsoltak, majd 2019-ben, három alapító – Szalkai Tibor és Nagy „Big” Gábor gitárosok, Bödecs András énekes –, illetőleg két később csatlakozott, visszatérő zenésztárs – Mohácsi Mátyás bőgős mellett a szintén GMW-s Szabó László dobos – felállásban új lendületet vettek, mi több, ahogy az est folyamán is elhangzott, jelenleg készül egy új album.

A Téglás Zoli révén sokáig magyar vonatkozású Ignite fémjelezte amcsi dallamos punk/poszt-HC jegyeket sajátos ízekkel keverő hordát szellősen telített nagyterem fogadta. Karrierátfogó setlistet állítottak össze másfél óra terjedelemben, olyan kihagyhatatlan darabokkal, mint a When The Morning Comes vagy a Violent Night. Az ünnepi hangulatot fokozta a különböző gitáros vendégek színpadra állása néhány dal erejéig. Az első években a zenekarban dobolt, és a színtérhez temérdek szálon kötődő Fellegi Ádám ezúttal a hathúrosával csatlakozott, mellesleg még bizonyára nem hűlt ki a hangszere, hiszen röviddel azelőtt ért véget legújabb csapata, a Noble Victory koncertje a kisteremben. Varga Zoltán számos bandában érdekelt, többszörösen díjazott zenész/stúdiós szakember, remek gitárszólókkal emelte az est fényét. Nem utolsó sorban Somló Pali is pengetett egy jót Szalkai Tiborékkal.

A sound tovább erősödött az Idorunál, a fények ugyanúgy maxon pörögtek, a háttérvetítés pedig kimerült egy időközben újrakalibrált digitális háttérvászonban. A régebbi/ős-rajongóknak egy láthatóan fokozottan örömteli, számomra pedig egy roppant mód hiánypótló esemény volt ez.

(Gáti Viktor)

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
november | október | szeptember
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. YESTERDAZE
    Sentences
  4. THE SISTERS OF MERCY
    First And Last And Always
  5. AKELA
    A Fenevad
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw