Skip to content

Elegáns brutalitás – Ibanez AZ427P1PB-CKB

Ha egy laikus betér egy hangszerboltba vagy a neten nézelődik, minden bizonnyal elcsodálkozik a gitár­típusok és -verziók sokaságán. Minek ennyiféle hangszer? De azok, akik gyakorló zenészek, bizonyos stílusban, adott műfajban játszanak és érzékenyek a finomságokra, akár anyagokról, akár soundról van szó jól tudják, már minimális különbségek is markáns változást hozhatnak a játékérzetben és hangzásban is. E havi tesztünkben egy igen kifinomult hangszerről írunk, melyet elsősorban a modern metal gitárosok, az aktuális hangzások kedvelőinek állított össze a gyártó.

Az Ibanez 2022-es újdonságai között az AZ széria is számos friss modellel gazdagodott, melyek közül nagy várakozás előzte meg a tavaly debütált héthúros modell kedvezőbb árú verzióját.

A Prestige szériás AZ héthúros tesztelésekor én is reménykedtem, hogy előbb utóbb egy Premium szériás darabot is piacra dob a japán hangszeróriás, és mivel ez most meg is valósult, így nagy lelkesedéssel vártam, hogyan sikerült, és mire is képes az AZ427P1PB.

Az előző havi tesztmodell is a Premium család tagja volt, és az eddigi benyomásom, mely szerint ez az indonéz gyártású széria komoly minőséget képvisel az Ibanez palettáján csak tovább erősödött. De lássuk a konkrétumokat. A hangszert ezúttal is az Ibanez Magyarország biztosította, és a nálam töltött közel egy hónap alatt alaposan sikerült is ki­ismernem az AZ427P1PB-t.

Az AZ széria 2018-ban jelent meg, és az Ibanez cég 21. századi történetének legsikeresebbjének számít. A modern superstrat formát hagyományos strato jegyekkel vegyítő, rendkívül sokoldalú hangszerek, melyek alapján a megjelenése óta számos Prestige és Premium, valamint signature modell is született, sőt, már a legolcsóbb kategóriában is elérhető az AZ Essentials képében.

Maga a dizájn egyértelműen a mára már jól ismert AZ jegyeket viseli magán: strato jellegű testforma, a 80-as évek modelljeit idéző fej. Annak külön örültem már előre, hogy az elektronikán nem spórolt semmit az Ibanez: ugyanazok a hangszedők és dyna-MIX10 kapcsolórendszer, mint a Prestige szériás héthúros AZ-kban.

Figyelembe véve az árkategóriáját is, a gitár egy puhatokban érkezik, de ahogy az Ibanez, én is javasolnék hozzá egy keménytokot, melyből az MR500C típusú tűnik a legalkalmasabbnak. A svájcibicska jellegű multi-tool elmaradhatatlan kellék manapság a japán gyártónál, segítségével gyakorlatilag bármely beállítás lehetővé válik a gitáron…

Ugyan az AZ széria modelljei jellemzően égerből készülnek (ahogy a héthúros Prestige előd, az AZ24027 is), ennél a Premium szériás gitárnál az Ibanez a klasszikus amerikai hársfát választotta alapanyagul. Ez a kiegyenlített hangképű faanyag nem véletlenül a modern húros hangszergyártás alapköve, különösen, ha leginkább rockzenére szánt darabról van szó, és egy héthúros gitár esetében mi más is lehetne az elsődleges cél.

Jómagam jobban kedvelem a karakteresebb hangú gitárfákat. Ennek a hangszernek határozottan előnyére válik a nyárfagyökér fedlap hadrendbe állítása, mely a hársfa semlegességét picit megtörve extra hangtulajdonságokkal ruházza fel és mindemellett esztétikai szempontból is rendesen felturbózza tesztalanyunkat.

A gitár lakkozása a charcoal black burst, azaz a „szénfekete áttörés” elnevezést kapta, melynek megfelelően a nyárfagyökér esztétikus mintázata tör elő a fekete lakkozásból, inkább barnás árnyalatot kölcsönözve a hangszernek. Egyedi és esztétikus is egyben.

Az AZ427P1PB esetében a nyak égetett juharból készült, amely az eddig megszokott AZ dizájnnal összhangban négy csavarral illeszkedik a testhez. Ez a juhar nyak remekül egészíti ki a hársfát hangkép szempontjából a gyors, de kiegyensúlyozott hangtulajdonoságaival, a matt lakkozás pedig elsőrangú érzetet kelt és kényelmet biztosít. Tesztalanyunk esetében a nyakprofil AZ7 Oval C stílusú, mely relatív vaskossága ellenére egy elképesztően kényelmes, kiegyensúlyozott, de mégis betonbiztos nyak érzetét kelti. A hangszert kézbe fogva rögtön otthonosan éreztem magam, sőt órákig le sem akartam tenni.

A fogólap alapanyaga tekintetében a rózsafára esett az Ibanez választása ennél a modellnél, mely ugyan egyre ritkább a gitárgyártásban, mégis a legkedveltebb egyenletes hangképével és fókuszált középtartományaival. A fogólapot 24 rozsdamenetes acél bund tagolja, melyek kivitelezése tökéletes, és egyhamar nem lesz gond velük akkor sem, ha 0-24-ben nyúzzuk a gitárt. Magát a fogólapot klasszikus gyöngyház pont berakások díszítik, a nyak oldalán pedig az elmaradhatatlan fluoreszkáló pöttyök teszik biztossá a tájékozódást a hangszeren.

Premium szériás hangszer lévén nem meglepő, hogy a gitár szerelvényei is kiválóak, krómozott kivitelük remekül illik a test színéhez. Tesztalanyunk a GOTOH T1572S jelzésű tremolós hídjával lett felszerelve, melybe a tremoló kar könnyen behelyezhető a bepattintós megoldásnak köszönhetően. A Gotoh® MG-T satus kulcsok méltó ellenpontjai a hídnak, a gyors húrcsere mellett a pontos hangolást remekül szolgálják. A precíz intonációt a fentieken túl a Graph Tech márkájú nyereg biztosítja, és teszi teljessé a kiváló játékélményt.

A gitár gyárilag 10-59-os D’Addario húrkészlettel érkezik, a tokból elővéve azonnal játszható volt hibátlan beállításokkal, alacsony, de megfelelő hangkitartást produkáló húrnyomással, csörgés vagy épp más zavaró rezonancia nélkül. A gyári hangolás standard B héthúros hangolással, én leginkább drop A-ban használtam, mely ugyan könnyen kivitelezhető volt a gyári szettel is, de a 25,5-ös menzúra miatt úgy éreztem, hogy 62-es vagy 64-es legmélyebb húr ideálisabb lett volna ehhez a hangoláshoz. (A 26,5-ös menzúrájú hangszereimen 10-62-es szettet használok jellemzően.)

A hangszerben a Prestige szériás nagytestvérrel megegyezően 2 db Seymour Duncan Hyperion 7 humbucker kapott helyet, melyek AlNiCo 5 mágnessel rendelkeznek. Ezek a hangszedők kifejezetten az AZ szériához készülnek, külön nem is kaphatóak kereskedelmi forgalomban.

Az AZ széria egyik különlegessége a speciális elektronikája a dyna-MIX10 kapcsolórendszer képében, mely 10 féle hangszedő-konfigurációt teszt lehetővé. A kezelőszervek tekintetében a klasszikus hangerő, hangszín, 5 állású pickupváltó kialakítás mellett egy úgynevezett alter kapcsoló kapott helyet, melynek szerepe a már fentebb említett dyna-MIX10 rendszerhez kapcsolódik.

Az alter kapcsoló standard módjában, a 2-es és 4-es állásokban a klasszikus stratos hangzásokat idéző, a két pickup felezett módját vegyítő soundok szólaltak meg némi módosítással: 2-esnél a külső, a 4-esnél pedig a belső mágnesek működnek együtt. A középső állásban a hagyományostól eltérően nem a két humbucker szólal meg együtt, hanem a hátsó hangszedő dupla állását vegyíti a nyaki pickup külső mágnesével. Az alter kapcsoló átállításával Tap módban működik a gitár elektronikája: itt valódi felezett állásokat és power tap-es, lényegében fázisfordított hangzásokat kapunk.

A gitár hangja már akusztikusan is meggyőző volt, a nyárfa tető kétséget kizáróan remekül egészíti ki a hársfát, így alig vártam, hogy az AZ427P1PB erősített hangját is kipróbálhassam végre. Elsősorban házi stúdiós körülmények között, a Neural DSP Quad Cortex pedálomba kötve próbálgattam a gitárt, és később egy tesztdalt is készítettem vele.

A hátsó hangszedő az általam használt beállításokkal vastag és karakteres ritmushangot produkált. A Hyperion pickupok hangja a gyári Seymour Duncan hangszedők közül valahova a Custom 5 és a Pegasus/Nazgul modellek közé tehető. Közepes/középmagas a jelszint, viszont ez egyáltalán nem megy a higaines hangok rovására. Épp ellenkezőleg: úgy érzem, hogy a juhar nyak mellett ez adja a gitár hangjára jellemző karaktert és részletes hangképet. A hangszedő felharmonikusokban gazdag hangszíne az alacsony jelszint ellenére is húzós és jó értelemben vett, kellemesen zizegős soundot produkált.

A nyaki hangszedőre kapcsolva kiváló, gömbölyű szólóhangok gurultak ki a kezem alól, folyékony közepekkel, kiegyensúlyozott mélyekkel és olyan karakterességgel, mely minden egyes hangot kiemel a gyorsabb játékból is.
A gitár hangjának tesztelésekor egy saját dal, a Nova Prospect legutóbbi, Törékeny egyensúly nagylemezén szereplő Horgonyok című dalt gitársávjait rögzítettem újra. A hangolás az eredeti dal esetében is drop A, így könnyen tudtam alkalmazni az AZ427P1PB-t e célra.

A felvételhez az EVH 5150 III 50w-os Stealth erősítőm piros csatornáját használtam viszonylag standard, 12 órához közeli beállításokkal és 10 órás gain állással. Az erősítő hangja a St. Rock React:IR műterhelésbe kötve, az RME Fireface UCX hangkártyámon át jutott a számítógépbe, ahol a Reaper programban rögzítettem a sávokat, a hangfalszimulációt pedig a GetGoodDrums cég Cali pluginje biztosította, ahol a kedvenc “Upfront” elnevezésű Mesa V30-as ládámat használtam két mikrofonnal. A tesztvideóban hallható gitárhangzás ezen kívül csak egy minimális utóprocesszálást kapott annak érdekében, hogy jobban működjön a mixben, melyhez a gitáron kívül a dal eredeti sávjait használtam. Az AZ421P1PB remekül hozta azt a klasszikus héthúros, gurgulázós metal ritmushangot, amit a 90-es évek közepén a Dream Theaternél és a Kornnál megismerhettünk, melyet remekül egészít ki a Hyperion pickup karakteressége és moderáltabb jelszintje. Nagyon jó volt játszani is ezzel a sounddal, és nem utolsó sorban a keverésben is remekül működött.

A tiszta és crunchos hangokhoz a Neural DSP legújabb Tone King Imperial MK II pluginját használtam, a gitár elektronikájának dyna-MIX10 kapcsolórendszerből eredő sokoldalúságát főleg ezen a fronton lehetett tetten érni. Az alter kapcsoló standard módjában a 2-es és 4-es állásokban a klasszikus stratós hangzásokra hajazó, a két pickup felezett módját vegyítő soundok szólaltak meg, némi csavarral: 2-esnél a külső, a 4-esnél pedig a belső mágnesek működnek együtt. A középső állásban a hagyományostól eltérően nem a két humbucker szólal meg együtt, hanem a hátsó hangszedő dupla állását vegyíti a nyaki pickup külső mágnesével. Az alter kapcsoló átállításával Tap módban működik a gitár elektronikája: itt valódi felezett állásokat és power tap-es, lényegében fázisfordított hangzásokat kapunk. Ezek a felezett hangszedőállások nagyobb jelszint mellett a kortárs progresszív gitárzenékre annyira jellemző, perkusszív hangzásokat is remekül hozták alacsony zajszint mellett.

Az AZ421P1PB-t egyedülállónak gondolom az Ibanez jelenlegi kínálatában, ugyanis az árfekvését tekintve a középkategória krémjébe tartozó gitár képében egy remek kidolgozású, egyedi hangú hangszert kapunk. Véleményem szerint sokoldalúságának köszönhetően rengeteg stílusban megállja a helyét a gitár, de héthúros jellegét tekintve leginkább a keményebb és progresszív gitárzenéket művelők körében arathat osztatlan sikert.

A gitárt az Ibanez Magyarország biztosította.

Video: Pintér Judith https://www.facebook.com/Juc.Ink/
A Nova Prospect “Horgonyok” c. dalának instrumentális változata.
Zene: Kiss József https://www.facebook.com/NovaProspectHungary
Signal chain: Ibanez AZ427P1PB – EVH 5150 III Stealth 50w – St. Rock React:IR – RME Fireface UCX – Reaper – GGD Cali
A felvételek az Area51 stúdióban készültek.
Dob: Kiss Dániel
Basszusgitár: Kósa Dániel
Sampler/billentyűs hangszerek: Schautek Bálint
Mix/master: Kiss József

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. KATI RÁN
    Sála
  4. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  5. OBITUARYY
    Slowly We Rot
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw