Ha egy laikus betér egy hangszerboltba vagy a neten nézelődik, minden bizonnyal elcsodálkozik a gitártípusok és -verziók sokaságán. Minek ennyiféle hangszer? De azok, akik gyakorló zenészek, bizonyos stílusban, adott műfajban játszanak és érzékenyek a finomságokra, akár anyagokról, akár soundról van szó jól tudják, már minimális különbségek is markáns változást hozhatnak a játékérzetben és hangzásban is. E havi tesztünkben egy igen kifinomult hangszerről írunk, melyet elsősorban a modern metal gitárosok, az aktuális hangzások kedvelőinek állított össze a gyártó.
Az Ibanez 2022-es újdonságai között az AZ széria is számos friss modellel gazdagodott, melyek közül nagy várakozás előzte meg a tavaly debütált héthúros modell kedvezőbb árú verzióját.
A Prestige szériás AZ héthúros tesztelésekor én is reménykedtem, hogy előbb utóbb egy Premium szériás darabot is piacra dob a japán hangszeróriás, és mivel ez most meg is valósult, így nagy lelkesedéssel vártam, hogyan sikerült, és mire is képes az AZ427P1PB.
Az előző havi tesztmodell is a Premium család tagja volt, és az eddigi benyomásom, mely szerint ez az indonéz gyártású széria komoly minőséget képvisel az Ibanez palettáján csak tovább erősödött. De lássuk a konkrétumokat. A hangszert ezúttal is az Ibanez Magyarország biztosította, és a nálam töltött közel egy hónap alatt alaposan sikerült is kiismernem az AZ427P1PB-t.
Az AZ széria 2018-ban jelent meg, és az Ibanez cég 21. századi történetének legsikeresebbjének számít. A modern superstrat formát hagyományos strato jegyekkel vegyítő, rendkívül sokoldalú hangszerek, melyek alapján a megjelenése óta számos Prestige és Premium, valamint signature modell is született, sőt, már a legolcsóbb kategóriában is elérhető az AZ Essentials képében.
Maga a dizájn egyértelműen a mára már jól ismert AZ jegyeket viseli magán: strato jellegű testforma, a 80-as évek modelljeit idéző fej. Annak külön örültem már előre, hogy az elektronikán nem spórolt semmit az Ibanez: ugyanazok a hangszedők és dyna-MIX10 kapcsolórendszer, mint a Prestige szériás héthúros AZ-kban.
Figyelembe véve az árkategóriáját is, a gitár egy puhatokban érkezik, de ahogy az Ibanez, én is javasolnék hozzá egy keménytokot, melyből az MR500C típusú tűnik a legalkalmasabbnak. A svájcibicska jellegű multi-tool elmaradhatatlan kellék manapság a japán gyártónál, segítségével gyakorlatilag bármely beállítás lehetővé válik a gitáron…
Ugyan az AZ széria modelljei jellemzően égerből készülnek (ahogy a héthúros Prestige előd, az AZ24027 is), ennél a Premium szériás gitárnál az Ibanez a klasszikus amerikai hársfát választotta alapanyagul. Ez a kiegyenlített hangképű faanyag nem véletlenül a modern húros hangszergyártás alapköve, különösen, ha leginkább rockzenére szánt darabról van szó, és egy héthúros gitár esetében mi más is lehetne az elsődleges cél.
Jómagam jobban kedvelem a karakteresebb hangú gitárfákat. Ennek a hangszernek határozottan előnyére válik a nyárfagyökér fedlap hadrendbe állítása, mely a hársfa semlegességét picit megtörve extra hangtulajdonságokkal ruházza fel és mindemellett esztétikai szempontból is rendesen felturbózza tesztalanyunkat.
A gitár lakkozása a charcoal black burst, azaz a „szénfekete áttörés” elnevezést kapta, melynek megfelelően a nyárfagyökér esztétikus mintázata tör elő a fekete lakkozásból, inkább barnás árnyalatot kölcsönözve a hangszernek. Egyedi és esztétikus is egyben.
Az AZ427P1PB esetében a nyak égetett juharból készült, amely az eddig megszokott AZ dizájnnal összhangban négy csavarral illeszkedik a testhez. Ez a juhar nyak remekül egészíti ki a hársfát hangkép szempontjából a gyors, de kiegyensúlyozott hangtulajdonoságaival, a matt lakkozás pedig elsőrangú érzetet kelt és kényelmet biztosít. Tesztalanyunk esetében a nyakprofil AZ7 Oval C stílusú, mely relatív vaskossága ellenére egy elképesztően kényelmes, kiegyensúlyozott, de mégis betonbiztos nyak érzetét kelti. A hangszert kézbe fogva rögtön otthonosan éreztem magam, sőt órákig le sem akartam tenni.
A fogólap alapanyaga tekintetében a rózsafára esett az Ibanez választása ennél a modellnél, mely ugyan egyre ritkább a gitárgyártásban, mégis a legkedveltebb egyenletes hangképével és fókuszált középtartományaival. A fogólapot 24 rozsdamenetes acél bund tagolja, melyek kivitelezése tökéletes, és egyhamar nem lesz gond velük akkor sem, ha 0-24-ben nyúzzuk a gitárt. Magát a fogólapot klasszikus gyöngyház pont berakások díszítik, a nyak oldalán pedig az elmaradhatatlan fluoreszkáló pöttyök teszik biztossá a tájékozódást a hangszeren.
Premium szériás hangszer lévén nem meglepő, hogy a gitár szerelvényei is kiválóak, krómozott kivitelük remekül illik a test színéhez. Tesztalanyunk a GOTOH T1572S jelzésű tremolós hídjával lett felszerelve, melybe a tremoló kar könnyen behelyezhető a bepattintós megoldásnak köszönhetően. A Gotoh® MG-T satus kulcsok méltó ellenpontjai a hídnak, a gyors húrcsere mellett a pontos hangolást remekül szolgálják. A precíz intonációt a fentieken túl a Graph Tech márkájú nyereg biztosítja, és teszi teljessé a kiváló játékélményt.
A gitár gyárilag 10-59-os D’Addario húrkészlettel érkezik, a tokból elővéve azonnal játszható volt hibátlan beállításokkal, alacsony, de megfelelő hangkitartást produkáló húrnyomással, csörgés vagy épp más zavaró rezonancia nélkül. A gyári hangolás standard B héthúros hangolással, én leginkább drop A-ban használtam, mely ugyan könnyen kivitelezhető volt a gyári szettel is, de a 25,5-ös menzúra miatt úgy éreztem, hogy 62-es vagy 64-es legmélyebb húr ideálisabb lett volna ehhez a hangoláshoz. (A 26,5-ös menzúrájú hangszereimen 10-62-es szettet használok jellemzően.)
A hangszerben a Prestige szériás nagytestvérrel megegyezően 2 db Seymour Duncan Hyperion 7 humbucker kapott helyet, melyek AlNiCo 5 mágnessel rendelkeznek. Ezek a hangszedők kifejezetten az AZ szériához készülnek, külön nem is kaphatóak kereskedelmi forgalomban.
Az AZ széria egyik különlegessége a speciális elektronikája a dyna-MIX10 kapcsolórendszer képében, mely 10 féle hangszedő-konfigurációt teszt lehetővé. A kezelőszervek tekintetében a klasszikus hangerő, hangszín, 5 állású pickupváltó kialakítás mellett egy úgynevezett alter kapcsoló kapott helyet, melynek szerepe a már fentebb említett dyna-MIX10 rendszerhez kapcsolódik.
Az alter kapcsoló standard módjában, a 2-es és 4-es állásokban a klasszikus stratos hangzásokat idéző, a két pickup felezett módját vegyítő soundok szólaltak meg némi módosítással: 2-esnél a külső, a 4-esnél pedig a belső mágnesek működnek együtt. A középső állásban a hagyományostól eltérően nem a két humbucker szólal meg együtt, hanem a hátsó hangszedő dupla állását vegyíti a nyaki pickup külső mágnesével. Az alter kapcsoló átállításával Tap módban működik a gitár elektronikája: itt valódi felezett állásokat és power tap-es, lényegében fázisfordított hangzásokat kapunk.
A gitár hangja már akusztikusan is meggyőző volt, a nyárfa tető kétséget kizáróan remekül egészíti ki a hársfát, így alig vártam, hogy az AZ427P1PB erősített hangját is kipróbálhassam végre. Elsősorban házi stúdiós körülmények között, a Neural DSP Quad Cortex pedálomba kötve próbálgattam a gitárt, és később egy tesztdalt is készítettem vele.
A hátsó hangszedő az általam használt beállításokkal vastag és karakteres ritmushangot produkált. A Hyperion pickupok hangja a gyári Seymour Duncan hangszedők közül valahova a Custom 5 és a Pegasus/Nazgul modellek közé tehető. Közepes/középmagas a jelszint, viszont ez egyáltalán nem megy a higaines hangok rovására. Épp ellenkezőleg: úgy érzem, hogy a juhar nyak mellett ez adja a gitár hangjára jellemző karaktert és részletes hangképet. A hangszedő felharmonikusokban gazdag hangszíne az alacsony jelszint ellenére is húzós és jó értelemben vett, kellemesen zizegős soundot produkált.
A nyaki hangszedőre kapcsolva kiváló, gömbölyű szólóhangok gurultak ki a kezem alól, folyékony közepekkel, kiegyensúlyozott mélyekkel és olyan karakterességgel, mely minden egyes hangot kiemel a gyorsabb játékból is.
A gitár hangjának tesztelésekor egy saját dal, a Nova Prospect legutóbbi, Törékeny egyensúly nagylemezén szereplő Horgonyok című dalt gitársávjait rögzítettem újra. A hangolás az eredeti dal esetében is drop A, így könnyen tudtam alkalmazni az AZ427P1PB-t e célra.
A felvételhez az EVH 5150 III 50w-os Stealth erősítőm piros csatornáját használtam viszonylag standard, 12 órához közeli beállításokkal és 10 órás gain állással. Az erősítő hangja a St. Rock React:IR műterhelésbe kötve, az RME Fireface UCX hangkártyámon át jutott a számítógépbe, ahol a Reaper programban rögzítettem a sávokat, a hangfalszimulációt pedig a GetGoodDrums cég Cali pluginje biztosította, ahol a kedvenc “Upfront” elnevezésű Mesa V30-as ládámat használtam két mikrofonnal. A tesztvideóban hallható gitárhangzás ezen kívül csak egy minimális utóprocesszálást kapott annak érdekében, hogy jobban működjön a mixben, melyhez a gitáron kívül a dal eredeti sávjait használtam. Az AZ421P1PB remekül hozta azt a klasszikus héthúros, gurgulázós metal ritmushangot, amit a 90-es évek közepén a Dream Theaternél és a Kornnál megismerhettünk, melyet remekül egészít ki a Hyperion pickup karakteressége és moderáltabb jelszintje. Nagyon jó volt játszani is ezzel a sounddal, és nem utolsó sorban a keverésben is remekül működött.
A tiszta és crunchos hangokhoz a Neural DSP legújabb Tone King Imperial MK II pluginját használtam, a gitár elektronikájának dyna-MIX10 kapcsolórendszerből eredő sokoldalúságát főleg ezen a fronton lehetett tetten érni. Az alter kapcsoló standard módjában a 2-es és 4-es állásokban a klasszikus stratós hangzásokra hajazó, a két pickup felezett módját vegyítő soundok szólaltak meg, némi csavarral: 2-esnél a külső, a 4-esnél pedig a belső mágnesek működnek együtt. A középső állásban a hagyományostól eltérően nem a két humbucker szólal meg együtt, hanem a hátsó hangszedő dupla állását vegyíti a nyaki pickup külső mágnesével. Az alter kapcsoló átállításával Tap módban működik a gitár elektronikája: itt valódi felezett állásokat és power tap-es, lényegében fázisfordított hangzásokat kapunk. Ezek a felezett hangszedőállások nagyobb jelszint mellett a kortárs progresszív gitárzenékre annyira jellemző, perkusszív hangzásokat is remekül hozták alacsony zajszint mellett.
Az AZ421P1PB-t egyedülállónak gondolom az Ibanez jelenlegi kínálatában, ugyanis az árfekvését tekintve a középkategória krémjébe tartozó gitár képében egy remek kidolgozású, egyedi hangú hangszert kapunk. Véleményem szerint sokoldalúságának köszönhetően rengeteg stílusban megállja a helyét a gitár, de héthúros jellegét tekintve leginkább a keményebb és progresszív gitárzenéket művelők körében arathat osztatlan sikert.
A gitárt az Ibanez Magyarország biztosította.
Video: Pintér Judith https://www.facebook.com/Juc.Ink/
A Nova Prospect “Horgonyok” c. dalának instrumentális változata.
Zene: Kiss József https://www.facebook.com/NovaProspectHungary
Signal chain: Ibanez AZ427P1PB – EVH 5150 III Stealth 50w – St. Rock React:IR – RME Fireface UCX – Reaper – GGD Cali
A felvételek az Area51 stúdióban készültek.
Dob: Kiss Dániel
Basszusgitár: Kósa Dániel
Sampler/billentyűs hangszerek: Schautek Bálint
Mix/master: Kiss József