Skip to content

Alkonyzóna: Ibanez RGT1270PB-DTF

A Hangerőmű rovatban idén az RGT1270PB–DTF az első teszthangszer az Ibanez 2022-es kínálatából. Az előző évhez képest – amikor is közel száz új modellel jelentkezett a japán hangszergyártó – elmaradt az esztendő eleji ‘újdonságcunami’, ám annál érdekesebb friss típusok láttak napvilágot, illetve az azóta eltelt időszak alapján egyértelművé vált az idei koncepció: az Ibanez folyamatosan csepegteti az újabb és újabb gitárokat.

Ebben az évben az Indonéziában készült, de ennek ellenére a középkategória krémjének számító Premium széria számos új modellel gazdagodott, melynek egyik figyelemre méltó darabja a mai tesztalanyunk, az RGT1270PB-DTF.

A gitár egy, a klasszikus RG-dizájnon alapuló formavilággal rendelkezik, azonban olyan specialitások jellemzik, mint az átmenőnyakas kivitel, a nyárfagyökér fedlap és a DiMarzio-pickupok hadrendbe állítása. Rengeteg izgalmas részlettel kecsegtet már első ránézésre is, vágjunk hát bele a tesztbe.

Az árkategóriának megfeleően egy puhatokban érkezik a hangszer, ám ehhez a gitárhoz mindenképp javasolnék egy keménytokot is, melyből az MR500C-típusút ajánlja a gyártó. További tartozékként egy, az Ibanez gitároknál lassan kötelező felszerelésnek számító multitoolt találunk még a gitártokban.

Tesztalanyunk testének alapanyaga nem más, mint az egyik legklasszikusabb Ibanez – különösen a superstrat-stílusú modelljeikre jellemző – faanyag, az amerikai hársfa.

Természetes és kiegyensúlyozott hangkép szerepel a fő tulajdonságai között, sem a mélyek, sem a magasak nem kiemeltek ennél a fánál, emiatt néha a semleges, vagy akár a negatív “jellegtelen” jelzőt is ráaggatják. Személy szerint nekem sem a kedvenc faanyagom, ám ennél a modellnél kellemes csalódást ért, ami nagyban köszönhető annak is, hogy a tipikus RG-dizájntól eltérően a test borítást kapott, mégpedig a nagyon exkluzív mintázatú, 3 mm-es nyárfagyökér-fedlapot. Ez az anyag az utóbbi években lett divatos a gitárgyártásban, de korábban is alkalmazták már, emlékeim szerint főként a manufakturális basszusgitár gyártók. Hangtulajdonságai nagyban hasonlítanak a hársfáéhoz, így használata leginkább esztétikai célokat szolgál, kifejezetten egyedivé téve tesztalanyunkat is. Mindezek ellenére már akusztikusan is gazdagabbnak tűnt a gitár hangképe, mint amit egy kizárólag hársfából készült darabtól vártam.

A gitár lakkozása a deep twilight fade, azaz mély átmenetes alkonyat fantázianevet kapta. Valójában ez egy matt lakkozás, amely szépen átengedi a nyárfagyökér mintázatát, de a nevéhez méltóan úgy tűnik, mintha az a félhomályba veszne. Elegáns és modern, de kétségkívül szemet gyönyörködtető a dizájn. A test hátulját inkább sötétszürkének mondanám, amin szimplán a hársfa erezete rajzolódik ki.

Az RGT1270 esetében átmenőnyakas kivitelről beszélhetünk, mely az egyik legstabilabb, legkényelmesebb megoldás a nyak rögzítése tekintetében, és ez nem utolsósorban kivételes hangkitartási tulajdonságokkal ruházza fel a hangszert. Maga a nyak hét részből áll, anyagát tekintve pedig juhar és diófa kombinációjából készült. A juhart, mint alapvető nyak-alapanyagot nem hiszem, hogy hosszasan be kellene mutatnom: kiegyensúlyozott, de gyors hangszín jellemzi, melyet a dió extra stabilitással és vastagabb hangzással támogat meg.

Az RGT1270 esetében a nyakprofil Wizard III típusú, mely paramétereit tekintve lényegében megegyezik a 90-es évek vége óta létező Wizard-profillal, azonban ez III-as verzió jellemzően az indonéz és koreai modellek sajátja. A fogólap alapanyaga esetében ébenfára esett a gyártó választása, mely feszes mélyeket, gyors hangindítást és gazdag hangkitartást kölcsönöz a hangszernek.

A fogólapot tagoló, 24 jumboméretű bund rozsdamentes acélból készült, mely kiváló korrózióellenes tulajdonságokkal rendelkezik, hosszú élettartamot garantálva ezzel. Ez a széles és magas bundtípus gyors reakciót és erőfeszítés nélküli artikulációt biztosít akkor is, ha akkordokat játszunk vagy épp különálló hangokat. A fogólapot az Ibaneztől viszonylag szokatlan, négyzet alakú akril- és kagylóberakások díszítik, tovább gazdagítva az extravagáns, de elegáns külcsínt.
A nyak játszhatóság szempontjából semmi kívánnivalót nem hagyott maga után, egyből a kezembe simult, a gitár egyébként is hibátlan gyári beállításokkal érkezett: extra alacsony húrnyomással, azonban zörgésnek semmi nyoma, ahogyan én szeretem. Mindezek mellett a nyak matt lakkozása és az ébenfafogólap is az extra kényelmet segíti elő.

Ami a szerelvényeket illeti, a gitár lelke egy floyd rose-rendszerű, tremolós Edge húrláb, mondhatni klasszikus, az RG-típusú gitároknál standardnak számító darab, melyet a kiváló Gotoh kulcsok és természetesen a satus felső nyereg egészít ki, ezzel biztosítva a zavartalan hangolást és intonációt. A szerelvények cosmo black lakkozása remekül illik a test színéhez, hangsúlyozva ezzel a hangszer modern kivitelét.

A gitár gyárilag 9-42-es D’Addario húrkészlettel érkezik, természetesen standard E hangolással, én leginkább drop D-ben használtam , mely könnyen kivitelezhető volt a gyári szettel is.

Az RGT1270 legfőbb specialitását az átmenőnyakas kivitel mellett az elektronikája jelenti, ugyanis az árkategóriáját meghazudtolva DiMarzio hangszedőkkel érkezik, mégpedig egy olyan klasszikus trióval (The Tone Zone/True Velvet/Air Norton), melyek a felsőbb kategóriás japán Ibanez modelleket idézik. Mindhárom hangszedő passzív és AlNiCo 5 mágnesekkel rendelkezik, a hídnál és nyaknál elhelyezkedő humbucker, a középen lévő single coil kivitelű.

A hídnál elhelyezett The Tone Zone hangszedő elég magas jelszintű ahhoz, hogy a metalosabb pickupok közé soroljuk, de sokkal szélesebb dinamikatartománnyal rendelkezik és jobban reagál a pengetés hangerejére, mint a legtöbb ekkora jelszintű hangszedő. Hangképét tekintve vastag, kiemelt mélyekkel rendelkezik, a magasabb fekvésekben lefogott hangok is extra mélységgel rendelkeznek és az akkordok is tisztán szólalnak meg. A DiMarzio által szabadalmaztatott ‘dual-resonance’ tekercselés több felharmonikust generál, mint amit egy ilyen vastag hangú hangszedőtől alapból várnánk, mindezek mellett felezett módban is kiváló single coil hangot produkál. Ez a kettes és négyes kapcsoló állásoknál kifejezetten jól jön.

A True Velvet egy vintage jellegű single coil hangszedő, mely ennek megfelelően tiszta és fényes hangzású, ám a különlegessége abban rejlik, hogy a tizenkettedik bund feletti játéknál sem vékonyodik el a hangja, kiegyensúlyozott a húrok megszólalása, így a teljes akkordok is tisztán szólalnak meg.

Az Air Nortont eredetileg hátsó pickupnak tervezték, kifejezetten a high-gain erősítőkhöz, azonban az idők folyamán bebizonyosodott, hogy remek nyaki pickup is, kiváló párost alkotva példásul a The Tone Zone-nal is. Meleg, de ennek ellenére tiszta hangkép jellemzi, jelszintje magas, de nem túl torz. A külön szabadalmaztatott Air Norton mágnesstruktúra csökkenti a húrok visszahúzását, így javítva a hangkitartást, emelett gyors hangindítást, valamint kezelhető és kifejező dinamikát biztosítva ezzel.

A kezelőszervek szempontjából abszolút standardnak mondható a hangszer kialakítása: a hangerő és a hangszín potméterek mellett egy ötállású pickupváltó kapcsoló kapott helyett. A tipikus egyes, hármas és ötös állásokon túl – amikor is önállóan szólalnak meg a hangszedők – a kettes és négyes állásoknál a középső single coillal együtt a humbuckerek felezett állásban szólalnak meg.

A gitár hangjának tesztelésekor a korábbiaktól eltérően nemcsak a hangzásokat próbálgattam, hanem hagytam, hogy a gitár hangja inspiráljon, és egy kétperces dalt kreáltam ennek alapján, mely a “Kitties on Steroids” címet kapta. Egy viszonylag hagyományos dobgroove mellett gitározva rögtön egy klasszikusabb metalos riffet generált a hátsó hangszedő húzós, de vastag hangja. A modern, breakdownos témához is kiválóan működött a The Tone Zone.

A gitárt a Neural DSP Quad Cortex pedáljába kötöttem, és egy EVH 5150 III-as erősítőmodellt, annak is a piros csatornáját választottam. Hangfalszimulációként a GetGoodDrums cég Cali pluginjét használtam, mely különféle Mesa ládák és a Celestion V30-as hangszórók elképesztő garmadáját modellezi. A pluginban kikevert láda hangzást IR-ként exportáltam és töltöttem be a Quad Cortexbe.

Magát a pedált az RME Fireface UCX hangkártyába csatlakoztattam. A tesztvideóban hallható gitárhangzás ezen kívül csak egy minimális utóprocesszálást kapott annak érdekében, hogy jobban üljön a mixben, illetve ahol kell, át is üssön a keverésen.

A tesztet kevésbé a tiszta hangokra hegyeztem, a felezett hangszedőállásokat leginkább a verse részben hallható finom, szólisztikus részekhez használtam, ahol a hangerő potmétert lejjebb tekerve lőttem be kevésbé torz, crunchos hangszínt. A kettes és négyes pozíciójában a dupla hangszedők felezett állása és a középső pickup elegye kiválóan alkalmas a csilingelő tiszta hangok előállítására, emelett szerencsére viszonylag zajtalanak is ezek a pickup állások, köszönhetően két párhuzamosan működő hangszedő zajkioltásának.

A szólónál a nyaki Air Norton hangszedőt és a tremolókart is csatarendbe állítottam. A pickup gömbölyű hangja elsőrangú lead hangzást biztosított, folyékony, de mégis karakteres sound, jól kivehető hangindítással. Az Edge tremolo rendszer ellentmondást nem tűrően tette a dolgát, nem hiába ez az egyik legkedveltebb floyd rose-os tremoló a szólógitárosok körében.

Az RGT1270 egy, a középkategória sűrűjébe pozícionálható hangszer az árfekvését tekintve, azonban egy kiválóan felszerelt, impozáns és különleges megjelenésű gitárt kapunk kézhez, mely egyedülállóan ötvözi a klasszikus Ibanez hangzást és ergonómiát a modern hangszerkészítési tulajdonságokkal.

A hangszer kereskedelmi ára jelenleg 539.900 Ft, és már elérhető a hazai Ibanez forgalmazóknál. 

A gitárt az Ibanez Magyarország biztosította.

Videó: Pintér Judith JuC https://www.facebook.com/Juc.Ink/
Zene: „Kitties on Steroids” – Kiss József (Nova Prospect) https://www.facebook.com/NovaProspectHungary
Keverés/master: Kiss József
RGT1270PB-DTF – Neutal DSP Quad Cortex és GGD Cali ládaszimuláció – RME Fireface UCX

KERESÉS
HAMMERWORLD 24/9.
csak digitális lapszám!
RÉGI LAPSZÁMAINK
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. SETYØURSAILS
    Bad Blood
  2. AMORPHIS
    Tales from the Thousand Lakes - Live at Tavastia
  3. FALLING IN REVERSE
    Popular Monster
  4. OCTOPLOID
    Beyond the Aeons
  5. DARK TRANQUILLITY
    Endtime Signals
posta jános
szerkesztő
  1. FIXATION
    Speak In Tounges EP
  2. 10 YEARS
    Inner Darkness EP
  3. KOZORIA
    The Source
  4. ZEAL & ARDOR
    Devil Is Fine
  5. KING DIAMOND
    The Graveyard
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw