Skip to content

AMORPHIS – Dicsfény és erős kontraszt

Ha hivatalosan nem is beszélhetünk egy trilógiáról, a Halo című új mestermű kapcsán, azt Esa Holopainen, az Amorphis gitárosa és fő dalszerzője is elismeri, hogy van kapcsolat az Under The Red Cloud (2015), a Queen Of Time (2018) és a friss dalcsokor között. Ezúttal is a svéd Jens Bogren volt a producerük, de a borítót is ugyanaz a művész készítette. A finnek főnöke szerint keményebb, karcosabb lett a Halo, Jens Bogren viszont poposnak tartja. Hol az igazság?



A Halo már a harmadik Amorphis-album Jens Bogren producerrel, akivel egy új korszak indult nálatok. Én még azt is megkockáztatnám, hogy az Under The Red Cloud, a Queen Of Time és a Halo egyfajta trilógiát képez. Erről mit gondolsz?
„Ha azt vesszük, hogy nem csupán a közös munkánk Jensszel, hanem az is összekapcsolja az utóbbi három lemezt, hogy az artworköket a francia Valnoir készítette, akkor ebben van némi igazság. De ha rajtunk múlik, akkor a következő lemez is ezzel a stábbal készül majd, mert nagyon eredményesek vagyunk együtt. Ez egy igazi csapatmunka. De sosem lehet tudni, hogy mit hoz a jövő. A Halo előtt sem voltunk biztosak abban, hogy Jens készen áll-e egy újabb közös munkára. Döbbenetes, hogy mennyit dolgozik! Folyton újabb és újabb lemezeket kever és maszterel, valójában ez a fő tevékenysége, ahogy én látom, de ezek mellett azért évente egy-két album produceri munkáit is elvállalja, mert azt is nagyon szereti csinálni. És producerként tényleg maximálisan beleássa magát az adott anyagba, nálunk is amolyan zenekari tagként dolgozik. Teljesen rá is bízzuk magunkat. Olyannyira, hogy a Halóhoz felsorakoztatott dalötletek közül Jens választotta ki azt a tizenegyet, amely végül a lemezt alkotja.”

Mindig egyet is értesz a döntéseivel? Mondjuk a dalok kiválasztásánál.
„Nem, nem mindig! (nevet) Néha nagyokat tudunk vitatkozni, de a legtöbb esetben Jensnek van igaza. Azonban ő is képes változtatni a véleményén, képes kompromisszumokat kötni, vagy egy kicsit másképp megoldani valamit, ha el tudjuk magyarázni, hogy az miért úgy fontos számunkra. Ez a munkamódszer nyilván nem passzol minden zenekarhoz, nálunk azonban nagyon jól működik. Szeretjük Jens maximalizmusát, igényességét, profizmusát. Nem végez félmunkát. Nekem is óriási segítséget jelent, hogy van valaki, aki mozgatja a szálakat, aki átlátja az egész folyamatot, akinek van határozott véleménye.”

A metal világában meglehetősen ritka, hogy egy producer ilyen komolyan belefolyik a kreatív folyamatba. Ez inkább a popzenére jellemző, nem?
„Meglehet az is, hogy másutt is folyik ilyen munka, csak nem beszélnek róla! (nevet) Az Amorphisszal a 90-es évek eleje óta készítünk lemezeket, és nem is sikertelenül. Amikor Jensszel elkezdtük a közös munkát, már a tizenkettedik albumnál tartottunk, de a folyamatos fejlődéshez kell a megújulás is. Amikor évtizedeken át egy zenekarban alkotsz, könnyű beleragadni a saját módszereidbe, a saját kis világodba, és ilyenkor nagy segítséget jelenthet egy olyan szakember véleménye, aki kívülről, egy bizonyos távolságból képes látni a zenekart, a zenét. Néha az apró változtatások, az apró részletek is jelentős különbséget eredményezhetnek. A zenekarok kezdeti időszakában még minden nagyon organikusan, természetesen zajlik. Összejönnek a próbateremben, egymás után rakosgatják a riffeket, a végén meg összeáll valami, amit dalnak lehet nevezni. Aztán idővel az ember egyre inkább odafigyel a dalszerkezetekre, a hangszerelésre, ez egy természetes folyamat. Fejlődsz zenészként és zeneszerzőként is, néha meg a következő szint eléréséhez arra van szükség, hogy jöjjön egy külső fül. Én mindig is nyitott voltam mások ötleteire, a zenekaron belül is teljes volt a demokrácia, ez mindig is jellemezte az Amorphist. Az is jót tett nekünk, amikor Tomi Joutsen személyében egy új énekesünk lett. Tomi szabad kezet kapott, hozhatta az ötleteit, az énekdallamait, vele lettünk ’felnőtt’ zenekar. Az is egyfajta szintlépés volt, akárcsak az, amikor Jens belépett a képbe. Nyilván nem jó érzés azt hallani, hogy egy dal, amit odahaza mondjuk hat hónapon át babusgattál, nevelgettél, nem elég jó az új albumra, de az élet már csak ilyen! (nevet) De mindannyian megbízunk Jensben, az értékítéletében, a személyes egónál sokkal fontosabb egy-egy új album.”

(Az interjú folytatódik! A márciusi lapszámot keresd az újságosoknál!)

Hammerworld No. 342 (2022. március)
A tartalomból: Amorphis ★ Archaic ★ Avatar ★ Cult Of Luna ★ Fit For An Autopsy ★ Ghost Toast ★ Hypocrisy ★ Iron Maiden ★ Jakab Zoltán / Bridge To Solace, Ghostchant ★ Jon Zazula ★ Kalapács József ★ Kissin’ Dynamite ★ Korn ★ Memory Garden ★ Meristem ★ Monastery ★ Platon Karataev ★ Saxon ★ Shawn Smith ★ Sonata Arctica ★ Steve Vai ★ Sunleft ★ Tulpa ★ Venom Prison ★ Voivod
Demonstráció | Élő Fém | Forró Drót | Gasztrometal | Hangpróba | Hatásokk | Kulcsdalok | Médiaradar | Sokkoló Extra | Sokkoló Korongok
CD mellékletek: Archaic – The Endgame Protocol / Tulpa – How to Create… / V2 Raiders – Forog a világ
Kapható a megszokott lemezboltokban, hipermarketekben, benzinkutakon és újságárusoknál, valamint az Álomgyár könyvesboltokban!

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw