Skip to content

CRYPT SERMON: The Stygian Rose

Számos olyan irányzat létezik, amelyek a ’80-as, ’90-es években jöttek létre, vagy bontakoztak ki, s amelyek tökéletesen túljátszottnak, csaknem kimerültnek tekinthetők, amit sok fanboy, aki ezeket kedveli, nem akar tudomásul venni – mindent lehet szeretni, nem ezzel van gond -, azonban a tény tény marad. Ilyen az általam is szeretett epikus doom metal, amiben olykor adódik egy-egy jobb zenekar, vagy lemez, de a műfajt az elmúlt jó négy évtizedben teljesen körbejárták. Épp ezért örvendetes, amikor akad egy-egy előadó, amely képes némi életet lehelni a műfajba. Mint az amerikai Crypt Sermon a vadonatúj albummal.

Nincs szó eget-földet sarkaiból kiforgató dolgokról, azonban a The Stygian Rose című harmadik album első hangjai alapján éreztem, hogy itt átélt dalszerzés, komponálás zajlott. Nem stílusgyakorlat-előállítás, zsáneranyag-gyártás, hanem ihletett hozzáállás a zenéhez. Erről már a nyitó Glimmers In The Underworld meggyőzött. Steve Jansson és Frank Chin riffelése egészen felfrissíti a hagyományos doom metal világát úgy, hogy nem az e műfajban unásig ismert és roppant fárasztó metal-döngetéseket, és az epikus doom kliséit puffogtatják, hanem rendre epikus doom-atipikus témák hagyják el hangszereiket; olyan riffek, megoldások, amelyek a black metalban sem ismeretlenek, lévén gyorsabb pengetések, vagy olyan harmóniák, amelyek nem feltétlenül bevettek a tradicionális doom-kánonban. Én ezt nagy pozitívumnak tartom.

Az eleven, lüktető zene ugyanakkor nem szűnik meg hagyományos doomnak lenni, jók az epikus doom riffek – halld a záró címadó eposzt -, s Brooks Wilson karcos dallamos éneke is tökéletes hang egy ilyen csapatba. A fentebb vázolt megközelítés semmi görcsösséget nem takar, a zene organikus, egyszerűen arról van szó, hogy a Crypt Sermon mind zsigerileg, mind tudatosan arra törekedett, hogy egy kreativitástól izzó albumot készítsen el, ami egyszerre feszegeti és ápolja a műfaj lehetőségeit, határait. És végső soron a dalszerzés nívója volt a fő cél.

A további elemek, a ritmusszekció, az erőteljes hangzás is nagyon a helyén van, a fantasy-szerű borító is illik a műfajhoz. Érdekesség, hogy hatodiknak csatlakozott a Crypt Sermon soraihoz Tanner Anderson, az Obsequiae énekes/gitárosa, aki itt billentyűkön erősít.

Úgy epikus, és úgy doom az új Crypt Sermon, hogy kilép a klisék fullasztó sűrűjéből, hogy megerősített talapzatra állítsa ezt a zenét.

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
november | október | szeptember
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. YESTERDAZE
    Sentences
  4. THE SISTERS OF MERCY
    First And Last And Always
  5. AKELA
    A Fenevad
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw