Skip to content

CRYPT SERMON: The Stygian Rose

Számos olyan irányzat létezik, amelyek a ’80-as, ’90-es években jöttek létre, vagy bontakoztak ki, s amelyek tökéletesen túljátszottnak, csaknem kimerültnek tekinthetők, amit sok fanboy, aki ezeket kedveli, nem akar tudomásul venni – mindent lehet szeretni, nem ezzel van gond -, azonban a tény tény marad. Ilyen az általam is szeretett epikus doom metal, amiben olykor adódik egy-egy jobb zenekar, vagy lemez, de a műfajt az elmúlt jó négy évtizedben teljesen körbejárták. Épp ezért örvendetes, amikor akad egy-egy előadó, amely képes némi életet lehelni a műfajba. Mint az amerikai Crypt Sermon a vadonatúj albummal.

Nincs szó eget-földet sarkaiból kiforgató dolgokról, azonban a The Stygian Rose című harmadik album első hangjai alapján éreztem, hogy itt átélt dalszerzés, komponálás zajlott. Nem stílusgyakorlat-előállítás, zsáneranyag-gyártás, hanem ihletett hozzáállás a zenéhez. Erről már a nyitó Glimmers In The Underworld meggyőzött. Steve Jansson és Frank Chin riffelése egészen felfrissíti a hagyományos doom metal világát úgy, hogy nem az e műfajban unásig ismert és roppant fárasztó metal-döngetéseket, és az epikus doom kliséit puffogtatják, hanem rendre epikus doom-atipikus témák hagyják el hangszereiket; olyan riffek, megoldások, amelyek a black metalban sem ismeretlenek, lévén gyorsabb pengetések, vagy olyan harmóniák, amelyek nem feltétlenül bevettek a tradicionális doom-kánonban. Én ezt nagy pozitívumnak tartom.

Az eleven, lüktető zene ugyanakkor nem szűnik meg hagyományos doomnak lenni, jók az epikus doom riffek – halld a záró címadó eposzt -, s Brooks Wilson karcos dallamos éneke is tökéletes hang egy ilyen csapatba. A fentebb vázolt megközelítés semmi görcsösséget nem takar, a zene organikus, egyszerűen arról van szó, hogy a Crypt Sermon mind zsigerileg, mind tudatosan arra törekedett, hogy egy kreativitástól izzó albumot készítsen el, ami egyszerre feszegeti és ápolja a műfaj lehetőségeit, határait. És végső soron a dalszerzés nívója volt a fő cél.

A további elemek, a ritmusszekció, az erőteljes hangzás is nagyon a helyén van, a fantasy-szerű borító is illik a műfajhoz. Érdekesség, hogy hatodiknak csatlakozott a Crypt Sermon soraihoz Tanner Anderson, az Obsequiae énekes/gitárosa, aki itt billentyűkön erősít.

Úgy epikus, és úgy doom az új Crypt Sermon, hogy kilép a klisék fullasztó sűrűjéből, hogy megerősített talapzatra állítsa ezt a zenét.

KERESÉS
Hammerworld no. 355
keresd az újságosoknál!
régi lapszámainkat
KERESD A LAPTAPIR.HU-n!
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. DVNE
    Voidkind
  2. JUDAS PRIEST
    Invincible Shield
  3. BRUCE DICKINSON
    The Mandrake Project
  4. DAATH
    The Deceivers
  5. MUDFIELD
    Fehér Zászló
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. BORKNAGAR
    Fall
  2. VLTIMAS
    Epic
  3. MADDER MORTEM
    Old Eyes, New Heart
  4. SOVEREIGN
    Altered Realities
  5. JOB FOR A COWBOY
    Moon Healer
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
posta jános
szerkesztő
  1. BLOODRED HOURGLASS
    The Sun Still In Me (dal)
  2. CAVALERA
    Escape To The Void (dal)
  3. MINISTRY
    Goddamn White Trash (dal)
  4. BAD OMENS x POPPY
    VAN (Live) (dal)
  5. SOFT PLAY
    Act Violently (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw