Skip to content

CRYPT SERMON: The Stygian Rose

Számos olyan irányzat létezik, amelyek a ’80-as, ’90-es években jöttek létre, vagy bontakoztak ki, s amelyek tökéletesen túljátszottnak, csaknem kimerültnek tekinthetők, amit sok fanboy, aki ezeket kedveli, nem akar tudomásul venni – mindent lehet szeretni, nem ezzel van gond -, azonban a tény tény marad. Ilyen az általam is szeretett epikus doom metal, amiben olykor adódik egy-egy jobb zenekar, vagy lemez, de a műfajt az elmúlt jó négy évtizedben teljesen körbejárták. Épp ezért örvendetes, amikor akad egy-egy előadó, amely képes némi életet lehelni a műfajba. Mint az amerikai Crypt Sermon a vadonatúj albummal.

Nincs szó eget-földet sarkaiból kiforgató dolgokról, azonban a The Stygian Rose című harmadik album első hangjai alapján éreztem, hogy itt átélt dalszerzés, komponálás zajlott. Nem stílusgyakorlat-előállítás, zsáneranyag-gyártás, hanem ihletett hozzáállás a zenéhez. Erről már a nyitó Glimmers In The Underworld meggyőzött. Steve Jansson és Frank Chin riffelése egészen felfrissíti a hagyományos doom metal világát úgy, hogy nem az e műfajban unásig ismert és roppant fárasztó metal-döngetéseket, és az epikus doom kliséit puffogtatják, hanem rendre epikus doom-atipikus témák hagyják el hangszereiket; olyan riffek, megoldások, amelyek a black metalban sem ismeretlenek, lévén gyorsabb pengetések, vagy olyan harmóniák, amelyek nem feltétlenül bevettek a tradicionális doom-kánonban. Én ezt nagy pozitívumnak tartom.

Az eleven, lüktető zene ugyanakkor nem szűnik meg hagyományos doomnak lenni, jók az epikus doom riffek – halld a záró címadó eposzt -, s Brooks Wilson karcos dallamos éneke is tökéletes hang egy ilyen csapatba. A fentebb vázolt megközelítés semmi görcsösséget nem takar, a zene organikus, egyszerűen arról van szó, hogy a Crypt Sermon mind zsigerileg, mind tudatosan arra törekedett, hogy egy kreativitástól izzó albumot készítsen el, ami egyszerre feszegeti és ápolja a műfaj lehetőségeit, határait. És végső soron a dalszerzés nívója volt a fő cél.

A további elemek, a ritmusszekció, az erőteljes hangzás is nagyon a helyén van, a fantasy-szerű borító is illik a műfajhoz. Érdekesség, hogy hatodiknak csatlakozott a Crypt Sermon soraihoz Tanner Anderson, az Obsequiae énekes/gitárosa, aki itt billentyűkön erősít.

Úgy epikus, és úgy doom az új Crypt Sermon, hogy kilép a klisék fullasztó sűrűjéből, hogy megerősített talapzatra állítsa ezt a zenét.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
A szerkesztőség kedvencei
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. SAXON
    Hell Fire And Damnation
  2. JUDAS PRIEST
    Invincible Shield
  3. AS I LAY DYING
    Through Storms Ahead
  4. FIREWIND
    Stand United
  5. IMPELLITTERI
    War Machine
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. AVALANCHE PARTY
    Der Traum Über Alles
  2. PAIN OF SALVATION
    Panther
  3. TELMA
    Awakening
  4. SAOR
    Amidst The Ruins
  5. OSSIAN
    Félre az útból!!!
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw