Skip to content

ANTHEM: Crimson & Jet Black

Nem mai gyerekek a metalszíntéren a japán Anthem tagjai, az 1981-ben alakult tradicionális heavy/power metal csapat idei albuma ugyanis már a huszadik(!) nagylemez a sorban. Ellentétben a pályatárs Loudness-szel, az utóbbi évekig ugyanakkor az Anthem leginkább a hazai piacra dolgozott, japán-angol keveréknyelven készült anyagaik a keleti szigetországon kívül jobbára csak egy igen szűk, direkt az egzotikumokra utazó kemény mag ingerküszöbét ütötték meg. Ha a régebbi lemezeken a japánt az angollal keverő szövegeken túlteszi magát az ember, akkor azokon egyébként kifejezetten izmos és életképes fémzenét hallhatunk – a magam részéről az egyik 2021-es lapszám Hatásokk rovatában meg is emlékeztem az 1986-os Tightrope c. lemezükről. A 2019-es Nucleus albummal aztán csak nekiugrottak a nemzetközi színtérnek is – ez még újravett, ám teljesen angolra átültetett régebbi dalokat tartalmazott, míg a Crimson & Jet Black ugyancsak teljesen angol nyelvű cucc, immáron azonban kilenc új nótával és csak két újrakárpitozott régi szerzeménnyel.

A baromi izmosan megdörrenő anyag legkönnyebben a neoklasszikus stíluselemekkel kokettáló metalbandák (Alcatrazz, Impellitteri, Firewind) és a Vicious Rumors-vonalas szikár US power metszeteként írható le, Scott Travis iskolás hiperintenzív dobjátékkal (Isamu Tamaru) és egy nem titkoltan Graham Bonnet hatású énekhanggal (Yukio Morikawa) megfűszerezve. A zenekart a kezdetek óta a hátán cipelő Akio Shimizu gitáros és Naoto Shibata basszer közül főként előbbi játéka érdemel említést: füstölős, neoklasszikus, Blackmore/Malmsteen vonalas szólómunkája és szikrázó riffelése önmagában is figyelemre méltó mozzanatai az Anthem nótáinak.

Szerencsére az időnkénti villogósabb megközelítés ellenére is megmarad a dolog a dalközpontúság és a jó ízlés térfelén, úgyhogy ha bírod ezt az eredendően a klasszikus Rainbow munkásságában gyökerező, ám a keménykötésű US power vonallal is rokon zenei világot, akkor egy percig se habozz a zenekar, és konkrétan ezen album feltérképezésével. A szolidan painkilleres húzású Wheels Of Fire, az ízig-vérig power metal Faster vagy az instru Void Ark egytől egyig megérdemlik a törődést. (Az album végén hallható két újrahúzott régi dal megszólalása ugyancsak a friss nóták világához lett hozzásimítva.)

A pontszám mindezek után csak azért 8 és nem 9, mert Morikawa hanghordozása, hangszínei és tónusai már olyannyira egy az egyben idézik Graham Bonnet-t, hogy az szinte már túlzás. E téren egy kicsivel több fantázia nem ártott volna, elszakadva az amúgy döbbenetes hűséggel megidézett ikon fordulataitól. A lemezanyag összességében azért így is bőven tetszetős, mind a neoklasszikus metal, mind a US power vonal híveinek ajánlom.

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw