Skip to content

Amit a nagynyomású szivattyúról tudni érdemes

A nagynyomású szivattyú a modernebb motorok befecskendező rendszerében található meg, amelyek közös nyomócsöves befecskendezéssel rendelkeznek. A klasszikus befecskendező rendszernél fejlettebb ez a megoldás, mivel az üzemanyag befecskendezése szoros kapcsolatban áll a motor fordulatszámával, valamint annak terhelésével. A befecskendezés optimalizálása jóval egyszerűbb.

A közös nyomócsöves befecskendezés működése

Közös nyomócsöves befecskendezés esetén minden befecskendező fúvókát nem a szivattyúhoz, hanem egy közös nyomócsőhöz csatlakoztatnak. Ennek a lépésnek a beiktatásával az üzemanyag nyomását függetleníteni lehet a motor fordulatszámától, valamint a terhelésétől.

Így akár alacsony fordulatszámon is lehetővé válik, hogy több üzemanyag kerüljön befecskendezésre az égéstérbe, amennyiben a motorelektronika ezt a parancsot adja a fúvókáknak. E befecskendezők mindig nyomás alatt vannak, függetlenül a fordulatszám értékétől.

A megoldás legfőbb előnyei közé tartozik az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, valamint a magas teljesítmény. A rendszer működése jól elkülöníthető az előbefecskendezés, a befecskendezés továbbá az utóbefecskendezés fázisaira.

Központi vezérlőegységgel történik az égéstérbe befecskendezésre kerülő üzemanyag mennyiségének szabályozása. Ez azt követően megy végbe, hogy a vezérlőegység az érzékelőktől begyűjtötte a szükséges adatokat. Az ECU attól függően fecskendez be több vagy kevesebb üzemanyagot, hogy erősen vagy gyengén nyomjuk-e le a gázpedált.

Amennyiben hibát tapasztal, érdemes felkeresni a Tamorin Kft.-t nagynyomású szivattyú felújításának céljából.

A nagynyomású szivattyú működése és hibája

A gázolaj közös nyomócsöves berendezések esetén az üzemanyagtartályból 1-2 baros nyomással érkezik meg a gázolaj szűrőbe, ahol megtisztításra kerül. 4-5 baros nyomással távozik, majd alacsony nyomású tömlőkön át a nagynyomású szivattyúba jut. A nagynyomású szivattyú speciális gázolaj vezetéken át a közös nyomócsőbe nagy nyomással juttatja az üzemanyagot. Ez az érték 1400 és 2500 bar közé tehető.

A nagynyomású szivattyú az üzemanyag óriási nyomásáról gondoskodik függetlenül a fordulatszámtól. A szivattyút hosszbordás szíj közbenjárásával a motor forgattyús tengelye hozza működésbe, és vagy vezérműszíjra vagy láncra van felszerelve. A gázolaj nagy nyomással a közös nyomócsőbe jut, majd minden porlasztócsúcs hozzájut. A porlasztócsúcsok egyfajta csapként funkcionálva valamennyi üzemanyag adott pillanatban történő szivárgását teszik lehetővé.

A porlasztócsúcsok vezérlése elektronikusan történik, ami a problémák forrása lehet. Mivel nagy a nyomás, a nagynyomású szivattyú és más alkatrészek belsejében alacsony a tűréshatár. A nagynomású szivattyú alkatrészei idővel felmondhatják a szolgálatot.

A szivattyúból reszelékek juthatnak akár az üzemanyagtartályig, a porlasztócsúcsok pedig beragadhatnak, elkophatnak emiatt. Az alumínium reszelék a belső csapágyak meghibásodására, finom reszelék esetén a dugattyúk hibájára kell gyanakodni. A szivattyú meghibásodása esetén a régi felújítása a lehető legjobb megoldás.

___

KERESÉS
Hammerworld No. 353
kapható országszerte!
DIGITÁLIS KIADÁSOK
a laptapír kínálatában!
FACEBOOK
NÉPSZERŰ
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. TEMIC
    Terror Management Theory
  2. TESSERACT
    War Of Being
  3. OF MICE & MEN
    Tether
  4. GRAND MEXICAN WARLOCK
    Eulogy
  5. ANGELUS APATRIDA
    Aftermath
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. DYING FETUS
    Make Them Beg For Death
  2. CANNIBAL CORPSE
    Chaos Horrific
  3. SVALBARD
    The Weight Of The Mask
  4. CRYPTOPSY
    As Gomorrah Burns
  5. BLACKBRIAR
    A Dark Euphory
Milan Peter - 300p
Milan Peter - 300p
Milán Péter
munkatárs
  1. WOLVENNEST
    The Dark Path To The Light
  2. SICUT GLACIES
    Kalde Minner Fra Fortiden
  3. MYRKUR
    Spine
  4. RIVERS ABLAZE
    Omnipresence
  5. DREAM UNENDING/WORM
    Starpath
HAJÓGYÁR x hw