A nagynyomású szivattyú a modernebb motorok befecskendező rendszerében található meg, amelyek közös nyomócsöves befecskendezéssel rendelkeznek. A klasszikus befecskendező rendszernél fejlettebb ez a megoldás, mivel az üzemanyag befecskendezése szoros kapcsolatban áll a motor fordulatszámával, valamint annak terhelésével. A befecskendezés optimalizálása jóval egyszerűbb.
A közös nyomócsöves befecskendezés működése
Közös nyomócsöves befecskendezés esetén minden befecskendező fúvókát nem a szivattyúhoz, hanem egy közös nyomócsőhöz csatlakoztatnak. Ennek a lépésnek a beiktatásával az üzemanyag nyomását függetleníteni lehet a motor fordulatszámától, valamint a terhelésétől.
Így akár alacsony fordulatszámon is lehetővé válik, hogy több üzemanyag kerüljön befecskendezésre az égéstérbe, amennyiben a motorelektronika ezt a parancsot adja a fúvókáknak. E befecskendezők mindig nyomás alatt vannak, függetlenül a fordulatszám értékétől.
A megoldás legfőbb előnyei közé tartozik az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, valamint a magas teljesítmény. A rendszer működése jól elkülöníthető az előbefecskendezés, a befecskendezés továbbá az utóbefecskendezés fázisaira.
Központi vezérlőegységgel történik az égéstérbe befecskendezésre kerülő üzemanyag mennyiségének szabályozása. Ez azt követően megy végbe, hogy a vezérlőegység az érzékelőktől begyűjtötte a szükséges adatokat. Az ECU attól függően fecskendez be több vagy kevesebb üzemanyagot, hogy erősen vagy gyengén nyomjuk-e le a gázpedált.
Amennyiben hibát tapasztal, érdemes felkeresni a Tamorin Kft.-t nagynyomású szivattyú felújításának céljából.
A nagynyomású szivattyú működése és hibája
A gázolaj közös nyomócsöves berendezések esetén az üzemanyagtartályból 1-2 baros nyomással érkezik meg a gázolaj szűrőbe, ahol megtisztításra kerül. 4-5 baros nyomással távozik, majd alacsony nyomású tömlőkön át a nagynyomású szivattyúba jut. A nagynyomású szivattyú speciális gázolaj vezetéken át a közös nyomócsőbe nagy nyomással juttatja az üzemanyagot. Ez az érték 1400 és 2500 bar közé tehető.
A nagynyomású szivattyú az üzemanyag óriási nyomásáról gondoskodik függetlenül a fordulatszámtól. A szivattyút hosszbordás szíj közbenjárásával a motor forgattyús tengelye hozza működésbe, és vagy vezérműszíjra vagy láncra van felszerelve. A gázolaj nagy nyomással a közös nyomócsőbe jut, majd minden porlasztócsúcs hozzájut. A porlasztócsúcsok egyfajta csapként funkcionálva valamennyi üzemanyag adott pillanatban történő szivárgását teszik lehetővé.
A porlasztócsúcsok vezérlése elektronikusan történik, ami a problémák forrása lehet. Mivel nagy a nyomás, a nagynyomású szivattyú és más alkatrészek belsejében alacsony a tűréshatár. A nagynomású szivattyú alkatrészei idővel felmondhatják a szolgálatot.
A szivattyúból reszelékek juthatnak akár az üzemanyagtartályig, a porlasztócsúcsok pedig beragadhatnak, elkophatnak emiatt. Az alumínium reszelék a belső csapágyak meghibásodására, finom reszelék esetén a dugattyúk hibájára kell gyanakodni. A szivattyú meghibásodása esetén a régi felújítása a lehető legjobb megoldás.
___