Skip to content

VINTERSORG – Természet és technológia harmóniája (interjú)

Lassan három évtizede kezdte meg szóló pályafutását a norvég kreatív extrém metal egyik legtevékenyebb szereplője, Andreas Hedlund, művésznevén Vintersorg. Számos kiemelkedő lemezen szerepelt, elsősorban mint énekes/dalszerző, főleg a progos viking/folk/black metal ikon Borknagar soraiban, de több más formációban érdekelt jelenleg is. A saját neve alatt futó szóló zenekarával nyolc év kihagyás után jelentette meg legújabb lemezét. Vintersorg emellett számos egyéb témáról, köztük a természettel és a mesterséges intelligenciával való kapcsolatáról osztotta meg gondolatait Gáti Viktorral.
Szöveg: Gáti Viktor · Fotó: Johan Karlsson

Hamarosan megjelenik a legújabb lemezetek, nyolc évvel az eddigi utolsó album, a Till fjalls második része után.
„Nyolc év nagyon hosszú idő, tudom. De tudod, hogy megy ez – van, hogy közbeszól az élet, és nálunk mindenkinél alaposan megkeveredtek a dolgok. Én kétszer váltottam munkahelyet a főállásomban, a basszerosunknak két gyermeke született. Eddig nem volt neki egy sem, most meg már kettő van, képzelheted. (nevetünk) A Vintersorgot igazából nem engedtem el teljesen ez idő alatt sem, habár vannak dalok, amelyek évekig formálódtak, másrészről nagyjából kész a következő szólólemezem anyaga is. Emellett pedig több projekttel is foglalkoztam, közöttük az egyik legaktuálisabb egy akusztikus felállás, a Dimbild, amelynek kanyarban van a második lemeze.
Kiadóváltás is történt, amivel egy nagyjából húszéves együttműködés végére tettünk pontot a Napalm Recordsszal, akiknek rengeteget köszönhetünk, azonban a legújabb lemez kapcsán nem tudtunk olyan konstrukcióban megállapodni, ami lehetővé tette volna a folytatást. A Hammerheartnál viszont tárt karokkal fogadtak bennünket.”

A Hammerheart az életművetek jelentős részét újra kiadta az elmúlt hónapokban, CD- és vinyl­formátumban is.
„Nagyon szeretem a kiadó hozzáállását. Nem kötöttünk kompromisszumot sem a zenei kérdésekben, sem a produkciós minőséget illetően. Így persze drágább lesz minden, de megéri az árát, és dupla lemezt kapsz, sőt box set is készült. Amúgy pedig, ha csak a zenére vagy kíváncsi, online elérhető a streaming szolgáltatásokban. A vinyl inkább a teljeskörű élményről szól – zene a vizuális tartalommal együtt.
Nem fukarkodtak a kétlemezes anyagok kapcsán sem, amilyen a mostani is – bár az igazat megvallva ez azért okozott némi fejtörést. Nem lehet ennyi percet belezsúfolni egyetlen vinylbe, mert akkor a hangminőség szörnyű lenne. Eleinte haboztak a kiadónál, mert a dupla vinyl nagyon drágává válik a közönség számára. Javasolták, hogy vegyünk le néhány dalt, hogy egy lemezre ráférjen. De hát ez egy konceptalbum – ha leveszek belőle dalokat, a koncepció megtörik. Ám végül úgy döntöttek, csináljunk dupla lemezt.”

A friss dalok változatosak, mint mindig, és persze hordozzák a félreismerhetetlen Vintersorg-jegyeket. Úgy közelítettél a dalíráshoz, ahogy szoktál, vagy kipróbáltál új módszereket?
„Nincs igazából egyetlen bevált módszerem, amihez mindig ragaszkodom. Van, hogy akusztikus gitáron írom az alapokat, máskor billentyűn, néha egy vokális dallam köré építem fel azokat. Olykor olyan szövegekkel kezdem, amiket nagyon ihletetten írok, és abból találok ki dallamokat, aztán tovább építem a zenei környezetet. Néha teljesen fordítva – írok szép riffeket vagy akusztikus motívumokat, és azokra illesztem rá a dalszövegeket. Szeretem ezt a változatosságot. Nálam ez kéz a kézben jár a kíváncsisággal, hogy különböző szemszögekből írjak zenét. A végén mindig kialakul a jellegzetes Vintersorg hangulat. Megtartjuk a black metal összetevőt a durva vokálokkal, a folkos hangulat szintén mindig jelen van, akusztikus gitárok formájában. Ezen felül sokat dolgozom az énekdallamokon és a vokális harmóniákon.
Nem számít, hol kezdem, mindig valahogy vintersorgos lesz a végeredmény. Ezzel együtt minden albumnak más hangulata van, attól függően, hogy hol vagyok éppen. Ez nagyrészt egy tudatalattiban játszódó folyamat következménye, ugyanakkor fontos a tervezés is – nem akarok egysíkú hangulatot egyforma dalokkal, az albumoknak legyen egy íve, amelyen végig vezeti a hallgatót, mintha újabb és újabb kalandokat élne át.”

Van az új lemeznek cselekménye?
„Bizonyos értelemben van. A szövegek kapcsolódnak egymáshoz, de nem alkotnak egybefüggő történetet, ami az első dallal kezdődik és az utolsóval végződik. A téma ezúttal a víz, különböző formákban a természetben: felhő, köd, hó, jég. Több perspektívából vizsgáljuk ezt az életet adó elemet. Ez a negyedik album a négy elem ciklusban. A Jordpuls volt a föld, az Orkan a levegő, a Naturbal a tűz. Aztán elkészült a Till Fjälls II, megtörve a ciklust, de belső késztetéstől vezérelve meg kellett csinálnunk azt az albumot. Most, nyolc évvel később itt a negyedik, egyben utolsó elem. Lezárjuk ezt a ciklust, hogy aztán felfedezzünk más dolgokat.”

A korai 2000-es években három albumod főleg angol szövegeket tartalmazott, míg a katalógusod többi része svédül van. Fel kellene adniuk a reményt a rajongóknak az angol nyelvű dalok tekintetében a jövőben?
„Soha ne mond, hogy soha. (nevet) Azért csináltam jópár angol nyelvű albumot a múltban, elsősorban a Borknagarral – kíváncsi srác vagyok, mindig fejlődni akarok, és kipróbálni új dolgokat. Természetesen módon jött az ötlet, hogy angolul próbáljak énekelni, de más zenekaraimban is angolul szólaltunk meg, és kezdtem hiányolni az anyanyelvem.
Szeretek az anyanyelvemen énekelni és írni is. A szövegeim összetettek – kiemelten odafigyelek a rímekre, nagy hatással van rám a 19. századi svéd költészet. Amikor magam írom a szövegeket, megvan ez a berögződésem: a rímeknek ott kell lenniük, emellett kronologikusan írok – van kezdet és vég, mint a történetek felépítésében.”

Ezek szerint nálad kiemelten fontosak a dal­szövegek.
„A szövegírás folyamata ugyanannyira fontos számomra, mint maga a zene. Egy idő után nagyon hiányoltam ezt az egész folyamatot az anyanyelvemen. Ezért természetes volt visszaváltani. Most kevesebb futó projektem van, mint korábban, de így is van, ahol angolul énekelek. Meglátjuk, hogyan oszlik meg az angol és svéd szövegek aránya a jövőben. Nyitott vagyok sok dologra.”

Kris Vervimpnek számos fantasztikus borítót köszönhet a metalos közösség. Nektek is több borítót készített már. Legutóbb egy szintén kiváló művész, Marcelo Vasco készítette a frontot. Most újra Krisszel dolgoztatok. Hogy zajlott a közös munka ezúttal?
„Kris festette az első három elem albumának borítóját, így adta magát, hogy őt kérjük fel a negyedikhez is. Ez egy tudatos döntés volt, az egységesség jegyében. Marcelo nagyszerű művész, remek munkát végzett a Till Fjälls II borítójával, és sokat dolgoztunk vele a Borknagarban is, de úgy éreztük, Kristiannal kell lezárnunk ezt a ciklust. Az együttműködés szuper volt. Sokat ötleteltünk, küldtem neki klipeket és képeket, de végső soron szabad kezet adtam neki. Ezúttal MI-t használtam az ötleteim promptolására, és így kaptunk egy durva vázlatot. De ez nem MI borító – Kristian elméje és keze által öltött végső formát.”

A Cosmic Genesisen keresztül fedeztem fel a zenédet, ami idén lesz 25 éves. Van terv az évforduló megünneplésére?
„Nem tervezünk ilyesmit, de mostanában eljutottunk arra a szintre, hogy tudunk adni néhány speciális koncertet. Számunkra mindig problémát jelentett, hogy nem voltunk teljes értékű zenekar, de most vannak nagyon jó session zenészeink. Nem tudunk hosszú turnékat bonyolítani, de igyekszünk megcsípni néhány fesztivál fellépést. Körülbelül öt-nyolc show évente, amit kezelni tudunk.
A közösségi média segítségével sokat tudtunk előre lépni mi is – a zenekarok közvetlenül érintkezhetnek a rajongókkal. Jómagam is sok mindent kiteszek, amikor dalokat írok, hogy betekintést kapjanak az dalírási folyamatba.”

Van bármennyi esély kelet-európai koncertekre, esetleg magyar dátumra?
„Az remek lenne. Vannak nagyszerű fesztiváljaitok. A turné nehéz falat számunkra, de fesztiválokra tudunk menni. Játszottam a ti országotokban a Borknagarral legalább kétszer, de a Vintersorggal is egyszer. Ha megfelelő ajánlatokat kapunk fesztiváloktól, mindent megfontolunk. Remélhetőleg a nem túl távoli jövőben eljutunk Magyarországra is. Üdvözlet mindenkinek, aki fellépéseket szervez fesztiválokra!” (nevet)

Van esély arra, hogy újra csatlakozz a Borknagarhoz, akár csak néhány különleges esemény erejéig?
„Beszéltünk róla, de nincs konkrét terv. A Borknagar nagyszerű, remek a jelenlegi felállásuk, sokat turnéznak. Szépen megnövelték a közönségüket, nagyon összeérett koncert zenekar lettek. Körülbelül húsz évig zenéltem velük, ám amikor próbáltak szintet lépni és teljes turnékat lekötni, nem tudtam velük tartani. A kiválásom kölcsönös megállapodással történt – nem akartam visszatartani őket. Nincsenek rossz érzéseink, még mindig jó a kapcsolatunk. Oysteinnel (C. Brunn, a Borknagar dalszerő/gitárosa) még mindig megvan a Cronian projekt, bár nem csináltunk albumot legalább tíz éve, de nem zártuk be azt az ajtót sem. Jelenleg nincs rá időnk, de szóba került, hogy készülhetne egy újabb lemez.”

Mi a helyzet a többi projekteddel?
„Napi szinten írok zenét különböző formációk részére. Nem tudok leállni. Számomra a dalszerzés az elsődleges – akkor fejleszted a kreatív képességeidet. Nagyrészt magamnak írok zenét, de persze szép dolog megosztani azt a közönséggel. Szeretek zenéről beszélgetni – ha elmegyek egy buliba, ott találsz egy sarokban ülve egy másik sráccal, ahogy szüntelenül a zenéről ontom a szót. (mosolyog)
Ahogy már említettem, a Dimbilddel, az akusztikus projektemmel kiadtam egy albumot tavaly, most a másodikon dolgozom. Fut egy másik zenekarom is, Harmdaud néven, két albumot csináltunk, és a harmadik kezd formát ölteni éppen. Mindemellett készül ugye az új Vintersorg is, de azzal kivárunk egy kicsit. Erős lenne nyolc év kihagyás után, három hónapon belül két lemezt is piacra dobni, nemde?” (nevetünk)

Egy időben tanárként dolgoztál, igaz?
„Így van. Tanári diplomám van, és dolgoztam tanárként sok évig. De az utóbbi talán tíz évben digitális fejlesztéssel foglalkozom. Önkormányzatoknak dolgozom, informatikai rendszereket és szolgáltatásokat fejlesztek lakossági felhasználásra. Koordinátorként dolgozom, de korábban dolgoztam a szoftverfejlesztési üzletágban is termékmenedzserként.”

Mit gondolsz a mesterséges intelligencia helyzetéről?
„A technológiát arra kellene használnunk, támogassa az embereket az emberi kapcsolatokban. Hagyjuk, hogy a technológia segítsen az automatizálás révén. Rengeteg előnyt szerezhetünk az egészségügyben, az oktatásban és más szektorokban is. Többet dolgozhatunk az emberi kapcsolatokon, és hagyjuk a gépeket elvégezni a nehéz munkát. Egyébként 2016 óta dolgozom MI-vel. Nagyjából 2022 közepe óta mindenki az MI-ről beszél, és mostanában kezdenek komolyabban hivatkozni rá – a generatív MI-re –, de szeretem a régi, jól bevált gépi tanulási módot is.
Fontos számomra az élet, az emberek és a természet. A természet az én olvasatomban nemcsak azt jelenti, hogyan érzed magad a környezetedben, hanem a tudományos oldal megértése is lényeges – hol a helyünk a nagy képletben, az univerzumban. Mindig is érdekelt a tudomány, és ha a tudomány érdekel, akkor a technológia is. Napközben ezzel dolgozom, szabadidőmben pedig sok időt töltök kint a természetben, próbálom megtalálni az egyensúlyt.” 


TARTALOM

AMORPHIS 100
ARJEN ANTHONY LUCASSEN 90
BETWEEN THE BURIED AND ME 18
DARK ANGEL 78
DIRTY HONEY 72
HEAVEN SHALL BURN 88
HELLOWEEN 6
HEMELBESTORMER 20
NOTHING MORE 98
OSSIAN 94
PARADISE LOST 10
SWEEPING DEATH 84
THE WARNING 14
VAN 70
VINTERSORG 27
WYTCH HAZEL 66
YNGWIE J. MALMSTEEN 74
+
ÉLŐ FÉM 104
HANGPRÓBA 30
HAVI METAL 5
KONCERTMENÜ 112
SOKKOLÓ KORONGOK / EXTRA 31
ZENÉSZFÜLLEL 24

digitális különszámok

Tervezett megjelenési dátumok 2025-ben:
október 6. – november 3. – december 8.