Skip to content

ULCERATE: Cutting The Throat Of God

Az Of Fracture And Failure című 2007-es debütalbum óta komoly elismerés övezi az új-zélandi Ulcerate trióját. Nem csoda, hiszen a zenekar azok közé a 21. századi formációk közé tartozik, amelyek új alapokra helyezték az extrém zenét. És így van: nem pusztán gyorsabbak, komplexebbek, durvábbak sokaknál, hanem a metal egészét mint olyat értelmezték át. Mintha ízekre szedték volna a korábbi évtizedek death metalját, és újra összerakták volna, de oly módon, hogy rá sem lehet ismerni arra, amilyen előzőleg volt. Az Ulcerate-nek semmi köze nincs a Morbid Angelhez, a Death-hez, vagy a Suffocation-höz, ugyanis, amit az új-zélandiak lemezek sora óta bemutatnak, az önálló műfajnak és hangzásvilágnak tekinthető.

Lehetne mondani, hogy disszonáns, atonális témákat preferáló bandák százszámra működnek mindenfelé, azonban az Ulcerate mind a színvonalat, mind az egyedi megszólalást illetően kiemelkedik a mezőny teljességéből. Pályájuk közepe táján egészen mélyre ástak le maguk által teremtett kaotikus világukba, ebben az időszakban volt a legnehezebb megközelíteni az Ulcerate-et, s noha a kommercialitáshoz továbbra sincs közük, a 2020-as Stare Into Death And Be Still néhány könnyebben kiismerhető témát is felvonultatott. A borzasztó címmel rendelkező Cutting The Throat Of God ezt az utat folytatja.

Azt hiszem, még ha az Ulcerate a jövőben – erős eufemizmussal fogalmazva – ítovábbra is gy halad a „dallamosodás” felé, még tíz lemez múlva is rettentően súlyos lesz. Olyan szinten extrém és határtágító, amit a csapat előad. Újfent témák sokaságából építkeznek, ám szellősnek tetsző részekkel is találkozhatunk. Disszonáns támadásokat indít Michael Hoggard gitáros, azonban helyenként – meglepő módon – pár másodperc erejéig „konkrétabb” riffek is igyekeznek megmutatni magukat a vad hangorkán közepette. Ilyen pl. a The Dawn Is Hollow. Emellett a disszonáns hangfüzéreket is valamivel könnyebben felfogható módon rendezte sorokba a trió (Further Opening The Wounds), és ugyan Jamie Saint Merat hosszabban tart ki egy-egy tempót, játéka továbbra sem ajánlatos tanulmányozásra kezdő dobosok számára.

Paul Kelland basszusgitáros/frontember mély hörgése a régi, ez is védjegy, s ugyan a bőgőt sokszor eltemeti a gitár, néha megmutatkozik a hangszer összetartó, hangzástömörítő szerepe. A vadság zenei megnyilatkozásai mellett néha lágyabb húrokat is megpendítenek az új-zélandiak, pl. a Transfiguration In And Out Of Worlds, szépen, alulról építkezve halad és válik egyre összetettebbé, de mindvégig ki lehet venni, mi történik – ha kell is hozzá fül, tapasztalat és a legsúlyosabb hangzások iránti nyitottság.

Egy-egy Ulcerate-albumra aligha lehetne azt mondani, hogy kiismertem, e zenekar esetében erre a pontra talán soha nem is lehet eljutni, azonban a trió jelenség a műfajban. Főként abban a vonatkozásban, hogy a death metalt úgy tekintik kísérleti terepnek, hogy egyre érettebben, professzionálisabban fogalmaznak. Lenyűgöző, amit alkotnak.

KERESÉS
Megjelent a februári
digitális különszám!
febr  |  dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
  1. KILLSWITCH ENGAGE
    This Consequence
  2. DREAM THEATER
    Parasomnia
  3. TREMONTI
    The End Will Show Us How
  4. OBSCURA
    A Sonication
  5. THUNDERMOTHER
    Dirty Divine
  6. MARKO HIETALA
    Roses From The Deep
  7. LACUNA COIL
    Sleepless Empire
  8. PHOENIX RT
    Amit itt hagyunk
  9. DAWN OF SOLACE
    Affliction Vortex
  10. JINJER
    Duél
  11. SAOR
    Amidst the Ruins
  12. MANTAR
    Post Apocalyptic Depression
  13. DYNAZTY
    Game Of Faces
  14. MAJESTICA
    Power Train
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw