Skip to content

THE BLACK DAHLIA MURDER: Servitude

Kiadó: Metal Blade / Írta: Gáti Viktor / Értékelés: 8

2020-ban megjelent a detroiti The Black Dahlia Murder aktuális sorlemeze, a Verminous, amely rövid időn belül top 3 kedvencemmé vált tőlük, miután csupán néhány éve kaptam rá a death metalt mindenek felettiként, egyszersmind sajátos szemléletmóddal kezelő zenéjükre, ám a legtöbb anyagukat töménytelen mennyiségben hallgattam.

2022-ben joggal várhattuk a következő albumot, hiszen a kvintett rendre 2-3 évente jelentkezett friss dalgyűjteménnyel, azonban új témák helyett egy tragikus hír érkezett: a metal zenében közismerten kivételes jártassággal rendelkező, és a kiterjedt  színtér által közkedvelt Trevor Strnad frontember alig 41 évesen, önkezével vetett véget életének (azonos életkorban, mint a Linkin Park felülmúlhatatlan frontembere, Chester Bennington öt esztendővel korábban). Sokáig kérdéses volt a csapat jövője, mígnem végül a folytatás mellett döntöttek, mi több, elkészítették jelen, Servitude című, tíz tételes LP-t.

Az első előzetes nóta, az Aftermath megadta a szükséges helyzetjelentést: a mikrofont Strnad mellett a másik alapember és fő dalszerző, Brian Eschbach gitáros ragadta magához, az ő helyére pedig visszatért a banda kötelékébe a Deflorate és Abysmal korongok közötti korszak bárdistája, Ryan Knight. Maga a darab egy kannibál/horror sztorit beszél el, meglehetősen direkt muzikális eszközökkel kísérve, ami alapján gyanítani lehetett, hogy a TBDM is beáll a sorba, és visszakanyarodik a gyökerekhez.

Az ekkor ébredt kételyeimet a következő hírnök, a Mammoth’s Hand a hordához és különösen annak bámulatos dobosához, Alan Cassidy-hez méltó gyorsasággal oszlatta el, hiszen egy, a megszokotthoz képest szellősebb ritmikájú, már-már sludge-os témára felfűzött, melódiákkal gazdagon telepakolt nótáról van szó, remekül belőtt, kissé blackes hörgéssel, és Brandon Ellis gitáros egyik eddigi legjobb szólójával.

A remekbe szabott számok sorát számomra elsősorban a feltűnően játékos Cassidy-patternekre szervezett Cursed Creator és a védjegyszerű darálások közepette power metalos és fúziós megközelítéssel kacérkodó gitármunkával vezetett Transcosmic Blueprint gyarapítja, de az Asserting Dominion/Servitude páros kíméletlensége is külön említést érdemel.

Brian hozza nagyvonalakban Trevor stílusát és az általa keltett karakteres hangulatot, de se a magasabb fekvésű rikács, se a mély hörgés terén nem merészkedik az ikonikus frontember tartományaiba, ami lehet szimplán egyéni adottságokon alapuló, de akár tiszteletteljes gesztus, hovatovább a mímelés gyanújának elkerülése is.

Megkérdőjelezhetetlen a Servitude létjogosultsága, és talán csak Strnad utánozhatatlanul mocskos és megragadó stílusának hiánya miatt nem tud meggyőzőbb lenni az összkép. A simán 10 pontos Verminousszal összevetve ez nálam most ennyi.

“Trevor halála után úgy néz ki, feláll a térdre rogyott szörnyeteg. Brian – mint a Verminous esetében – ezúttal sem okozott csalódást dalszerzőként. A frontemberi feladatokat élőben már két éve átvette, stúdióban itt énekelt először. A rajongói igényeknek azt gondolom, mindenben megfelelő Black Dahlia album készült.”
– Kánya Ferenc   9

“Nem gondoltam volna, hogy egy ilyen tragédia után a TBDM ilyen lemezt tesz le az asztalra! Minden elismerésem!”
– Szénégető Richárd   9

“Megemelem a kalapom Brian Eschbach előtt, mert nem kis bátorság kellett ahhoz, hogy a gitáros posztot feladva elfoglalja a tragikusan elhunyt Trevor Strnad megüresedett énekesi pozícióját. Lehet, hogy a hangszálai (még…) nem olyan erősek, de hogy az előadásmódja őszinte, az egészen egyértelmű. Mint ahogy tulajdonképpen az ezer fokon izzó zenekaré is az.”
– Zubor Olly   9

“A srácok nem viccelnek, tiszta erőből zenélnek. A kiválóan megszólaló, agresszív, leginkább thrash és death metal témákat elegyítő muzsika durván áttapos rajtad. Technikásan, érzéssel nyomják. Nekem az ének egyhangú sajnos, sokat elvesz az egyébként velős zenei alapokból. ”
– Cselőtei László   8

“A Trevor Strnad halála miatt énekessé előlépett Brian stúdiós debütálásával minden rajongó elégedett lehet. Meggyőző visszatérés. ”
– Kiss Gábor   7

“Érzékelek jó pár erős témát (Mammoth’s Hand!), de a túl sok monoton kalapálástól és vokalizálástól az egész inkább összefolyik nekem.”
– Uzseka Norbert   7

“Tiszteletreméltó az a bátor kiállás és eltökéltség, amely egy borzasztó tragédia miatt rögössé vált úton továbblendítette a zenekar szekerét, s a gitáros Brian Eschbach is megérdemel minden elismerést azért, ahogyan magára vállalta a The Black Dahlia Murder életben tartásának terhét. A Trevor Strnad halála utáni első album biztonsági játék a zenekar részéről, ez biztató jel a rajongók számára, ám miután túlságosan is komfortzónán belül mozogtak, abszolút mértékben kiszámítható.”
– Gyuricza Ferenc   6

“Soha nem értettem a felhajtást e banda körül. A durvább death metal mellett mindig is hivatkoztak a göteborgi nagyokra, ám számomra nem rémlenek emlékezetes témák.”
– Milán Péter   6

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINK
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
posta jános
szerkesztő
  1. VOLA
    Friend Of A Phantom
  2. IOTUNN
    Kinship
  3. CRIPPLED BLACK PHOENIX
    The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
  4. THY CATAFALQUE
    XII: A gyönyörű álmok ezután jönnek
  5. IRON MAIDEN
    Killers
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw