Skip to content

STORM THE STUDIO – Le a falakkal

A három volt Bedlam-tagot, a Fish-basszerét és az első koncertjük óta a Black-Out gitárosát magában foglaló csapat II-es albumára négy évet kellett várni. Az augusztus 10-i lemezbemutató koncertre készülő ötössel webkamerán keresztül interjúztunk, minthogy az énekes Fodor Zoltán Japánban él.

Négy év telt el az első album óta, ám Csányi Szabi már a 2020 nyarán tartott első koncertjeiteken szerepelt.
Fodi: „Hogy színpadra tudjuk állítani az első lemezt, ahhoz kellett egy második gitáros. Két gitárra voltak megírva a témák. Úgy volt, hogy Vári Gábor (Dystopia, Black Hole Sound) fog gitározni. Volt egy előző dátumunk Esztergomban, ott lett volna az első buli, de a covid közbejött, és át kellett szervezni a koncertet az A38 hajóra. Az az időpont viszont neki nem volt jó. Ment a tanácskozás, hogy mit csináljunk, jöttek a különböző ötletek, de talán én mondtam, hogy kérdezzük meg Szabit. Már csak azért is, mert ő a vokálokban is remekül ki tudna segíteni. Erre mondta Zsolti, hogy a szomszédja, úgyhogy megkérdi.”
Petya: „Csányi Szabi azért az egyik legnagyobb magyar grunge csúcsragadozó, úgyhogy én nem is nagyon hittem abban, hogy el fogja vállalni, de örömmel jött, és gondolom, hogy a mai napig élvezi.”
Judy: „Eredetileg úgy volt, hogy csak kisegíteni jön, de aztán a próbákon összemelegedtünk. Úgyhogy Fodi koncert közben be is jelentette, hogy akkor ő is tagja a zenekarnak.”

Közben megérkezett Szabi is, aki ezt tette hozzá:
Szabi: „Amikor jött ez a felkérés, én épp parkolópályán voltam, mert a Black-out annyira nincsen. Átküldték az anyagot, meghallgattam, hát mondom én ezt már hallottam, és mondtam is, hogy de kurva jó, grunge meg magyar meg minden, fasza, de aztán Zsolti hívásáig nem is gondoltam rá. Úgyhogy mondtam, hogy nekem ez tetszik, rá is érek, nagyon szívesen. Elkezdtünk próbálni, megcsináltuk a lemezbemutatót, és fixálódott, hogy együtt folytatjuk. Miért ne, hát jó társaságban jól érzi magát az ember (nevetés).”

Két számot írtál az új lemezre.
Sz: „Hallgatgattam a Judy és Fodi által írt dalokat, hogy milyen koncepció szerint íródnak, meg Fodi hangnemét figyelembe véve próbáltam olyan énekdallamokat is írni, hogy azt el tudjam képzelni, hogy neki fekszik. Egy-két dolog volt dallamilag, amire azt mondta, hogy annyira nem, de aztán végül csak az maradt (nevet). Sőt, aztán az egyik klipes dal, a Meztelen a király is tőlem jött. Úgyhogy nagy megtiszteltetés, köszönöm szépen!”

A kiadó változott: hogy kerültetek a Grund Recordshoz?
Petya: „Az elsőnél ugye Pintér Miki eljött hozzánk egy kerti partyra, és mutattunk neki egy-két nótát az első lemezről, és mondta, hogy kiadja. A második lemeznél már máshogy alakultak a dolgai. Az meg úgy történt, hogy Fodival elmentünk nyáron a Mercyful Fate-koncertre, és ott összefutottunk Bene Attilával, kiváló régi barátunkkal, és nagyon megörültünk egymásnak. Ősszel, mikor aktuális volt a kérdés, eszembe jutott, hogy neki van kiadója.”

Hogy ment a stúdiózás?
F: „Szakaszokban vettük fel. Először volt olyan 4-5 nóta, ami kész lett múlt nyárra. Az ének mind a 11 dalra megvolt már korábban, a többit meg idén véglegesítettük.”
Sz: „Ehhez képest tök egységes lett (nevetés).”

Milyenek voltak azok a 2020 nyári koncertek?
Zsolti: „Sokat tanultunk belőlük. Eleve gazdagodtunk egy plusz taggal, amire nem kicsit vagyunk büszkék, ez is egyfajta fejlődés. De az, hogy hogy állítottuk színpadra a számokat, annak tekintetében is nagyon sokat tapasztaltunk. Azt remélem, hogy a mostani rá fog tenni egy pár lapáttal.”

Hány koncertet terveztek?
Zs: „Most úgy tűnik, hogy négy lesz, de még alakul.”
F: „A budapesti a legfontosabb, de a három évvel ezelőtti tapasztalatok alapján nem lenne a legjobb azzal kezdeni. Az A38 hajós volt életünk első koncertje így együtt, bár előtte volt egy kis nem hivatalos bejátszó buli, a próbahely mellett, az Analógban. De szóval én egy kicsit túl izgatott voltam. Sok volt az alkohol (nevetés), meg én akkor 10-11 éve nem voltam színpadon, és szerintem az úgy érződött. De a hangulat elvitte, hál’Istennek. Az remek volt. Meg akkor épp csak 500 fő alatti koncertet lehetett rendezni a covid szabályozás miatt. Valahogy ez is benne volt. Ki voltak éhezve az emberek, meg mi is nagyon. Úgyhogy most próbáljuk kamatoztatni az akkor szerzett tapasztalatokat. Szeretnék higgadtabban, jobban odafigyelve énekelni. De akkor nagyon az volt, hogy hú, basszus, itt vagyunk, királyság! (nevet) Szerintem elég jó volt a fogadtatás is. Ünnepély volt az egész, nekünk el is tartott reggel 5-ig. Osztálytalálkozó hatása volt az egésznek. Most is azt tervezem, hogy a naplóból majd felolvasom a neveket (nevetés).”
J: „Meg az is nagy dolog volt, hogy a Hajóra oda tudtunk kerülni, pont abban az időszakban, miközben most is minden nap tele van a naptáruk. És hogy elegen is voltunk.”

És Bedlam-dal lesz koncerten?
P: „Most lesz az első próbánk, úgyhogy még ezekről nem nagyon beszéltünk. Te melyiket hallanád szívesen?”
A Forsaken Skies-t (nevetés). De bármelyiket. Bár ugye az egyik új nótában ott van a Mother Infinity, a Végtelenség Anya…
F: „Igen, a Narancs napfény-ben utalok rá, és gondoltam rá, hogy valahogy, ha kivitelezhető, azt a két számot össze kellene fűzni. Amúgy mindig úgy érzem, hogy tartozunk a Bedlam rajongóknak legalább annyival, hogy játszunk egy számot. Ha már Petya, Judy meg én ott vagyunk a színpadon, ez dobja magát. Ez olyan, mint amikor Ozzy játszik Paranoidot, biztos alap nekik, nem? (nevetés)”

A szövegek között most nem annyira találok pozitív kicsengésűt, az elsőn mintha több lenne…
Sz: „Rossz az, aki rosszra gondol (nevetés)!”
F: „Ezeket pont a covid közben írtam, aztán lehet, hogy ezt lehet érezni. Mindig az van, hogy 2-3 évvel később tudnak kijönni azok a gondolatok, amik megszületnek, így most már máshogy vagyok. De lehet, hogy akkor nem láttam nagyon fényesnek a dolgokat. Nekem vannak benne pozitív dolgok, vagy ha nem is pozitív, de legalább elfogadás? Most úgy vagyok vele, hogy elfogadok mindent.”
Judy: „Szerintem pont a Narancs napfény eléggé pozitív.”
F: „Igen, de vannak sokan, akik erőltetik a pozitív gondolkodást, miközben nincs alapja. Mert az nem mindig működik az életben igazán. Inkább elfogadás van bennem, hogy minden OK, mindenki úgy, ahogy van. Azért is akartam már, hogy jöjjön ki a lemez, mert szerettem volna helyet adni az új gondolatoknak.”
P: „Fodinak egy csomó száma, ami a második lemezre került, bőven előtte megvolt, némelyik 3-4 éves is megvan, és pont a covid előtt is volt olyan, ami a covidban aktuális lett. Volt egy Maszk című dala, amivel direkt azért nem is dolgoztunk tovább, mert azt hinnék, hogy azért írta, mert mindenki maszkban volt. De más szövegek is gyakorlatilag beteljesültek, mint pl. a Szellem a gépben. Csomó mindent előrevetített Fodi.”
Zs: „Fodinak Nostradamus volt a jele az óvodában (nevetés).”
F: „Nem hiszem, hogy lenne bármi olyan, amit nem mondott el más előttem. Hasonló gondolatokat sokan közvetítenek ugyanígy. De úgy látszik, hogy néhány ember együtt tud rezonálni a szövegeimmel, ami tök jó. Amikor otthon leszek, szeretnék majd beszélgetni emberekkel, hogy nekik ez vagy az mit szól.”
Sz: „Nem vagyunk negatívak, ez a lényeg!”
F: „A zenénk szerintem mindig egy módon keményebb volt, mint amilyen emberek vagyunk. Mi mindig viccelődünk, nem ugyanazt visszük színpadra, amilyenek vagyunk.”
Sz: „Átkozott képmutatók! (nevetés)”
F: „Annak a stílusnak, amit szeretünk hallani meg játszani, annak van egy hangulata, és ahhoz illő szövegeket írok.”
Sz: „Ha Judy depis, akkor te is (nevet).”
F: „Pl. nagyon szeretem a Fish!-t, de nem tudnék olyan bulis szövegeket írni, érted? Az emberek többféle motivációval hallgatnak zenét. Van, aki azért, hogy elmenjen bulizni a haverokkal. Én mindig azt szerettem, amikor este egyedül hallgatok valami olyan zenét, ami elvisz egy teljesen más világba, és olyan hangulatokat tud bennem felhozni, amik a normál életben nincsenek meg. És olyan dolgokról akarok szöveget írni, amikről általában az emberek nem szeretnek beszélgetni. Amiket nem akarunk hallani, á, seperjünk inkább a szőnyeg alá! De közben meg létező dolgok, és hatással vannak mindannyiunkra. Szeretem az életben a misztériumokat, érzéseket, amik mindenkit foglalkoztatnak, de néha túl félelmetesek, és a legjobb csak úgy félrerakni őket.”

Például ott ez a sor a Rituáléban: „Nem élhetsz másként, mint aki vagy”.
F: „Ennek nagyon sok rétege van, mást fog jelenteni neked, nekem, de az egész emberiségre is értem ezt. Hogy az emberiség nem úgy él, ahogy kellene. A kultúráinkkal vannak gondok, meg az ilyen berögzött dolgokkal. És szerintem csak együtt tudjuk megoldani. Amit tanultam a covidban, az az, hogy mennyire össze vagyunk kötve. Az egész világon mindenhol, mindenkire hatással volt, és nem vesszük észre, hogy végül is egy az egész. Annyi ilyen széthúzást érzek a világban, hogy nagyon zavar. Mikor vesszük már észre, hogy össze kellene fogni?!”

Mit lehet tenni?
F: „Mindenkinek önmagán kell dolgoznia. Hogy a jó döntéseket hozza meg, valahogy a jó irányba vigye a saját életét, és ha egyre több ilyen ember van, akkor talán el tudjuk mozdítani a helyes irányba a dolgokat.”
Zs: „Igen, ez ugyanaz az elv, hogy ha mindenki a saját telkén rendet rak, akkor utána az egész utcában rend lesz, és aztán az egész faluban… Ugyanez igaz a környezetvédelemre is.”
F: „Minden lecsapódik. Az, hogy háború van valahol, azért van, mert az emberek nem tudnak egymással élni. És ami kicsiben van, azt kiviszed a környezetedbe, mindenki ingerült, mindenki fél valamitől, ezek a dolgok összeadódnak. Ezektől érzem úgy, hogy nem úgy élünk, ahogy kellene, ahogy lehetne. Egy teljesen kellemes tapasztalatot úgy élünk át 80 évig, hogy a fele félelem.”

Rengeteg utalás van a szövegekben, de a Narancs napfényben elhangzó „Végtelenség Anyára” még külön visszatérhetnénk…
F: „Volt valamikor ’94-ben vagy ’95-ben egy hajókirándulás a Dunán, az Inside Ash lemez után, és eléggé elhajolt a társaság.”
P: „Még mielőtt beindult a motor, már füstölt a hajó. Az olyan hajó volt (nevetés).”
F: „És a Korai Öröm játszott a hajón. És én úgy hallottam, hogy Doors számokat játszanak, Judy meg mondta, hogy nem, ez igazából a Mother Infinity, azt nyomják.”
J: „Instrumentális volt a zenekar, nem volt énekesük (nevetés).”
F: „Ennyire nem voltunk képben. És ennél a dalnál beugrott ez a történet. Akartam valami olyasmit írni, ami közös sztori.”

De hogy jött ebbe az mz/x énekesétől, Gubis Dávidtól átvett szöveg?
F: „Szoktam olvasni Dávid verseit, amiket kitesz a Facebookra, és nagyon tetszenek. És volt egy rész a dalban, ahol úgy éreztem, hogy még kellene oda valami, üres volt valahogy. De nem volt elég jó ötletem, ám az ő egyik szövegrészletét jobban odaillőnek éreztem. El is kértem tőle. De az a vicces, hogy most meg már nem is emlékszik rá, hogy melyik volt az (nevetés). Ez a „mutass rá bármire…” rész az. És igazából nem is passzolt mondanivalóilag, de hangulatilag nagyon. Szerintem Dávid a magyar Bukowski.”

Mit jelent a Fehér tulipán?
F: „Az a megbocsátás jelképe. A Fringe nevű filmsorozatban láttam, az egyik fickó kért egy üzenetet az égből, az égiektől, mert valami miatt nagyon rosszul érezte magát. És kapott egy levelet, amibe egy fehér tulipánt rajzoltak, és ott mondták, hogy az a megbocsátás jelképe. Nagyon kell a megbocsátás, hogy jól tudjunk együtt élni. Nehéz dolog, gyakorolni kell.”
Na és a Negyedik fal?
F: „Az egy színházi és filmes kifejezés, amikor bevonod a közönséget. Amikor a színész belenéz a kamerába, és a közönséghez beszél. Ugye a színpadon van három fal, a negyedik pedig az, ahol a közönség ül. Akiknek játszol, azt szólítod meg vagy tudatában vagy, hogy néznek.”
P: „Ha áttöröd a negyedik falat, akkor felvetted a kapcsolatot a közönséggel. Ha mint embert megszólítod, nem mint közönséget.”
F: „Az motoszkált a fejemben, hogy sokszor csak eljátszunk dolgokat. De a negyedik falat csak ritkán törik át a különféle művekben, filmekben. A Deadpool képregény híres példa erre. Szóval bevonni a közönséget abba, ami a színfalak mögött megy. Mert azt sokszor nem látjuk, és a nagyközönség elé fals képet tárnak, hogy ez meg ez történik, de közben kurvára nem az. Csak az a publikus. Átírják a történeteket, kitalálják, hogy hogy adják be a nagyközönségnek.”

https://www.facebook.com/stormthestudio

-x-

A 100 oldalas magazin 1990 Ft-os áron kapható országosan a hipermarketekben, a benzinkutakon és az újságárusoknál, valamint digitális formában a Dimag és a Laptapír rendszerében.

HAMMERWORLD No.351 / 2023. július-augusztus
Címlapon: SLASH
Interjúk: Angertea ★ Asking Alexandria ★ Atomic ★ Before The Dawn ★ Blind Myself ★ Deep Purple ★ Kovács Antal / Fezen ★ Fifth Angel ★ Gorod ★ Görögh Attila ★ Guns N’ Roses ★ Mournful Congregation ★ Nattehimmel ★ Rammstein ★ Ray Alder ★ Royal Hunt ★ Rubcsics Richárd ★ Saturnus ★ Scar Symmetry ★ Slowmesh ★ Storm The Studio ★ Tenhi ★ Thy Catafalque ★ Vexed ★ While She Sleeps
Rovatok: Élő Fém ★ Gyűjtő vagyok ★ Hangpróba/Sokkoló Korongok/Sokkoló Extra ★ Hatásokk ★ Saját szavaikkal (Kukovecz Gábor és Mirror)
Ajándék: MIRROR – Lépés, lélegzet CD

Kapcsolódó bejegyzések/interjúrészletek: https://hammerworld.hu/tag/hw351/
Ne felejtsd el a honlap Hangpróba rovatában pontozni a lapszám kiemelt albumait!

SÚGD MEG NEKÜNK! – A magazinnal, a honlappal és a rádióműsorral kapcsolatos véleményedet írd meg az mhh [kukac] hammerworld [pont] hu e-mail címre!

nka
KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw