Skip to content

REVERBER: The Satan Creation

Kiadó: Punishment 18 / Írta: Kánya Ferenc / Értékelés: 9

Két éve októberben járt nálunk ez a talján banda, akkor az aktuális, 2020-as Sect of Faceless albumukat túráztatták meg az S8-ban is, három hazai banda társaságában – közülük talán a modern metalos Far From The Shore volt valamilyen szinten releváns a Reverber thrash metaljához, amit én akkor úgy jellemeztem a My Name Is Destruction nóta címével viccelve, hogy „no, your name is Kreatorʺ. És milyen szinten előrelátó vagyok!

A Sect lemez annyira még nem volt IGAZÁN Kreator, csak azon az intenzív, nyers és rámenős Ruhr-vidéki módon nyomta, ahogy az Accuser, az Assassin, a Darkness, a Sodom… vagy a Kreator például. A Satan Creation albummal – ami a harmadik a Reverbertől – viszont rendesen beleásta megát a római légió Milléék napjainkra jellemző „ráncfelvarrott régisulis thrashʺ muzsikájába. 

Dilemmáztam rajta egy keveset, hogy ez most a megítélés tekintetében előnyt vagy hátrányt jelent, mert szeretem a Kreatort, de általában én sem értékelem túl nagyra azokat a bandákat, akik nem a saját útjukat igyekeznek keresni-járni, hanem valaki másét. Nem kedvelem például a Blazon Stone vagy a Lonewolf albumait, hallgatom inkább a Running Wildokat. Vagy a korai Heavenly cuccok helyett a Gamma Rayt. A Slaves helyett a régi Slayert. De: gondoljunk bele, honnan jöttek az olyan bandák, mint az Attic vagy a Portrait például! Vagy a Ram! Honnan és hová jutott mondjuk az Onslaught vagy a Suicidal Angels? Szerintem mindenki tud néhány pozitív példát. Ők sem találták fel újra a kereket, viszont tök jól gurult az övék is és jól gurul most is. Mindannyian szerettek valamit, és az ő szeretetében találták meg önmagukat – mint egy vallás! A Bibliában nem, itt azonban megbocsátható bűn, ha valakik bálványokat, képeket faragnak – aztán idővel maguk is kőszobrok lesznek valaki kertjében. Értjük? Tehát ha valaki csak másol lelketlenül, vagy mondjuk még szarul is – az gáz. De ha jól csinálja és épül is belőle – nos, az annyira nem elítélendő szerintem. És ha épült, építsen tovább.

Ez az olasz négyes – de legfőképp a gitáros-énekes-bandafőnök Marco – olyan módon elsajátította a Kreator zenei glosszáriumát, hogy képes copy-paste másolás nélkül alkotni belőle, ráadásul úgy, hogy mindeközben az önazonosságát is megőrzi benne. Megőrzi, hiszen nincs a kezében az alkotó teljes, személyes eszköztára, ezért kiegészíti a magáéval. Zárójel: hasonlóan csinálja tulajdonképp az AI is, bár „őʺ nem önazonos, de tanulmányoz, elmélyül és újraalkot úgy, hogy felismeri és alkalmazza az alkotói logikát, tehát akár a személyes eszközöket is „megszerziʺ. Az, hogy innen tovább képes-e lépni és sajátot alkotni, most még kérdés. A Reverbert viszont érzem annyira potensnek, hogy erről a jelenlegi „realisztikus replikaʺ lépcsőfokról simán feljebb lépnek majd, legalábbis nagyon csalódnék, ha nem így lenne.

Nos, a védőbeszéd után lássuk, mit is tartalmaz az anyagunk! A dalrend szerkesztési elve ismerős. Kell egy, a kar szőrszálait jól vigyázzba állító, egy perc körüli intro, majd egy berobbanó, dinamikus kezdőnóta rengeteg puskaporral – Prelude és címadó: pipa. A következő fokozatban rántunk egyet a gyeplőn – Kill the Clown: pipa. A következő tétel még egyet a hátasok oldalára csap a szíjjal és teljes gőzzel/gázzal/erővel előre – Culpa Gravis: pipa.

Ezt követően a Kreator esetében általában megtörténik a szíj behajítása a lovak közé és kezdődik a tartalmi mondanivaló kibontása. Itt azonban még két további dallal arrébb is nagyon szoros a gyeplő, de egyre erősebb az az érzés, hogy ez egy olyan album, ami egy alternatív valóságban, egy párhuzamos dimenzióban vagy valami ilyesmiben AKÁR egy Kreator is lehetne. Egy k*va jó Kreator. Két nóta, az Overdose és a Hail the Psychopaths a Napnál is világosabban rávilágít, hogy ez a muzsika nem olcsó kópia. Ezek azok a tételek, amelyeket, pontosabban amelyekhez hasonlókat Mille valószínűleg soha nem fog írni. Az alkotó itt nem szimplán hasonlítani akart, hanem hozzátenni, alkotni belőle – és sikerült!

Az igen technikás és dallamérzékeny szólómunkát általában érdemes figyelni az albumon, a Psychopaths viszont az egyik legszebben megkomponált szólódarabot kapta a záró The War Is Yours-é mellett. A dobjáték szintén figyelemre méltó, elsősorban az akrobatikus technikája miatt. Ahogy a videókat néztem, Alessio egy egyhengeres cuccot használ. Szépek a duplák, viszont vannak olyan nóták (pl. a Psychopaths vagy az Ekbon Syndrome), amikben mintha quadruplert is hallanék. Az is lehet, hogy ilyen gyors a lába, vagy rezgőn volt a mobilja a felvétel közben, és a nagydobra tette?

A csapat a legutóbbi Sect of Faceless lemez végére is tett egy feldolgozást, ott az Angel Witch saját magáról elnevezett klasszikusát formálták ízlésük szerint, ezúttal pedig a Manowar Thorját az idén negyvenéves Sign Of The Hammer lemezről. Így kell feldolgozni egy dalt!

Lényeg a lényeg: mind a dalszerzői készségek, mind a muzsikusi képességek arra mutatnak, hogy ez a csapat többé válhat annál, mint amit jelenleg gondolnak róla. Kib*ottul Kreator amit csinálnak, de nekem rendkívül szimpatikus volt, szórakoztatott, lekötött és úgy tudtam élvezni, mintha valóban egy ismeretlen Kreator-albumot hallgatnék. Millééket sem a név miatt hallgatom, a tőlük várt zenei élményt pedig itt és most, nekem a The Satan Creation is hozta.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. KATI RÁN
    Sála
  4. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  5. OBITUARYY
    Slowly We Rot
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw