Tegnap a kormányszóvivő egy Facebook-videóban árult el részleteket a koronavírus-járvány miatt bajba jutott zeneipar kormányzati támogatásáról. Az 5,3 milliárd forintos állami támogatásból 150 raktárkoncertet támogatnak. (A múlt héten még garázskoncertekről hallottunk.) A Facebook-videó szerint a koncerteken dolgozó háttéremberek „kiemelkedő gázsit kapnak”, a profi technikát a kormány állja. A lebonyolító és a felvételek terjesztője a Magyar Turisztikai Ügynökség koordinálásával az Antenna Hungária lesz.
A Facebook-videóra egy hosszú posztban reagált a VOLT fesztivál főszervezője, Lobenwein Norbert:
„Akik ismernek, tudják rólam, hogy foglalkoztat a hazai könnyűzene sorsa. Részben azért, mert érintett vagyok benne (fesztiválok, klub, koncertek), részben azért, mert bár nincs zenekarom, nem menedzserek senkit, de rajongó vagyok és nagyon is érdekel a zenészek, a mellettük-mögöttük állók sorsa. Évek-évtizedek óta elég sokszor futottunk neki annak, hogy jobban el legyünk ismerve mi, akik koncerteket, fesztiválokat, klubokat szervezünk, de még inkább azok, akik miatt ezek a helyek békeidőben megtelnek…
…Az elmúlt napok, hetek elég rendesen felkavarták az állóvizet. Meg kell mondjam, még én is nagyokat nyeltem időnként, amikor fontos megszólalásokban az egész ágazat (zenészek, zeneszeretők, koncertek, fesztiválok) került furcsa kontextusba, aztán napokig a Facebookon találgatták az érintettek, hogy most akkor mi van? Sokakkal együtt én is úgy éreztem, hogy ott, ahol a döntések születnek, nem annyira értik, hogy mi és mekkora a baj, miben és miért vár segítséget a könnyűzenei ágazat.
Tucatnyi elemzés, javaslat ment át a kezem alatt idén. Volt, amit én készítettem, volt, amit másoktól kaptam, szakmabeliek munkája volt, de az egyetemes igazságot és a közös nevezőt sokszor nehéz volt megtalálni bennük. Elsősorban azért volt nehéz, mert a kérdés is nagyon összetett. Ki szorul segítségre? A vidéki klub, amely sose kapott támogatást, de náluk legalább mostanra elindulhattak az amúgy is jellemző, 500 fő alatti bulik, vagy a nagy, budapesti koncerthelyek, amelyek normálisan minden szempontból giga számokat produkálnak, idén viszont csak azért tartanak nyitva, hogy a költségeik egy minimális részét kitermeljék és amúgy a csőd szélére kerültek? A zenészeket kell támogatni, vagy a mögöttük dolgozókat? Ha a zenészeket, akkor kiket és hogyan? A nagyokat, akiknek ‘úgyis van pénzük’, vagy a kicsiket, akik amúgy ‘500 fő alatt’ pont úgy vannak most, mint Covid nélkül lennének? Ha a háttérembereket, akkor hogyan és kiket? Ha az elmaradt fesztiválok szervezőit, akkor milyen alapon?
Szóval bőven akad kérdés, a megoldást sokan sokféleképpen látják én pedig valóban kíváncsi voltam, hogy a döntéshozókat ez az egész nem érdekli, ahogyan a közösségi médiában jellemző reakciók is mondják, vagy csak egyszerűen nem látják elég közelről a helyzetet?
Ezt a posztot most azért írom, mert szeretnék egy lehetséges ‘hírcsatornaként’ beszámolni arról, amit most látok. Napokon át ugyanis beavattattam abba, hogy miről szól a ‘garázskoncert’ koncepció.
Miniszteri felkérésre úgy döntöttem, hogy ebben a munkában részt veszek. Úgy látom ugyanis, hogyha nem is oldja meg a felsorolt sok-sok problémát, valós segítséget jelenthet egy sor fellépőnek és a mellettük-mögöttük dolgozóknak.
Nem egyedül teszem: bevontam ebbe a munkába a legnagyobb hazai fesztiválok (Efott, Campus, Fezen, FOO, SZIN, Művészetek Völgye, VOLT, Strand) szervezőit. A felsorolt fesztiválokat képviselő munkatársaimmal együtt azon leszünk, hogy egy transzparens és igazságos rendszert alakítsunk ki. Éppen most állítunk össze egy közös listát azokról a zenekarokról, előadókról, amelyek és akik a legtöbb fesztiválon jelen vannak – pontosabban jelen lettek volna.
Ha ügyesek vagyunk, a szándékunk szerint 70-80-an kaphatnak majd meghívást a raktárkoncert (korábban garázskoncert) sorozatra, amelyen több fesztiválfellépésnek megfelelő gázsiban részesülnek. Ez lehetővé teszi majd – és elvárás is egyben feléjük -, hogy a crew-juk is bevételhez jusson.
A mai hírekben megjelent művészek között még senki sem szerepelt azok közül, akikkel mi dolgozni szeretnénk, hiszen a munka elején járunk csak. Az én feladatom kifejezetten a ‘fesztiválkompatibilis’ fellépőkre terjed ki, de más kollégák más műfajokban is dolgoznak ugyanezen. Ezt azért tartom fontosnak kiemelni, mert már ma is tucatnyi kérdés érkezett hozzám menedzserektől-zenészektől. A feladatomat igyekszem a lehető legjobban megoldani, de a meghívandó produkciók kiválasztását deklaráltan nem én végzem – ahogyan azt pár sorral feljebb leírtam -, ehhez hívtam segítségül azokat a fesztiválszervező kollégákat, akik évente ezernyi koncertnek adnak otthont, milliós közönséget szórakoztatnak.
Legalább ennyire fontos tapasztalat volt számomra az egyeztetések során, hogy a beszélgetőtársaim sokkal kíváncsibbak arra, ami a popszakmával történik, mint azt innen gondolnánk, legyen szó klubokról, fesztiválokról, zenészekről, háttéremberekről. Egy pár nappal ezelőtti találkozón több olyan javaslatra is nyitottak voltak, amelyek elfogadása több területen hatalmas előrelépést jelentene. Elég közelről látom a gondok sorát ahhoz, hogy rögtön hozzátegyem: ezek a javaslatok sem oldanak meg mindent, de legalább már látszik a fény az alagút végén.”
Lobenwein Norbert
a poszt FB-linkje
A kormányszóvivő Facebook-videója:
„A járványhelyzet miatt idén elmaradnak a nagykoncertek, a fesztiválok. Erre azért van szükség, mert nem szeretnénk kockáztatni a járvány újbóli fellobbanását. Azt viszont tudjuk, hogy a hazai könnyűzenészeket és a velük dolgozó háttérembereket nehezen érinti mindez, ezért is támogatjuk raktárkoncertek létrejöttét több mint 5 milliárd forint értékben.
A zenekarokról a legnagyobb fesztiválok szervezőivel, zenei szakemberekkel egyeztetünk. A magyar kormány természetesen a legszélesebb körben kívánja támogatásban részesíteni a magyar könnyűzenei szakmát, és számít a munkájukra. Az alábbi videóban el is hangzik pár név ízelítőül, a lista pedig folyamatosan bővülni fog.
Hiszen egy magyar nyár sem telhet el koncert nélkül!”
A Hangfoglaló Program és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.