Skip to content

Multiskálás epicentrum – Ibanez RGDMS8–CSM

Jimi Hendrix vagy Ritchie Blackmore felettébb csodálkozna, ha ma besétálna egy hangszer­boltba és odaállna a falra lógatott szólógitárok elé. Hiszen anno szinte nem is létezett más, csak a hathúros változat. Ma pedig? A mindig kísérletező, új instrumentekre éhes zenészeknek ez nem volt elég, így szép lassan megjelentek a hét-, a nyolc-, sőt a kilenchúros hangszerek! Az Ibanez most megalkotta az RGDMS8-at, egy olyan nyolchúros gitárt, amelyet egyenesen a veretes zenék művelőire kalibráltak! Tehát Jimi és Ritchie (no, és a többiek) figyelem! Jöjjön egy kis továbbképzés, lássuk hová fejlődött a világ!

Kissé megkésve ugyan, de folytatjuk az Ibanez 2023-as újdonságainak bemutatását. Az RGA622-es után jöjjön egy, a jellegét tekintve főleg a keményebb zenei műfajokat művelő gitárosok számára érdekességeket tartogató nyolchúros gitár, az RGDMS8, mely szintén a teljesen új Axe Design Lab család jeles tagja.

Arról már a korábbi tesztünkben is ejtettünk szót, hogy ez a széria az Ibanez Bass Workshop megjelölés alatt alkotó csapatának friss, és a szélesebb közönség számára is elérhető olyan hangszereket foglal magába, mint a kilenchúros szörnyeteg RG9, a multiskálás hathúros SML721 és a 27 bundos RGA622 mellett a mai tesztalanyunk, az RGDMS8.
Az Axe Design Lab sorozat több árkategóriájú modellt is magában foglal a japánban gyártott J. custom­től és Prestige-től kezdve az Indonéziában előállított modellekig, mint a mai példányunk is, melyet ezúttal is az Ibanez Magyarország jóvoltából volt módom tesztelni pár hét erejéig.

Az RGDMS8 formavilága az RG alapokon nyugvó, de a 2010-es évek eleje óta létező, azt tovább gondoló, modernizált RGD típus, mely hegyesebb, vékonyabbra szabott élekkel és ívekkel rendelkezik. Az RGDMS8 egyik fő specialitása, a multiskálás nyak rögtön szembeötlő és üdvözlendő tulajdonság a korábbi évek nyolc húros típusaihoz képest, különösen ebben az árkategóriában. Tekintettel arra, hogy ez egy indonéz üzemben készült modell, a gitárhoz gyárilag tok nem jár, az MR500C modellt ajánlják hozzá.

Az RGDMS8 esetében a test faanyaga az Ibanez modern gitárjainál manapság sűrűn előforduló nyatoh, mely a mostanára ritka mahagóni alternatívájaként fogható fel, mely a mahagónihoz hasonlóan hangsúlyos mélyközepekkel és visszafogott magasakkal rendelkezik. A test külön, más anyagból készült fedlapot nem kapott, ezért kíváncsian vártam, hogy az eredendően mélyebb tónusú fa hogyan viselkedik a nyolchúros hangolásnál? Ugyanis szerény véleményem és tapasztalatom szerint az éger, valamint a kőris jellemzően jobban működik ezen a fronton. Azonban bíztam benne, hogy a juhar nyak és a Fishman hangszedők megfelelően ellensúlyozzák majd a test anyagának alapvető hangtulajdonságait.

A gitár lakkozása a cosmic silver matte fantázianevet kapta. Lényegében egy matt ezüst lakkozás ez, mely a hét- és nyolchúros gitárok között viszonylag ritka. Ám éppen ezért jellegzetes és modern kivitelt kölcsönöz a hangszernek. Az ezüst színt remekül egészítik ki az arany hardverek és a fehér hangszedők. Csupán a pickupváltó és a coil-tap switch krómozott, ezzel picit megbontva az alap színvilágot és az egységes megjelenést.

Az RGDMS8 esetében a nyak négy csavarral került rögzítésre a testhez. Maga a nyak öt részből áll. Anyagát tekintve pedig – ahogy említettem – juharból készült, melyet diófával kombináltak. A juhart kiegyensúlyozott, de gyors hangszín jellemzi, melyet a dió extra stabilitással és vastagabb hangzással támogat meg.

Gitárunk esetében a nyakprofil Wizard III-8 típusú, mely a 90-es évek óta létező, talán legnépszerűbb Ibanez nyaktípus modernizált, és természetesen nyolchúros kivitelre optimalizált verziója. Sok gitárost eleve elriaszt a nyolc húr, sőt többen már a héthúros nyakat is kényelmetlennek, illetve játszhatatlannak gondolják. Nekem kifejezetten kicsik a kezeim, ennek ellenére régóta használok héthúros és nyolchúros hangszereket. Ez a viszonylag vékony, C profilra hajazó nyak kifejezetten könnyen játszható. Mindenféle külön erőfeszítés nélkül sikerült lefognom komplexebb és barré akkordokat is.

A multiskálás nyakakat is viszonylag régóta használom. Folyamatosan kapom is a kérdéseket, hogy nem kényelmetlen-e, illetve nem nehéz-e megszokni? A válasz röviden: nem, sőt a multiskála esetén abszolút az a tapasztalatom, hogy kifejezetten természetes hozzáférést biztosít a nyakon, amely bizonyos akkordok esetében még támogatja is a játékot. Az RGDMS esetében a menzúra a 25,5”-tól 27,2”-ig terjed, értelemszerűen a vékonyabb húroktól a vastagabb húrokig. Az ilyen extended range gitároknál standardnek számító 27 collhoz képest itt felmutatott extra 0,2 coll talán nem tűnik soknak, azonban szerintem nagyban hozzájárul, hogy a gyári 9-65 húrokkal – a gyári, standard F hangolástól ugyan eltérő – drop F# hangolást is remekül és stabilan hozta.

A gyári beállítások tökéletesek voltak. még a picit módosított hangolás ellenére sem volt szükség állításra. A húrnyomás alacsony mértéke mellett zörgés nem jelentkezett a bundoknál és a hangkitartás is megfelelő volt.

A fogólap alapanyaga tekintetében a makaszári ébenfát választotta az Ibanez. Ez külön örvendetes, lévén személy szerint jobban kedvelem az ébenfát, mint a rózsafát mind kényelem és játszhatóság, mind hangtulajdonság szempontjából. A fogólapot tagoló, huszonnégy jumbo méretű bund nikkelből készült, azonban a – a magasabb árfekvésű gitárok privilégiumának számító – rozsdamentes acélhoz hasonlóan ez hosszú élettartamot garantál. A kidolgozásuk természetesen elsőrangú. A fogólapot lépcsőzetes stílusban, a tizenegyedik bundig annak felső széléhez, a tizenharmadiktól a huszonnegyedik bundig pedig az alsó széléhez sorakoztatott, gyöngyházból készült pont berakások díszítik.

A szerelvények tekintetében a gitár egy egyszerű, de annál hatékonyabb, hosszú hangkitartást biztosító és a húrok közötti átszólást minimalizáló, a multiskálás kivitelhez igazodó Mono Rail hídat kapott. Ezt a húrok másik végén a kiváló Gotoh MG-T satus kulcsok egészítik ki, természetesen szintén arany kivitelben.

Az RGDMS8 legfőbb specialitását a multiskálás nyak mellett az elektronikája jelenti, ugyanis gyárilag Fishman hangszedőkkel érkezik, egész konkrétan Fluence Modern – nem tévedés – kilenchúros(!) modellekkel. A kilenchúros hangszedőváltozat alkalmazása mellett az az érv szólt, hogy a multiskálás kivitel ellenére sem fordulhat elő így, hogy akár a legvékonyabb, akár a legvastagabb húr kívül essen a mágnesek vételi zónáján.

Mindkét hangszedő aktív, a hídnál lévő kerámia-, míg a nyaki AlNiCo mágnesekkel rendelkezik. Ezek a Fishman pickupok a modern gitárgyártás talán legtöbbet alkalmazott darabjai, nem véletlenül: a mélyre hangolt zenékhez remekül illeszkedik a karakterük, zajtalanok, magas, de nem túlzottan felülgainezett torzítási szövettel rendelkeznek. Remekül felezhetők és a kapcsolható “voicingok” teszik ezeket végképp sokoldalúvá.

A kezelőszervek tekintetében viszonylag rendhagyónak mondható a hangszer kialakítása: a hangerő potméter egyben push/pull kapcsoló is, amellyel a Voice 1 és 2 között válthatunk, melyeknek a tulajdonságait később részletezem majd. A háromállású pickupváltó RGD stílusjegyként a nyaki hangszedővel egyvonalban helyezkedik el és természetesen ezzel a hangszedők között válthatunk, illetve kapcsolhatjuk párhuzamos állásba őket. Hangszín potméter nem kapott helyet a gitáron, van viszont egy kisebb kapcsolónk, mellyel a Voice 3-at, azaz lényegében a pickupok felezett állásait aktiválhatjuk annak felfelé billentésével.

A gitárt házi stúdiós körülmények között próbálgattam a Universal Audio Apollo Twin X hangkártyába kötve. Első körben a mostanában nagyon népszerű és gyakorlatilag ingyenes Neural Amp Modeler pluginnal próbálgattam, melybe mesterséges intelligencia segítségével előállított erősítő capture-öket tölthetünk. Véleményem szerint a ma elérhető technológiák közül a leginkább ez közelíti meg a csöves erősítők nyers hangját. A torz soundokra EVH 5150 III és Diezel Herbert capture-öket használtam. A hangfal szimulációt a GGD Cali pluginjéből exportált IR-ek biztosították.

Ezekkel a beállításokkal gyakorlatilag azonnal stúdiókész modern gitárhangzást produkált az RGDMS8 a Fishman hangszedők Voice 1 módjában, ami gyakorlatilag az aktív módnak felel meg. Az eddigi tapasztalataim alapján általában jobban kedveltem a Voice 2-őt a Fluence hangszedőknél, amit passzív módnak is hívnak, és kevesebb gain, valamint kerekebb mélytartomány jellemzi. Az RGDMS8-nál a Voice 1 a mélyebb hangolás és a hosszú menzúra miatt jobban működött: a test faanyaga a juhar nyakkal és a Fishman pickupokkal párosítva – minden kételyemet eloszlatva – karakteres és érthető ritmus soundot produkált.

A magasabb húroknál elérhető rövidebb menzúra nagyszerűen elősegíti a szólisztikus játékot, a nyaki pickup az AlNiCo mágnesekkel éneklős, gömbölyű, de jól kivehető szólóhangot produkált.

A mélyre hangolt világhoz kifejezett jól jött a MixWave cég frissen megjelent Spiritbox pluginje, amely Mike Stringer signature alkotása, aki – ugyan héthúros gitárokkal –, de épp főleg a drop F# hangolásban tevékenykedik. Az RGDMS8 zseniálisan működött ezekkel a soundokkal, megállíthatatlan, modern riffgépezetként tündökölve.

Bár a nyolchúros gitárok fő csapásiránya nem a tiszta hangzások birodalma, felezett állásokkal jópofa, funky basszusgitárra emlékeztető slappelős soundokat produkált. Crunchos erősítő beállításokkal pedig nagyon jól szólaltatta meg a – például az Animals As Leaders stílusára hajazó – perkusszív témákat.

A hangszerteszthez készülő videóhoz egy korábbi Nova Prospect-dal, Az egyetlen sávjait rögzítettem újra az RGDMS8-cal, az eredeti hangolást két félhanggal lefelé módosítva. A gitársávokhoz a keverésnél a jól bevált Neural DSP Omega Granpohyre plugint használtam, amely megkerülhetetlen darab, ha mélyrehangolt, brutál riffek karakteres megszólaltatása a cél.

Az RGDMS8 véleményem szerint jelenleg a piacon kapható egyik legjobb – ha nem a legjobb – választás, ha valaki nyolchúros hangszert keres: a tokból elővéve, gyakorlatilag gyári állapotában rögtön játszható a remek felszereltségének köszönhetően. A multiskálás kivitel pedig tovább növeli az értékét és fokozza egyedi jellegét. Hangszer kereskedelmi ára jelenleg 467 900 Ft. Már elérhető a hazai Ibanez forgalmazóknál. 

A 100 oldalas magazin 1990 Ft-os áron kapható országosan a hipermarketekben, a benzinkutakon és az újságárusoknál, valamint digitális formában a Dimag és a Laptapír rendszerében.

Hammerworld No.352 / 2023. szeptember-október

Címlapsztori: IRON MAIDEN
Interjúk: Baroness ★ Burning Sun ★ Casketgarden ★ Danko Jones ★ Don Gatto ★ Doro ★ Dødheimsgard ★ Dying Fetus ★ Eclipse ★ Fish! ★ Fortíð ★ Kataklysm ★ KK’s Priest ★ Kreator ★ Kukovecz Gábor ★ Master Lab Comics ★ Mirror ★ Monastery ★ Noble Victory ★ Primal Fear ★ Spirit Adrift ★ Stardust ★ Tyketto ★ Uada ★ U.D.O.

Rovatok: A jó, a rossz és a csúf ★ Élő Fém ★ Hangerőmű ★ Hangpróba/Sokkoló Korongok/Sokkoló Extra ★ Hatásokk ★ Médiaradar ★ Saját szavaikkal (Hydra) ★ Zenészfüllel

Ajándék CD-k: MONASTERY – From Blood / HYDRA – Láncra verve

Kapcsolódó bejegyzések/interjúrészletek: https://hammerworld.hu/tag/hw352/
Ne felejtsd el a honlap Hangpróba rovatában pontozni a lapszám kiemelt albumait!

SÚGD MEG NEKÜNK! – A magazinnal, a honlappal és a rádióműsorral kapcsolatos véleményedet írd meg az mhh@hammerworld.hu e-mail címre!

ELŐFIZETÉSI AKCIÓ!https://hammerworld.hu/elofizetes
TÁMOGATÓI CSOMAGOKhttps://hammerworld.hu/gyujtoi-kiadas/

nka
KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. KATI RÁN
    Sála
  4. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  5. OBITUARYY
    Slowly We Rot
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw