Skip to content

LEILA ABDUL-RAUF: Calls From A Seething Edge

Kiadó: CYCLIC LAW / Írta: MILÁN PÉTER / 9

Leila Abdul-Rauf neve nem ismeretlen az undergroundban otthonosan mozgók előtt, hiszen főszereplőnőnk sok zenekarban volt aktív és fejt ki kiterjedt tevékenységet most is. Elég a Vastum, Cardynal Wyrm, Hammers Of Misfortune, Saros neveket említeni. Van rálátása a death metalra és más súlyos irányzatokra, de régóta tudjuk, hogy az extrém gitárzenéken kívüli területekre is kiterjed a figyelme. Leila Abdul-Rauf rendszeresen ad ki szólólemezeket, melyek közül a vadonatúj Calls From A Seething Edge az ötödik a sorban.

Mindegyik albumát kedvelem, de a 2018-as Diminution különösen közel áll hozzám. Nagyon sokat hallgattam a nagyon hangulatos anyagot, amelyhez képest némi eltávolodást jelzett a folytatás, a 2021-es Phantasiai, de úgy tűnik, hogy a Calls From A Seething Edge valamelyest feleleveníti a 2018-as mű világát. Ez a felelevenítés nem felmelegítés, legfeljebb hasonló tónusok előadásáról van szó, ami a felhasznált hangparkot tekintve nyilvánvaló. Az új album Leila eddigi leggazdagabban hangszerelt műve: minden hang, minden zeneszerszám sokkal hangsúlyosabban van jelen, mint bármikor korábban. A Diminution anyaga számomra teljes egészében éjszakai hangvételű mű, ahol a finom hangok, a távolból ideszűrődő fúvósok az anyagot finom fátyollal vonták be bensőséges intimitást kölcsönözve a sokszor szinte illékonynak tűnő zenének. Ehhez képest az ötödik albumon markánsabbak lettek az élek, konkrétabbak a körvonalak, határozottabbak a határok, és ugyan most is hallhatjuk a Leilára jellemző, elmosódó hatást keltő fúvósokat, ezek inkább kísértetiesek, szürreálisak, mintsem olyan képet hozzanak létre a hallgatóban, mintha egy gyéren megvilágított városrészben sétálna az éjszaka közepén. Az album egyes pontjainak most is van ilyen érzete, de a felerősödött hangok sokszor fel-felszakítják az éj fekete leplét.

Leila ezúttal az énekhangjára is nagyobb hangsúlyt helyezett, s a tovaúszó-messziről bekúszó-lebegő ambient zenével szerves egységben meg van effektelve, s mintha a zenei az énekkel együtt úszna egyetlen áradó-áramló folyamot alkotva. Vagyis a sokat emlegetett Diminution szinte légnemű anyagához képest itt már valóságos kiterjedést látszanak felvenni Leila témái, ambient-szekciói. Olyannyira, hogy a Crimes Of The Soul már-már drone-alapokkal rendelkezik, s a gépies ritmusokra, monoton zajokra érkezik a delejező ének, ami az effektelt trombitával folytat párbeszédet. Ha fülelünk, halljuk, hogy keleties hangszíneket is errefelé áramoltat a szél, s mindez roppantul magával ragadó  egységet alkot a művésznő kezei alatt.

A hangszerek zömét Abdul-Rauf játszotta fel, de több vendég is közreműködött extra hangszerekkel. Megemlítem Derrick Vella (Tomb Mold, Dream Unending) nevét, aki akusztikus gitárral járult hozzá a lemez végső formájához. Mind zenében, mind a zene által keltett víziók terén komoly munka a Calls From A Seething Edge – valódi művészi alkotás, ami benső forrásokból fakadt fel.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. KATI RÁN
    Sála
  4. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  5. OBITUARYY
    Slowly We Rot
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw