Koncertmenü 2022-2023
KIK JÖNNEK HOZZÁNK?
Folyamatosan frissülő oldal
Talán még sosem ért el Magyarországra annyi turné, és talán még sosem lépett fel nálunk annyi külföldi zenekar, mint mostanában. A nevek, dátumok, helyszínek tengerében ezzel az összeállítással segítünk eligazodni.
MISFIRE: Product of the Environment
Kiadó: MNRK Heavy / Írta: Kánya Ferenc / 9
Ha követed a metalban a nagyobb eseményeket, akkor hallottad, hogy a nyári Európa-turnéja során minket is meglátogat a Rob Dukesszal ismét összebútorozott Exodus. Előtte azonban otthon is futnak egy kéthetes kört a Havok és a fiatal Misfire társaságában – amikor ezeket a sorokat olvasod, már javában gördül ez az utazó ‘old vs new school’ thrash színház. Nálunk valószínűleg csak a szélesebb látókörű fiatal thrasherek hallották már ezt a Misfire nevű bandát, azt meg valószínűleg csak a szuperképességűek tudják, hogy ennek a csapatnak az alapító felállásában ketten is ott voltak az egykori Diamond Plate nevű, rendkívül fiatal és rendkívül tehetséges thrash szenzációból, amelynek a ’10-es évek első harmadában két nagyszerű albumát is kiadta az Earache – mindkettőről írtam is.
A Misfire 2018 óta van a pályán. Alapítója, főnöke, motorja, fő dalszerzője Jim Nicademus dobos. Az első teljes albumuk, a Sympathy for the Ignorant 21-ben jelent meg, a következő évben meg már a Warbringer és a Heathen előtt csapattak egy nyugati parti közös turnén. A Sympathy a maga idejében egy egész combos debüt volt – modern amerikai erőszak-thrash crossover hatásokkal, Fortin sounddal és a fiatal Phil Anselmóéra hajazó „tahó“ hangszínnel. Ezt egy háromfős felállás rögzítette, amelyből azonban röviddel az album megjelenése után csak Jim maradt, majd egy vadiúj négyes állt fel.
Új gitáros, új frontember – az esetek többségében ezek külön-külön is nagyobb változást jelentenek, együtt meg tuti valami újnak a kezdetét. Ez a Misfire esetében is játszik, holott stílus tekintetében elméletileg sok változást nem kellene tapasztalnunk, hiszen a Product of the Environment anyagának java része még közvetlenül az első Misfire lemez után keletkezett. Az új frontember hangja és az új gitárossal érkezett technikás megközelítés azonban mégis egy másféle megvilágításba állítja az új dalokat. Ezúttal tudatos dalépítő munkáról lehet szó, amelyben eszes riffek, fejlett dalszerkezetek, penge, súlyos megszólalás és jól alkalmazott agresszió segítségével történik a javak előállítása. Gondolkodtam, hogy milyennek, mihez hasonlónak érzem ezt a muzsikát, de ezúttal valahogy nem álltak sehogy a párhuzamok, úgyhogy inkább azt mondanám, hogy olyan zenék között tud komfortos lenni ez a Misfire, mint a Warbringer, a Havok, az Angelus Apatrida, a Harlott, a korai Lazarus A.D., egyik-másik Evile vagy a szikárabb nóták a ’10-es évek Death Angel albumairól például. Hatások innen is és a műfajon kívülről is érkeztek, ám rendkívül jól homogenizáltak, talán csak a Left for Deadben meg a Privacyben érzem a Give Me Liberty… Or Give Me Death és a Heresy bizonyos részeit kidomborodni.
De igazán nem akarom savpróbázni az anyag művészi oldalát. Ez egy olyan album, ami azért többet érdemel, mint pusztán méregetni valamihez. Azt gondolom, sőt, az olyan határozottan kiemelkedő nóták, mint a Day to Day, a We Went Through Hell (Rob Dukes énekel benne), az End of an Age, a Twist of Fate vagy a címadó (amelyben Rob Cavestany is játszik egy szólót) elég közvetlen bizonyítékai annak, hogy a második Misfire album az Y generációs thrash metalnak egy értékes alkotása. Biztos vagyok benne – ismerve Jim elhivatottságát is – hogy a bandát néhány esztendő múlva egy magasabb ligában találjuk majd. Addig is hallgassuk sokat ezt a lemezt!
–

MASSANGER: Six Feet Above
Kiadó: Sz.K. / Írta: Uzseka Norbert /
A Massanger annak a Mann Lászlónak az egyszemélyes projektje, aki az 1990 körül aktív, Mirror nevű veszprémi thrash metal csapatban énekelt és gitározott. Ám valami egészen más zenét rejt a Six Feet Above, mint amit ilyen múlt után várnánk. Ez valamiféle atmoszférikus, ambient, minimalista muzsika, melynek az egyik felét a finom akusztikusgitár témák adják, másik felét megannyi vihar, esőzés, felhőszakadás hangjai, melyeket szintén László vett fel. Mondhatni, relaxációs zene, bár van az albumon néhány olyan hirtelen érkező, ablakot rengető mennydörgés, amitől a kellemesen ellazult hallgatóra a frász jöhet.
Az 55 perces anyag 17 tételt rejt, és bár a legtöbbnek beszédes a címe, igazából nem kell, hogy a hallgatót mindez befolyásolja. Akit elbűvöl az eső hangja, a természet ereje, azt így is, úgy is el fogja varázsolni a Six Feet Above. Az anyag zöme lágyabb, melankólikus, elmerengős, a minimál-gitártémák csak egy-két szerzeményben hajlanak át másfajta hangulatba – pl. az Entering The Unknown alap akkordja kissé tempósabb (történetesen a VoiVod pszichedelikus korszaka jut róla eszembe, de ez végképp szubjektív), a Breathing Walls pedig zaklatottabb-feszültebb a többi dalnál.
Mondhatja bárki, hogy rögzíteni a vihar hangját és arra pengetni pár akkordot elég random és szimpla dolog, „ilyet bárki tud csinálni”, de az a helyzet, hogy Mann László a szerzeményekbe tett lelke is kellett ehhez. Kellett, hogy legyen benne ihlet és bátorság elkészíteni ezt az albumot. És mivel engem is elbűvöl az eső hangja már gyerekkorom óta, nagyon jól esik hallgatni ezt az anyagot. Melyben amúgy sokkal több van, mint elsőre gondolnád, csak hagyd, hogy hasson rád, magával vigyen, és gondolatokat, érzéseket ébresszen.
https://massanger.bandcamp.com/album/six-feet-above
–


KHÔRA: Ananke
Kiadó: LES ACTEURS DE L’OMBRE PRODUCTIONS / Írta: MILÁN PÉTER / 7
A Khôra egy nemzeteken átívelő formáció, mely eredetileg a nagyon sok csapatban megfordult Oleg dobos szólóprojektjeként indult. A szörnyű című (Málenkij robot) 2016-os demó után 2020-ban jelent meg a Timaeus debütalbum, ez év tavaszán pedig az Ananke. A zenekarban több svéd zenészt találunk, a frontember, Frédéric, francia, s érdekességképpen megjegyzem, hogy pár évig a Dødheimsgard basszusgitárosa, L. E. Måløy is játszott a Khôra tagjaként. A lényeg azonban a kreatív folyamat végeredménye, a konkrét mű.
A Khôra nem csatlakozik a black metal számára új utakat keresők közé, a tagokat leginkább a ’90-es évek egyik meghatározó BM-hangzása nyűgözte le. Az akkoriban „szimfonikusnak” nevezett black metal-irányvonalról van szó, amelyet a gazdag billentyűhasználat és a grandiózus játék révén atmoszferikusnak kezdtünk nevezni és ez a jelző egészen megszokottá vált azóta. Az Emperor nevét nem is kellene említenem, de a Limbonic Art, a Dimmu Borgir és a Cradle Of Filth is hozzátette a magáét a stílushoz. Az Arcturus egészen sajátos irányba vitte a zenét, s néhány merész csapat a mai napig merít ez utóbbi avantgárd zenekar munkásságából. Nagy eséllyel a Khôra zenészeit sem hagyja hidegen az Arcturus tevékenysége.
Az Ananke albumon az elkövetők hasonlóan intenzív, egyúttal szimfonikusnak ható húrokat pendítenek meg, mint a fentebb elsorolt úttörő csapatok, de ezen a lemezen szellősebb a hangszerelés, az egyes sávokat könnyebb elkülöníteni egymástól, mint az alapbandák egyes klasszikus lemezein, s mondhatjuk, hogy a hangzás tisztább, akár kissé sterilnek is mondható. Ehhez a zenéhez illik ez a fajta megszólalás. A Khôra felvonultatja a műfaj ismérveit, úgy mint masszív billentyűs részek, intenzív gitárjáték, extrém vokál, azonban fontos elem, hogy Frédéric nem fél, hogy dallamos énektémákat is bemutasson. Egyelőre nem hallunk olyan markáns dallamokat, mint amiket Garm vagy ICS Vortex fektetett le az alapműveken, de a szükséges hangszín megvan, az elképzeléseket is irányba állította a Khôra, így ezek csiszolására, érlelésére lesz szükség a továbbiakban. Az Ananke album így is színfolt a jelenlegi palettán. Ha már sok lesz a disszonáns, az avantgárd, vagy az egyéb területek felé nyitó BM-bandákból, akkor a ’90-es évek egyik speciális hangzásának a nyúlványaként leírható Khôra új lemeze jó választás lehet.
–

ELEINE – Hátrányos helyzetből nyertes pozíció (interjú)
Az utóbbi időben rendszeresen visszatérő vendégnek számít Budapesten a szimfonikus metalt játszó svéd Eleine, hiszen a bő egy évtizede alapított zenekar 2020 tavasza óta immár negyedik koncertjét adta nálunk. Az április 12-én a fővárosi Dürer Kertben megtartott fellépésük mégis minden korábbinál fontosabbnak számíthatott a csapat életében, hiszen most első alkalommal már nem mint előzenekar érkeztek hazánkba, hanem ezúttal már önálló turnéjuk keretében ejtették útba Magyarországot. Mindezt ráadásul úgy, hogy csupán néhány héttel a koncertsorozat kezdete előtt váltak meg két korábbi zenésztársuktól, Jesper Sunnhagen dobostól, valamint Filip Stålberg basszusgitárostól. Az Eleine alapító tagjaival, a modellként is ismert Madeleine Liljestam énekessel, illetve a gitáros-énekes Rikard Ekberggel készült interjúnk során először természetesen ennek okaira kérdeztünk rá.
Szöveg: Gyuricza Ferenc / Gyuricza Tamás Marcell · Fotó: Jytte Lindberg, zenekari archívum
–
Még februárban tudattátok rajongóitokkal egy közleményben, hogy Jesper és Filip is távozik a zenekarból. Mi történt valójában?
Rikard Ekberg: „Nos, ez egy nem túl elegáns történet, amit nem is szeretnénk nagyon részletezni. A lényeg, hogy nem megfelelően viselkedtek a rajongóinkkal, ezért menniük kellett. Tehát nem saját elhatározásuk volt, hogy kilépnek, mi döntöttünk úgy, hogy menniük kell.”
Madeleine Liljestram: „Ezért is választottuk ezt a módját a bejelentésnek. Tudtuk, hogy a rajongók egy részét sokkolni fogja a hír, hiszen valóban a turné kezdete előtt történt, de nem volt más lehetőségünk. Olyan dolgot tettek, ami nem igazán publikus, és ha nyilvánosságra hoznánk az összes részletet, azzal elsősorban nem magunknak ártanánk, hanem azoknak a rajongóknak, akikkel szemben elkövették. Miután elég szenzitív jellegű dologról van szó, ezért a részletek bemutatásával elég könnyedén azonosíthatóak is lennének az érintett rajongók, amit mindenképpen szeretnénk elkerülni. Magát a tagcserét természetesen el akartuk mondani, de az okokat ennél részletesebben nem. Sokat gondolkodtunk rajta, hogy ezt mi módon tudjuk megtenni, végül arra jutottunk, hogy egy közlemény kiadása lesz a megfelelő eszköz. Mi ezzel a magunk részéről lezártnak tekintjük a történteket.”
R.E.: „Természetesen már előtte átbeszéltünk az érintett rajongókkal mindent, és ők is úgy látták, hogy ez volt a legjobb megoldás.”
Sem Jesper, sem Filip nem volt alapító tagja a zenekarnak. Mennyire vették ki a részüket a kreatív munkából?
R.E.: „Semennyire. Ezért is volt nagyon könnyű meghozni azt a döntést, hogy megszabadulunk tőlük.”
M.L.: „Az Eleine zenekart a kezdetek óta ketten csináljuk Rikkel. Mi írjuk a dalokat, mi állítjuk össze a koncertek programját, s mi hozzuk a hosszútávú döntéseket is. Ha úgy vesszük, az Eleine zenekart valójában mi ketten jelentjük.”
R.E.: „Így van, mi vagyunk az alapító tagok, s mi ketten csináljuk az összes kreatív munkát. Ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy Viktor (Jonasson, gitáros), aki 2021 óta folyamatosan velünk van, szintén a zenekar tagja már. Két évvel ezelőtt döntöttünk úgy, hogy őt is az Eleine tagjának tekintjük. Jelen pillanatban tehát hárman alkotjuk a zenekart, de a kreatív munkát továbbra is ketten visszük tovább.”
.
Van elképzelésetek a két kiesett zenész pótlására?
R.E.: „Ezt a turnét egy beugró dobossal visszük végig, ő Kevin Werder, egy nagyon tehetséges, 26 éves svéd zenész, akiről a Youtube-on találhatsz régebbi felvételeket, többek közt olyat is, ahol egy Eleine-dalt játszik. A basszusgitárt egyelőre samplerek segítségével oldjuk meg. Tudod, amikor az albumainkat készítettük, nemcsak a gitárt játszottam fel a stúdióban, hanem a basszusgitárt is, szóval az összes dal basszusgitáros része megvolt otthon. Előkerestem ezeket a régi felvételeket, és egy program segítségével felraktam őket egy samplerre. Így most a legkisebb helyet elfoglaló basszusgitáros lesz velünk a színpadon, akivel biztosan nem fogunk összeütközni koncert közben.” (nevet)
M.L.: „Ahogy Rik is mondta, Kevin egyelőre beugró dobosként van itt velünk, majd meglátjuk, hogy mennyire válik be, és mit hoz a jövő. Nem akartunk elhamarkodott döntést hozni, ezt Kevin is megértette, s el is fogadta. Egy basszusgitáros nélkül fel tud lépni egy zenekar, de egy dobos nélkül nem. Dobosra tehát mindenképpen szükség volt, ezért kerestük meg Kevint. A basszusgitáros kapcsán azonban nem éreztük azt a feszítő szükségszerűséget. Ott van a Powerwolf esete. Hány éve léteznek már úgy, hogy nincs basszusgitárosuk? Ezért is mertem Riknek javasolni, hogy csináljuk végig ezt a turnét úgy, mint a Powerwolf. Persze, közben keressük a megfelelő embert, ha van valaki a látókörötökben, szívesen fogadjuk a javaslataitokat. Vagy ha esetleg olyan valaki olvassa ezt az interjút, akit érdekel egy ilyen lehetőség, jelentkezzen bátran.” (mindenki nevet)
Ez az első turnétok Európában, ahol már nem előzenekarként, hanem headliner produkcióként léptek fel. Ez mindig nagyon kockázatos döntés egy fiatal zenekar számára, nemcsak a közönség miatt, anyagilag is. Nektek bejött a számításotok?
R.E.: „Valóban, ennek mindig megvan a rizikója, hiszen soha nem lehetsz biztos abban, hogy bejönnek a számításaid. Ha azonban szeretnél előbbre jutni, nem járhatod örökké az előzenekarok útját. Előbb-utóbb eljön az a pillanat, amikor muszáj lesz vállalnod ezt. Mi nagyon sok koncertet adtunk már előzenekarként, és mindig 110 százalékot nyújtottunk. Egyébként fogunk is még úgy turnézni, hiszen ősszel a Primal Fear nyugat-európai koncertjein veszünk részt, mint vendég. Ezt a turnét azonban meg akartuk csinálni, hogy felmérjük, hol tartunk, s nem kellett csalódnunk. Szerencsére azokban a városokban, ahol korábban másokkal együtt már jártunk, sokan eljöttek megnézni bennünket.
M.L.: „Aki ma zenélésre szánja rá magát, annak egy kicsit üzletembernek is kell lennie. Tudod kell, hogy mikor vállalj sokat, s mikor keveset, hogy ne vidd csődbe a zenekarod. Mi ezzel a turnéval nagyot vállaltunk, és az eddigi helyszínek alapján úgy tűnik, hogy bejött a számításunk. Sokkal jobb nézőszámaink vannak, mint amit vártunk. Amikor elindultunk, még azt sem tudhattuk, hogy lesz-e egyáltalán egyetlen olyan ember itt, Budapesten, aki eljön megnézni bennünket. Ezért én is azt mondom, nagyon jó látni, hogy ennyien vannak.”

Jelenleg még mindig a 2023-as We Shall Remain albummal turnéztok. Mikorra várható az újabb nagylemez?
R.E.: „Már dolgozunk az új dalokon, ám azt egyelőre még nem tudom megmondani, hogy a következő album mikor jelenik meg. Az a tervünk, hogy júniusban egy kislemezzel jelentkezünk, s aztán a többit majd még meglátjuk.”
M.L.: „Nem érezzük azt, hogy nagyon sietnünk kellene. A We Shall Remain fogadtatása nagyon jó volt a rajongók részéről, ez boldogsággal tölt el mindannyiunkat. Azt is nagyon jó látni, hogy a turnén velünk együtt éneklik a dalokat, még azokon a helyeken is, ahol nem igazán jellemző az ilyesmi.”
Zenéjét tekintve az Eleine igencsak különleges színfoltja a mai metalszíntérnek. Általában a szimfonikus metalhoz sorolnak benneteket, de annál változatosabb, összetettebb és sokszínűbb a zenétek. Honnan eredeztethető az Eleine stílusa?
M.L.: „Ez egy nehéz kérdés, mert a legerősebb befolyásaink között valóban ott van a szimfonikus metal, de a death, a thrash és a black is. Nagyon sokféle zenét hallgatunk, azok mind hatással is vannak ránk. Szerintem ma már nincsenek tiszta stílusok, azoknak már lejárt az ideje. Ma attól válik izgalmassá a zene, ha eklektikus, ha többféle inspirációból merít. Ezért nem is szeretjük, ha egy koncertünk előtt úgy tüntetnek fel bennünket, mint szimfonikus metal zenekar. Mi egyszerűen csak metalnak nevezzük a stílusunkat. Szoktam is mondani: hé, emberek, gyertek el, nézzétek meg, hogy mit csinálunk, s az alapján döntsetek, hogy tetszik-e vagy sem.”
R.E.: „Ebben az a jó, hogy látszólag semmilyen irányzatba nem illünk bele, valójában azonban mégis mindenhol ott a helyünk. Játszottunk már a W.A.S.P., az Arch Enemy és a Moonspell előtt is. Lehet, hogy első blikkre azt mondanád, egyik előtt sincs helye az Eleine zenekarnak. Aztán amikor felléptünk ezeken a koncerteken, azt láttuk, hogy az emberek először csak meglepődtek, majd egyre jobban kezdik élvezni a zenét. Felfedezik maguknak az összetevőket, amelyek közel állnak hozzájuk.”
M.L.: „Ez így van. És ami még nagyon fontos, hogy érzelmeket akarunk kiváltani az emberekből a zenénk által. Az teljesen mindegy, hogy szomorú leszel tőle vagy boldog, esetleg csak felb*sz, hiszen egy adott zene mindenkit máshogyan érint meg. Az viszont tényleg fontos, hogy legyen rád hatással, hogy érzelmeket váltson ki belőled, ahogy belőlünk is. Ha zeneszerzés közben nem érzünk az adott dallal kapcsolatban semmit, akkor az a téma azonnal megy a kukába.”

A dalaitoknak Madeleine éneke is ad egy érdekes, izgalmas karaktert. Gyakran használsz olyan dallamokat, amelyek kevésbé szokványosak ebben a zenei közegben. Honnan vannak ezek az inspirációid?
M.L.: „Leginkább a filmekből. Nagyon szeretem azokat a filmzenéket, amelyeknek van egyfajta sejtelmes hangulata. A Gladiátor a legnagyobb kedvencem. Talán tízéves lehettem, amikor megjelent, és azonnal lenyűgözött az a keleties hangulat, amit a zenéje sugárzott. Szerintem nagyon jól eltalálták a szerzők. (Hans Zimmer és Lisa Gerrard.) Ha behunyt szemmel hallgatod a zenét, látod magad előtt azt az utánozhatatlan hangulatú keleti világot. Én is azt szeretném, ha az Eleine dalai vizuális élményt adnának a hallgatójának, és erre a keleti dallamok kiválóan alkalmasak. Szerintem az olvasóitok érteni fogják, hogy miről beszélek. Biztosan szoktak olyan számítógépes programokkal játszani, mint mondjuk a Call of Duty. Azoknak a zenéiben szintén vannak keleti elemek, s szerintem ettől működnek olyan jól.”
R.E.: „Az érzékeléseid összekapcsolódtak a tudatalattiddal. Amikor meglátsz egy sivatagot, teljesen mindegy, hogy a valóságban, egy filmben vagy egy számítógépes játékban teszed azt, rögtön megszólal a fejedben egy keleti dallam. Ez fordítva is működik. Amint megszólal egy keleti melódia, a tudatalattid már vetíti is ki eléd a sivatag képét. Nos, mi azt szeretnénk, hogy az Eleine zenéje is hasonló módon működjön. Hogy a dalaink hallatán a tudatalattid vetítsen ki egy képet.”
Mindannyian Svédországban születtetek, Madeleine arcvonásai azonban hordoznak magukban valami egzotikumot. A szüleid honnan származnak?
M.L.: „Amennyire csak tudom, a családom mindkét ágon svéd eredetű, szóval ezen a téren nem tudok semmi izgalmasról beszámolni. (nevet) Tudod, az az érdemes ebben a dologban, hogy bárhol járok a világban, mindenhol megkapom ezeket a kérdéseket. Amikor Görögországban léptünk fel, többen azzal jöttek oda hozzám, hogy az arcvonásaim alapján biztosan görög vagyok. Romániában is ugyanez volt, nem is beszélve arról, hogy ha közel-keleti származásúakkal találkoztam. Eleinte egyáltalán nem foglalkoztam vele, de már engem is egyre jobban érdekel, hogy honnan származnak a felmenőim.”
A mai metalszíntéren rengeteg női énekes van. Rivalizálás van köztetek vagy barátság?
M.L.: „Szerintem a színtér szereplői közt semmilyen rivalizálás nincs. Nem is értem, miért kellene egymással versenyeznünk. Én inkább azt látom, hogy szívesen dolgozunk együtt, ha van arra lehetőség.”
–
Az interjú eredetileg a 2025. májusi digitális különszámunkban jelent meg.

Tartalom: Eleine – Élő Fém – Godsmack / Sully Erna – Hangpróba – Ignitor – Jade – Katatonia – Klasszikus! (Iron Maiden: Live After Death) – Koncertmenü – Médiaradar – Michael Schenker – Misfire – Nightbreed Fesztivál (Árnyak Show, Dying Wish, Land Of Charon, Pornography) – Sokkoló Korongok / Extra – Wall Of Sleep – Will Hunt / Evanescence

LORNA SHORE – Új dal: Oblivion
- Will Ramosék új albuma, az I Feel The Everblack Festering Within Me szeptemberben fog megjelenni
Az amerikai deathcore szenzáció, a Lorna Shore idén ősszel adja ki a kritikusok és a közönség által is elismert 2022-es album, a Pain Remains folytatását. A zenekar ötödik nagylemeze, az I Feel The Everblack Festering Within Me szeptember 12-én lát napvilágot, és most megjelent hozzá az első kislemez, az Oblivion.
„A dal megírásakor úgy éreztük, mintha az annak a csúcspontját jelentené, amit a múltban csináltunk, de egy következő szintre emelve – mondta Will Ramos, a banda énekese. – Ez egy továbbfejlesztett változata a Lorna Shore mivoltának. Elképzeltem egy posztapokaliptikus világot – remélhetőleg a távoli jövőben. Egy olyan világot, amelyben elvetettük a saját pusztulásunk magvait. Valami jobbat reméltünk – valami olyat, ami segít megmenteni minket ebben a haldokló világban -, de végül csak siettettettük az elkerülhetetlen pusztulást. Ez felveti a kérdést: mi a helyes? Tudjuk egyáltalán, hogy mit teszünk? Mit tettünk azért, hogy megpróbáljunk megváltoztatni valamit, és ténylegesen meg is változtassuk azt? Megöntözzük a földet, vagy csak a folyamatosan növekvő tüzet tápláljuk?”
LORNA SHORE – I Feel The Everblack Festering Within Me
(09/12 – Century Media Records)
1. Prison Of Flesh
2. Oblivion
3. In Darkness
4. Unbreakable
5. Glenwood
6. Lionheart
7. Death Can Take Me
8. War Machine
9. A Nameless Hymn
10. Forevermore

FUGITIVE – Újra lendületben
- A Spheres of Virulence kislemezdal két év óta az első kiadványa a zenekarnak
A 2021-ben alakult texasi Fugitive eddig egyetlen EP-t (Maniac – 2022) és egy dupla kislemezt (Blast Furnace, Standoff – 2023) adott ki története során. Most viszont a Blake Ibanez gitáros (Power Trip), Victor Gutierrez gitáros (Impalers), Seth Gilmore énekes (Power Trip, Skourge), Andy Messer basszusgitáros (ANS, Stymie) és Lincoln Mullins dobos (Creeping Death) felállású formáció hatalmas lendülettel tért vissza.
Az együttes szerződést kötött a Blue Grape Music kiadóval, amelyet a Roadrunner Records egykori vezetői, Dave Rath és Cees Wessels alapítottak. Majd elérhetővé tette legfrissebb kislemezdalát, a Spheres of Virulence-t, ami egy hamisítatlan, régisulis death metal darab, és egész egyszerűen kicseszettül odacsap!
De ez még nem minden! A Fugitive ugyanis további új zenék kiadására készül az év hátralévő részében. A részleteket később fogják nyilvánosságra hozni.
BEFORE THE DAWN – Szépség a fájdalomban
- Szeptemberben jelenik meg a Cold Flare Eternal album
A finn melodikus death metal egyik nagyágyúja, a Before the Dawn a Fatal Design című dallal nyújt újabb sötét és erőteljes betekintést a közelgő stúdióalbumába, a Cold Flare Eternal-ba, amely szeptember 5-én jelenik meg a Reaper Entertainment gondozásában.
A Fatal Design az album központi témáját ragadja meg: a fény és az árnyék közötti belső konfliktust, az irányítás iránti vágyat egy látszólag káoszból építkező világban. Tuomas Saukkonen, a zenekar vezetője sötét tükröt tart elénk a saját döntéseink áráról, mindezt precízen megkomponálva, súlyos melankóliával és kíméletlen dinamikával előadva.
„A Fatal Design az album súlyosabb oldalát mutatja meg – mondja Tuomas Saukkonen. – Egyértelmű választás volt, hogy felkerüljön az őszi európai turné koncertprogramjába. Fogós, súlyos, mint egy tíztonnás kalapács, és úgy tör előre, mint egy tehervonat.”

A nagy visszhangot kiváltó visszatérő album, a Stormbringers, valamint a Wolfheart oldalán lezajlott sikeres turné és a 2024-es fesztiválfellépések után a Before The Dawn megállíthatatlanul tör előre. Immáron a Reaper Entertainment támogatásával készen állnak arra, hogy a Cold Flare Eternal révén újraértelmezzék a műfajt.
A Fatal Design egy újabb bizonyítéka annak, hogy a zenekar mesterien egyensúlyoz dallam és brutalitás között. Ez egy sötét himnusz mindazok számára, akik a fájdalomban is képesek meglátni a szépséget.
BEFORE THE DAWN – Cold Flare Eternal
(09/05 – Reaper Entertainment)
1. Initium
2. Fatal Design
3. As Above, So Below
4. Mercury Blood
5. Stellar Effect
6. Flame Eternal
7. Stronghold
8. Destination
9. Shock Wave
10. Ad Infinitum

https://beforethedawn.bandcamp.com

AS THEY BURN – Könyörtelen intenzitással
- Trauma címmel jött ki a francia banda második idei kislemeze
A 2007-ben alakult francia metalcore/deathcore zenekar, az As They Burn két albumot adott ki a pályafutása során. Az Aeon’s War 2011-ben, a Will, Love, Life pedig 2013-ban látta meg a napvilágot – hogy aztán a srácok 2015-ben befejezzék közös ténykedésüket.
A visszatérésre egészen 2021-ig, azaz hat évet kellett várni, az újabb kiadványra, az Ego Death EP-re már csak egyetlen esztendőt. Idén pedig, 2022 óta először új dalokkal jelentkezett a formáció. A Dialysis címet viselő single még februárban, egy Zek Eladio és Alexis Vittori által rendezett videóklip kíséretében került bemutatásra. Ma pedig kijött a Trauma című kislemez, amelyhez újfent a fent említett páros rendezésében készült klip.
A francia srácok a hírnevüket fékezhetetlen élő fellépéseikkel alapozták meg. Többek között olyan neves fesztiválokon is színpadra léphettek, mint a Hellfest vagy a Motocultor. Koncertjeiket a nyers energia és a könyörtelen intenzitás jellemzi.
ABIGAIL WILLIAMS – Amikor minden üresnek tűnt
- A Void Within Existence címmel júliusban érkezik az amerikai black metal zenekar új albuma
Az amerikai black metal zászlóvivője, az Abigail Williams kiadta új albumának első kislemezét, a Nonexistence-t. A várva várt lemez címe: A Void Within Existence, és ez a formáció első friss anyaga a 2019-es Walk Beyond the Dark album óta. Bizton állítható: mélyebbre merülnek az ürességbe, mint valaha.
A A Void Within Existence megjelenése július 18-ára van kitűzve. A lemez kreatív motorja az énekes-gitáros Ken Sorceron volt, míg a keverést a neves producer, Dave Otero (többek közt Aborted és Akhlys) végezte el. A dobszólamokat a technikás játékáról ismert Mike Heller (Fear Factory, Ghost Bath) játszotta fel, a borító pedig az elismert művész Eliran Kantor munkája, aki olyan zenekarokkal dolgozott korábban, mint a Testament és a Bloodbath.
Az album egy filmszerű, könyörtelen black metal utazást ígér – elmerülő, súlyos és precízen megalkotott hangzásvilággal. A dalok fejest ugranak az egzisztenciális birodalmakba, a veszteséget, a feloldódást és a valótlanságot kutatva.. A Still Nights és a No Less Than Death a személyiség széthullását tárgyalja szürreális képeken keresztül, míg az Embrace the Chasm és a Life, Disconnected a kozmikus ürességet és a személyes eltűnés élményét járja körül.

„Ez a lemez a csendes órákban született, amikor minden üresnek tűnt – emlékezett vissza Ken Sorceron. – Az ‘A Void Within Existence’ nem csupán egy cím – ez egy érzés volt, amit képtelen voltam lerázni magamról írás közben. Olyan magány járja át ezeket a dalokat, amely mélyebbről fakadt, mint amire számítottam. A külvilág összeomlóban volt, ahogy bizonyos értelemben a bennem lévő világ is. Túl akartam lépni azon, amit a Walk Beyond the Dark albumon már megérintettünk. Hangzásban, érzelmileg, spirituálisan sem léteztek határok. Azért én magam voltam a lemez producere, hogy hű maradjak ehhez a vízióhoz, és Dave Otero keverésével, valamint Mike Heller dobjátéka révén minden pontosan úgy kelt életre, ahogyan a fejemben hallottam: nyersen, monumentálisan és letaglózóan. Ez egy lemez a hiányról. Arról, hogy lehántjuk mindazt, ami nem valós – és szembenézünk az utána maradt ürességgel. Ha bármi megmarad ezután – talán az az igazság. Vagy talán csak a semmi. Akárhogy is, ez a legőszintébb dolog, amit valaha kiadtam magamból. Az A Void Within Existence több mint egy album. Ez egy tűzpróba – egy utazás a lángokon át, ahol végül csak árnyék és csend marad.”
Az Abigail Williams most egy stabil négytagú felállásban működik. Sorceron (korábban: Aborted, The Faceless, Vale of Pnath, Nachtmystium) továbbra is az énekért és a gitárért felel, mellette Vance Valenzuela (gitár, Vale of Pnath), John Porada (basszusgitár, ex-Nachtmystium, ex-Wolvhammer), valamint Mike Heller (dob) alkotják a jelenlegi formációt, aki egyébként Gabe Seebert váltotta a szerkó mögött.
ABIGAIL WILLIAMS – A Void Within Existence
(07/18 – Agonia Records)
1. Life, Disconnected
2. Void Within
3. Nonexistence
4. Still Nights
5. Talk To Your Sleep
6. Embrace The Chasm
7. No Less Than Death

INCITE – Új dal: Dolores
- A szerzemény az augusztus közepén megjelenő Savage New Times albumról származik
Az amerikai groove metal banda, az Incite új kislemezt adott ki Dolores címmel, amelyhez egy szöveges videó is készült. A zenekar Savage New Times című albuma augusztus 15-én jelenik meg a Reigning Phoenix Music gondozásában.
„A Dolores bizonyítja az Incite képességét a fejlődésre, miközben a zenei stílusának határait feszegeti – olvasható a szöveges videóhoz párosított közleményben. – Ez a szám a dallam és a zűrzavar kifinomult keveréke, megtartva a brutális magot, miközben új hangzásbeli területeket fedez fel. A szám a zenekar művészi kifejezőerejének tanúbizonysága, amely megmutatja, hogyan képes a dallamos elemeket ötvözni a hagyományos heavy metal gyökereivel. Az eredmény egy összetett, rétegzett kompozíció, amely nem csak technikai jártasságról, hanem kiforrott zenei látásmódról is tanúskodik.”
A Savage New Times producere a legendás Steve Evetts volt, aki olyan zenekarokkal dolgozott korábban, mint a The Dillinger Escape Plan és a Hatebreed. A keverést Arthur Rizk végezte, akinek munkái között a Soulfly és a Municipal Waste anyagai is megtalálhatók. Az album borítóját Marcelo Vasco vizuális művész készítette, aki többek között a Slayer és Kerry King lemezborítóiért is felelős.
INCITE – Savage New Times
(08/15 – Reigning Phoenix Music)
1. Lies
2. Feel This Shit (I’m Fired Up)
3. Just a Rat
4. Chucked Off
5. Doubts and the Fear
6. Dolores
7. No Mercy No Forgiveness
8. Used and Abused
9. Never Die Once
10. Savage New Times

2022. június
- 2.
- BLACK VEIL BRIDES
- Bp., Budapest Park
- 7.
- IRON MAIDEN, SHINEDOWN, LORD OF THE LOST
- Bp., Groupama Aréna
- 8.
- BILLY TALENT, OF MICE & MEN
- Bp., Budapest Park
- 14.
- RISE AGAINST
- Bp., Budapest Park
- 15.
- RED HOT CHILI PEPPERS
- Bp., Puskás Aréna
- 21-25.
- VOLT FESZTIVÁL 2022 MUSE (06/21), KILLERS (06/22), SKILLET (06/22), BRING ME THE HORIZON (06/23), SUM 41 (06/24)
- Sopron
- 21.
- KORN
- Bp., Budapest Aréna
- 24.
- DEFTONES
- Bp., Budapest Park
- 29.
- BILLY IDOL
- Bp., Budapest Park
2022. július
- 1.
- STEEL PANTHER
- Bp., Barba Negra Track
- 4.
- WHITESNAKE
- Bp., Barba Negra
- 5.
- FIVE FINGER DEATH PUNCH
- Bp., Budapest Aréna
- 10.
- AEROSMITH, RIVAL SONS
- Bp., Puskás Aréna
- 11.
- JUDAS PRIEST, THE DEAD DAISIES (w/ GLENN HUGHES)
- Bp., Budapest Aréna
- 12.
- PEARL JAM
- Bp., Budapest Aréna
- 14.
- KISS
- Bp., Budapest Aréna
- 27-30.
- FEZEN FESZTIVÁL 2022 MERCYFUL FATE (07/28), DEATH ANGEL (07/28) IGNITE (07/29), EPICA (07/29), CRO-MAGS (07/30), ROAD, SUBSCRIBE, OSSIAN, LAZARVS stb.
- Székesfehérvár
2022. augusztus
- 9.
- STATIC-X, LIFE OF AGONY, DOPE
- Bp., Dürer Kert
- 30.
- PIXIES
- Bp., Budapest Park
2022. szeptember
- 11.
- AXEL RUDI PELL
- Bp., Barba Negra
- 17.
- SOEN, PORT NOIR, OCEANHOARSE
- Bp., A38 Hajó
- 21.
- OPETH, THE VINTAGE CARAVAN
- Bp., Barba Negra
- 21.
- SAMAEL, DIABOLICAL
- Bp., Dürer Kert
- 23.
- BLACK STONE CHERRY
- Bp., Barba Negra
- 27.
- ELDER, PALLBEARER, IRIST
- Bp., Dürer Kert
- 29.
- WITHIN DESTRUCTION
- Bp., Dürer Kert
- 30.
- TRIBULATION, BÖLZER, MOLASSESS
- Bp., Barba Negra
2022. október
- 9.
- POETS OF THE FALL
- Bp., Dürer Kert
- 10.
- ULTIMA RATIO FEST 2022 MOONSPELL, MY DYING BRIDE, BORKNAGAR, WOLFHEART, HINYANA
- Bp, Barba Negra
- 11.
- ARENA (UK)
- Bp., A38 Hajó
- 16.
- ARCH ENEMY, BEHEMOTH, CARCASS, UNTO OTHERS
- Bp., Barba Negra
- 17.
- LIONHEART, TERROR, GET THE SHOT, DYING WISH
- Bp., Barba Negra
- 17.
- CULT OF LUNA, CASPIAN, HOLY FAWN
- Bp., Dürer Kert
- 17.
- THE RASMUS
- Bp., Barba Negra
- 20.
- FLESHGOD APOCALYPSE, OMNIUM GATHERUM, CHAOSEUM, IRONY OF FATE
- Bp., A38 Hajó
- 21.
- TARJA TURUNEN (ex-NIGHTWISH, Raw Tour 2020)
- Bp., Barba Negra
- 22.
- AMON AMARTH, MACHINE HEAD, THE HALO EFFECT
- Bp., Barba Negra
- 26.
- SEPULTURA, SACRED REICH, CROWBAR
- Bp., Barba Negra
- 27.
- NEW MODEL ARMY
- Bp., A38 Hajó
- 31.
- ANTHRAX, MUNICIPAL WASTE
- Bp., Barba Negra
2022. november
- 3.
- THE TOY DOLLS (UK)
- Bp., Barba Negra
- 16.
- POWERWOLF, DRAGONFORCE, WARKINGS
- Bp., Barba Negra
- 16-17.
- AUGUST BURNS RED (US), BURY TOMORROW (UK), MISS MAY I (US), THORNHILL (AU)
- Bp., Dürer Kert
- 18.
- FACES OF DEATH TOURRIVERS OF NIHIL, ARCHSPIRE, ALLEGAEON, BLACK CROWN INITIATE, TO THE GRAVE
- Bp., Dürer Kert
- 20.
- FINNTROLL, SKÁLMÖLD
- Bp., Barba Negra
- 28.
- NAZARETH
- Bp., A38 Hajó
2022. december
- 2.
- HEILUNG + vendégek
- Bp., Barba Negra
- 11.
- URIAH HEEP
- Bp., Hungexpo, C Kongresszusi Központ, Plenáris Terem
- 20.
- NIGHTWISH, BEAST IN BLACK, TURMION KÄTILÖT
- Bp., Budapest Aréna
2023. február
- 7.
- DROPKICK MURPHYS
- Bp., Budapest Aréna
- 8.
- TWILIGHT FORCE, SILVER BULLET
- Bp., Barba Negra
- 14.
- TRIVIUM, HEAVEN SHALL BURN + vendégek
- Bp., Barba Negra
ELHALASZTVA! – NINCS MÉG ÚJ DÁTUM
- 2021.04.11.
- RICHIE KOTZEN
- Bp., Akvárium
- 2021.05.26.
- SONS OF APOLLO
- Bp., Barba Negra
- 2021.08.04.
- PHILIP H. ANSELMO & THE ILLEGALS (Pantera-program)
- Bp., Barba Negra Track
- 2021.10.03.
- ALANIS MORRISSETTE
- Bp., Budapest Sportaréna
- 2021.11.27.
- MTV HEADBANGERS BALL TOUR VIO-LENCE, VOIVOD, EXCITER, ARTILLERY
- Bp., Barba Negra
- 2021.12.04.
- KAMCHATKA (SWE), DAILY THOMPSON (GER)
- Bp., Instant
2023. január
- 29.
- ACCEPT
- Bp., Barba Negra
2023. március
- 22.
- EPICA, APOCALYPTICA, WHEEL
- Bp., Barba Negra
- 22.
- DEATHSTARS
- Bp., A38 Hajó
2023. május
- 17.
- OZZY OBOURNE
- Bp., Papp László Sportaréna