Skip to content

GRAVA: The Great White Nothing

Mondhatjuk, hogy a koppenhágai Grava az ismeretlenségből bukkant fel, legalábbis a Weight Of A God című 2022-es debütalbumot megelőzően semmit sem hallottam a csapatról. Időközben kiderült, hogy a trió két tagja a Whelm sorait erősítette, mely csapatnak ismerem az Aesthetic Death által újra megjelentetett A Gaze Blank And Pitiless As The Sun albumát. A Weight Of God 28 perces anyagát sokszor megthallgattam, ritkán tapasztalhatóan erős bemutakozással indítottak a dánok. A Grava zenéjének kiindulópontja a sludge metal, de ezt át és átszövik a black metalos megoldások, ahogyan a hardcore is fontos eleme a zenének. Súlyos, ledorongoló mű a Weight Of A God, de van benne változatosság, zeneiség. Ebbe az irányba haladt tovább a Grava.

The Great White Nothing névre hallgat a szeptember végén megjelenő második album, s mind a cím, mind a szép, hatásos lemezborító a tragikus véget ért Franklin-expedíciónak állít emléket. Több dal is erről a témáról szól, összességében pedig a halállal való szembenézést taglalják a haldokló szemszögéből. A zene ugyanannyira vidám és derűs, mint a szövegvilág, s örömmel tölt el, hogy a két évvel ezelőtti erős kezdés után hasonló nívójú folytatást hallhatunk a triótól, mi több, több szempontból is fejlődés tapasztalható.

Miként a promó-szöveg is kitér rá, a sludge műfajra nem jellemzők a rövid számok, azonban a Grava legénysége 3 perc körüli tételekben is nagy mélységeket képes feltárni, komplett zenei tájképeket felfesteni, márpedig ez azt jelzi, hogy dalszerzés terén kiemelkedő képességekkel bírnak a dánok. Érdemes többször nekifutni az albumnak, ugyanis ezúttal a debütnél is változatosabb, zeneileg merészebb anyag született. A masszív, ultrasúlyos gitárok, a sludge-dzsal összefonódó black metalos hangfolyamok közepette nagy játék zajlik. Atli Brix Kamban gitáros/énekes remek témákat játszik a Breaker végén, a The Fall a metal-mennydörgések végeztével dark ambient-tétellé alakul, a Mangled pedig egy melankolikus sludge-súly – szintén nagyon jól megírt és előadott darab.

Az album hangzása organikusabb nem is lehetne: Kamban gitárja mellett csaknem ugyanolyan erővel szólalnak meg Niels Asger Svensson basszusrobajlásai, melyek Casper Axilgård légkalapács-csapásaival együtt olyan hangképet eredményeznek, ami arányos, súlyos, szinte pulzál, lélegzik. Egyébként a stúdiómunkában ugyanazok segítették a zenekart, mint a Weight Of A God lemeznél. Troels Damgaard Holm volt a producer, a maszterizálást pedig Brad Boatright végezte az Audiosiege-ben. Vájt metalfülnek kedves produkció.

Minden dalt kiemelhetnék, valamilyen ötlet, nüansz, érdekes megoldás okán mindegyik megérdemelné, hogy megemlítsük, legyen szó a Ceasefire apokalipszis-post-tételéről, vagy az epikus zárókompozícióról, a Hinterlands monolitikus végítélet-doom-opuszáról. Kamban teli torokból üvölt, s a vaskos, roppant súlyú zenével együtt egészen fenomenális az összkép. Nehéz, világvégi, mégis van benne zeneiség és transzparencia. A dalszerkezeteket illetően érdemes megjegyezni, hogy a szellősebb részek, ambient-szekciók azt szolgálják, hogy a súlyossággal együtt is kellő érzékletességgel jelenjenek meg a szerzeményekben a magasságok és mélységek.

Kiváló album a The Great White Nothing, gratulációm tolmácsolom a zenekar felé.

M. P. 9

KERESÉS
Megjelent a februári
digitális különszám!
febr  |  dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
  1. KILLSWITCH ENGAGE
    This Consequence
  2. DREAM THEATER
    Parasomnia
  3. TREMONTI
    The End Will Show Us How
  4. OBSCURA
    A Sonication
  5. THUNDERMOTHER
    Dirty Divine
  6. MARKO HIETALA
    Roses From The Deep
  7. LACUNA COIL
    Sleepless Empire
  8. PHOENIX RT
    Amit itt hagyunk
  9. DAWN OF SOLACE
    Affliction Vortex
  10. JINJER
    Duél
  11. SAOR
    Amidst the Ruins
  12. MANTAR
    Post Apocalyptic Depression
  13. DYNAZTY
    Game Of Faces
  14. MAJESTICA
    Power Train
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw