Skip to content

FÖHN: Condescending

Kiadó: THESE HANDS MELT/HYPAETHRAL RECORDS / Írta: MILÁN PÉTER / Értékelés: 8

Nem esünk túlzásba, ha azt mondjuk, hogy a funeral doom mint irányzat, több más al-zsáner mellett, sok tekintetben elérte a határait. Az e műfajhoz tartozó zenekarok nem adnak ki sűrűn lemezt, ami nem azért van, amit a lapos vicceskedés állít, miszerint „a doom is lassú, az ilyen zenekarok munkatempója is lassú”, hanem amiatt, mert időbe telik olyan kompozíciókat összerakni, amelyek nem önismétlők, egyben hozzátesznek valamit a korpuszhoz. Egy Evoken, Skepticism, vagy Shape Of Despair nem állhat elő lemezzel 2-3 évente. Némi belátással tán meg lehet érteni. Ezt érezhette, tapasztalhatta meg a 2016-ban alakult görög Föhn is, mivel az első demó csak 2022-ben jelent meg, a debütalbum ideje pedig 2024 nyarának végére érkezett el.

Hogy mire „jött rá” a görög trió, kiderül a négy terjedelmes tételt tartalmazó album hallatán, ugyanis a zenekar a funeral doom tipikusnak mondható jegyeit néhány extra elemmel próbálja izgalmasabbá tenni. Valójában ha egy lemezanyag jó, ha nem is lépi át szorosabban vett műfaja határait, semmivel nem kell „feldobni”, megáll a maga lábán. A zene mintegy „eladja magát”. Ugyanakkor néhány jól megválasztott és elhelyezett zenei plusz adalék jóleső változatosságot hozhat a megszokott keretek közé. Valószínűleg ezt a célt szolgálta a szaxofon beemelése a lassú, komor funeral-eposzokba.

A Condescending nagyon szépen, arányosan szól, profi munkát végeztek az érintettek a stúdióban. A kimérten folydogáló gitárok mellett harangként kondul a basszusgitár – hallani, hogy minden hangszernek megvan a maga tere, kitűnően szolgálják a hangzáskép egészét. Maga a zene olyan csapatokhoz áll közel, mint a Mournful Congregation, a Shape Of Despair (a női éneket leszámítva), az egykori Thergothon, vagy a néhai Colosseum. A ritmusgitár témái, az akusztikus merengések, az elmúlást, a végidőket reprezentáló hangulat, a hörgések ugyan tipikusak, azonban a görögök erős szerzeményeket szerkesztettek, a kétféle szaxofon használata – az első és az utolsó szerzeményben – pedig gondoskodik az említett változatosságra való törekvésről, ami megemeli az egész album színvonalát.

A minőségi összképben annak is szerepe van, hogy a keverés, maszterizálás a műfaj legnagyobb szakértőjének a kezében volt: Greg Chandler, az Esoteric gitáros/énekes vezéregyénisége végezte az utolsó simításokat az Föhn albumán. Ha első hallásra mintaszerűnek is tűnik a görögök albuma, aki kedveli a műfajt, minden bizonnyal örömmel fedezi fel mélységeit.

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw