Skip to content

FIVE THE HIEROPHANT: Apeiron

Kiadó: AGONIA RECORDS / Írta: MILÁN PÉTER / Értékelés: 9

A Five The Hierophant egy Angliában, Londonban székelő különös alakulat, amely a zenét, ezen belül is a rock/metal-közeli területeket alapos kísérleti kezelésnek veti alá. Ezen a ponton sokan abba is hagyták az olvasást, azonban aki marad, az nagy eséllyel nem veti meg azokat a zenei társulatokat, amelyek hajlandók átkukucskálni a műfajokat elválasztó falak között, sőt, elég bátrak ahhoz, hogy megmásszák ezeket, s megismerkedjenek más területek szokásaival, ismérveivel. Értve ez alatt természetesen a zenei eszköztárak változatosságát.

Ha szemügyre vesszük az angol zenekar Apeiron című harmadik albumát, az alapoknál megtaláljuk a metal komorabb formáit, úgy mint: drone/doom, sludge-jellegű riffelés, esetenként black metal. Ez azonban csak a váz e csapat esetében, ugyanis a tagok a metalos részeket, riffeket is experimentális medrekbe csatornázzák be, ily módon, ha eltekintenénk az extra hangszerektől, akkor sem kapnánk „mezei” metal művet. Mint ebből kiderülhetett, a Five The Hierophant hangszerparkja nem merül ki a metal-zajkeltő eszközök meglétében, hiszen fúvósok, egzotikus ütősök szintúgy részei az egésznek. Néha olyan az Apeiron album, mintha egy keleti „beütésű” zenekar ugyanabban a teremben próbálna egy a kísérletektől nem ódzkodó metal-alakulattal, s néha össze-összeérnek a produkcióik, szinte spontán módon éreznek rá egymás világára, észrevétlenül összesimul a kettő, s a legemelkedettebb pillanatokban észre sem lehet venni, hogy itt valaha két kompánia adott egymásnak zenei randevút. Az Initiatory Sickness tételét emelném ki e vonatkozásban.

A fentebb említett szerzeményben a pulzálás, a lüktető ritmika kiemelendő vonás, ami a Five The Hieropant műveitől eleve nem áll távol. Kellemesen elbágyasztó monotónia, földtől elemelkedő transz, a fúvósok fülledt hangulata szinte hihetetlennek tűnő egységbe forr a mélyen dohogó doomos ritmusgitározással, jelezvén, hogy tehetség, belső hang, múzsacsók birtokában áthághatók a bevezetőben említett határok. Ha érvényes jogosultsággal rendelkezik a zenész/alkotó (értsd: talentum, ihletforrás birtokában), akkor senki sem fogja rajta számonkérni, hogy tiltott területen jár, mivel a műfaji korlátok ledöntésének jogát éppen ő maga teremti meg a maga számára. Ennek igazolására pedig meghallgatható a kész mű, az Apeiron.

Számomra élvezetes zenei táplálékot nyújt a Five The Hierophant albuma, amely kísértetiességével, titokzatosságával, kontrollált zenei terjeszkedésével együtt lesz igazán ízletes csemege.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. MARILYN MANSON
    One Assassination Under God
  2. THE OLD DEAD TREE
    Second Thoughts
  3. KATI RÁN
    Sála
  4. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  5. OBITUARYY
    Slowly We Rot
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw