Skip to content

Élő Fém: WOLVES IN THE THRONE ROOM, GAEREA, MORTIFERUM – Bp., Analog

Szöveg: Milán Péter – Fotó: Szabó Miklós

Egy death metal és két black: három különféle hangzás és megközelítés. A vaskosság szintjét kellő megalapozottsággal fektette le az Államokból érkezett Mortiferum kvartettje. A négyes death metalja doomos riffekkel terheltetik meg, s a formáció a műfaj azon 21. századi csapatai közé tartozik, amelyek a nagy elődök – Autopsy, Incantation, Morbid Angel, Asphyx, Bolt Thrower stb. – anyagain edződtek, s az alapanyagot a maguk képére próbálják gyúrni. Örvendetes volt tapasztalni, hogy a hangzás majdnem tökéletesnek bizonyult: minden szépen, tisztán szólt, a gitárok brutálisan dörögtek, de a két ritmushangszer is megkapta a maga felségterületét. Akárcsak Max Bowman gitáros/énekes mélyről felböffenő hörgése. A másodgitárosi posztot Vince B. töltötte be, aki súlyos hangzások terén (black, death, doom) számos csapatban bizonyított: Anhedonist, Aldebaran, Black Witchery, Sempiternal Dusk stb. Jól játszottak, az eddig megjelent két album (Disgorged From Psychotic Depths – 2019, Preserved In Torment – 2021) számos földbe döngölő tétele elhangzott, s mondhatom, a kiváló hangzás sokat hozzátett a kíméletlen zene élményéhez. A doommal megtámogatott death metal, amit doom/death-nek is hívunk, számos formában létezik, köztük egészen dallamos, romantikus hangvételű bandák is játsszák, azonban a Mortiferum a legzordabb ágazatát képviseli ennek a zsánernek. A kiégett földek, kietlen vidékek zenéjét kínálják és élőben nagyon meggyőzően prezentálták.

A portugál Gaerea ázsiója az utóbbi években nőttön nő, miközben soraikban átrendeződések zajlanak. Tavaly egy női taggal bővültek, a holland Sonja Schuringa lépett be a csapatba gitáron, s ugyan a maszkok miatt nem lehetett látni az arcokat, a termet alapján be lehetett őt azonosítani. Azonban a Mortiferum death-mennydörgése után nagy csalódás volt a portugálok szettje. Nemhogy kettőt, de egy gitárt is alig lehetett hallani, olyan színvonal alatti megszólalással állt ki a portugál banda. Ez nálam alá is ásta az egész koncert élvezetét. Néha elkaptam egy-egy témát, de a botrányosan gyenge hangzás miatt nem volt teljes értékű a műsor. Az énekes személyében nem vagyok biztos, de a produkciója meglehetősen zavarba ejtőnek bizonyult. Kimondottan feminin mozgása, kígyózó mozdulatai, kecses karhajlításai elég visszatetszőek voltak. Ha így tud mozogni, akkor így tud, de ettől a lényeg nem változik. Nem beszélve a nagy kommunikációs kirohanásokról, érzelemnyilvánításokról, amelyek egyáltalán nem illenek egy teljesen feketébe öltözött maszkos bandához, ami elvileg black metal lenne. Nem a „kockafejűség” mondatja velem mindezt, hanem az, ahogy nálam lecsapódott a Gaerea koncertje. Kevés olyan eleme volt a fellépésnek, amivel elégedett voltam, így a három zenekar közül a Gaerea teljesített a legrosszabbul.

Aki már látta élőben a Wolves In The Throne Room-ot, nem lepődhetett meg, hogy a színpadon kisebb erdő nőtt ki ágakkal-bogakkal, növényekkel. „A csontjaim a sziklák és gyökerek között nyugodnak majd” (I will lay down my bones among the rocks and roots), szól a zenekar természetközeli ars poeticája, egyben egyik dalcíme, s a Weaver-fivérek zenéje, zenekaruk teljes egészében e természeti misztika jegyében áll – a lemezek, a szövegek, a kiadványok külcsíne, a tagok megjelenése, a koncertek, a komplett vizualitás.

A csapat a tavalyi EP, a Crypt Of Ancestral Knowledge nyitódalával (Beholder To Clan) robbant be a színpadra. Azonnal ismerősek voltak a leplek, a nyakat megvilágító kék fényekkel ellátott gitárok, valamint a brutálisan tiszta megszólalás. Szinte már valószínűtlenül tökéletes volt a megszólalás, s e téren (is) rendkívül erős volt a kontraszt a Gaerea-hoz képest. Minden létező szempontból a maximalizmus jellemezte a Wolves koncertjét: valójában az évek során kiérlelt profizmus és a nagyon erős atmoszferikus jelenlét kettőssége mentén helyezhető el a produkció. Az énekes/gitáros-dobos testvérpár alkotja a zenekar gerincét, akik a másik két taggal együtt masszív egységet képeztek. Élő fellépéseikhez az elementársi erejű szélvész-black metal éppúgy hozzátartozik, mint a természeti miliőt megjelenítő díszletek, és az illatok, füstölők. Már-már egy ősi rítus élményét elevenítette fel a műsor. Ki kell emelnem Cedar Serpent, vagyis Aaron Weaver remek dobolását, intenzív ütős tejesítményét, cin-játékát.

Érdekes megfigyelni, hogy a primordiális/időtlen valóságtapasztalást – amit csak jobb híján hívnék pogánynak – miként menti át egy-egy ilyen zenekar a mába a modern stúdió- és koncerttechnika lehetőségeinek széleskörű felhasználásával. A kettő szimbiózisáról van szó: A zenekar képvisel valamit, esetükben a természet feltehetően általuk vélelmezett határtalanságát, emellett magasztosságát, kaotikus fenségességét, amit remekül fogalmaznak meg az átszellemített black metal eszköztárával, s mindezt a technikai park kiaknázásával tudják kellő súllyal és hatásfokkal megvalósítani. A Wolves In The Throne Room saját ösvényt vágott magának a black visual/natural metal összművészeti területén, s ennek volt kiváló példája ez a koncert.

KERESÉS
Megjelent a februári
digitális különszám!
febr  |  dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
  1. KILLSWITCH ENGAGE
    This Consequence
  2. DREAM THEATER
    Parasomnia
  3. TREMONTI
    The End Will Show Us How
  4. OBSCURA
    A Sonication
  5. THUNDERMOTHER
    Dirty Divine
  6. MARKO HIETALA
    Roses From The Deep
  7. LACUNA COIL
    Sleepless Empire
  8. PHOENIX RT
    Amit itt hagyunk
  9. DAWN OF SOLACE
    Affliction Vortex
  10. JINJER
    Duél
  11. SAOR
    Amidst the Ruins
  12. MANTAR
    Post Apocalyptic Depression
  13. DYNAZTY
    Game Of Faces
  14. MAJESTICA
    Power Train
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw