Skip to content

Élő Fém: SEAR BLISS, DORDEDUH – Bp., Barba Negra

Harmincéves lett a Sear Bliss, hazánk rocktörténetének egyik legkülönlegesebb, legegyedibb zenekari jelensége. Kétlem, hogy ezt bárki kétségbe merné vonni. Valószínűleg maga Nagy András zenekarvezető sem gondolta a ’90-es években, tizenéves fiatalként, hogy zenekara érett férfikorát végig fogja kísérni, és már az első lemezekkel tényezővé fogja kinőni magát a black metal undergroundban. A Barba Negrát érte a megtiszteltetés, hogy lebonyolíthatta a komoly évfordulót ünneplő Sear Bliss koncertjét. Andrásék méltó fellépőt hívtak a jeles alkalomra, a román Dordeduh-ot nem is nevezném előzenekarnak, zenéjük kimagasló minősége, az egészen kitűnő legutóbbi album, a 2021-es Har, nagy tehetségről tanúskodik.

A két ex-Negură Bunget-tagot magában foglaló Dordeduh már két albummal markáns saját hangra tett szert, amely a black metal felől indult, ennek elemeit ma is tartja, azonban messzi távlatokat vett célkeresztbe. A Har album ennek ékes bizonyítéka. Játszottak is róla tisztességgel. A Dordeduh zenei fogalmazásának része a transzparens megszólalás, a töménységtől való tartózkodás, az ízléses, világos dalszerkesztés, mely erények ezen a koncerten is megnyilvánultak. A főnök, Hupogrammos, vagyis Edmond Karban énekes/gitáros dallamokat és érdes éneket egyaránt produkált a dalokban, s áttetsző riffeléssel határozta meg az irányvonalat. Komplett együttesként is remekül helytálltak, a ritmushangszerek posztjait is beleértve.

A Dordeduh nem az extrémitás hajszolása, hanem a nagybetűs zenélés felől közelíti meg az underground metalt, bármit is értsünk ez alatt – komplex szerzeményeikbe sokféle hang és „díszítés” belefér. Tetszett Sol Faur cimbalmozása a De Neam Vergur elején. Rendkívül magával ragadó ez a rész, ahogyan maga a dalfolyam kibontakozása is élményszámba ment. Nagy piros pont jár Edmondnak, hogy magyarul konferált, nem számítottam erre a szép gesztusra a temesvári zenekartól. A Dordeduh száz százalékos választás volt erre a koncertre, remélhetőleg még látom őket a színpadokon.

A Sear Bliss esetében örök kérdés, hogy a színpadi megszólalást miképpen fogják megoldani. Minduntalan fel lehet hozni, hogy a tömény zenében, a vad gitárok közepette mekkora tér jut a fontos színező és hangulatépítő szerepet játszó fúvósoknak, ám szerencsére, vagy a jó keverésnek hála, ezúttal arányosabb volt az összkép, mint sokszor korábban. Ez azt jelentette lefordítva, hogy Pál Zoli harsonáját, és a vendégként pár dalba beállt Szücs Gergő trombitáját is jól lehetett hallani. Nagy András zenekara, ha nem is kronológiai sorrendben, de végigment valamennyi Sear Bliss-albumon, s ha már egy szép kerek évfordulóról van szó, számos olyan dal előkerült, amelyeket ritkán, régen, vagy még egyáltalán nem játszottak élőben.

Sok volt a különlegesség, pl. nem számítottam az Eternal Recurrence-ről semmire, mely lemez kapcsán meg is említette András, hogy ez a legmostohábban kezelt album a diszkográfiában. Mindenesetre a némi dallamos éneket is felvonultató There’s No Shadow Without Light színfoltot jelentett a programban. Nem kevésbé olyan jól sikerült régebbi darabok, mint az Arx Idolatrie, vagy Eternal Battlefields. A szett oroszlánrészét a jelenlegi tagság adta elő, vagyis Vigh Zoli mellett a másik gitáros az utóbbi időben a Rivers Ablaze révén egyre több figyelemben részesülő Kertész Márton, a dobok mögött pedig Csejtey Gyula ült. Mint mondottam, a hangzás egészen jó volt, András bőgőjét is lehetett hallani egyes pontokon, s ugyan egy ilyen zenénél ritka a tökéletes hangzás, a gitártémák egy részét is észlelhettük.

András néhány gondolattal vezette be a soron következő dalt, s jópofa volt, amikor felmutatott egy plakátot, amely a Sear Bliss anno ötéves születésnapját ünneplő koncertet illusztrálta. Sok emlék előjött az esemény kapcsán, ahogyan egymás után csendültek fel a több évtizedes számok, s nem utolsósorban a meghívott vendégeknek köszönhetően. Ha jól számoltam, a régi, meghatározó tagok közül hárman nem léptek fel az estén: Winter, Barbarics János és Csejtey Zoltán, aminek minden bizonnyal megvolt az oka. A többiek azonban emelték a rendezvény fényét, jól érezték magukat a régi társakkal, a talán rég hallott dalok előadása közben.

A terjedelmes, alapos műsorba egy új szerzemény is befért – The Upper World -, ami a nyáron megjelenő új albumon lesz hallható. Kíváncsi leszek a lemezre, hiszen a Letters From The Edge hat éve jelent meg, s a Sear Bliss soha nem adta ki ugyanazt a lemezt kétszer. Komoly szettel álltak tehát ki ezen az estén. Egy-egy zenekar kapcsán, amelyet szinte a születés pillanata óta van szerencsénk figyelemmel kísérni, mindig elgondolkodtató az idő múlása; a zenekari fejlődésen, változásokon, a rengeteg történésen keresztül szinte egy életút pereg le az ember előtt, s ennek rangos megünneplése egy ilyen fellépés. Ha azt nem is lehet kívánni, hogy még 30 éve legyen a zenekarnak, de néhány album és emlékezetes koncert biztosan előttük áll.

M. P.

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
posta jános
szerkesztő
  1. JERRY CANTRELL
    I Want Blood
  2. SOLSTAFIR
    Hin helga kvoel
  3. VOLA
    Friend Of A Phantom
  4. CARCASS
    Necroticism
  5. AURORA
    Viszlát Iván
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw