Skip to content

Élő Fém: BATUSHKA / VLTIMAS / GOD DETHRONED – Bp., A38 Hajó

(szöveg: Milán Péter – fotó: Vltimas/A38)

Nem kertelek, ebből a csomagból engem egyedül az Vltimas érdekelt. A Batushkának már a legelső, 2015-ös lemeze okán bekövetkezett felhajtást sem értettem, az időközben kitört szappanopera pedig tovább erősítette bennem, hogy nehéz komolyan venni a lengyel bagázs(ok)at, mivelhogy kettéosztódtak, mi több – mások is észrevették az egész ügy abszurditását – Batushka-paródiák is léteznek.

Az Ater nevű banda épp befejezte ténykedését, amikor a terembe léptem, s ugyan félinformációkat kaptam, nem tudtam meg róluk sokat.

Véleményem szerint a holland God Dethroned egykor szebb napokat is látott, mivel a ’90-es évek végén kiadott, elfogadhatónak mondható két lemezüket követően elkezdtek szürkülni, belealvadni a nagy masszába: olyan csapatok közé, amelyek nem túl nagy invencióval és egyéni elképzelésekkel játsszák a death metalt, inkább megmaradnak a biztonságos szürke zónában. Már régóta Henry Sattler gitáros/énekes az egyetlen eredeti tag, aki rendületlenül nyomja a csapatot – bár volt néhány rövidebb-hosszabb szünet -, s néhány évente el is pottyant egy-egy lemezt az épp aktuális tagsággal. Amikor annak idején Bécsben, a No Mercy turnésorozat rendszeres részvevői voltak a hollandok, egészen jónak találtam őket, de akkor sem az első ligában alakítottak. Ráadásul olyan sok náluk ezerszer izgalmasabb csapat van a porondon, hogy a megjelenéseikkel csak aktualitásuk időszakában foglalkozok, akkor is egy, maximum két meghallgatás erejéig.

Nem vártam tőlük sokat, de azt teljesítették. Nem volt nagyon csapnivaló a műsor, de nagyon jó sem: pontosan olyan, amire a lemezeken is lehet tőlük számítani. Papíron sokat tesz a csapat a változatosságért, de épp ez az egyik Achilles-ína a zenének: göteborgi dallamos death, vadabb death, black metal, thrash-es témák, slayeres riffek, még énekdallam-foszlányok is – minden van a palettán, csakhogy igazán éles, penge megoldást keveset hallunk; olyat, ami átlépné az említett szürke zóna határait. Élőben úgy tűnt, mintha Sattlernek fakulna a hangja, mindenesetre jól jött, hogy vokállal, hörgésekkel kisegítették a többiek. Érdekes módon a gitárja is halkabb volt, mint Dave Meesteré, nem hiszem, hogy én álltam túlzottan a szélen. Egyébként Meester jó gitáros, precízen játszik, bár az elnyújtott, nagyon metaloskodó szólók nekem nem fekszenek ebben a deathes közegben. A death metalhoz, egyáltalán bármely valóban extrémnek nevezhető zenéhez sokkal elborultabb, szürreálisabb szólók illenek – ha szükség van egyáltalán szólókra.

Az előadott számok természetesen inkább az új lemezről, meg vélhetően, az utóbbi korszakból származtak, de az 1999-es Bloody Blasphemy (micsoda eredeti lemezcím…) albumról is elhangzott két tétel – Serpent King, Boiling Blood -, melyek intenzitásukkal, riffjeikkel mindenképpen az erősebbek közé tartoztak. Nem játszottak rosszul, jól üt a dobos (Frank Schilperoort), csak mereven ragaszkodnak a megszokott vonalakhoz, kockázatokat nem vállalva.

Ma már nem ritkaság, hogy egymástól kontinensnyi távolságokra lévő színterek tagjai összetalálkoznak és közös zenekart alapítanak, amiben benne van az internet szerepe, valamint a különféle underground irányzatok összecsúszása, -olvadása. Ez történik, amikor egymásra talál a norvég black metal és a floridai death metal egy-egy ikonikus egyénisége. Ráadásul Rune ‘Blasphemer’ Eriksen és David Vincent mellé Flo Mounier (Cryptopsy) is felsorakozott, hogy teljes legyen a nagy trió. Mounier sajnos nem jött el, a turnén a lengyel Paweł Jaroszewicz dobolt, de mivel egy ilyen csapatba nem vesznek be akárkit, nem volt probléma a dobokkal.

A négy tag már színpadon volt, mire Vincent bevonult (Ype TWS a bőgős, João Duarte a másodgitáros), s kezdetét vette a program. Jónak tartom az Vltimas Epic című idei albumát, de a koncert óta a fejemben ragadtak a lemez legmarkánsabb témái. Leginkább Eriksent akartam látni, s nem is csalatkoztam: élmény látni a keze munkáját a gitáron, a lazasággal együtt megjelenő feszességet, pengetési technikáját, legyen szó blackes tremolókról, death metalos szaggatásokról, vagy egyszerűbb thrash-szerű témákról.

Amikor elkezdődött egy-egy dal, mindannyian a dobos felé fordultak, hogy a pörgetések, indítások után mikor kezdődik meg a voltaképpeni dalkorpusz, s világosan lehetett látni, hogy profi az egész gárda. Nagyszerűek voltak élőben az Epic, a Miserere, az Exercitus Irae, a Scorcher, vagy az Invictus riffjei, hatásos, jól eltalált ritmusai, váltásai, de öreg rókáktól ez nem meglepő. Inkább arról van szó, hogy ezeknek a zenészeknek már semmit nem kell bizonygatnia, nem kell a legextrémebbnek, legnagyobb határtágítónak mutatkozni, hiszen ezen a téren Rune és Dave megtették a magukét. Lehet mondani, hogy Dave-nek megváltozott a hangja, bekerültek manírok az előadásába, de egyrészt már nem abban a korban van, amikor az Altars Of Madnesst, vagy a Covenantet felénekelte, másrészt markáns stílusa, megjelenése van. Hosszú fekete köpenyével, kalapjával igazi egyéniség, mély beszédhangja pedig karizmáról tanúskodik. A számok között megejtett néhány krajcáros bölcsességet, de szerencsére nem vitte túlzásba a beszédet.

Az 50 perces szettből sütött a professzionalitás, a műfaj(ok) maximális ismerete – melyek feltalálásánál valójában ők is ott bábáskodtak -, a dalok közötti kisebb szünetek ellenére is áradt a lendület, a dinamizmus az Vltimas koncertjéből. Valójában mintaszerű extrém metal-produkció az övék: adott egy nagyon erős frontember, egy gitáros-fenomén, egy briliáns dobos – még ha itt nem is az eredetit hallottuk -, és néhány tag, akikkel teljes lesz a tagság. S ami a legfontosabb: változatos, érett zeneanyag, amit magas szinten prezentálnak. Ez volt a kvintett akciója.

Az Vltimas kimagasló produkciójához képest a Batushka zenéje szinte már kínosan egyszerű volt, mi több, kezdetleges. Én szeretek egyszerű, sőt, kimondottan primitív dolgokat is, de egyrészt ezekben is legyen ötlet, másrészt tisztában vagyok ezeknek a helyével. Ahogyan a Batushkáéval is. Kb. tíz perc késéssel léptek színpadra, s addigra a személyzet felépítette a színpadi látványosságokat, a keleti ortodox liturgia minden kiforgatott, fejjel lefelé állított kellékét. Valójában a Batushka – bármelyik tag is találta ki, teljesen mindegy -, lényege ebben a „zseniális” ötletben áll, a zene a látványvilághoz képest másodlagos, sőt, sokadlagos. Ha létezik a mai színtéren száz százalékos image-banda, akkor az a Batushka, vagy inkább Batushkák.

Kivonultak a kámzsás alakok, ketten a kóruséneket szolgáltatták. Középen minden bizonnyal a főnök, Krysiuk állt eltérő színű lepelben, ő recsegte el mondanivalóját, s néha felmutatott egy-egy otrombán elváltoztatott ikont. Én ebben az egész színházasdiban sem most, sem korábban nem láttam különösebben nagy felfedezést, sokkal inkább a zene sekélyességét leplező fedőténykedést. Elismerem, hogy a nagyon egyszerű témákkal ellátott számok között akadt néhány hangulatosabb darab, amelyek pofásabbnak tűntek a többinél, de a bejátszott ortodox-részletekkel, egyéb effektekkel együtt az egész Batushka-jelenség csupán egy jól megtervezett, megszerkesztett blöff. Ez nem egy eleve meglévő ellenszenv részemről az image-re nagy hangsúlyt fektető bandák felé – bár nem sok ilyenre fordítok figyelmet -, e lengyel bagázs kapcsán a külsőségek és a zene közötti szakadék az, ami ordít; hogy az előbbire mennyivel nagyobb hangsúlyt helyeznek, mint az utóbbira.

Ha csak a zenénél maradunk, pofonegyszerű black metal ez, mesterséges színezékekkel, ízfokozókkal teleszórva, az ortodox rítusok hangjaival feldúsítva a minimális motivációt sejtető riffelést és ritmusokat. Szegényes táplálék nagy szemfényvesztéssel.

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw