Skip to content

Élő Fém: AKHLYS, VOIDSHRINE, LIDÉRC – Bp., Blue Hell

Szöveg: Milán Péter – Fotó: Szabó Miklós

A Lidérc idén megjelent debütalbumát (Profán Mystérium) rendre előveszem, remekül sikerült anyag, s e jeles esemény jóvoltából másodízben sikerült élőben megtekintenem a csapatot. Mint említettem, nem hanyagolom a csapat debütalbumát, így sok részlet, dallam, tétel ismerős volt a koncerten, s a zenekar, most már mondhatom, hogy ismerős lendülettel adta elő a programot, sőt, amennyiben a megérzésem nem csalt, hosszabban is játszottak, mint amikor utoljára láttam őket (a Diocletian előtt). A Lidérc kiállása ugyanúgy festett, Comes Listhius középen a szokásos csuklyában feszítve köpködte a sorait, stílusa rendkívül agresszív – akárcsak lemezen.

Úgy fogalmaznék, hogy jó értelemben veendő káosz uralta a koncertet, ami mindvégig jelen volt, lévén része magának a zenének, s ugyan ki lehetett venni a jó dallamokat (G. Caesus), a hangzás messze nem volt tökéletes, jó ideig szinte csak egy gitárt lehetett hallani, és a dobsound sem remekelt. Ugyanakkor a Lidérc a Profán Mystérium albummal és ezekkel a koncertekkel színfolttá érett a hazai black metal-mezőnyben, amit a jól megírt számoknak, és az egyedi gitárjátéknak tudhatunk be. A Lidérc a magyar folklórt és népzenét barbarizmusba kötve/csavarva nyújtja át.

Ami ezután következett, az a derült égből kerekedett villámcsapás erejével hatott. A Voidshrine nevével pár nappal a koncert előtt találkoztam először, semmilyen információt nem találtam róluk a hálón, csak annyit, hogy ez is magyar zenekar. Öten jelentek meg a színpadon, s olyan professzionális produkcióval álltak ki a hangzást is beleértve, hogy alig hittem sokat próbált/hallott füleimnek. Mintha egy tapasztalt, szőrös tökű nyugati zenekar játszott volna, nem egy újdonsült hazai gárda. S a hallottak alapján az előadás és a megszólalás mellé hasonló jókat tudok elmondani magáról a zenéről is.

Ahogyan haladt előre a program, az jutott eszembe, hogy a szerzemények alapján a black metal igazán kreatív oldalához volt szerencsém egy új formáció révén: olyan csapatnak tűnt a Voidshrine, amiben benne vannak a szeretve szeretett norvég black metal jellegzetes, hangulatos témái, pengetési megoldásai, de ezeket sok egyéb komor témával vegyítik, akár egészen egyszerűnek tűnő metal-riffekkel is, de a konkrét játéknak, a kisebb csavarintásoknak köszönhetően az eredmény mindvégig izgalmas maradt, és a hangzásnak, a játékstílusnak betudhatóan roppant erőteljes is. Egyáltalán nem számítottam rá, hogy egy teljesen új hazai zenekar koncertjén fogom tapasztalni, hogy mindkét gitár szépen hallható, sőt, a basszus is, valamint a dobokat, cineket is lehet érzékelni. Arányos, brutális hangzás volt ez egy ötletgazdag új alakulattól. Várom a bemutatkozó lemezt.

Az Akhlys idei lemezét ismerve biztos voltam benne, hogy az amerikai formáció előrébb hozza a világvégét, de más valamit vélelmezni, előre megsejteni és más a zajörvény kellős közepén megpróbálni túlélni a pusztítást. Július elején jelent meg a House Of The Black Geminus című új album, s nem túlzok, ha a 2024-es év egyik black metal-csúcsteljesítményének titulálom. A Naas Alcameth gitáros/énekes által vezetett csapat – élőben négyen voltak -, tizenöt éve kutatja a black metal határait, s az idei lemezre egy minden korábbinál félelmetesebb fenevadat tenyésztettek ki műhelyükben. Az Akhlys black metalja helyenként kimondottan gépies, már-már indusztriális hatású, egyes részeknél olyan érzésem támadt, mintha a Thorns felejthetetlen, klasszikus 2001-es albumát, a Dødheimsgard black metalos örvényeit a már jobblétre szenderült izlandi Svartidauði cseppfolyósítaná.

Élőben a lemezen tapasztalható rettenetesen kemény, rideg és kíméletlen támadások még sokkal durvábban hatottak, de mivel az Akhlys távolról sem egy sematikus, egydimenziós darálóbrigád, a gyors, vad támadásokat sok kísérteties, felperzselt föld-dallammal tarkították, amelyek szinte ambient-hatása csak növelte a zene egészen végletesen súlyos és komor kisugárzását. A fókusz általában a gitárokon, a gitárjátékon van egy ilyen csapat esetében, azonban külön is ki kell emelnem Eoghan dobos játékát. Elég volt egy pillanat, hogy meggyőzödjünk róla: a dobok mögé született, rendkívül professzionálisan játszott, a dobszerelése is tökéletesen be volt állítva: minden a megfelelő szögben és távolságra. Mozdulatlan felsőtesttel játszott, rendkívül mozgékony karokkal dolgozott, látványosan ütött, élmény volt a cin-játékot hallgatni, a váltásokat, a tempók variálását, és hogy az arányos megszólalás révén mindent jól hallhattunk.

Amikor a négyes maximális tempóval játszott, ott a zajbábel szinte mindent magába szívni látszott, a hangok vihara egyetlen masszív zajöntvénnyé alvadt össze, már-már nem evilági élménnyel szolgált. A rétegzett, változatos apokaliptikus audio-terrort vizuálisan is alátámasztani igyekezett a négyes, ugyanis mindannyian maszkokban voltak, de nem a szokásos mezei kendőkben, mint a legtöbb csapat, hanem egyénileg készített bőrmaszkokban, amelyek valamelyest Hannibal Lecter maszkja és a középkori pestisdoktorok álarcának ötvözetét idézték fel. Mindenesetre félelmetes volt a látvány, egyáltalán nem kínos. Az egészen kíméletlen zene és a rémlátomásra emlékeztető alakok, ha fogalmazhatok így, lenyűgözően nyomasztó összkép közepébe szippantottak bennünket.

Ezzel tökéletes is lenne a beszámoló és az élmény, azonban miután a zenekar az egyórás szett végeztével levonult, a frontember mintha nem találta volna a helyét, furcsán támaszkodott az egyik ládára. Majd bizonytalan léptekkel kivonult, s kiderült – a koncert alatt whiskyt ivott -, hogy masszívan be van rúgva. Nos, ez a játék színvonalán egyáltalán nem érződött, mindenesetre furcsa, ilyen állapotban hogy lehet ilyen precíz zenét előadni. Úgy tűnik, az Akhlys brutális végóra-zenéje a kisebb emberi gyengeségeket és hibákat is maga alá gyűri.

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINK
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
posta jános
szerkesztő
  1. VOLA
    Friend Of A Phantom
  2. IOTUNN
    Kinship
  3. CRIPPLED BLACK PHOENIX
    The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
  4. THY CATAFALQUE
    XII: A gyönyörű álmok ezután jönnek
  5. IRON MAIDEN
    Killers
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw