Skip to content

DØDHEIMSGARD: Black Medium Current

A Dødheimsgard a régi norvég black metal-színtér egyik utolsó túlélője, de talán az sem lenne túlzás, ha azt mondanám, hogy ez a csapat már születése pillanatában túlélő volt. Mindezt tetézve nem úgy kell a zenekarra gondolni, nem úgy kell érteni a „túlélést”, hogy sikerült átmenteniük magukat a 21. századra, „futottak még” bandaként valahogy elvegetálnak a jelenkor meghatározó underground formációi között. Még véletlenül sem. Olyannyira nem erről van szó, hogy a Vicotnik, egyetlen ős-tag által működtetett Dødheimsgard a mai napig leckék tucatjait adja a fiatalabb BM-csapatoknak.

Annak idején a norvég hullámmal bukkant fel a Dødheimsgard, egyetlen demóval jelentkeztek be a forrongó színtérre. A Kronet Til Konge debütalbum 1995-ben jelent meg, s ugyan a nagyon nyers zene masszív Darkthrone-hatásokkal bírt (ekkor Fenriz is a Dødheimsgard tagja volt), egyúttal sajátos intenzitás és hangulat jellemezte az anyagot. A Monumental Possession old-school thrash-sel ötvözte a dühödt norvég black metalt, és a kitűnő lemez amiatt is emlékezetes, hogy a három különböző énekes milyen vokális extrémitásokat vonultatott fel. Vicotnik beteg hangja elvitte a pálmát, de Aldrahn is remekelt. A ’99-es 666 International pedig mintha egy másik zenekar műve lett volna. A mai napig nehéz szavakat találni az albumra, bizonyos tekintetben ma is ugyanolyan úttörő anyag, mint 1999-ben volt. Hosszú idő elteltével jött a Supervillain Outcast, ami talán a legszerényebb lemezük, de tekervények terén mutatott különös dolgokat.

Eltelt újabb nyolc év, megjelent a visszatérő album: A Umbra Omega. Sokszor meghallgattam, de állíthatom, hogy a mai napig nem tudtam teljesen kiismerni a pazar lemezanyagot. Sejtettem, hogy nem lesz egy-két éven belül új Dødheimsgard-album, főleg, hogy Vicotnik egy Dold Vorde Ens Navn nevű csapatot is életre hívott régi harcostársakkal, ezenkívül a Dødheimsgard mindig a minőségről és nem a mennyiségről szólt. Nem sok olyan zenekar van a black metalban, amelynek minden lemeze ekkora mértékben különbözne a többitől – szinte minden megjelenés egy-egy újradefiniálással egyenlő (nem megfeledkezve a Satanic Art EP-ről sem).

Örvendetes módon idén új Dødheimsgard-albummal gazdagodik a paletta, s nem kérdés, hogy a csapat zenei diadalútja újabb állomással lett színesebb, értékesebb. Bizonyos értelemben a Black Medium Current a folytatása az A Umbra Omega albumnak, másrészt a régi tapasztalatok felhasználásával, de új területeket vett birtokba a norvég társaság. Ha valakinek még kétségei volnának afelől, hogy a metalon belül a black metalban van a legnagyobb kreatív erő, ez a lemez egyedül képes minden kétkedést eloszlatni. A tagság valamelyest átrendeződött, Aldrahn sajnos kilépett az előző album után, Myrvoll lett a dobos, a korábban session-tagként bőgőzött Lars-Emil Måløy pedig rendes basszusgitárossá lépett elő, tudomásom szerint.

Megfigyeléseim szerint a Black Medium Current anyaga, amennyire őrzi a norvég black metal alapjellegzetességeit, mint például a félreismerhetetlen tremoló-gitározás, annyira tágította is a látómezejét. Kevésbé zaklatott ez az album, mint az A Umbra Omega, gyors részekből is kevesebb van, viszont a norvégok tárt karokkal fogadtak egy egész sor zenek hatást, amelyek szerves részeivé váltak az eleve nagyon változatos Dødheimsgard-hangzásképnek. A Black Medium Current black progresszív metal, ami felvonultatja a műfaj norvég hagyományait, egyúttal továbbra is nyújtogatja a csápjait, hogy új táplálékforrások felé nyisson. A Det Tomme Kalde Mørke áll a legközelebb a „tiszta” norvég black metalhoz, de ezt is a saját benső nyelvén adja elő Vicotnik zenekara. Felsorolni is nehéz lenne a temérdek zenei csemegét, ami koherens egésszé gyúrva felvonul ezen a nagyszerű albumon. A nyitó Et Smelter tíz percben el is kezdi az értő hallgató elkápráztatását, olyan rugalmasan olvadnak össze a zenei elemek a Dødheimsgard művészi vegykonyhájában. A progresszív rock, az indusztriális elemek, a Jean-Michel Jarre-ra emlékeztető billentyűs „varázslások”, a ’70-es évek hatását idéző prog-”bűvészetek”, a legkülönfélébb énekstílusok felvonulása egy olyan zenei alkímiát tár elénk, ami nemcsak most párját ritkító, de bármely korszakban, régióban, színtéren, közegben az lenne.

A szellősebb, dallamos részek, az atmoszferikusok széleskörű alkalmazása, a zongorás részek egyrészt kontrasztot alkotnak a vérbő black metal-kitörésekkel, másrészt talán az eddigi legkiegyensúlyozottabb Dødheimsgard-albumot eredményezik. Túllépve klasszifikációkon, műfajokon, hatásokon, és egyebeken: a Black Medium Current egészen kimagasló színvonalú zene, minimum ‘Az év lemeze’ kategória.

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw