Skip to content

BARDS OF SKAĐI: Glysisvallur – Musick From The Frozen Atlantis

Tavaly ősszel, a szüntelenül özönlő promók között némi késéssel kezdtem ismerkedni a Bards Of Skaði albumával. De amint kezdett megfogni a Glysisvallur: Musick From The Frozen Atlantis zenéje, nem volt menekvés. A szépség, amit ez a zene megtestesít, aligha foglalható szavakba. Mióta ráéreztem az anyagra, állandó társsá vált, a tavalyi év legjobb zenei darabjaival együtt.

Két úriember áll a Bards Of Skaði mögött, mindketten mesterei a zeneművészetnek. Thomas von Wachenfeldt (gitár, billentyűsök, lant stb.) a Dalarna-i Egyetemen professzor, Göran Månsson (fuvola, ütősök) Stockholmban, a Királyi Zenei Főiskolán tanít. Érdekesség, hogy Wachenfeldt felügyelte, hangszerelte az Entombed szimfonikus koncertjének nagyzenekari részeit, s Månsson szintén számos zenekar élő felvételeit, klasszikus fellépéseit vezényelte. A Bards Of Skaði viszont teljes egészében e két nagytehetségű alkotó- és előadóművész gyermeke.

Az ötletek már jó ideje gyűltek a nagyszabású koncepcióhoz, hogy az elsüllyedt Atlantisz egyszerre fenséges és tragikus történetét beszéljék el zenében. Nincs ének az albumon, de mivel a zene olyan pezsgő, színes, gazdag, emellett végtelenül muzikális, hogy fel sem merül, hogy hiányérzetünk lenne az ének távolléte miatt. Kiemelkedő nívójú alkotások kapcsán nem tartom szerencsésnek a hasonlítgatásokat, mivel a mű teljesen megáll a maga lábán, azonban a színvonal érzékeltetése kedvéért megjegyzem, hogy a Bards Of Skaði zenéje kapcsán olyan előadók jutottak eszembe, mint az Ataraxia, a Camerata Mediolanense, a Tenhi, az Empyrium, vagy a Wolcensmen. E felsorolás nyilván valamelyest önkényes, s nem azt állítja, hogy a Bards Of Skaði hozzájuk köthető, hacsak nem bizonyos hangulati elemek és a nagyívű, elegáns jelleg okán.

Elbűvölőek a fuvolatémák, amelyek a lanttal, az akusztikus gitárral összefonódva a szépség olyan szövedékét alkotják, amit hallani kell, hogy az ember értse, érezze, megtapasztalja, átélje. Hallunk dalt (Nordanstig), ami a Gyűrűk ura zenéje is lehetne, de a záró Nifelhel egy komorabb, komolyabb darab hangsúlyos dobütésekkel baljós árnyakat sejtetvén. A témában benne rejlő „végzetszerűség” ellenére még véletlenül sem húzza le az embert a zene, hiszen a minden rétegét, hangját átható szépség mindvégig uralja az albumot. Olyan földöntúli ragyogással mint glóriával bevonva a szerzeményeket, amelyek emelnek a hallgatón. Minden egyes alkalommal.

Természetes, hogy a tematika és a zenei világ erőteljesen az északi folkzenéből táplálkozik, de ezt a hagyatékot, zenei korpuszt saját anyagként formálja finomra e két mélyen ihletett művész. Csodás album a Glysisvallur.

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. JERRY CANTRELL
    I Want Blood
  2. SOLSTAFIR
    Hin helga kvoel
  3. VOLA
    Friend Of A Phantom
  4. CARCASS
    Necroticism
  5. AURORA
    Viszlát Iván
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw