A Romance With Violence címmel holnap jelenik meg, de máris végighallgatható az atmoszférikus black metalt epikus formában, folkos témák kíséretében játszó denveri Wayfarer negyedik albuma.
A 2011-ben Denverben alakult Wayfarer egyedi világot testesít meg a black metalon belül, s ez főleg az utolsó két lemezen, ezek közül is különösen a mostani negyedik albumukon figyelhető meg. A black metal kereteit helyi hatásokkal, western és egyéb zenei elemekkel feszíti szét a coloradói kvartett, oly módon, hogy az eredmény organikus és természetes, van egy áramlása a zenének, nem is beszélve a hangulatáról.
A friss lemezanyagot már a világjárvány alatt rögzítette a csapat a coloradói Lakewoodban, mégpedig Pete deBoer irányításával, a keverést Colin Marston végezte a The Thousand Caves-ben, a New York-i Queensben, a maszterizálás pedig V. Santura (Woodshed Studio) munkája.

www.facebook.com/wayfarercolorado
Részlet az októberi HammerWorld magazinban megjelent Wayfarer interjúból:
Az ARomance With Violence nem az első lemez, amelyen ’western’ elemeket lehet hallani a sorok között – példa erre a kanadai Vital Spirit EP-je. Érdekes új áramlat van kibontakozóban. Mi lehet e jelenség mögött?
„Nagyon érdekes ezt hallani, meg kell hallgatnom őket! Őszintén szólva, nem nagyon tudok nyilatkozni arról, ami a mi zenekarunkon kívül történik. Mi magunk építjük ezt a hangzást, ami felöleli azt az érzést, ahonnan jöttünk, az amerikai nyugatról. Szándékosan oly módon tesszük ezt, hogy ne legyen giccses vagy harsány, hanem ahogyan benne van a zene DNS-ében, mind a súlyosabb, mind a dallamosabb részek esetében. Már jó ideje dolgozunk ezen, és úgy érezzük, hogy van egy hangunk, ami teljes egészében a miénk. Érdekes hallani, ha más zenekarok is felfedezik ezt a területet. Azene mindenki számára rendelkezésre áll, hogy kiválasszák a neki megfelelő utat. Én természetesen mindig olyan dolgokhoz vonzódom, amelyek ízlésesek.”
Mircea Eliade, a híres román vallástörténész (aki később az Egyesült Államokban élt és a chicagói egyetem professzora volt) az Eredet bűvöletében című könyvében ír az amerikai útról, a pionírokról, akik meghódították az ’Új földet’. A szerző visszamegy Kolumbuszig és a millenáris vallásos ideákig, amelyek ezeket az embereket vezették, hogy felkutassák a Paradicsomot, amit hitük szerint Amerika földjén fognak megtalálni. Eliade írja a könyvében, hogy ezek a telepesek biztosak voltak abban, hogy az ’Ígéret földje’ az, amire rátaláltak, miután maguk mögött hagyták a romlott öreg Európát, ahogyan ők fogalmaztak. Ez egy gigantikus téma, amit nem lehet egy interjúban alaposan kielemezni, de kíváncsi lennék, miként vélekedsz erről a témakomplexumról.
„Pontosan! Ezek természetesen azok közé az elemek közé tartoznak, amelyek az albumon is szerepelnek; a terjeszkedés elképzelése, és egy a régitől eltérő új hely és életforma romantizálása. Konkrétan a Fire & Gold című dal egy nyugat felé tartó utazó álmai körül kering, aki reméli, hogy új életet kezdhet a fennen dicsért új földön. AThe Iron Horse megszemélyesíti a vasutat, eszközét az új ’civilizáció’ minden barbár viselkedésének, ami eljutott nyugatra. Úgy gondolom, hogy ez az egész összefoglalható úgy, hogy az, ami új, az mindig vonzóbbnak mutatkozik, és mindig elülteti azt a gondolatot, hogy könnyebbé teszi az életet. Annak a gondolatával felvértezve, hogy az élet könnyebb lehet, az emberek gyakran (akár tudatosan, akár nem) könyörtelenül igyekeznek azt keresztülvinni, és így keletkezik a sok probléma, és az ’erőszak’ léphet uralomra.”
WAYFARER – The Iron Horse (Gallows Frontier, Act II)
(a 2020-as A Romance With Violence albumról)
Nem tudom, helyesen látom-e, de a szövegek egy részének elolvasása alapján úgy tűnik, hogy a Wayfarer kritikusan áll az ’amerikai álom’ és az állandó fejlődés jól ismert nyugati koncepciójával kapcsolatban…
„Alemez egyértelműen ennek az álomnak a vizsgálata, és amit az emberek indokoltnak tartanak, hogy ezt keresztülvigyék. Konceptuálisan az album inkább szól arról, ami ’western’, mint ami a nyugat – egy hely ideája és identitása, ami mítosszá, legendává nőtt. Mindegyik dal egy másik történetet mond el erről a világról, amilyen pl. a The Crimson Rider, de mindegyik esetében felmerül a kérdés, hogy mi folyik a függöny mögött. Ki viseli a maszkokat? És mik ezek az álmok valójában – mennyit érnek, hogy hajszoljuk őket? Ez, ahogyan a lemezcím is mondja, a nyugatról szól, és az ’erőszakkal átszőtt romantikáról’.”
A teljes interjút megtalálod a HammerWorld magazin októberi számában.
Postán is megrendelheted a HammerWorld friss és korábbi számait – metalshop.hu
WAYFARER – A Romance With Violence (a 2020-as album)
01. The Curtain Pulls Back
02. The Crimson Rider (Gallows Frontier, Act I)
03. The Iron Horse (Gallows Frontier, Act II)
04. Fire & Gold
05. Masquerade Of The Gunslingers
06. Intermission
07. Vaudeville


WAYFARER – A Romance With Violence
(10/16 – Profound Lore Records)
01. The Curtain Pulls Back
02. The Crimson Rider (Gallows Frontier, Act I)
03. The Iron Horse (Gallows Frontier, Act II)
04. Fire & Gold
05. Masquerade Of The Gunslingers
06. Intermission
07. Vaudeville