Skip to content

THE CROWN: Crown of Thorns

Kiadó: Metal Blade / Írta: Kánya Ferenc / Értékelés: 9

Valahogy volt egy olyan érzésem a Royal Destroyer után, hogy valami hamarosan megváltozik a svéd banda körül, vagy a tájékán, esetleg velük kapcsolatban. A Cobra Speed és a Destroyer olyan erős, mondhatni definitív páros volt a tulajdonképp nem túl combos, a svéd death metal gyökerei között kapirgáló Death Is Not Dead után, hogy azért felszaladtak a szemöldökök ott, ahol fel kellett. Benne volt a pakliban, hogy három éven belül érkezik egy új album – ez gyakorlatilag mondjuk meg is történt – érkezik egy harmadik elem és stabilizálja ezt az együttállást.

De időközben elkezdtek hullani a kövek a koronáról. Először Magnus Olsfelt bőgős lépett ki kreatív okokra hivatkozva, röviddel utána Henrik Axelsson dobos, ő emberi-magánéleti problémák miatt (aztán a Hypocrisy turnédobosa lett – érdekes, máshol is történt azóta ilyen „sok-a-buli-nagy-a-nyomás-kiszállok-pár-nap-múlva-egy-sokkal-többet-játszó-banda-tagja-vagyok“ esemény), majd Robin Sörqvist gitáros, ő szintén személyes okokra hivatkozott. Helyére egy ős-tag, Marcus Sunesson jött vissza, akit ő váltott 10+ éve. Az új ritmusszekció ülő tagja Mikael Norén, aki minden tekintetben „házon belülről“ érkezett, a death-thrash metalos Impious dobosa a Metal Blade istállóból. Az álló tag viszont nem csupán házon kívüli, de földönkívüli is ebből a szempontból: Arvid Rasmussen a svéd hardcore underground szcénájának több zenekarában is megfordult, korábban a Mähälium vagy a Bödel gitárosaként ismerhették, akik ismerték.

A The Crown a közösségi kommunikációjában gyakran hivatkozik a rajongóira illetve a zenekar tagjaira mint viking punkokra – nos, Arvid valóban az. Behajtva ide egy csavart, ezt az albumot eleve úgy tervezte meg Marko (Tervonen gitáros, fő dalszerző), hogy „valami igazán gyors, kemény, dallamos, epikus, punkos“ cucc legyen. Na, ő lehet hozzá a hardveres rész. Egyébként nincs vetítés, mellébeszélés, a dalok többségében valóban van egy ilyen punkos húzás – aki már elcsípte a Gone to Hell videót, talán tudja miről beszélek. Gyorsaság… igen: a szintén megjelenés előtt kirakott Churchburner ebből is adott ízelítőt, és van van még tempó ott, ahonnan ez jött. Például a The Agitatorben, ami olyan, mintha egy kortárs Kreator erőműhimnuszt hallgatnánk 125 time stretch ratio mellett. Hogy  mindenki értse. 🙂

Dallamok… nos, én azt az igazi svéd dallamosságot nemigen találom, meg nagyjából semmi olyat, ami korábban nem lett volna, egyedül talán csak a Martyrian a kakukktojás, ez valóban egy rendhagyóan melodikus darab. Ez a nóta az északi népek dallamvilágára épülő harmóniáival, intenzív d-beat témáival, epikus, maidenes dallamot hordó rövid breakdownjával, majd ezt a dallamot tovább gördítő hirtelen, agresszív tempóváltással olyan, mint amilyen egy „viking metalcore“ dal lenne, ha lenne ilyen. (Mondom nincs, akire te gondolsz, az a Peyton Parrish az TikTok takonycore.) Eleinte elég idegen volt ez a tétel, de minden hallgatással egyre jobban tetszett.

A nóták másképp szólnak most, mint a Cobra Speed vagy a Destroyer idején. Disznók, de az az igazi mocsok röfögés valahogy eltűnt azzal, hogy C-ről vissza vannak húzva D-re a gitárok. Egy folyamatos ellentétet is érzek az album teljes hosszában, bár műszakilag meg van oldva, hogy ne szakadjanak ketté, mégis ott feszül, hogy a dalokban legtöbbször egyidejűleg akar jelen lenni az atomvillanás fényességűre polírozott zenészi technika meg a vérparaszt előadásmód. A dalokba ettől függetlenül nem nagyon lehet belekötni. Általában jók, és vannak nagyon jók, mint a két klipes dal, a Churchburner vagy a Gone to Hell. Nyilván köztük van a The Agitator és a Martyrian is, azonban ami kimaxolja ennek az albumnak a prekoncepcióját, az a majdnem hétperces, többször tempót váltó, súlyos, dallamos, elbeszélő The Storm That Comes, amibe az album talán legerősebb szólója került.

A három bónusz nóta kedves, de inkább csak kurta negyedórányi plusz műsoridőt jelentenek. Ha az anyag törzsében lennének, akkor viszont azt mondanám időhúzás. Az első néhány megérzésem az volt a Crown Of Thornsszal kapcsolatban, hogy a fentebb említett két legutóbbi album azért nagyobbat harapott. Rossznak mondjuk ezt sem nevezném, csak kicsit olyan, mintha annyira tutira meg akarták volna ugrani a lécet, hogy nem vették észre, hogy megkerülték az állványt. Ha az ugrás a komfortzóna, akkor valóban sikerült kilépni belőle, ahogyan Marko tervezte. Valószínűleg meghallgatom még néhányszor – ezt ajánlom egyébként mindenkinek, aki eddig is bírta a bandát, vagy nem hallotta még, de szereti mondjuk a Hatesphere vagy a The Haunted, esetleg az At The Gates dolgait – mert kicsit bizonytalan vagyok, hogy tényleg az ugrás-e a lényeg, vagy az, hogy ott legyél a matracon, ahol az érkezésedre számítanak.

Hallgasd meg és pontozd az Olvasói Hangpróbán.

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINK
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. SETYØURSAILS
    Bad Blood
  2. AMORPHIS
    Tales from the Thousand Lakes - Live at Tavastia
  3. FALLING IN REVERSE
    Popular Monster
  4. OCTOPLOID
    Beyond the Aeons
  5. DARK TRANQUILLITY
    Endtime Signals
posta jános
szerkesztő
  1. VOLA
    Friend Of A Phantom
  2. IOTUNN
    Kinship
  3. CRIPPLED BLACK PHOENIX
    The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
  4. THY CATAFALQUE
    XII: A gyönyörű álmok ezután jönnek
  5. IRON MAIDEN
    Killers
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw