Skip to content

Spleen: Dead Creature

A Spleen zenekar 2021-ben indult Debrecenben. A négy fiatal srác (Villás Zsolt énekes-gitáros, Tóth Péter gitáros, Szűcs Attila dobos és Szabó Ruben basszusgitáros) kissé meglepő módon nem a ma menő metal zenékből merít, sokkal inkább hatott rájuk a ’80-as évek második felének komplexebb thrash metalja. Melyhez adnak még néhány különféle fűszert, de alapvetően ha bárki azt mondaná, hogy ez egy korabeli anyag, simán elhinném.

Jobbára az akkoriban jellemző élesebb hangzást is hozza az anyag, s még a The Decay Remains szaggatott riffjeinél sem jut eszembe a Pantera, vagy bármi zenekar, amely azóta hozzátett valamit a metal brutálisabb vonalához. Itt-ott akad néhány death metalba hajló pillanat, pl. a Knee Deep In The Dead-ben, melyben viszont doomos, sötét téma is felbukkan. Na persze a thrash metal sem merő kapkodós riffelés, gyors tempó és acsarkodás, mégis elképesztő, hogy Rubenék milyen jól átvették ezt a náluk jóval idősebb zenei korszakot. A legerősebb talán a Megadeth és a kb. Ride korszakos Metallica hatása, de van, ahol a Slayer baljóssága rémlik fel. A dalok zöme meghaladja az öt perces hosszt (ahogy az akkoriban gyakran megesett), és a legtöbb nem egyetlen riffre vagy dallamra épül. A négyes magabiztosan kezeli a hangszereket, így általában jól működnek a váltások, néha mégis úgy érzem, túlzásba viszik a témahalmozást. Még akkor is, ha a nótákba foglalt gondolatok-érzések, a világgal szembeni harag és kiábrándultság vannak olyan bonyolultak, hogy látszólag össze nem illő zenei témákkal is jól ki lehessen fejezni. Mégis megesik, hogy esetlegesnek érzem az egyes részek összetapasztását, nincsenek megfelelő kölcsönhatásban egymással adott dalon belül. Akadnak meglepően kimunkált, eltalált gitárszólók, de kevésbé ötletesek is. Ahogy az ének is olyan-amilyen pár helyen. Másutt viszont megvan az ereje, a húzása, akadnak emlékezetes dallamok is. Első albumhoz képest azonban, hiába nem végig egységes a színvonal, a Dead Creature így is nagyon rendben van.

A sok váltást tetézi, egyúttal mégis enyhíti az a néhány extra, szokatlan megoldás, ami pár helyen felbukkan. Ilyen egyrészt a már említett The Decay Remains-be beleszőtt fura, talán pop- vagy beat zenei betét, mely amennyire nem odaillő egy metal albumra, kontrasztjával olyan jól felerősíti a metal oldalt, plusz megmutatja, hogy a srácok zenészként milyen sokoldalúak. Szintén sokat tesz az anyaghoz a mindössze két perces Spleen, mely József Attila ilyen című versének feldolgozása. Ez megint olyan oldalát mutatja a Spleen zenekarnak, melyre nem is számít a hallgató: ahogy felfokozzák az alapból is bődületes erejű verset, melynek sorait egy ponton túl magából kikelve üvölti Zsolt… hátborzongató. De szintén kimagasló teljesítmény az album leghosszabb szerzeménye, a 8 és fél perces, záró The Beginning, melyben nincs ének, van viszont eszement sok téma, melyek mégis, ilyen terjedelemben is jól működnek. Akad benne Iron Maiden, progresszív ill. techno thrash (akár Mekong Delta/Coroner vonalról), pszichedelikusabb-agyasabb témák, jazzes-latinos leállás, meg még mi nem. Mégsem érzem úgy, hogy a zenei tudás villogtatása lenne a cél, végig tök jó. Amúgy a technikás thrash vonal nem csak a Megadeth/Metallica rokon témákban nyilvánul meg, hiszen pl. a Brave New World-ben és a One Step Closer-ben VoiVod-szerűen borult részek is akadnak.

Milán Péter kollégám gyakran hangoztatja, s nem is igen lehet vele vitába szállni, hogy a thrash metalban már nem lehet újat mutatni. A Spleen sem tesz ilyet. Viszont az, hogy elmúltak már a ’80-as és ’90-es évek azt is jelenti, hogy ilyen zenét a mai hallgatóság szinte csak nagyon régi arcoktól hallhat. Ezért érzem úgy, hogy jó és fontos, hogy van Spleen: hogy a mai rockerek, koncertlátogatók is hallhatnak élőben ilyen zenét. Nyilván vannak további underground thrash bandák, nemzetközi szinten is van egy sor kisebb csapat, amely ezt a retro thrasht műveli (bár a zömüknél mintha csak a zúzás számítana), szó nincs arról, hogy a Spleen lenne az egyetlen. De a zenéjük komplexitása, változatossága, az, hogy mernek becsempészni egy-egy meglepő fordulatot, és hogy ilyen fiatalon ilyen elánnal tolják ezt a muzsikát, nagy reménységgé teszi őket.

https://www.facebook.com/officialspleen
https://linktr.ee/spleenofficial

nka
KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw