Skip to content

SIGN OF THE JACKAL: Heavy Metal Survivors

Kiadó: Dying Victims Productions / Írta: Kánya Ferenc / 9

Sok szép időszak volt a metal történelme folyamán, szerintem minden tapasztaltabb rockernek vannak szép emlékei különböző korszakokból ütős bulikkal, fasza bandákkal, állat lemezekkel. Ami az utóbbi kategóriát illeti, részemről ezeknek az emlékeknek a többsége a ’80-as években meg a ’90-es évek elején gyökerezik. Kicsit távolabbról szemlélve a ’90-es évek túlnyomó része sem volt annyira döglött, mint amennyire közelről látszott. Ez a korszak is hozott ezt-azt, viszont véleményem szerint az új évezred első évtizede, kábé úgy a dereka tájékától egy picit izgalmasabbnak tűnt, abból a szempontból legalábbis, hogy elindult egyfajta „revival“ és nem csak a metal nagy öregjei jöttek egymás után újra jobbnál jobb lemezekkel, de új, fiatal bandák is elkezdtek mocorogni a kedvenc műfajaim háza táján, és a mozgolódásuk elindította a heavy metal meg a thrash legújabb hullámát.

Jöttek azok a zenék, amelyek a tradíciók tiszteletben tartása mellett már egy új látásmódot is tükröznek, ez az ő Újszövetségük. Vagy a Legújabb Szövetség, ilyen párhuzam viszont sajnos nincs, a Bibliának ez a része egyelőre nem jött még ki. Ez az új hullám hozott persze hajótörötteket is, de nagyon sok jó bandát ismertem meg ebben az érában. A legjobbak közülük valamiért elsősorban északon teremtek, Svédország és Kanada ontotta őket. Azóta eltelt 15-20(!!!) esztendő, és legtöbben ma is talpon vannak közülük – ami azt mutatja, hogy valóban jók voltak, nem csak én voltam elfogult az irányukban. Néhányan konszolidálódtak, néhányan vadak maradtak.

Ez a banda, a fentiek földrajzi vonatkozásában tulajdonképp kakukktojás, hiszen az európai kontinens másik végéről való: olasz, pontosabban dél-tiroli. A kronológiát tekintve a Sign of the Jackal nem a legelső hullámokkal érkezett, hiszen 2008-ban alakultak, viszont az alapítók közül a két gitáros a thrasher National Suicide soraiban már néhány éve nyomatta az újhullámot, azaz deszkát váltottak csak. A Jackal a klasszikus Priest-Accept-Warlock vonalas euroheavy és a Dokken- meg Chastain-féle tengerentúli dallamosság elegyítésében találta meg a maga útját, olyan muzsikában, ami a ’80-as évek végével eltűnt a piacról. Mindezt énekesnővel és horrorfilm ihletett koncepcióval. A bemutatkozó lemezükre fél évtizedet kellett várni, bár a High Rollernél 2013-ban megjelent megjelent Mark of the Beast dalai már 2008-2011 között megíródtak. A kettes Breaking the Spell egy kisebb kiadónál látott napvilágot, és újabb fél évtizedet váratott magára. A Heavy Metal Survivors ismét másik cég kiadásában jött ki, és igazából ez is öt évvel követte volna az elődjét, de 2023-ban több tagcserén is keresztülment a csapat, amelyek során két meghatározó muzsikus is elhagyta a zenekart. Mára a Jackal eredeti tagjai csupán ketten vannak; a démonkirálynő Laura Coller énekesnő és Bob Condini gitáros-dalszerző. A felállás többi része tavaly stabilizálódott, a hármas Jackal-album már az új tagokkal készült.

A korai lemezekhez képest a banda nem lett szelídebb, csapán szereztek jó adag rutint, ami a kiműveltebb zenei megoldásoktól sem zárkózik el. A Survivorst hallgatva az tisztult le bennem, hogy bár még mindig hallom a fenti hatásokat, a dalok más irányba is elvisznek, és korántsem biztos, hogy csak Laura hangja miatt. Ha emlékszik valaki az egyetlen ’86-os album után feloszlott csajfrontos Carrie-re, vagy a Rough nevű, szintén női frontos bandára, ami csak a ’88-as First Cut albumot hagyta ránk – na, ilyesmikre gondoltam közben. Előbbire gyakrabban. Kemény, de dallamos, amerikázós kontinentális heavy metal rengeteg energiával és nagy hangulattal. Öröm volt hallgatni a korongot. A fiatal bandák hatalmas feelinggel tudják nyomni ezt a muzsikát, de ennyire hitelesen, ennyire true módon azért nem tolják minden garázsban. Nehéz nótát kiemelni az anyagból, de van két dal, ami nagyon bátran nyúl a heavy metal különböző karakterű ’alapanyagaihoz’ és meglepő kontrasztú, ám nagyon harmonikus kombináció született velük. Az egyik a gyors-középtempós, instru Phantasm, amiben az Accept kemény, staightforward riffelése és a Mercyful Fate orgonával megbólintott baljóslatú hangulata folyik össze, két zseni és  passzentos szólóval. A másik a szintén midtempós Shocker, amiben meg valami Warlock-szerű nyers germán metalra dolgozták rá a Dokken technikailag kifinomult megközelítését és fülbemászó dallamosságát, csak a refrénnél szúrja át a külső köpenyt a porosz stílusú csordavokál. A szóló ebben a darabban is fantasztikus, ahogyan a többiben is egyébként. Jó album. Ha szereted a klasszikus heavy metalt, mindenképp érdemes meghallgatnod.

Szeretném azt hinni, hogy ez az olasz csapat nagy jövő előtt áll, de manapság sajnos nem azt a világot éljük, amikor valaminek nagy lehet a jövője. Maradok inkább a racionalitás talaján és remélem, hogy sokáig velünk maradnak még, mert jó, amit csinálnak.

.

KERESÉS
MEGJELENT A DECEMBERI
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁM!
DIGITÁLIS KÜLÖNSZÁMOK
dec  |  nov  |  okt  |  szept
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. POKOLGÉP
    Vissza sose nézz
  2. ROAD
    Az utolsó rapszódia
  3. MARILYN MANSON
    One Assasination Under God
  4. AVATARIUM
    Between You god The Deveil and The Dead
  5. VOIDFALLEN
    The Rituals of Resilience
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. GAEREA
    Coma
  2. THE BROWNING
    Omni
  3. TRIBULATION
    Sub Rosa In Aeternum
  4. IOTUNN
    Kinship
  5. VOLA
    Friend Of A Phantom
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Don't Bother (dal)
  2. PAPA ROACH
    The Ending (dal)
  3. SEVEN HOURS AFTER VIOLET
    Float (dal)
  4. POPPY
    Have You Had Enough (dal)
  5. AKELA
    Fáklyával a Pokolban (dal)
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw