Skip to content

SATAN: Songs in Crimson

Kiadó: Metal Blade / Írta: Kánya Ferenc / Értékelés: 8

Több mint egy hónapja hallgatom ezt az albumot. Igazából nincs ebben semmi különös, néha alakul úgy, hogy sokáig hallgatok egy-egy lemezt. Talán meg akarom érteni, vagy meg akarom kedvelni, magam sem tudom. A bandát azért remélem nem kell bemutatni senkinek! A Satan egy olyan csapat, aminek nem azért ismerik sokan a nevét, mert mainstream, hanem mert kult. Egy élő lelet a NWOBHM éveiből. Kiásol egy dinoszauruszt, aki elmondja, hogy ő bizony nem halt ki csak lepihent és ne is próbáld meg meggyőzni arról, hogy már nem a Jura korszakban vagyunk.

„Ha nosztalgiára vágysz, ez nem neked való zenekar. Mi csak előre tekintünk, ez mindig így volt és így is lesz.“ – mondta Russ Tippins gitáros nemrég egy interjúban. Ezeken a szavakon azért hosszasan elgondolkodik az ember fia, de annyi tény, hogy a brit metal legenda talán tényleg nem is ugyanazokat a lemezeket készíti el időről időre. Van erős hasonlóság a dalok között stílusban is, hangzásban is, persze – ugyanazon a fán nőttek. A banda megszólalását egyértelműen Tippins soundja határozza meg, a dalokat pedig a játéka, na és persze Brian Ross hangja. Ha hallottál már tőlük ezt-azt, azonnal felismered ezt az alapvetően tempós heavy metal muzsikát kitolt közepekkel szóló, gyors lickekkel cifrázott kvintakkordos témákkal, összetett riffekkel és szólókkal, markáns középlágéjú, kevert tónusú énekkel.

A Satan gyakorlatilag egy működö példa az új hullámos brit heavy metalra. A Songs in Crimson pedig egy olyan album, amit hallva az ember biztos benne, hogy ez a Satan, mégsem teljesen olyan az elődei után meghallgava, mintha ugyanazt a lemezt forgatnád a végtelenségig. Nem könnyű, nem egyszerű anyag, de azt hiszem, ez a két kritérium a brit metal reformkorának idején sem teljesült a legtöbb dalra, meg hát… ha voltak is feltételek, valószínűleg pont nem ezek voltak.

Az albumot hallgatva nem csak az 1983 feelingtől – mert hát van vastagon – állt fel a karomon a szőr. A Satan-dalokban nem csupán a 70-es évek brit hard rockjának és heavy metaljának hatásai vannak jelen, de gyakran tetten érhetők ugyanebből az évtizedből a brit progresszív rock hatásai is: a kísérletező megközelítés, a komplex szerkezeti formák, a szokatlan összhangzattani megoldások. Ezt a ládát addig feszegették Tippinsék, hogy ezúttal szinte teljesen kizárták a konvencionális moll/dúr rendszert az akkordépítésből. A riffekben és a szólókban, ahová csak tudtak, beszuszakoltak egy-egy olyan hangot, ami minimum furcsa vagy szokatlan a helyén, a Whore of Babylonban például már Disszonancia felé a határátlépőnél tartanak. Ezekről a hangzatoktól nekem több helyen a korai Genesis vagy a King Crimson jutott eszembe – anélkül, hogy hasonlítgatni akarnám most a bandát – és ebben a fényben még „kultabb“ a Songs in Crimson. Néha viszont úgy éreztem, mintha akarattal tolnák rá a bringát erre a vonalra. Nehéz követni a nyomát.

Az  anyag nem nyílik meg azonnal, pedig már az elégikus Era magasságában szimpatizál. Nehezen barátkozik. Az olyan dalok, mint a feszes, egyáltalán „nem papás“ tempókkal nyitó Turn the Tide vagy a súlyos, nagyokat bólogatós Truth Bullet engem instant el szoktak varázsolni – itt nem így történt. Kellett három vagy négy hallgatás, mire a heavy metal velejéhez talán legközelebb álló Sacramential Rites egyszer csak beengedett.

Nincs konkrét információm arról, hogy a Songs konceptalbum lenne, én mégis érzek benne egy muzikális gerincet, amit végig tapintani lehet, ez mentén fűződik össze a rengeteg téma egyetlen darabbá, a tételek között a szünet csupán a szín megváltozását jelzi. Nem is tudnék dalt kiemelni, ami egészében különösen tetszett volna, talán nem is kell. Van számos részlet, ahol rövid időre kibújik a heavy metal a zsákból, a ’70-es évek legvégén és a ’80-as évek legelején definiált szabályok szerint, ám ha csak ezekről szólna a lemez, nem volna másabb, mint X vagy Y. Zeneszerzés tekintetében tény, hogy nagyszerű, átgondolt, felnőtt munka. Egyéb tekintetben meg… nekem inkább nem tetszett mint igen, de mindig amellett kardoskodok, hogy hagyjuk meg a művésznek az alkotás szabadságát, ne a megfelelni akarás dolgozzon, és ne kényszerülön minden alkalommal ugyanabba a saját maga által létrehozott – ELVÁRÁS feliratú – kiöntőformába önteni a gondolatai, álmai, vágyai, céljai, örömei, bánatai, küzdelmei, emlékei, stb. olvadékát.

Kicsit másabb, kicsit szokatlanabb – fura vagy épp kivételes – ezért megosztó lemez lesz ez a rajongók között, úgy érzem. Valószínűleg az is borítékolható, hogy nem ez lesz az a Satan-album, ami új rajongók hadát hozza majd a zenekarnak. Mindenesetre egy „miheztartás végetti“ meghallgatást bőven megér, különösen ha rendelkezel olyan élettapasztalattal, ami megkönnyítheti ennek a muzsikának a befogadását.

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINK
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
posta jános
szerkesztő
  1. VOLA
    Friend Of A Phantom
  2. IOTUNN
    Kinship
  3. CRIPPLED BLACK PHOENIX
    The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
  4. THY CATAFALQUE
    XII: A gyönyörű álmok ezután jönnek
  5. IRON MAIDEN
    Killers
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw