Skip to content

RIVAL SONS – Harc a sötétség ellen (interjú)

A Grammy-díjra kétszer is jelölt kaliforniai Rival Sons a modern rock egyik legautentikusabb hangzását képviseli, lenyűgöző tehetségük és elkötelezettségük az őszinte művészet iránt tükröződik a zenéjükben. A nyári turnéjuk utolsó állomásán, Winterbachban alkalmunk nyílt beszélgetni Jay Buchanan énekessel és Scott Holiday gitárossal a legújabb albumaik, a Darkfighter és Lightbringer inspirációiról, a lemezek által hordozott erőteljes üzenetről és rockikonokkal való turnézás során gyűjtött tanulságokról.

(szöveg: Kiss Daniella – fotó: kiadói archívum)

Legújabb albumaitok, a Darkfighter és a Light­bringer a sötétség és a fény ellentétes témáit járják körül. Mi inspirálta ezt a dualista megközelítést és hogyan befolyásolta a dalszerzési folyamatot?

Jay: „Amikor ezeknek a lemezeknek az anyagán dolgoztunk, rengeteg dolog történt a világban, különösen a koronavírus-járvány idején. Az Egyesült Államokban jelentős politikai feszültség volt, 2020 választási év volt. A választási évek gyakran előhozzák a szélsőséges elemeket mindkét oldalról, így óriási zűrzavar és megosztottság volt az országban. A magánéletemben is sok mindenen mentem keresztül; elveszítettem néhány hozzám nagyon közel álló embert. A kitartás erős téma volt az életemben ebben az időszakban. Viharos időket éltünk meg, tele nehézségekkel, amiről sokat beszélgettünk Scott-tal. Ő zenei ötleteket küldött nekem, majd együtt dolgoztunk a dalokon. Ami a dalszövegeket illeti, azok tükrözik a személyes megpróbáltatásaimat és az azt követő győzelmet, mindazt, amin keresztülmentem. 2020-ban született egy gyermekem és Nashville-ből Kaliforniába költöztem. Az egész folyamat, hogy megtaláljam a családom számára a megfelelő otthont és alkalmazkodjak ezekhez a változásokhoz, egyértelműen megjelent a zenében.”

Készítettetek néhány lenyűgöző videóklipet az új albumotok dalaihoz, például a Nobody Wants to Die-hoz. Mennyire vettetek részt a videók kreatív folyamatában és gyártásában? Vannak terveitek hasonló vizuális stílusú vagy koncepciójú klipek készítésére a jövőben?

Jay: „Nagyon is aktívan részt vettünk a videók elkészítésében, kezdve a forgatókönyv koncepciójától a storyboard megrajzolásáig. Emlékszem, hogy vázlatot készítettem olyan felvételekről. Például ahol a kamera a srácok lábai mögött van, miközben eldobják a fegyvereiket – az végül be is került a végső változatba. Nagyon élveztük, mert nemcsak mi magunk írtuk a forgatókönyvet, de társproducerei is voltunk a videónak. Nagyszerű volt a rendezőnkkel, Éli Sokhnnal dolgozni. Scott-tal már az elejétől fogva tudtuk a szerepeinket; ő volt a kemény gengszter, én pedig a mocskos prédikátor, aki Bibliából készült bombát dobál.

A második, Rapture videóhoz én írtam a forgatókönyvet és felkértem Scott fiát, hogy szerepeljen benne. Kurt Kubicek, egy közeli barátunk és a videó rendezője, kulcsszerepet játszott abban, hogy egy kisebb stábbal mindent összehozzon. Nagyon büszke vagyok arra a videóra. Azt akartam, hogy kapcsolódjon a Nobody Wants to Die-hoz, mint előzmény és Scott fia segített megragadni a gyermeki ártatlanság megfelelő hangulatát. Amikor a Bird in the Handet készítettük – ami az utolsó videó a háromrészes történetben –, szűk volt a költségvetés és tényleg az utolsó tartalékainkból éltünk, de Kurt ismét beugrott, hogy segítsen a forgatókönyv és a logisztika megvalósításában. Nagyon szórakoztató volt ezeket a videókat létrehozni, és szívesen készítenénk még többet, de úgy érzem, hogy a karakterek befejezték a történetüket.”

Scott: „A Nobody Wants to Die forgatókönyvének írását turnén kezdtük el és hihetetlen volt, hogy Jay és én szinte ugyanazt az ötletet álmodtuk meg a történetről. Kombináltuk a két forgatókönyv elemeit és szorosan együtt dolgoztunk a rendezővel, hogy életre keltsük az elképzelésünket. Én voltam a gengszter a rugós késsel, Jay pedig a prédikátor. Szórakoztató volt egymás ellenségeit játszani és a saját autóinkat használni a videóban —az én Pontiacomat és Jay Mercedesét, amit végül meg is vettem tőle.

A Rapture videó igazi szerelemprojekt volt, a barátaink segítettek a létrehozásában és Kurt Kubicek vezette a stábot. A fiam által használt robogó egy régi karácsonyi ajándék volt, ami sajnos nem élte túl a forgatást. (nevet) Amikor a Bird in the Handet készítettük, nagy terveink voltak, de nagyon korlátozott költségvetésünk, így a rendezőnknek le kellett egyszerűsítenie a dolgokat, hogy megvalósíthatóak legyenek. Az egész stáb a szokásos díjaik töredékéért dolgozott, de ez nem számított, mivel a hangsúly a művészet megteremtésén volt, nem a pénzen. Saját zsebből fizettünk rengeteg mindent, remélve, hogy később vissza is kapunk valamit, de ez nem történt meg. Ettől függetlenül a videók készítése nagy élmény volt és bár nem tervezzük ugyanannak a koncepciónak a folytatását, szívesen készítenénk még hasonló videókat a jövőben – remélhetőleg legközelebb hatalmas költségvetéssel!” (nevet)

A Rival Sons legendás zenekarokkal turnézott együtt, mint például a Black Sabbath, az Aerosmith vagy a Judas Priest. Meg tudnátok osztani néhány emlékezetes élményt vagy tanulságot, amit ezekkel a rockikonokkal való turnézás során szereztetek?

Jay: „Rengeteg emlékezetes pillanat volt. Minden alkalommal tanulsz valamit amikor ilyen hatalmas zenekarokkal találkozol. Elképesztő beszélgetésekben volt részem, amiket sosem fogok elfelejteni, legyen szó a Black Sabbathról vagy más legendás zenekarról. Lenyűgöző volt, hogy ezek az ikonok időt szántak arra, hogy olyan dolgokat mondjanak, amik megerősítettek és önbizalmat adtak nekem. Ezek a beszélgetések tényleg olyanok voltak, mintha egy mestertől tanulnál.
Hihetetlenül szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen élményeket átélhettem.
Sok ilyen tanulságot megtartok magamnak, de az egyik legjobb tanácsot a Judas Priest énekesétől, Rob Halfordtól kaptuk az első európai turnénkon. Ezen turnén koszosan és éhesen utaztunk egy furgonban, keményen dolgoztunk és Rob egyszerűen azt mondta nekünk: »Nagyszerűek vagytok; csak annyit kell tennetek, hogy együtt maradtok. Csak maradjatok együtt.« Azóta is sokszor eszembe jut ez a tanács.”

(A teljes interjút elolvashatod az októberi digitális külünszámunkban.)

KERESÉS
MEGJELENT A NOVEMBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINKAT
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor Olly - 300p
Zubor Olly - 300p
online szerkesztő
  1. WOLFHEART
    Draconian Darkness
  2. THE BLACK DAHLIA MURDER
    Servitude
  3. NILE
    The Underworld Awaits Us All
  4. UNTO OTHERS
    Never, Neverland
  5. MIMI BARKS
    This Is Doom Trap
Posta Janos 24 - 300p
Posta Janos 24 - 300p
szerkesztő
  1. YESTERDAZE
    Sentences
  2. SEPTARIA
    A*
  3. SÓLSTAFIR
    Hin helga kvöl
  4. ANTHRAX
    Sound Of White Noise
  5. LAND OF CHARON
    A láz
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw