Skip to content

NASTY SAVAGE: Jeopardy Room

Kiadó: FHM Records / Írta: Kánya Ferenc / Értékelés: 9

Erre az albumra is várni kellett egy keveset. A floridai Nasty Savage neve szerintem ismerősen cseng sok metalosnak, akik a ’80-as években kezdték a szakmát. A banda az évtized második felében már igen nagy népszerűségnek örvendett Európában is, bár akkoriban nem jutottak át az óceánon, nem láthattuk őket élőben. Az Államokban és Dél-Amerikában olyan hasonszőrű csapatokkal mozogtak, mint a Laaz Rockit, a Liege Lord, a Helstar, az Agent Steel, a Manilla Road, az Attacker vagy a Metal Church. A Nasty Savage az évtized végére Florida egyik legfontosabb zenekara volt. Erőteljes, többnyire tempós és technikás power-thrash muzsikájuk közvetetten hozzájárult a death metal stílus létrejöttéhez is: többek között Chuck Schuldiner és Trevor Peres is meghatározó hatásai között említette a bandát.

A Nasty Savage-ből kipattant zenészek később a floridai death szín olyan alapcsapataiban is megfordultak, mint a Massacre vagy a Nocturnus például – a jelenlegi felállásban pedig vannak olyan muzsikusok, akik korábban a Disincarnate, a Brutality vagy a Noctunus AD soraiban játszottak. Az alapító ‘Nasty’ Ronnie Galetti frontember mellett a klasszikus felállás gyakorlatilag csak a bőgős személyében változott, amíg 1990-ben, három örök időkre szóló album (Nasty Savage ’85, Indulgence ’87, Penetration Point ’89) után a Nasty Savage feloszlott. A bandának magyar vonatkozása is van: az Indulgence album idején egy magyar származású srác, Bartha Dezső volt a bőgősük. Ronnie a ’90-es években több alkalommal is kísérletet tett a banda reformációjára, ezek rendre rövid életű konstellációk voltak.

Egy hosszabb éra 2002-ben kezdődött, ami 2004-ben egy új albumot is hozott, amelyet a Savage legutolsó felállása jegyez. A modern visszatérési kísérletként felfogható Psycho Psycho nem igazán aratott közönségsikert. 2012-ben a banda ismét elköszönt. 2016-ban három debütlemezes ős-Savage-tag (Ronnie mellett Dave Austin gitáros és Fred Dregischan basszer) két újonccal ismét életre hívta a csapatot és be is lengettek ’16 nyarára egy új albumot, ami majd mindenki seggét szétrúgja. Ez így is történt, újra megjelent a bemutatkozó Nasty Savage, az új albumból azonban sajnos semmi nem lett, arra egészen idén októberig várni kellett.

Állon vág a tény, hogy a Jeopardy Room pont húsz évvel követi a csendben elfeledett Psycho Psychót, de még inkább az, hogy csaknem negyvennel(!) a bemutatkozó lemezt. A Jeopardyt rögzítő csapat egészen más, mint a háromötöddel megalakult ’16-os felállás. A bárdisták Ronnie oldalán: Pete Sykes és Dave Orman gitárosok a death metalos Brutality romjain alapított Contorted csapatából érkeztek, Kyle Sokol bőgős jelenleg is a Nocturnus AD tagja (hamarosan ők is jelentkeznek egy lemezzel), az ülőmunkát pedig James Coker dobos végzi, szintén a Contortedből. Ütős kis alakulat!

Lehetne mondani, hogy Ronnie a harapós anyag miatt dalol amolyan harapós Jay Walsh/Lee Weinberg modorban, de valójában már a Psycho Psychón is így nyomta, az időnként magasba törő sikolyokat szerintem már is nem szeretné erőltetni. Aki várta az anyagot és figyelte az augusztus-szeptember magasságában kiadott kislemezeket, bizonyára kialakított egy képet arról, hogy mire lehet számítani az új Nasty Savage-albumtól: tempós, technikás, a kompromisszumokat félrerúgó, rifforientált old school US thrash diszkrét dallamossággal és kiváló szólómunkával – röviden így lehetne bemutatni. Esetleg annyit lehetne még hozzátenni, hogy a banda életművébe az időbeli távolság és a személyi eltérések ellenére tökéletesen illeszkedő anyag, a Penetration Point dalaitól egyirányú vektorok mutatnak minden nótájára – ámbár az is lehet, hogy ez nem egészen véletlen.

A nyilván erős kislemezes tételekkel azonnal felkaptam a fonalat, az album mégis meg tudott lepni, például a tempóban visszafogottabb, időben kifejtősebb, déli ízű riffekre épülő és bluesmagvú szólóval díszített power-thrash Southern Fried Homicide-dal, a középtempóból kilövő punk riff-erőmű Operation Annihilate-tel, az agyas-agyament muzikális és vokális témákkal operáló Sainted Devillel, de leginkább a demós korszakból származó, azaz idén negyvenéves Witches Sabbath újrafelvett változatával, amelyben a Tardy tesók vendégeskednek az Obituaryból. Hatalmas!

Egyelőre nem akarom arra ragadtatni magam, hogy karrierkoronázást kiabáljak, az viszont tény, hogy ezúttal egy olyan lemezt sikerült tető alá hozni, amin a korábbi kollégák neve ugyan nincs rajta – bár ha másé nem, az idén elhunyt Curtis Beeson dobosé bizonyára rajta van, Isten nyugtassa! -, de nem „még egy dobás“ és nem „késői memoár“ jellegű munka, nem hagy csúnya foltot a csapat munkásságán, sőt!

Hallgasd meg és pontozd az Olvasói Hangpróbán.

KERESÉS
MEGJELENT AZ OKTÓBERI
digitális KÜLÖNSZÁM!
RÉGI LAPSZÁMAINK
NÉPSZERŰ
FACEBOOK
SZERKESZTŐSÉGI KEDVENCEK
Cselőtei László
Cselőtei László
CSELŐTEI LÁSZLÓ
vezető szerkesztő
  1. IMPELLITTERI
    Out Of My Mind (Heavy Metal)
  2. AT NIGHT I FLY
    The Sacrificial Lamb
  3. FLOTSAM AND JETSAM
    Burned My Bridges
  4. TONY IOMMI
    Deified (instrumentális)
  5. TEXAS HIPPIE COALITION
    Gunsmoke
Zubor OLLY
online szerkesztő
  1. SETYØURSAILS
    Bad Blood
  2. AMORPHIS
    Tales from the Thousand Lakes - Live at Tavastia
  3. FALLING IN REVERSE
    Popular Monster
  4. OCTOPLOID
    Beyond the Aeons
  5. DARK TRANQUILLITY
    Endtime Signals
posta jános
szerkesztő
  1. VOLA
    Friend Of A Phantom
  2. IOTUNN
    Kinship
  3. CRIPPLED BLACK PHOENIX
    The Wolf Changes Its Fur But Not Its Nature
  4. THY CATAFALQUE
    XII: A gyönyörű álmok ezután jönnek
  5. IRON MAIDEN
    Killers
PETŐFI X HAMMER
az adások archívuma
HAJÓGYÁR x hw