Svartrviðr címmel május 28-án jelenik meg a folkos északi death/viking metalt játszó svéd King Of Asgard ötödik albuma, a 2017-es Taudr lemez utódja, amelynek producere Magnus „Devo” Andersson volt a Mardukból.
A 2008-ban elindított King Of Asgard frontembere, Karl Beckmann a 90-es évek végén feloszlott Mithotyn oszlopos tagja, gitárosa, egyik fő zeneszerzője volt, a csapattal pedig egy alapos interjút is találsz a májusi HammerWorld magazinban.
A két hét múlva érkező friss lemez harmadik előzetes dala a klippel kísért Ammobiærg – ismerkedj meg vele!
https://www.facebook.com/kingofasgard
Részlet a májusi HammerWorld magazinban olvasható interjúból:
A Sartrviðr alapján azt kell mondanom, hogy a zene jóval keményebb éllel rendelkezik az átlagos ’viking’ metalnál, s közben egy monumentális, epikus vonulata is tapasztalható. Mit gondolsz erről?
„Úgy vélem, tökéletesen igazad van, ez egészen közel áll ahhoz, amint a King Of Asgarddal ki akarunk fejezni. Azt hiszem, fokról fokra haladunk ezen az ösvényen, mióta elindultunk. Az első két album valószínűleg nem olyan nyers, mint a többi, és semmi esetre sem olyanok, mint a harmadik lemez, a Karg utáni felvételeink. Gyakran betesznek bennünket a ’mezei és szokásos’ viking metal kategóriába, sokszor a lemezek grafikai megjelenítése miatt, ám amikor az emberek jobban belemerülnek a zenébe, felfedezik, hogy mélyebb rétegei is vannak. Nem ’átlagos’, nem is olyan a hangzás, amilyenre számítani lehet. Ugyanakkor sokan pozitívan fogadják, hogy a viking korszakhoz, a hagyatékunkhoz és a későbbi sagákhoz illő hangzással operálunk. A korai időszaktól fogva azt valljuk, hogy nem akarunk boldog vagy vidám témájú dalokat, mi úgy hisszük, hogy azok az idők igazán kemények voltak. Epikus hangulatokkal, nyers megközelítéssel akarjuk lefesteni a korszakot. Hogy sikerrel járunk-e? Nagyon is úgy gondolom, hogy igen.”
Karl Beckman gitáros/frontember annak idején a Mithotynban játszott, és úgy vélem, hogy a mai napig vannak hasonlóságok a két zenekar között. Ápoljátok a Mithotyn örökségét? Legutóbb fel is dolgoztátok az Upon Raging Waves dalt…
„Így van. Karl és Stefan Weinerhall (Falconer) volt a Mithotyn két fő dalszerzője, így a hagyaték tovább él. Mivel a két csapat hasonló vizeken mozog, Karl pedig elég jellegzetes dalszerzői stílussal rendelkezik, nem meglepő, hogy a hangzás valamennyire egyezik. A Mithotyn-idők után Karlnak hiányzott ez a zene, így a kezdet egészen olyan volt, mint a Mithotyn, bár idővel komoly változások történtek, jórészt azzal, hogy beléptem a zenekarba. Tehát a Mithotyn hatása jelentős volt, és ma is az, és erre Karl nagyon büszke. De mindezt ma már nem hangsúlyozzuk annyira. Az Upon Raging Waves feldolgozásával az örökségünk előtti hódolatunkat akartuk kifejezni. Bathory és Isengard dalokat is játszottunk, miközben ez a Mithotyn szám folyamatosan ott volt a háttérben… A Taudr lemeznél eljött az ideje annak, hogy fel is vegyük.”
Ha vetünk egy pillantást az északi epikus black metalra a ’90-es évek közepétől kezdődően napjainkig, milyen fejlődést, változást lehet érzékelni? Beleértve olyan zenekarokat is, mint amilyennek te is tagja vagy.
„Nos, úgy gondolom, hogy én, vagy inkább mi, nagyon is azokban az időkben élünk, nem gondolod? Benne voltunk a korai ’90-es években és azóta is követjük a történéseket. Óriási fejlődés ment végbe az első években, de aztán stagnálás állt be nagyjából ’97 környékén, amikor mindenki megőrült és meglátásom szerint rossz irányba fordult. Azért nem mindenki, távolról sem, de nagyon sokan, az biztos. Szerintem a legnagyobb és legfontosabb fejlődés a ’90-es évek közepén zajlott le, de onnantól kezdve nem sokan mozdultak el jó irányba. Voltak, akik úgy maradtak, mások eltávolodtak, megint mások bediliztek. Amikor ezt átgondoljuk és meghallgatjuk például a King Of Asgardot vagy a hasonló zenekarokat, ebben az értelemben nem sok fejlődést tapasztalsz. Mi közel maradtunk a régi időkhöz, ahhoz, ami a legközelebb áll a szívünkhöz. Az idő múlásával a fiatalabb hallgatóknak is szükségük van leckére a jó öreg északi blackes death metalból. A fejlődés tekintetében sokkal jelentőségteljesebb, hogy a felvételekhez szükséges berendezésekhez már könnyebb hozzáférni, akárcsak a megfelelő csatornákhoz és így tovább. Én ezt negatív tendenciának tartom, mivel eltömegesedéshez vezet a nem igazán elkötelezett kreációk révén.”
A Bathory hatása kórusok és dallamok formájában érezhető a Svartrviðr anyagán. Quorthon öröksége a teljes black metal színteret körülveszi. Számodra és a King Of Asgard számára mit jelent a Bathory zenéje?
„Rám óriási hatást gyakorolt Quorthon. Harminc éve hallgatom a zenéjét, és igen, ahogy mondod, Quorthon hagyatéka rengeteg zenén átsüt, számtalan zenekarra, lemezre és dalra volt befolyással, beleértve a King Of Asgardot is. Valóban ott ólálkodik az egész színtér körül. És ennek így is kell lennie. Quorthon jele mindig itt lesz, mindig emlékezni fogunk rá és nagy becsben tartjuk azért, amit alkotott. Hatalmas befolyással volt rám a színtéren töltött első éveimben, és a szívem ma is megfagy, valahányszor meghallom a kedvenc dalokat. Döbbenetes, hogy miképpen volt képes ilyen zenét megalkotni. Nem találok rá szavakat! Nélküle nem is lenne King Of Asgard, vagy teljesen más hangzással rendelkezne, ebben egészen biztos vagyok. Nem is igazán akarom elképzelni, milyen szar lenne… haha. Valószínűleg komplett katasztrófa.”
A teljes interjút megtalálod a HammerWorld májusi számában.
KING OF ASGARD – Ammobiærg (a 2021-es Svartrviðr albumhoz)
A májusi Hammer interjúja (az első két oldal)
KING OF ASGARD – Kvikr (a 2021-es Svartrviðr albumról)
KING OF ASGARD – Frőðr (szöveges videó a 2021-es Svartrviðr albumhoz)
KING OF ASGARD – Svartrviðr
(05/28 – Trollmusic)
01. Frőðr
02. Rifna
03. Hæimr
04. Kvikr
05. Ammobiærg
06. Svartrviðr
07. Harmdauðr
08. Fæig