Senjutsu címmel szeptember 3-án jelenik meg az IronMaiden 17. stúdióalbuma, amelyről a The Writing On The Wall című előzetes dalt július 15-én mutatta be a csapat, most pedig itt a második új dal, a Stratego.
A lemezt még jóval a pandémia előtt, 2019-ben vették fel Párizsban, a Guillaume Tell stúdióban. A dupla CD, 3 LP formátumban megjelenő Senjutsu (nagyjából „taktika és stratégia” a jelentése) lemez producere Kevin Shirley volt, a társproducer pedig Steve Harris. A borítót ezúttal is Mark Wilkinson készítette.
Bruce Dickinson: „Sejtésünk sem volt semmiről, abszolút semmi fogalmunk nem volt arról, hogy milyen lesz az album. Nem volt semmilyen konkrét elképzelésünk vagy prekoncepciónk, csupán néhány ötletünk. Bementünk a stúdióba, kipróbáltuk ezeket, és ha működtek, rögtön fel is vettük őket. Tehát miközben próbáltunk, mindent rögzítettünk – a szalag végig forgott.”
IRON MAIDEN – Stratego (a 2021-es Senjutsu album előzeteseként)
IRON MAIDEN – Stratego
How do you read a madman’s mind
Teach me the art of war
For I shall bring more
Than you bargained for
Give me an ultimatum
That I could not dream of
Spills of a crying nation
Upon my soul
For I have not a mortal soul
That you already know
Look at my eyes
There’s no surprise
Ocean is black the devil’s track
Looking beyond beneath the sea
Eye of the storm is here again
Been there before you were ever born
Beyond the dark I feel the pain
It’s hidden but I can’t explain
A cross to bear
A heavy faith
My sorrow whispers
Time again
I hear you calling my name
Come to claim my life again
Pray for me I’m almost there
The pain almost too much to bear
I try to find my way back home
To feel the same again
The voice of nothing
Listened far too long
Little by little eat away
I think I’ve lost my mind
Too late to change now
What I left behind
Hear me listen my call
I am ready to fall
Lord hear me now – let me go
Ocean is black the devil’s track
Looking beyond beneath the sea
Eye of the storm is here again
Been there before you were ever born
Beyond the dark I feel the pain
It’s hidden but I can’t explain
A cross to bear
A heavy faith
My sorrow whispers
Time again
Ami a kreatív folyamatot illeti, Bruce szerint ő és Steve Harris nagyon különböző módon dolgoznak.
„Steve szó szerint bezárkózott két-három napra, mi meg csak ott lógtunk és flippereztünk. Amikor aztán Steve azt mondta, hogy ‘Azt hiszem, megvan, srácok. Oi! Mindenki a stúdióba!’, akkor nekiláttunk az adott nóta összepróbálásának, felvételének. Amit én írtam Adriannel, az egy kicsit hagyományosabb volt – addig gitároztunk és énekeltünk, amíg azt nem éreztük, hogy valami kisült ebből. Aztán elpróbáltuk és rögtön fel is vettük. Ez tehát sokkal organikusabban zajlott, ha úgy tetszik. Steve inkább koncentrál a részletekre, meglehetősen aprólékos, pontosan tudja, hogy mit akar és hogyan akarja ezt.”
Miután Nicko (McBrain, dobos) elkészült a dobokkal, „visszament Floridába, ahol meleg van”. És a többiek is mentek a dolgukra, amint végeztek a saját részeikkel, csak Bruce, Steve és a producer Kevin Shirley maradt a stúdióban, hogy befejezzék a munkát. Tehát úgy két éven keresztül a zenekar nagy része nem is hallotta a kész lemezt.
„A menedzsmentnek sem volt másolata az anyagról. Azt hiszem, Steve-nek volt egy saját példánya egy laptopon, egy példány pedig el volt zárva valahol egy páncélteremben, és ennyi. Nyilván tartottunk attól, hogy kikerül valahonnan a felvétel. Szóval az, hogy ilyen sokáig titokban tudtuk tartani, tényleg nagyon jó. Utoljára akkor hallottam a lemezt, amikor Steve a mexikói élő albumot keverte (2020 közepe). Steve sem hallgatta meg az anyagot a stúdiózás befejezése óta, úgyhogy feltettük és mindketten azt mondtuk, hogy ‘Ez nagyon jó… hűha!„
Steve Harris basszusgitáros: „Azért döntöttünk úgy, hogy ismét a franciaországi Guillaume Tell stúdióban vesszük fel a lemezt, mert ott nagyon nyugodt az atmoszféra. A létesítmény tökéletesen megfelel az igényeinknek; az épület egykor mozi volt, a magas mennyezetnek köszönhetően nagyszerű az akusztika. Ugyanúgy dolgoztunk, mint a The Book Of Souls albumnál, vagyis megírtunk egy dalt, összepróbáltuk, majd fel is vettük, amíg minden friss volt a fejünkben. Van néhány nagyon összetett dal az újak között, s ezeknél igen kemény melóba került, hogy pontosan úgy szólaljanak meg, ahogyan szerettük volna. Szerencsére Kevin Shirley producer jól meg tudja ragadni a zenekarunk lényegét. Nagyon büszke vagyok az eredményre, és alig várom, hogy a rajongók is hallhassák.„
Bruce Dickinson: „Mindannyian igazán izgatottak vagyunk az album miatt. Még 2019 folyamán vettük fel a Legacy turné egyik szünetében, hogy a maximumot hozhassuk ki a turnéból, és hogy az album megjelenése előtt legyen egy hosszabb felkészülési időszak, így elkészülhet egy remek borító és egy különleges videó is. Természetesen a járvány tovább késleltette a dolgokat – ennyit a legjobb tervekről… vagy inkább ‘stratégiákról’? Az új dalok nagyon változatosak, és némelyik elég hosszú. Van egy-két olyan szám is, ami egészen más, mint a megszokott stílusunk, és azt hiszem, hogy a Maiden rajongók meglepődnek majd – remélhetőleg a jó értelemben!„
IRON MAIDEN – The Writing On The Wall (a 2021-es Senjutsu album előzeteseként)
IRON MAIDEN – The Writing On The Wall (hangeffektekkel kiegészített verzió)
IRON MAIDEN – Senjutsu
(09/03 – Parlophone)
01. Senjutsu (8:20) – Smith/Harris
02. Stratego (4:59) – Gers/Harris
03. The Writing On The Wall (6:13) – Smith/Dickinson
04. Lost In A Lost World (9:31) – Harris
05. Days Of Future Past (4:03) – Smith/Dickinson
06. The Time Machine (7:09) – Gers/Harris
07. Darkest Hour (7:20) – Smith/Dickinson
08. Death Of The Celts (10:20) – Harris
09. The Parchment (12:39) – Harris
10. Hell On Earth (11:19) – Harris