Homo Novus címmel megjelent és végig is hallgatható az ambient black metal vonalas alföldi Fattyú új EP-je. A magyar népi hiedelemvilágából merítő Fattyú legutóbbi anyaga a tavaly nyáron megjelent Az Alföld sötét szívei album volt, egy konceptanyag, amely a szegedi boszorkányperekre és az Alföldre épült.
2020 decemberében a Noctis Sonos Records gondozásában megjelent a Pogány Tél című split lemez: együtt a Rém 2019-es Poklade EP-je és a Fattyú 2019-es Ritu Paganorum EP-je. (Limitált 100 példányos egyedi és igényes 6 oldalas Digipack CD-R formátum.)
Avius: „Jó ideje sűrű csend honol a Fattyú háza táján, ennek több oka is van, de talán amelyik számotokra a legérdekesebb lehet, az az új EP, a Homo Novus. Az egyik érdekességét a vendégénekesek adják: Stefán Müller (Humugur), valamint N. (Rém).„
Avius az Ópiumbarlang blog-nak:
„A Homo Novus szövegei nem a szokásos ‘Fattyús’ témák köré épülnek, kissé urbanizálódott. Ezért szerettem volna zeneileg is valami mást összerakni. Ekkor már tudtam, hogy az ‘extra hangszereket’ a ’80-as, ’90-es évek elektronikája fogja meghatározni. Az írás aktív időszakában, illetve a keverés/maszter folyamat közben nem szeretek black metalt hallgatni, vagy legalábbis kerülöm. Olyankor mindig jön valami X+1. ötlet, ami elvisz egy új és másik irányba, ami egy ideig remek megoldásokat képes eredményezni, de engem sokszor már inkább összezavar. Ezért ezekben az időszakokban szoktam tobzódni többek között a post-punk műfajban. Jelen esetben, pedig ez most bemászott a tudatalattimba és ez érződhet a dalokon.
Szeretném azt hinni, hogy a Fattyú a black metal gyökerek és az identitása megőrzése közben is tud kísérletező lenni. A jövőbeli kiadványokkal kapcsolatban csak annyit mondanék, hogy a következő nagyobb lélegzetvételű lemezzel fogok némi meglepetést okozni. Egy csomó grafikai anyag készül hozzá, illetve maga a zene is meglepő lehet.
A Savanyú sóhajokban az emberi létezés azon aspektusát szerettem volna érzékeltetni, amikor mindent akarunk. Van egy hatalmas űr az ember szívében, amit sokszor materiális javakkal szeretne feltölteni, de az kézzelfogható dolgokkal nem lehetséges. Aztán ennek az érzésnek a megléte, vagyis sokkal inkább bizonyos beazonosíthatatlan dolgok hiánya egészségügyi gondokhoz vezet nagyon sok esetben. A test és a lélek szoros szimbiózisban van egymással, ha az egyik nincs jól, lassan a másik is megbetegszik és ezt a modern orvostudomány sok esetben mindenféle narkotikummal szeretné orvosolni. Nem kezeljük, csak elfedjük.
Az Ölj meg! is hasonló gondolatok mentén halad annyi különbséggel, hogy itt már a hiány megléte dühvel párosul és ugyan a gondolat már megszületett az élet saját kézzel történő kioltására, de a „húshoz” való ragaszkodás sokkal erősebb, mint a halálvágy.
A Substanciában pedig egy befelé fordulás történik, ahol az embernek szembe kell néznie azzal a rengeteg hanggal, ami mindig is ott van, de hol halk tanácsadóként funkcionál, hol pedig üvöltő rémként. Végül pedig az embernek rá kell döbbennie, hogy minden, ami szerinte megkülönböztette a környezetétől, vagy még inkább ami által fölé tudott emelkedni az is pont úgy tűnik el a harácsolása közepette mint Ő maga.„
FATTYÚ – Homo Novus EP (2021)
Avius: „Történelmi forrásaink szerint utoljára 1728-ban végeztek ki boszorkányokat Szegeden, június 23-án, egészen pontosan 12 embert ítéltek máglya általi halálra. A később csak Boszorkányszigetnek elhíresült hely a magyarországi boszorkányperek felének adott ‘otthont’, ezek a perek kivétel nélkül mind halállal végződtek. Boszorkány szinte bárki lehetett – férfi és nő egyaránt – ha jellemző volt rá bármi olyan ‘jel’, ami az akkori babonás hiedelemvilágot tükrözte. Vízpróba, mérlegpróba, válogatott kínzások és máris mehetett a tűzre a delikvens, teljesen függetlenül attól, hogy bűnös volt-e avagy sem.„
FATTYÚ – Az Alföld sötét szíve (2020)
Fattyú biográfia (2020)
‘Új árny emelkedett fel az Alföld végtelen és kietlen pusztaságából, hogy Földanya babonákkal átitatott kérges testébe új életet leheljen!’
A Fattyú, ‘Avius’ által létrehozott, egyszemélyes pagan black metal, illetve dark ambient alapokon nyugvó ‘zenekar’. 2017 telén kelt életre. zenéjében a ’90-es évek kásás és karcos black metalja keveredik a rideg szimfóniákkal, valamint a Kárpát-medence és közvetlen környezetében élő népek folklórjával. A fekete fémen sejtelmesen felfénylik, hogy kik voltak rá nagy hatással. Időnként a nyers és sötét ambient zár minket sötét keblére, máskor pedig a kísérletezgető népihangszerelés éri el a megfelelő hatást.
2018. decemberében jelent meg Hagyaték című, 7 számos első albuma – a 25 percnyi játékidő jól tükrözi vissza az egyedül megalkotott lemezek szerzői szertelenségét.
2019. áprilisában a Ritu Paganorum kislemez 3 tételes, 20 perc játékidővel rendelkező pogány rituálé formájában tárulkozott ki a hallgatóság előtt.
2019. októberében jelent meg a Rigor Mortis lemez. Tematikáját tekintve egy jól elkülönülő split lemezről van szó, melynek résztvevői: Pápai Csaba, a Korona zenekar dobosa, Sulfurus, a Nemezis énekes-basszusgitárosa, valamint Peredi Péter, a Goblinworkshop üzemeltetője, aki már az előző lemezeken is a mesélő szerepét töltötte be.
2020. márciusában jelent meg Silvea Spiritus a tavaszi nap-éj egyenlőség alkalmából.